Utbildning

Var just ock käkade satt då o funderade lite ang dej Rong.

Kan det vara så att du egentligen är en datamaskin som är fel programmerad,samt
hakat upp sig så den inte klarar av att ta in verklighet från andra.
Måste vara så, lägger då in det material datorn producerat i andra ämnen o trådar.

Började väl gnaga lite redan då.

Men skall sluta att försöka ha en dialog med en maskin ang olika veklighhter,

Blir lite för mycket envägs dialog.

Hoppas du kan förbättra proggram varan.

Satt ock googlade lite angående de olika stegen i den amerikanska skolan.

Första steget är då Elemntery scool där man går mellan 6 o 11 år.

Detta kallar jag då grundskolan, man har hoppat över mellan stadiet och går direkt på

Junior highschool/ Middle school 12 till 14.

Detta kallar jag högstadiet. Sen går man in i gymasiet

Sen Senior haig school 15 till 17 år.

Detta blir då gymnasium på svenska.

Och så här fungerar det även i Thailan

"Golden " sa:
Kan väl berätta lite mer om vad som händer på de by skolorna i min när het.

Ock det är väldigt stora av hopp från skolan när de gått ut mellan stadiet.
Ca 40% av pojkarna hoppar av 20% av flickorna.

Vi hat de sista åren haft 3 kusin barn som hoppat av.

För det mesta driver de bara runt, gör dag till natt.

Lämnar man skolan.efter sjätte klass så är stora delar av arbetsmarknaden stängd. En del ångrar sig efter några år Då kan de gå sommar skola för att få sina betyg för högstadiet

Även när de som går gymnasium när de fyllt 15 inne i Korat hoppar många av.

Kan bero på dessa skolfabriker med tusen tals elever samt stora klasser.

Nu år ju det en del av flickorna som blir med barn också lämnar på grund av det.

Eller ekonomin.
Här har du helt rätt det sker "drop out" från skolan och de som slutar skolan i förtid de är inte välkommna på arbetsmarknaden för något bättre jobb. De blir tvungna bli mer eller mindre daglönare och får tunga slitsamma och tråkiga jobb med dålig betalning.
Utbildning är mycket viktig idag för thailändarna, därför kan många thaibarn vara glada där modern har hittat en "falang sponsor", som kan ge dem en ljusare framtid.
Det är också helt riktigt det är mer grabbar som hoppar av skolan än tjejer, många grabbar tycker väl att livet är att köra omkring med en motorbike som alla tycks ha och jaga tjejer och snacka i mobilen, de tycks tro att de alltid kommer vara tonåringar och leva på föräldrars pengar.
Jag tror faktiskt den thailändska kvinnan har mer ansvar och ser framåt på annat sätt än thaimannen.
Att "drop outen" skulle bero på stora klasser är inte sannolikt, jag tror mer på om de inte lyckas särskilt bra i skolan vill de helt enkelt inte fortsätta, utan får skolleda.
Jag skulle tro att det är samma sak i Sverige, om någon vågade göra en undersökning av hur många asylanter som genomgår gymnasieutbildning blev det ett skrämmande resultat, därför asyllanterna lyckas inte bra i skolan.
Det var en naiv politiker som många angående invandring tycks vara, som påstod den gruppen det gällde hade inte högre brottslighet än andra svenskar.
Därför tillsattes en utredning som BRÅ skulle göra, men när den som hade hand om utredningen började få fram resultat, beslutades av politikerna att utredningen skulle läggas ned.
Jag skulle tro något liknande skulle hända med en utredning om asylanternas studieresultat i Sverige.

Intressant detta med utbildning i Thailand....Vet exempelvis att många "falanger" går på Wat Poo Schoool och lär sig thai-massage, det sägs vara en av de bästa skolorna som finns. Har funderat många gånger på att gå en kurs där mest för skojs skull...
Engelska och thailändska är ochså av intresse....Thai borde egentligen vår damer kunna lära ut men de är de dåliga på...

