Gifta sig med thai i sverige, gifta sig med densamme i Thailand och sedan skilsmässa.

Om det är registrerat i Sverige skickar du in ansökan om äktenskapsskillnad. Andra parten behöver inte skriva på. Däremot måste parten informeras.
Går det inte få tag i parten annonserar domstolen i tidningen och efter viss karenstid för detta godkänner de och ger dom i äktenskapsskillnad. Då har du det papper som behöver legaliseras.
I ansökan skall du ange motpartens personnummer.
Har parten inget personnummer anger du det födelsetiden och skriver fyra nollor istället för de fyransista siffrorna.
Ange tydligt i ansökan att parten inte har personnummer och om du har, ange partens adress.
Har ni inga barn tillsammans är det bara administrationstiden typ trettio dagar om inte mer behövs för annons tidningen.
Har ni barn tillsammans har jag för mig det är sex månader som gäller..
Svensk äktenskapsskillnad är giltigt i Thailand, men måste legaliseras.
Skall du gifta dig med en ny thai behövs detta samt hindersrpövningen till svensk ambassad för att få singelbeviset.
Jag har gjort denna process.
Thai domstol vet jag däremot inte, men svensk fungerar lika bra om det är registrerat där. Räcker med att en part är svensk medborgare för att domstolen i Sverige tar det.
Ursäkta men min fråga gällde Thailand, trodde att det var väldigt tydligt

Om inte motparten går med på att skilja sig så går det att gå via domstol även i Thailand, inget nytt.
Jag kollade upp alternativen ifall det skulle behövas innan jag skiljde mig.
Jo det är klarlagt men hur går den processen till, tid, kostnad osv?

Slå en signal till Domstolen, sen kan nmax berätta för oss andra hur det är i den processen...:) det blir dumt om vi ska gissa och spekulera.

Jo det är klarlagt men hur går den processen till, tid, kostnad osv?
Det kan du läsa om på olika advokatsidor, kostnaden kan nog bli hög för går ni den vägen delas allt upp som i Sverige och advokatkostnader etc.
Så kan man göra det på amphoe och båda är överens om att skiljas är det ju bäst, då tog det bara 15 minuter och kostade ingenting, viktigt att 2 vittnen är med och skriver under, också skriver båda parter under ett intyg på amphoe att man inte har barn ihop och man har inga krav från motparten.

Slå en signal till Domstolen, sen kan nmax berätta för oss andra hur det är i den processen...:) det blir dumt om vi ska gissa och spekulera.
Det var ju Du Ubon så påstod att det går att skilja sig i Domstol även om inte den andra parten vill. Men du vet alltså inga detaljer så bara nåt du hört vid stenbordet kanske?
Men nu vet vi ju att det via skilsmässa i Sverige även gäller i Thailand, gå till Domstol i Thailand är nåt jag skulle dra mig i det längsta för att göra.
Vad jag Hört så är det både dyrbart och långdraget. Lättare då att bara skriva ut skillsmässopapper online, skriva på och skicka till Sverige, 6 mån senare är man singel igen.

Det var ju Du Ubon så påstod att det går att skilja sig i Domstol även om inte den andra parten vill. Men du vet alltså inga detaljer så bara nåt du hört vid stenbordet kanske?
Men nu vet vi ju att det via skilsmässa i Sverige även gäller i Thailand, gå till Domstol i Thailand är nåt jag skulle dra mig i det längsta för att göra.
Vad jag Hört så är det både dyrbart och långdraget. Lättare då att bara skriva ut skillsmässopapper online, skriva på och skicka till Sverige, 6 mån senare är man singel igen.
Ja långdraget och dyrt var den infon jag med fick i värsta fall år.

Men jag är osäker på om man kan genomföra skiljsmässan sig i Sverige om man är vigd här nere och registrerat det i Sverige?

