Vad tror ni om detta ?

Det är svårt att få ett riktigt WP som engelsklärare om man inte kommer från ett ”native english spoken country” och dit räknas inte Sverige. Inget tyder på att han var så välutbildad heller med unika betyg.
För en riktig tjänst med WP ska lönen uppgå till minst 55.000b/m
Att få jobb utan WP är hur enkelt som helst i lite mindre nogräknade skolor men då blir lönen låg.
En skola drevs ju av hans fru dessutom.
Men visst kan man få jobb när passet är giltigt men fem år går fort och ett visum/uppehållstillstånd har ännu kortare giltighetstid.
Nu hade han varit i 17 år och då krävs det 4 nya pass och lika många förlängningar som år.

Nu är reglerna mycket enkla i Thailand och det behövs inte mycket till rättegång.

Ett utgånget eller förfalskat pass upptäcks snabb i en koll mot IMs databas, en överträdelse av uppehållstillstånd eller lönearbete utan tillstånd ger respass ur landet.
Förmildrande omständigheter som att man har barn eller av humanitära skäl finns inte i regelverket.

Nu finns det svenskar som träffat den mannen då han levde på att blåsa turister i början av sin karriär i Bangkok.
Inget meriterande att söka anställning på universitet på.

Hej

Det stämmer inte riktigt längre att det är svårt att få ett jobb som engelska lärare om man inte kommer ifrån ett land där engelska är modersmålet, sen ett antal år kräver både skolor och universitet istället att den sökande har klarat ett avancerat prov och blivit certifierad, detta certifikat är numera ett krav och jag har ex.vis Belgiska, Franska, Schweiiska och Tyska bekanta som jobbar på skolor och universitet just nu med detta certifikat.

Något krav eller garanti på att lönen kommer att bli 55 000 baht om man får jobb som lärare finns inte heller på vare sig på privata eller statliga skolor eller universitet, det är istället skolans storlek och ekonomi som avgör detta, mina bekanta har allt ifrån 23 000 baht per månad i mindre skolor till 45 000 baht på universitet i t.ex Khon Kaen, men förutom lön finns ofta andra förmåner som gratis mat och bostad.

Men både skolor och universitet är mycket noga med att pass, visum och arbetstillstånd samt det certifikat som numera krävs finns och är inordning, finner det högst osannolikt att man skulle bli anställd på ett univetsitet utan något av dessa dokument, att ha en obehörig lärare utan tillstånd anställd på ett universitet skulle definitivt inte vara någon bra reklam.

Mvh isan lover

Allt har nog inte blivit skit. Men fråga de som i godan ro ville sitta och läsa lite Orwell på café i Bangkok. Jag skulle nog klassa det de sedan utsattes för som nån typ av "problem"......

Hej

Det tycker uppenbarligen en del Svenskar är helt ok att förbjuda, dom kan ju läsa en annan bok och ingen på Thaisnack har ju blivit arresterad för detta, om andra drabbas är det helt ok. 555

Mvh isan lover

Hej

Kollade lite på kraven för att få jobba som engelska lärare numera och fann detta, man behöver ”Bachelor,s Degree diploma or higher”, det certifikat jag talade om och som dom allra flesta skolor och universitet numera kräver är heter ”TEFL certification”.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer inte riktigt längre att det är svårt att få ett jobb som engelska lärare om man inte kommer ifrån ett land där engelska är modersmålet, sen ett antal år kräver både skolor och universitet istället att den sökande har klarat ett avancerat prov och blivit certifierad, detta certifikat är numera ett krav och jag har ex.vis Belgiska, Franska, Schweiiska och Tyska bekanta som jobbar på skolor och universitet just nu med detta certifikat.

Något krav eller garanti på att lönen kommer att bli 55 000 baht om man får jobb som lärare finns inte heller på vare sig på privata eller statliga skolor eller universitet, det är istället skolans storlek och ekonomi som avgör detta, mina bekanta har allt ifrån 23 000 baht per månad i mindre skolor till 45 000 baht på universitet i t.ex Khon Kaen, men förutom lön finns ofta andra förmåner som gratis mat och bostad.

Men både skolor och universitet är mycket noga med att pass, visum och arbetstillstånd samt det certifikat som numera krävs finns och är inordning, finner det högst osannolikt att man skulle bli anställd på ett univetsitet utan något av dessa dokument, att ha en obehörig lärare utan tillstånd anställd på ett universitet skulle definitivt inte vara någon bra reklam.

Mvh isan lover
Det är möjligt att det ändrats på senare tid att även icke engelsktalande länders medborgare kan bli lärare efter prövning, i så fall är det en positiv sak som juntan infört.
Kanske dom även tagit bort kravet på minimilön på 55.000b/m för WP som fanns för att inte konkurrera med inhemska engelsklärare.
Nu umgicks jag med en rätt stor grupp engelsklärare i Korat 2012-2014 och flera hade helt riktigt lägre löner, men i kontraktet stod just 55.000b/m för att behålla sitt WP. Möjligt att förmåner som fri mat och hyra räknas in i lönesumman.
Brukade titta på engelsk fotboll med en engelsman som bara hade 20.000b/m som sa att han hade inget val, skolan hade inte råd att betala mer och något annan skola fick han inte jobb vid, men utan intyget på 55.000b/m fick han inget nytt WP. Han tyckte han var fast i fälla och utnyttjades för att kunna få bo kvar.
Det var även detta intyg som garanterade de ekonomiska kraven av IM, det är inte tillåtet att leva på för små inkomster i Thailand om man inte har stora belopp på banken.

