Utbildning

"Golden " sa:
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att mina exempel som jag själv varit delaktig i är en skröna, Samt de övriga i dotterns o pojken klasser som börjat gymnasium har samma erfaren het. Ja jag är inte påläst utan skaffat mig egen kunskap, av att vara aktiv val av skola.

Får väl säga att tur att mina barn fått välja själva,ock inte skolan. Kan inte vara lätt för barnen att tvingas in på en utbildning de ej vill gå.

Gäller att bo i rätt region.

Nej, jag tog ett exempel på en text som säkert vissa här köper rakt av som sanning, - texten är ju uppenbarligen inte speciellt genomtänkt utan ungefär på den nivån man pratar efter några öl i en bar någonstans.
Du har dina erfarenheter som du delar med dig av, - all respekt för det, du verkar ärlig. Rong har också uppenbarligen välgrundade åsikter och erfarenheter av den thailändska skolan, inget är hugget i sten, det fungerar säker litet olika från provins till provins och en viss typ av skola kan ligga var som helst.
Jag blir imponerad av thailändska skolväsendet - om 20 år har Thailand en välutbildad arbetskraft, sannolikt finns många av oss inte då eller är i 80-100 års åldern.
Ur svenskt/thailändskt perspektiv kommer den turism vi ser idag sannolikt att se helt annorlunda ut. Sverige är med i EU och nedgångsspiralen tror jag inte har någon botten, tyvärr, därmed tror jag att Thailand har goda förutsättningar att bli ett mycket bättre land att leva i.

Handskak Hans Svensson 8)

"andrejsdenruskige " sa:
Vad räknas som by?

Denna skola ligger i mina ögon i en by
Luangphorkhoon Prarisuttho Technical College

vad raknar du som by egentligen,kanske ar du fra Norge,dar raknas ju allt som by ,aven BKK ar ju da en by

Helt korrekt Golden, man far inte glomma att detta ar Thailand,INGET ar hugget i sten och det mesta gar att ga runt eller andra pa med en liten gava

[

"Phonta " sa:
Tyvarr Rong
Du ar nog lite for kstegorisk i dina uttalanden , vi har en mindre stad nara oss,dar finnsett stort gymnssium :D
Grundskolan där eleverna går tills de är ca 12 år finns i byarna, som det finns en riklig mängd av.
Sedan har du nästa steg och det är high school som kan jämföras med (gymnasium) de finns oftast placerad i större samhällen men behöver inte vara det, men det måste finnas ett upptagningsområde, oftast är de mycket stora skolor, med ett helt annat elevantal än grundskolan.
I Thailand betalar staten en viss summa för varje elevplats, som gör att skolorna blir stora också med många elever.
Om du ser där high school, finns det kommer elever med skolbussar av alla de slag till skolan och många elever kommer med motorbike, de har någon dispans att köra motorbike om de studerar på high school.
När de gått tre år på high school kan de avsluta studierna, eller fortsätta tre år till på high school, som berättigar dem för inträde till universitet.
Eller så kan de välja en tre årig utbildning på college som är att jämföra med yrkesskola som fanns i Sverige tidigare .College i Thailand är efter samma modell som yrkesutbildningen i Tyskland, de har kopierat deras modell för yrkesutbildning.
Halva tiden är avsatt för teori och den andra halvan för praktik på arbetsplatser.
Sedan har du universitetsutbildningen det finns väldigt många universitet i Thailand, efter sexårig high school är de berättigad att söka in på universitet, men de måste gå igenom en test innan de kan skrivas in, som de måste klara.
Universitetet kan ligga långt från elevens hemort och då kan de genom universitetet hyra rum och bo där, det är avgifter för att gå på universitet och sedan kostar rum och mat. De som inte har välbärgade föräldrar brukar bli rätt smala när de studerar på universitet därför de käkar mest nudlar, vad de själva påstår.
Det finns universitet i Thailand som håller hög klass internationellt sett också, i Bangkok finns ett universitet om ligger bland de 45 bästa i världen.
Vad som kan inses är att Thailand har satsat på en väldig bredd på utbildningen som gör även elever från fattiga familjer kan skaffa sig en bra utbildning.
Jag skulle villa påstå att det som har lyft upp Thailand så snabbt har med utbildningen att göra, de har ett mycket bra och effektivt utbildningssystem, som har kommit till under de 30 senaste åren.
När jag var första gången i Thailand var 1978 och kom till Pattaya, sedan åkte jag en skraltig buss upp till Buriram, när man jämför med då och nu tror man att det är inte på samma planet.
Jag skulle tro man kan uppleva något liknande i Burma i dag, som landsbygden var då i Thailand, men där lär utvecklingen gå snabbt uppåt också, vad det verkar.