"Kycklingen " sa:
Den läraren jag känner ville inte slå sina elever. Men vet att han berättade att när en elev störde klassen för mycket bad han eleven jämte att slå den eleven som störde. Den eleven som fick slå klippte till hårt så den eleven som störde blev lugn. Det gjorde att ingen elev ville störa eller bråka mer.
Lagligt eller inte det vet jag inte.
Dom thailändska barnen är som barn i övriga värden, en del är lugna och en del är det inte.
Det går inte att läsa sig till till, det går inte att fråga släktingar, alla är olika och jag hoppas innerligt att det fortsätter så.
Att en lärare skulle be en elev slå en annan elev, det är helt säkert en skröna, finns absolut ingen trovärdighet i det.
Om det av någon anledning funnits en störande elev hade det räckt med att läraren sagt till eleven och eleven hade blivit tyst, sådan auktoritet har lärarna i Thailand.
Om skolsystemet i Thailand , vi som bor på landsbygden med någon sambo, många är gifta också och oftast nästan alltid har hon en dotter eller son som går i skolan, det är väl självklart vi känner till om hur skolorna fungerar i landet den som har intresse att veta det.
Sedan kanske den damen har släktingar i byn som hon nästan alltid har och det kan vara många också, som har elever i skolan, i thaifamiljerna idag är det mycket snack om skolan, ibland för mycket, men den som vill snappa upp kunskaper om den thailändska skolan hur den fungerar, har ett gyllene tillfälle att göra det.
Vi som bor på landet kanske några kilometer från ett större samhälle, upplever det verkliga Thailand.
De här turisterna som kommer några veckor till Pattaya och Phuket även är bosatta där, det är inte det verkliga Thailand de upplever, utan kan liknas mer med ett " Tivoli ".
Jag själv pendlar från landet i Isaan till Jomtien, därför känner jag båda sakerna väl.

"Rong " sa:
Att en lärare skulle be en elev slå en annan elev, det är helt säkert en skröna, finns absolut ingen trovärdighet i det.
Om det av någon anledning funnits en störande elev hade det räckt med att läraren sagt till eleven och eleven hade blivit tyst, sådan auktoritet har lärarna i Thailand.
Om skolsystemet i Thailand , vi som bor på landsbygden med någon sambo, många är gifta också och oftast nästan alltid har hon en dotter eller son som går i skolan, det är väl självklart vi känner till om hur skolorna fungerar i landet den som har intresse att veta det.
Sedan kanske den damen har släktingar i byn som hon nästan alltid har och det kan vara många också, som har elever i skolan, i thaifamiljerna idag är det mycket snack om skolan, ibland för mycket, men den som vill snappa upp kunskaper om den thailändska skolan hur den fungerar, har ett gyllene tillfälle att göra det.
Vi som bor på landet kanske några kilometer från ett större samhälle, upplever det verkliga Thailand.
De här turisterna som kommer några veckor till Pattaya och Phuket även är bosatta där, det är inte det verkliga Thailand, utan kan liknas mer med ett " Tivoli ".
Jag själv pendlar från landet i Isaan till Jomtien, därför känner jag båda sakerna väl.
Så du menar att i Phuket och Pattaya har man ett annat skolsysten där man blir tivoliarbetare. :thumbsdown:

"Rong " sa:
De här turisterna som kommer några veckor till Pattaya och Phuket även är bosatta där, det är inte det verkliga Thailand, utan kan liknas mer med ett " Tivoli ".

KARMA...Håller med, det låter som en skröna!

Nää tror inte det är en skröna.

Men en annan som ser nyheter på thai,dagligen kan se upplagda video snitt på hur lärare misshandlar elever .
Orkar nog inte skriva mer om den verklighet som finns i skolan .

