"ragnela " sa:
Bra tråd om utbildning i Thailand även om åsikter och insikter varierar.
Vad jag förstått så är lärarnas kompetens mycket olika. Var med ett gäng thaiare en kväll. Vi talade rätt mycket med en man från Bangkok, på engelska. Hans fru öppnade inte munnen. Sedan fick vi reda på att hon var engelsklärare.
Beträffande disciplinen i klassrummet har jag hört att det är tillåtet att slå ungarna. Kan det stämma?
Det stämmer att kompetensen kan variera, men det åtgärdas med att alla lärare numera måste ha behörighet som lärare, tidigare var det inte så, speciellt på landsbygden och de skolor som finns där.
Idag anställes ingen lärare om de inte är universitetsutbildade som lärare.
Engelskan släpar efter de är sämst i Asien på engelska i skolan. Men alla förstklassiga skolor och klasser har lärare födda i engelsktalande land eller thai som studerat språket på universitet i engelsktalande land.
De är medvetna att de måste satsa hårt på engelskan, mycket kommer automatiskt nu med internet, som blivit populärt i Thailand.
Att en person inte ville prata säger ingenting, jag har träffat många lärare i engelska och de har varit mycket intresserade att få prata engelska, även helt okända personer har kommit fram och börjat prata, inte på turistorterna, som är något annat.
Någon aga förekommer inte i skolan och eleverna har en väldig respekt för läraren, därför kan de ha stora klasser med 45 elever och det finns inga diciplinproblem, kan inte jämföras med svenska skolor.
Skolsystemet gör att det blir en segration att de bästa eleverna hamnar i en klass och en skola, sedan de mindre begåvade elever i andra klasser.
I ett samhälle kan finnas flera high school som är segrerade, de bästa eleverna går i en skola för sig.
Det här gör att de har en väldig bredd på utbildningen, men ändå har en spetskompetens, som är nödvändig.
Universiteten är också segrerade, de bästa eleverna hamnar på de bästa universiteten.
Det finns också väldigt många universitet.
Jag anser att de har ett mycket bra skolsystem, som gör att den breda massan har fått möjlighet att studera, så har det inte varit tidigare.