Jag brukar tänka så mycket klokare för USA, att de hade byggt upp ett skolsystem i Afghanistan för människorna där istället än att ösa bomber över dem som dödad och lemlästat många afghaner och förstört deras egendom, som har kostat USA 100 tals miljarder dollar och endast skapat hat mot inkräktarna som varit USA.
Vad USA har uppnått där är absolut ingenting, men med ett skolsystem att folket hade fått utbildning kommer utveckling och även familjebegränsning som oftast är ett stort problem i utvecklingsländer.
Utbildade afghaner hade lätt kunna få jobb i oljerika arabländer, eftersom de själva i de länderna inte vill göra någonting.
De afghaner som USA värvar till legoarmen i Afghanistan är till 80% analfabeter och de försöker sannolikt söka de bästa möjliga. Därför måste behovet varit utbildning och inte kulor och bomber som USA och dess allierade kommit med.

Utbildning....

När du skriver så kan många uppfatta det som en absolut sanning.

Får väl upprepa mig igen i våran by kan man gå högstadiet, i sin vanliga skola.alltså från 12 till man är femton. så även i grannbyn.
Våran skola har totalt ca 200 elever.

Så de är bara mellan 20 ock 25 elever fördelade på två högstadi klasser.

Tycker jag är bra istället för att åka 8 km till ampurstan, ock hamna på en skola med tusen eller fler elever.
Har många gånger varit utan för dessa skolor,där är ett fruktans värdliv.

Tror mig att den modellen vi har är till det bättre för barnen.

"Golden " sa:
När du skriver så kan många uppfatta det som en absolut sanning.

Får väl upprepa mig igen i våran by kan man gå högstadiet, i sin vanliga skola.alltså från 12 till man är femton. så även i grannbyn.

Tycker jag är bra istället för att åka 8 km till ampurstan, ock hamna på en skola med tusen eller fler elever.

Eftersom treårig high school är obligatorisk finns det också grundskolor som har treårig high school, men det är inte alla skolor som har det.
Om det är föräldrar som inte har det så bra ekonomiskt kan transporten bli en betungande post för dem, eller att de bryr sig inte var eleven går, därför kan de skicka eleven till den närmaste treåriga high school, enligt thailändsk expertis.
Om eleven skall gå på en stor high school och bor på landsbygden, måste föräldrarna betala transporten, därför en sådan skola ligger oftast i ett samhälle och har stort upptagningsområde.
Alla föräldrar och elever drömmer om att gå på en stor high school, eftersom de anser skolan har högre kvalitet, allt enligt thailändskt påstående och expertis.
I byn där jag håller till, de flesta föräldrar ser till att eleven går i Nang Rong på high school som har stora skolor, det finns tre olika sex åriga high school och en privat och de betalar för transporten som är 9-10 km.
Eftersom staten betalar en viss summa för varje elevplats, blir det större resurser när det finns många elever, som med datorer m.m. enligt thailändsk expertis.
Där sambons dotter går är det totalt 3000 elever på den 6 åriga high school och anses som den bästa skolan i Nang Rong.
Varje klass har 45 elever, att det är stora klasser har ingen betydelse, enligt thailändsk expertis.

Vad få skolor alla verkar ha i sitt område får nog uppgradera mig från by-tänket i det område jag bodde i hade vi många skolor inom 5 km omkrets både statliga och privata och inga småskolor riktigt stora. Men inga universitet för det fick man åka till Petchabun.

"Golden " sa:

Du kan inte tänka svenskt när det gäller skolan i Thailand.
Det finns ingen mobbing bland eleverna, alla ser ut samma också med uniformerna, det enda som skiljer är ryggsäcken och en del är smalare än andra, nu har faktiskt övervikt börjat komma i Thailand också, det är väl genom den här västerländska snabbmaten som thaiarna också gillar.
Läraren i skolan som många gånger är kvinnliga har eleverna stor respekt för, någon trakassering mot läraren från eleverna är helt otänkbart.
Att det skulle finnas störande elever i klassen som på något sätt stör lektionerna är helt otänkbart.
Allt enligt thailändsk expertis.

"Rong " sa:
Det finns ingen mobbing bland eleverna, alla ser ut samma också med uniformerna, det enda som skiljer är ryggsäcken och en del är smalare än andra, nu har faktiskt övervikt börjat komma i Thailand också, det är väl genom den här västerländska snabbmaten som thaiarna också gillar.
Läraren i skolan som många gånger är kvinnliga har eleverna stor respekt för, någon trakassering mot läraren från eleverna är helt otänkbart.
Att det skulle finnas störande elever i klassen som på något sätt stör lektionerna är helt otänkbart.

Synd bara att barnen inte lär sig någonting.