Mobbning från lärare är väldigt vanligt

"Hans Svensson " sa:
Intressant detta med utbildning i Thailand....Vet exempelvis att många "falanger" går på Wat Poo Schoool och lär sig thai-massage, det sägs vara en av de bästa skolorna som finns. Har funderat många gånger på att gå en kurs där mest för skojs skull...
Engelska och thailändska är ochså av intresse....Thai borde egentligen vår damer kunna lära ut men de är de dåliga på...
Ja det stämmer väl Wat Poo anses vara den bästa massage skolan. Det finns ett par i byn som jobbar på Wat Poo som lärare. Han har haft med sig elever till byn, kanske för att de skall få se annat än Bangkok och de här eleverna har kommit från USA och Europa.
Jag frågade honom en gång vad en sådan massagekurs kostar och jag vill minnas det var omkring 40.000 Bht, jag tror det var komplett med all typ av massage.
Han fru som ansågs som den bästa massören på Vat Poo har öppnat massage med utbildning i Nang Rong, det är tillsammans med en iranier som jobbar som engelsklärare i Japan men han utbildade sig till massör och träffade därigenom henne.
De har inget förhållande på annat sätt utan han är affärspartner eller finansiär är väl det rätta ordet.
De har en mycket stor lokal på 1600 m2, massage och klassrum m.m. som iranien har helrenoverat att det är tip top.
Jag skulle tro att hon har mycket lägre pris på massage kurs än Vat Poo och det är inte omöjligt hon använder Vat Poos namn och att det går genom dem, därför Vat Poo är ett inarbetat och välkänt namn.

"Golden " sa:

Men en annan som ser nyheter på thai,dagligen kan se upplagda video snitt på hur lärare misshandlar elever .

Nu är det på det viset att vad falangerna ser på TV och läser i tidningar blir missuppfattningar många gånger för många personer, det beror naturligtvis på språket och det här gäller engelspråkiga program och tidningar.
Jag skulle tro de har visat något inslag från något annat land kanske Japan eller Kina, som du fått uppfattningen att det var från Thailand.
Därför att missuppfatta när de snackar thai måste vara betydligt lättare än när de snackar engelsk.
Min thailändska sambo och dotter ser mycket thai TV, men de har aldrig sett en glimt av vad du sett massvis med gånger och båda har aldrig hört talas om något sådant som du påstår att du sett ofta, blandannat filmavsnitt där thailändska lärare misshandlar sina elever.
Vanligen läser jag dagligen Nation eller Bangkok Post, men aldrig sett en skriven rad om vad du påstår.

"Golden " sa:

Tråkigt att du kommer med rena lögner...., det gör att man inte tycker att du blir trovärdig även när du skriver om andra ämnen....

"Rong " sa:
De här turisterna som kommer några veckor till Pattaya och Phuket även är bosatta där, det är inte det verkliga Thailand de upplever, utan kan liknas mer med ett " Tivoli ".

Min källa ljuger inte.
Och hela Thailand är väl Thailand? Isaan är väl inte mer Thailand än norra eller södra Thailand?

"Hans Svensson " sa:
Tråkigt att du kommer med rena lögner...., det gör att man inte tycker att du blir trovärdig även när du skriver om andra ämnen....
Ja du hans tro vad du vill, men har sett tre inslag de senaste åren, dessa var filmade av elever grova över grepp En av hänelsena var även nyhets stoff i tidningarna.Läraren fic sparken.
Sen att klippa jack i håret är ju också över grepp och förbjudet.

Sedan kan man ju tänka ett steg till, hur många ren misshandel blir inte filmade av elever med mobiler.
Förs då vet man ju hur vanligt det är.
'
Man kan ju också undra över disciplinen bland mellan elever .

Jag har sett många inslag på TV nyheterna där det är våld samma slagsmål med påkar järnrör etc, mellan skolor. Kan vara hundra inblandade.
Man har även anfallit bussar där det finns många eller från någon skola man ligger i fejd med. Om jag inte minns helt fel så har även skjutvapen varit inblandad, med dödlig utgång.

Det där med att det kan vara bråk mellan eleverna är sant.
Jag vet att det har förekommit i Bangkok.
Det är ju extra lätt att veta vem dom ska bråka med eftersom olika skolor har olika uniformer.

Jag har även sett det senaste klippet med en lärare som misshandlar en elev, länken var på ett annat forum.

"Golden " sa:
Ja du hans tro vad du vill, men har sett tre inslag de senaste åren, dessa var filmade av elever grova över grepp En av hänelsena var även nyhets stoff i tidningarna.Läraren fic sparken.
Sen att klippa jack i håret är ju också över grepp och förbjudet.

Sedan kan man ju tänka ett steg till, hur många ren misshandel blir inte filmade av elever med mobiler.
Förs då vet man ju hur vanligt det är.
'
Man kan ju också undra över disciplinen bland mellan elever .