Men jag är osäker på om man kan genomföra skiljsmässan sig i Sverige om man är vigd här nere och registrerat det i Sverige?
Var inte det. Det var exakt det jag var och beskrev personlig erfarenhet av.
Nu är jag omgift i Sverige och registrerar i Thailand, alltså omvänt denna gång.
Skilsmässodomen har jag med mig ifall jag måste visa igen.

nmax, just nu tycker jag att det känns som att Du vill trigga igång bråk, saknar Du en häst att tjafsa med? varför är detta så viktigt för dig? ska Du separera? låt mig nu berätta varför jag gick i taket, och det var Du nmax, som skriver i första raden i ditt inlägg, Det var Du Ubon så påstod......alltså skriver Du till mig, jag har haft en väldigt trevlig kväll på en restaurang för att fira en systerdotter till min fru, hon fyllde 25 år, när jag kommer hem och öppnar datorn och läser ditt inlägg, direkt efter detta så försvann glädjen av denna kväll, Du har fått tidigare svar av mig, RING EN DOMSTOL OCH FRÅGA, detta har jag skrivit tidigare, Du har fått svar av mig och andra, varför tjafsar Du om samma sak? och Du nmax, jag har skrivit tidigare, jag är med på forumet för att jag vill, men nu känner jag att jag vill inte vara med, känns det bra för dig nu, att Ubon stänger av sig själv, på en begränsad eller obegränsad tid, nmax, låt mig upplysa dig om, min tid är betydligt mer värdefull än att svara dig på dina papegoj och tjafsinlägg, Du får leta upp en likasinnad som dig att tjafsa med....Ubon

Dyrt som fn , men inga problem för en stekare vet du ;) man skall inte ha gifta flickvänner , men många skiljer sig inte av just denna anledning , Det kan bli dyrt :confused:
Är nog billigare att köpa ut gubben som inte vill skiljas än gå domstolsvägen.
Men handlar det om principer så......

Annars finns det tiotusentals ogifta kvinnor att välja på. :)

nmax, just nu tycker jag att det känns som att Du vill trigga igång bråk, saknar Du en häst att tjafsa med? varför är detta så viktigt för dig? ska Du separera? låt mig nu berätta varför jag gick i taket, och det var Du nmax, som skriver i första raden i ditt inlägg, Det var Du Ubon så påstod......alltså skriver Du till mig, jag har haft en väldigt trevlig kväll på en restaurang för att fira en systerdotter till min fru, hon fyllde 25 år, när jag kommer hem och öppnar datorn och läser ditt inlägg, direkt efter detta så försvann glädjen av denna kväll, Du har fått tidigare svar av mig, RING EN DOMSTOL OCH FRÅGA, detta har jag skrivit tidigare, Du har fått svar av mig och andra, varför tjafsar Du om samma sak? och Du nmax, jag har skrivit tidigare, jag är med på forumet för att jag vill, men nu känner jag att jag vill inte vara med, känns det bra för dig nu, att Ubon stänger av sig själv, på en begränsad eller obegränsad tid, nmax, låt mig upplysa dig om, min tid är betydligt mer värdefull än att svara dig på dina papegoj och tjafsinlägg, Du får leta upp en likasinnad som dig att tjafsa med....Ubon
Ids inte läsa hela texten men som sagt det var du som kom dragandes med domstol sen försökte du lägga det i knäet på mig att jag skulle ringa dit mm. Läs tråden från början är ett tips...

Vi har bestämt att vi skall skilja oss för juridiken skull. Samma upplägg som TS. Gift Sverige , registrerat TH kommer registrar skilsmässa Sverige.
Om vi sedan väljer att registrera denna skilsmässa i TH är inte bestämt. Orsaken till att inte registrera skilsmässan är all pappers arbete som min fru får alla kontrakt registreringar bil,hus, bank allt skall namnet byttas på samt olika namn på passen. De kräver att hon byter namn åter tar något av sina tidigare efternamn som finns inom hennes familj. Mitt var hon tydligen förbjuden att ha kvar även om jag gav ett skriftligt med givande.
Som jag tidigare skrivit vill vi inte bryta mot lagen.

Flera frågor har vi:
Kan ni komma på några negativa konsekvenser av att inte registrera skilsmässan i TH.
Har bosättning betydelse Sverige Thailand eller något annat land.
Finns det något som säger att man måste registrera skilsmässan i TH.

Orsaken tillfrågan är vi vill ha så lite arbete som möjligt med detta samt hon kommer fortfarande hetta som hon gör i det svenska passet vilket är prio ett som inte kommer stämma med det thailändska.

Någon som har erfarenhet eller synpunkter.