Är skolan en avlastningsplats där avtrubbat folk samlas?

Utbildning....

"Rong " sa:
Glöm det angående mobbning.

Satt för några veckor sedan med rektorn,ang mobbing.

Praktik o det man läser sig till brukar skiljas åt.

I en skola med tusen tals elever så låvar jag dig att mobbning är vanligt.

Du säger enligt Thailändsk expertis.

Den så kallade expertisen borde ju veta att skolan i Thailand tillhör den sämsta i den asiatiska regionen.

Rong för står inte varför du skriver som du gör, utan som jag ser det, utan någon som helst verklig hets förankring.

När du skriver om saker o ting börjar det likna en gammal känd travare på forumet , som försökte upphöja sina egna skriverier till en absolut sanning.

"andrejsdenruskige " sa:
Synd bara att barnen inte lär sig någonting.

Är skolan en avlastningsplats där avtrubbat folk samlas?
Det är ett fel påstående du kommer med, du måste se till vilken skola den här eleven går, i Thailand är skolan segrerad det medför att i vissa skolor och klasser finns det väldigt skarpa elever, däremot en skola och en låg klass kan det anses miserabelt vad de lär sig i skolan.
Alla elever går ut 3 årig high school och det finns elever som går ut som kan anses de har lärt sig ingenting.
Däremot har du elever som gått på bättre skola och klass som oftast går vidare till universitet och då blir det något helt annat.
Sedan finns det olika kvaliteer på universiteten också, det finns väldigt många universitet och en del är mycket bra och en del sämre.
Thailand har en stor bredd på skolan, som gör att det blir många som blir utbildade.
Jag anser att det är en mycket bra lösning på utbildningen som de har, den är mycket effektiv.
Vad de har låg nivå på över hela linjen är engelsk undervisning, de ligger sämst till i Asien med den. De kommer att satsa på att få in lärare som har modermålet som engelska och är auktoriserade lärare.
Det är nog helt rätt, man kan se det, om exempelvis en thailändska är tillsammans med en person som har engelskan som modersmål hon lär sig mycket bra engelska med uttal och grammatik.
Däremot är hon tillsammans med en falang som kan dålig engelska lär hon sig inte mycket, eller i bästa fall kan det låta så här.
Exempelvis en falang frågar "Why is that man over there, just standing on the road and not going anywhere?
"I ask my fend same before. She speak he ding dong and dunk. He like dink Lao Khao too much.

"Rong " sa:
Det är ett fel påstående du kommer med, du måste se till vilken skola den här eleven går, i Thailand är skolan segrerad det medför att i vissa skolor och klasser finns det väldigt skarpa elever, däremot en skola och en låg klass kan det anses miserabelt vad de lär sig i skolan.
Alla elever går ut 3 årig high school och det finns elever som går ut som kan anses de har lärt sig ingent
Däremot har du elever som gått på bättre skola och klass som oftast går vidare till universitet och då blir det något helt annat.
Sedan finns det olika kvaliteer på universiteten också, det finns väldigt många universitet och en del är mycket bra och en del sämre.
Thailand har en stor bredd på skolan, som gör att det blir många som blir utbildade.
Jag anser att det är en mycket bra lösning på utbildningen som de har, den är mycket effektiv.
Vad de har låg nivå på över hela linjen är engelsk undervisning, de ligger sämst till i Asien med den. De kommer att satsa på att få in lärare som har modermålet som engelska och är auktoriserade lärare.
Det är nog helt rätt, man kan se det, om exempelvis en thailändska är tillsammans med en person som har engelskan som modersmål hon lär sig mycket bra engelska med uttal och grammatik.
Däremot är hon tillsammans med en falang som kan dålig engelska lär hon sig inte mycket, eller i bästa fall kan det låta så här.
Exempelvis en falang frågar "Why is that man over there, just standing on the road and not going anywhere?
"I ask my fend same before. She speak he ding dong and dunk. He like dink Lao Khao too much.
Tyvärr tror jag att dina kunskaper ang den Thailändska skolan är noll .

Kan bara upprepa vad jag sagt förut för mycket Goggel för lite erfarenhet.

"Golden " sa:
Tyvärr tror jag att dina kunskaper ang den Thailändska skolan är noll .

Kan bara upprepa vad jag sagt förut för mycket Goggel för lite erfarenhet.
Jag frågade om mobbing och sambon sade något sådant förekommer inte det kan vara små grejer, men är ingenting. Dottern sade också hon hade aldrig upplevt något sådant.
Ser man annars i det thailändska samhället de accepterar alla varianter av kön, utan att de blir trakasserade. Alla religioner är accepterade i Thailand. De accepterar också gamla feta gubbar (falanger) som plockar unga tjejer som kan vara farfarsfar till tjejen. Om thailändarna hade haft läggning för mobbing hade de här feta gubbsen blivit bombarderade med ruttna ägg och övermogna tomater.