Jag har sett många inslag på TV nyheterna där det är våld samma slagsmål med påkar järnrör etc, mellan skolor. Kan vara hundra inblandade.
Man har även anfallit bussar där det finns många eller från någon skola man ligger i fejd med. Om jag inte minns helt fel så har även skjutvapen varit inblandad, med dödlig utgång.
Det har du helt rätt i det kan förekomma bråk mellan skolorna och då kan det bli påkar och järnrör och det ena och andra. Det är så annars i samhället också, det är bråk mellan gäng och där kan det förekomma skjutvapen, misshandel m.m.
En thaiare som känner sig kränkt eller förolämpad, han kan många gånger förlora spärrarna vad han tar sig till.
Det är klart att klippa bort hårtussar för att eleven måste uppsöka frisör och klippa sig, sådant är inte acceptabelt, men det görs tyvärr.
En lärare som missköter sig, den läraren borde få lämna jobbet, därför det finns ingen brist på lärare i Thailand.
De sökte 100 lärare till en skola i Nang Rong det är den bästa High School i samhället, det hade kommit över 1000 lärare för att testa sig för jobbet. Därför kan man dra slutsatsen jobbet var mycket eftertraktad på den skolan, eller att det finns stort överskott på lärare. Men lärarna skulle testas innan de fick jobbet.
I byn där jag håller till, där var det en granntjej som gifte sig med en man från norra Thailand som hon träffade på internet. Han hade jobbat som lärare i norra Thailand och flyttade ned till Isaan och började jobba med annat. Han sökte många lärartjänster och var och testade sig, men han fick aldrig något jobb om lärare.
Hon påstod att han gått 5 år på universitet, det var en thaikines och de brukar ha fina och lättsamma jobb i Thailand. Hon fick ett barn med honom och strax därefter träffade han en annan tjej som drev en resturang som sannolikt hade bra inkomster och då slog han ihop sig med henne och lämnade den här frun med barnet som var några månader gammalt. Han har visst fått jobb som lärare numera.
Jag anser det fanns ingen ansvarskänsla hos honom och han har sannolikt många likasinnade, sedan får falangerna många gånger komma och städa upp efter dem.

Har ni så många gymnasieskolor i Nong Rang ,i hela ampor bor det ju bara ca 120 000.

Eller menar du regionstaden Burriam.

Tror att vi har bara en , då är vi 140 000 invånare.

Men många väljer gymnasium i Koratt,.Direkt tåg på morgonen som är fri.åter på kvällen går ett 4 ett 6 så det kan bli långa dagar.

"Golden " sa:
Har ni så många gymnasieskolor i Nong Rang ,i hela ampor bor det ju bara ca 120 000.

Eller menar du regionstaden Burriam.

Tror att vi har bara en , då är vi 140 000 invånare.

Men många väljer gymnasium i Koratt,.Direkt tåg på morgonen som är fri.åter på kvällen går ett 4 ett 6 så det kan bli långa dagar.
Jag har frågat om invånarantalet i Nang Rong och det skall vara 120.000 personer. Buriram är residentstaden och är betydligt större.
Det finns tre statliga High School i Nang Rong och en privat.
Den här sambons dotter hon går i den skolan som är nummer 1 och där är dom 3000 elever enligt henne och klasserna har fyra graderingar beroende på elevernas studiebegåvning och varje klass har 45 elever.
Sedan finns det en mellanskola men den har betydligt mindre elever.
Sedan har de en High School som alla kommer in på som genomgått grundskolan, men där vet jag ej elevantalet på.
Den privata High School som finns är liten och svårt att förstå att föräldrar betalar pengar för att deras barn skall gå på en privat skola som är sämre än de statliga.
Vad jag kan se av skolbussar som är parkerade runt om samhället är det en stor bussning av elever från landsorten in till Nang Rong skolorna.
Vad jag anser som saknas i Thailand och även för skolorna är bibliotek, det måste inses det är mycket bra som Sverige har med bibliotek, att skolungdom och även vuxna har mycket stor tillgång till böcker tidningar m.m.
Det är en svensk faktiskt här på Jomtien som tagit hit en massa böcker från Sverige, han påstår han har 50.000 ex och har det som bibliotek, även utländska böcker.
Men här på Jomtien har det inte blivit någon större succe, utan kan ses närmast som ett fiasko.
De som kommer hit och bosätter sig kanske har ingen tid att läsa böcker, eller också anser de sig fullärda, som jag anser är det mest sannolika.