Vi har bestämt att vi skall skilja oss för juridiken skull. Samma upplägg som TS. Gift Sverige , registrerat TH kommer registrar skilsmässa Sverige.
Om vi sedan väljer att registrera denna skilsmässa i TH är inte bestämt. Orsaken till att inte registrera skilsmässan är all pappers arbete som min fru får alla kontrakt registreringar bil,hus, bank allt skall namnet byttas på samt olika namn på passen. De kräver att hon byter namn åter tar något av sina tidigare efternamn som finns inom hennes familj. Mitt var hon tydligen förbjuden att ha kvar även om jag gav ett skriftligt med givande.

Flera frågor har vi:
Kan ni komma på några negativa konsekvenser av att inte registrera skilsmässan i TH.

Orsaken tillfrågan är vi vill ha så lite arbete som möjligt med detta samt hon kommer fortfarande hetta som hon gör i det svenska passet vilket är prio ett som inte kommer stämma med det thailändska.

Ansök om äktenskapsskillnad i svensk domstol. Klart.
De informerar inte Thailand om saken och det finns ingen lag som säger du måste registrera det i Thailand.
Inga ändringar på namn behövs och du fortsätter vara gift i Thailand. Dock öppnar det möjligheten för din fru att på egen hand registrerar sig som skild i Thailand, men eftersom du säger "Vi har bestämt" finns det vad jag förstår ett samförstånd och då är inte det en fråga här.

Flera frågor har vi:

Frågan om bodelning som är den enda delen "Har bosättning betydelse Sverige Thailand eller något annat land." berör.
Den kommer bara i fråga OM någon av er begär en bodelning. Det kan man göra när som helst efter en skilsmässa så länge en sådan inte är gjord.
Där säger svensk lag att det land var ni har er huvudsakliga bosättning, dess lag skall gälla för bodelningen.

Frågan om bodelning som är den enda delen "Har bosättning betydelse Sverige Thailand eller något annat land." berör.
Den kommer bara i fråga OM någon av er begär en bodelning. Det kan man göra när som helst efter en skilsmässa så länge en sådan inte är gjord.
Där säger svensk lag att det land var ni har er huvudsakliga bosättning, dess lag skall gälla för bodelningen.

Tack för snabba tydliga svar.
Bodelning:
Vi har äktenskapsförord registrerat hos tingsrätten i Sverige allt till mig inget till henne så länge jag lever därefter testamente i vilket hon skall ha hälften och resten min tidigare barn. Haha så var det tänkt men nu äger hon allt i Thailand och jag inget. Det som jag äger finns i mitt namn utanför Sverige och Thailand.

Synpunkter på detta och förslag på åtgärder att vi ta.
Behöver vi göra en bodelning när vi har äktenskapsförord.
Gäller inte det svenska äktenskapsförordet äktenskapet ingicks i Sverige.

Tack för snabba tydliga svar.
Bodelning:
Vi har äktenskapsförord registrerat hos tingsrätten i Sverige allt till mig inget till henne så länge jag lever därefter testamente i vilket hon skall ha hälften och resten min tidigare barn. Haha så var det tänkt men nu äger hon allt i Thailand och jag inget. Det som jag äger finns i mitt namn utanför Sverige och Thailand.

Synpunkter på detta och förslag på åtgärder att vi ta.
Behöver vi göra en bodelning när vi har äktenskapsförord.
Gäller inte det svenska äktenskapsförordet äktenskapet ingicks i Sverige.
Nej det behövs ingen bodelning. Skulle en part begära bodelning refererar man till äktenskapsförordet.
Bodelning är något man alltid kan begära. Men, äktenskapsförordet styr vad resultatet av bodelningen blir. Det enda som kan ingå i en bodelning är då sådant som inte var nämnt i äktenskapsförordet.

Nej det behövs ingen bodelning. Skulle en part begära bodelning refererar man till äktenskapsförordet.
Bodelning är något man alltid kan begära. Men, äktenskapsförordet styr vad resultatet av bodelningen blir. Det enda som kan ingå i en bodelning är då sådant som inte var nämnt i äktenskapsförordet.

Återigen tack för snabba svar och återigen ber jag om ursäkt för hur jag uppträtt mot dig.

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K