"Phonta " sa:
Tyvarr Rong
Du ar nog lite for kstegorisk i dina uttalanden , vi har en mindre stad nara oss,dar finnsett stort gymnssium
Grundskolan där eleverna går tills de är ca 12 år finns i byarna, som det finns en riklig mängd av.
Sedan har du nästa steg och det är high school som kan jämföras med (gymnasium) de finns oftast placerad i större samhällen men behöver inte vara det, men det måste finnas ett upptagningsområde, oftast är de mycket stora skolor, med ett helt annat elevantal än grundskolan.
I Thailand betalar staten en viss summa för varje elevplats, som gör att skolorna blir stora också med många elever.
Om du ser där high school, finns det kommer elever med skolbussar av alla de slag till skolan och många elever kommer med motorbike, de har någon dispans att köra motorbike om de studerar på high school.
När de gått tre år på high school kan de avsluta studierna, eller fortsätta tre år till på high school, som berättigar dem för inträde till universitet.
Eller så kan de välja en tre årig utbildning på college som är att jämföra med yrkesskola som fanns i Sverige tidigare .College i Thailand är efter samma modell som yrkesutbildningen i Tyskland, de har kopierat deras modell för yrkesutbildning.
Halva tiden är avsatt för teori och den andra halvan för praktik på arbetsplatser.
Sedan har du universitetsutbildningen det finns väldigt många universitet i Thailand, efter sexårig high school är de berättigad att söka in på universitet, men de måste gå igenom en test innan de kan skrivas in, som de måste klara.
Universitetet kan ligga långt från elevens hemort och då kan de genom universitetet hyra rum och bo där, det är avgifter för att gå på universitet och sedan kostar rum och mat. De som inte har välbärgade föräldrar brukar bli rätt smala när de studerar på universitet därför de käkar mest nudlar, vad de själva påstår.
Det finns universitet i Thailand som håller hög klass internationellt sett också, i Bangkok finns ett universitet om ligger bland de 45 bästa i världen.
Vad som kan inses är att Thailand har satsat på en väldig bredd på utbildningen som gör även elever från fattiga familjer kan skaffa sig en bra utbildning.
Jag skulle villa påstå att det som har lyft upp Thailand så snabbt har med utbildningen att göra, de har ett mycket bra och effektivt utbildningssystem, som har kommit till under de 30 senaste åren.
När jag var första gången i Thailand var 1978 och kom till Pattaya, sedan åkte jag en skraltig buss upp till Buriram, när man jämför med då och nu tror man att det är inte på samma planet.
Jag skulle tro man kan uppleva något liknande i Burma i dag, som landsbygden var då i Thailand, men där lär utvecklingen gå snabbt uppåt också, vad det verkar.
Jag brukar tänka så mycket klokare för USA, att de hade byggt upp ett skolsystem i Afghanistan för människorna där istället än att ösa bomber över dem som dödad och lemlästat många afghaner och förstört deras egendom, som har kostat USA 100 tals miljarder dollar och endast skapat hat mot inkräktarna som varit USA.
Vad USA har uppnått där är absolut ingenting, men med ett skolsystem att folket hade fått utbildning kommer utveckling och även familjebegränsning som oftast är ett stort problem i utvecklingsländer.
Utbildade afghaner hade lätt kunna få jobb i oljerika arabländer, eftersom de själva i de länderna inte vill göra någonting.
De afghaner som USA värvar till legoarmen i Afghanistan är till 80% analfabeter och de försöker sannolikt söka de bästa möjliga. Därför måste behovet varit utbildning och inte kulor och bomber som USA och dess allierade kommit med.