"Kycklingen " sa:
Det där med att det kan vara bråk mellan eleverna är sant.
Jag vet att det har förekommit i Bangkok.
Det är ju extra lätt att veta vem dom ska bråka med eftersom olika skolor har olika uniformer.

Jag har även sett det senaste klippet med en lärare som misshandlar en elev, länken var på ett annat forum.
Det finns alltid undantag, men man kan inte ta en udda händelse och påstå att det är generellt på det viset att det skulle vara bråk mellan elever, det har hänt det blivit bråk om någon tjej, mellan grabbar vad som sagts, men sådant måste ses som normalt. De går i High School tills de är 18 år och klasserna är blandade med tjejer och grabbar.
Om en lärare skulle misshandla en elev får han sannolikt sparken, därför jobbet som lärare är ett attraktivt jobb och det finns överskott på lärare, de vill inte tappa jobbet som lärare.
Vad som skiljer skolan i Thailand väsentligt om man jämför med Sverige är att när eleverna börjar High School som är vid 12 års ålder, segrerar man klasserna i varje fall på de stora skolorna.
Det här medför att de som går in hårt för studier och har lätt för sig har inga störande element i klassen som fördärvar undervisningen eller bromsar den.
På det viset får man fram en elit också bland de studerande och de som har mindre intresse eller ingen större motivation att studera hamnar i lägre klasser på skolan.
I Sverige accepterar man inte sådana här segrationer utan de anser alla elever skall vara lika, det medför att det kommer in element som kommer in i klasser som kan fördärva hela undervisningen och läraren är maktlös.
Jag har en nära personlig bekant som jobbade som lärare, han hade en mycket störande elev i klassen, till slut tog tålamodet slut för läraren och han tog han i axeln och skakade till eleven och sade nu får det bli slut med att du stör lektionerna.
Vad som hände, eleven rapporterade till föräldrarna och sedan togs det upp på något föräldrarmöte att läraren hade handgripligen antastat eleven, föräldrarna ansåg deras busfrö var det absolut inget fel på, utan det var läraren. Allting slutade med att läraren fick avstängning några månader.
Svenska skolan låg på en hög nivå tidigare, men nu har den dalat kraftigt och det är Finland som har den ledande positionen.
Finland tar också in invandrare, men de importerar inte analfabeter som Sverige gör.
Vad som sker i Sverige är att föräldrarna flyttar från områden där det finns elever som drar ned kvaliten på undervisningen till andra områden därför att deras barn skall få en bra skolgång och inte komma i dåligt sällskap.
Man kan säga det är föräldrarna som gör segrationen, som gör att allt vad som heter intergration kan glömmas bort.
Nu har man börjat skicka asylanterna till små kommuner med att betala dem mutpengar, men sedan de insett nackdelarna med asylanterna vill de inte ta emot fler.
Därför skall man lagstifta att tvinga kommunerna att ta emot de här asylanterna.
Man kan säga det är rena diktaturfasoner att köra över folket på det viset, finns ingen demokrati med ett sådant handlande.
En kommunalpolitiker i en Norrlands kommun som var socialdemokrat pratade med en kamrat och ansåg att den här asylinvandringen borde minskas att den är för stor.
Nu var det någon som tjuvlyssnade på det här samtalet och rapporterade det till partiet, som medförde kommunalpolitikern fick lämna alla uppdrag i kommunen och uteslöts från partiet.

"gunnarg " sa:
Så du menar att i Phuket och Pattaya har man ett annat skolsysten där man blir tivoliarbetare. :thumbsdown:
Nej inte på det viset, till Pattaya och Phuket åker många för att ha vuxen roligt och till ett tivoli åker man också för att ha roligt, men en annan åldersgrupp.

Någon som vet om det ör skollov i Thailand nu och i så fall hur länge? Är det samma tider i hela landet?

Tillbaka
Topp