Jag har aldrig påstått att jag själv har någon erfarenhet av den thailändska skolan, men jag har min sambo som själv gått sex årig high school, sedan har hon en dotter som går andra året på high school. Sedan har sambon många släktingar och vänner som går och har gått på olika skolor. Hon känner många lärare också. Hon jobbar också för governmentet och är alltid anlitad när det gäller skolfrågor.
Jag anser den här thailändska kvinnan har en helt annan kunskap om det thailändska skolorna, än vad en utlänning, som är besökare i landet har, därför det är från henne jag har uppgifterna om skolor i Thailand.

"Rong " sa:
Alla elever går ut 3 årig high school och det finns elever som går ut som kan anses de har lärt sig ingenting.

Haha, vad jobbar du med? Eller vad har du jobbat med?

Du rabblar upp sanningar som en text ur socialstyrelsens handbok, någon turistinformationsbroschyr eller möjligtvis en instruktionsbok.

Första mendingen gäller väl även dig.
Även du måste se till vilken skola eleven går på, men du rabblar bara upp dina osynliga paragrafer och punkter.

"Rong " sa:
Jag frågade om mobbing och sambon sade något sådant förekommer inte det kan vara små grejer, men är ingenting. Dottern sade också hon hade aldrig upplevt något sådant.
Ser man annars i det thailändska samhället de accepterar alla varianter av kön, utan att de blir trakasserade. Alla religioner är accepterade i Thailand. De accepterar också gamla feta gubbar (falanger) som plockar unga tjejer som kan vara farfarsfar till tjejen. Om thailändarna hade haft läggning för mobbing hade de här feta gubbsen blivit bombarderade med ruttna ägg och övermogna tomater.

Jag har aldrig påstått att jag själv har någon erfarenhet av den thailändska skolan, men jag har min sambo som själv gått sex årig high school, sedan har hon en dotter som går andra året på high school. Sedan har sambon många släktingar och vänner som går och har gått på olika skolor. Hon känner många lärare också. Hon jobbar också för governmentet och är alltid anlitad när det gäller skolfrågor.
Jag anser den här thailändska kvinnan har en helt annan kunskap om det thailändska skolorna, än vad en utlänning, som är besökare i landet har, därför det är från henne jag har uppgifterna om skolor i Thailand.

Som vanligt så tror du att sambon din, din dotter och ditt kvarter är gällande norm för Thailand.

Gud så besviken du blir om du är på semester i grannbyn.

"Golden " sa:
Den så kallade expertisen borde ju veta att skolan i Thailand tillhör den sämsta i den asiatiska regionen.
Det har tagit lång tid innan Thailand har satsat på en bredd i utbildningen, som gör att den stora massan gavs möjlighet att studera, man kan säga 1977 kom en förändring och sedan har det utvecklats, tidigare hade många endast 4 årig skola och det fanns de som hade ingen skola alls. Idag går alla minst grundskola plus tre år high school och då är de 15 år.
Idag satsar Thailand mest av asiatiska länderna på utbildning sett till nationalbudgeten de satsar 27% av nationalbudgeten på utbildning.
Att andra asiatiska länder har haft stort förprång, är genom att de varit kolonier och moderländerna byggde upp ett skolsystem, man kan säga någon nytta och arv lämnade de efter sig.
Burma, Laos, Vietnam, Cambodja, Malaysia, Indonesien och Philippinerna alla länderna har varit kolonier tidigare.

Den här sambon hon har en syster som är gift och har familj utanför Bangkok, sedan har hon en syster med familj nära gränsen till Kambodja och två andra bröder med familjer som är på olika ställen. Samtliga av de här hennes syskon har de som går på high school och universitet och de snackar mycket sinsemellan om skola, för thaifamiljerna är skolan ett mycket viktigt ämne av någon anledning.
Det är självklart att hon sitter med helt andra kunskaper i ämnet om skola, än en utlänning som är på besök i landet.

Jag vet att det finns föräldrar som betalar för att deras barn ska få extra engelskalektioner på en privatskola ex. på lördagar.
Dom barnen är och var inte så motiverade att vara där.
Föräldrarna hade väl för gott om pengar och tror väl att med pengar kan man köpa kunskap, men är inte barnen motiverade eller helt enkelt inte fattar så hjälper inga pengar i världen.
Det hjälper inte alltid att muta läraren med div. olika presenter heller som en del tror/trodde.

nu har det väl gått offtopic om något i denna tråd starta en ny om skolan

Tillbaka
Topp