A
Anonyma
Gäst
Ursäkta men min fråga gällde Thailand, trodde att det var väldigt tydligtOm det är registrerat i Sverige skickar du in ansökan om äktenskapsskillnad. Andra parten behöver inte skriva på. Däremot måste parten informeras.
Går det inte få tag i parten annonserar domstolen i tidningen och efter viss karenstid för detta godkänner de och ger dom i äktenskapsskillnad. Då har du det papper som behöver legaliseras.
I ansökan skall du ange motpartens personnummer.
Har parten inget personnummer anger du det födelsetiden och skriver fyra nollor istället för de fyransista siffrorna.
Ange tydligt i ansökan att parten inte har personnummer och om du har, ange partens adress.
Har ni inga barn tillsammans är det bara administrationstiden typ trettio dagar om inte mer behövs för annons tidningen.
Har ni barn tillsammans har jag för mig det är sex månader som gäller..
Svensk äktenskapsskillnad är giltigt i Thailand, men måste legaliseras.
Skall du gifta dig med en ny thai behövs detta samt hindersrpövningen till svensk ambassad för att få singelbeviset.
Jag har gjort denna process.
Thai domstol vet jag däremot inte, men svensk fungerar lika bra om det är registrerat där. Räcker med att en part är svensk medborgare för att domstolen i Sverige tar det.