Sen fanns det rätt många unga som jobbade ”svart” som engelsklärare utan WP och körde visarun varje månad.

Vad gäller den utvisade svensken så är du nog den enda som uppfattat honom som universitetslärare.

Det är möjligt att det ändrats på senare tid att även icke engelsktalande länders medborgare kan bli lärare efter prövning, i så fall är det en positiv sak som juntan infört.
Kanske dom även tagit bort kravet på minimilön på 55.000b/m för WP som fanns för att inte konkurrera med inhemska engelsklärare.
Nu umgicks jag med en rätt stor grupp engelsklärare i Korat 2012-2014 och flera hade helt riktigt lägre löner, men i kontraktet stod just 55.000b/m för att behålla sitt WP. Möjligt att förmåner som fri mat och hyra räknas in i lönesumman.
Brukade titta på engelsk fotboll med en engelsman som bara hade 20.000b/m som sa att han hade inget val, skolan hade inte råd att betala mer och något annan skola fick han inte jobb vid, men utan intyget på 55.000b/m fick han inget nytt WP. Han tyckte han var fast i fälla och utnyttjades för att kunna få bo kvar.
Det var även detta intyg som garanterade de ekonomiska kraven av IM, det är inte tillåtet att leva på för små inkomster i Thailand om man inte har stora belopp på banken.

Sen fanns det rätt många unga som jobbade ”svart” som engelsklärare utan WP och körde visarun varje månad.

Vad gäller den utvisade svensken så är du nog den enda som uppfattat honom som universitetslärare.

Hej

Själv är jag ganska säker på att dessa ändringar kom redan under Yinglucks tid, mina kompisar skaffade sig sina TEFL certifikat då, hurvida det står någon annan summa än den dom får i lön i deras kontrakt vågar jag inte svara på, har dock inte hört någon säga detta, men det är ju fullt möjligt.

Mvh isan lover

Nu är det bara kanske ett år sen PM skrev avtal med Filippinerna om 5000 engelsklärare därifrån och självklart kommer dom inte att få någon hög lön.
Orsaken var att minska behovet av dyrare ”faranglärare” som många skolor inte hade råd med och samtidigt höja utbildningsnivån ute i byarna då engelsklärare saknas på många ställen.
Skulle det falla väl ut med filippinare så var PM redo att erbjuda ännu fler filippinare legala lärarjobb.

Att vi tycker annorlunda är inget nytt, tvärt om väldigt givande.

Men hur han man uttala sig att med "juntan" så har allt blivit skit? Har vi som sköter oss fått större problem? Ngn skötsam här på Thaisnack som blivit arresterad?

Rättvisa och rätten till rättegång måste finnas. Berätta det för offrets anhöriga i Lindommefallet där en person dog av ett slag med en stekpanna. 2 tomtar som bevisligen var där, men det gick inte att fastställa vem som utförde det dödande slaget eftersom dom skyllde på varann.

Rättvisa? Nä, tacka vet jag tuffare tag för idioter som gång på gång begår brott men kan via duktiga advokater göra sig fria.

Skitstövlar ska hållas kort och helt ärligt så bryr jag mig inte om dessa får ett "straff" utan den fantastiska rättegången.

Det är inget som kommer att drabba skötsamma medborgare/turister.

Har man gett sig in i undevärldens lekar, får man leken tåla.

Sätt er i offrens situation. Rättsväsen 555 vilket skämt. Nä, väck med avskummet med en genväg för att spara tid o pengar.
Andra chans? Skojar ni? Hur många chanser ska tomten ha? Har han inte fattat vid detta laget att han är på fel sida lagen, då är det psyk som gäller (även om det inte hjälper).

Nä, väck med förbrytare på alternativa sätt när duktiga advokater sätter dom på fri fot igen.

Så rättssäkerhet är liksom inget för dig då? Brott behöver inte bevisas, utan det räcker med att vi "vet" att dom är skyldiga?

Jag har närmast noll förtroende för thailändskt rättsväsende men här har vi nog en snubbe som skulle ha kastats ut för länge sedan; det är bara slöhet, och eventuellt korruption, som gjorde att han inte slängdes ut förra gången han åkte fast. Tveklöst har han inte haft något regelrätt visum sedan dess och jag tror inte för ett ögonblick att han jobbat på något universitet. På något sätt har ändå pengarna rullat in och det känns inte helt osannolikt, även om det givetvis är min spekulation, att det inte skett på helt legala sätt.

Jag har närmast noll förtroende för thailändskt rättsväsende men här har vi nog en snubbe som skulle ha kastats ut för länge sedan; det är bara slöhet, och eventuellt korruption, som gjorde att han inte slängdes ut förra gången han åkte fast. Tveklöst har han inte haft något regelrätt visum sedan dess och jag tror inte för ett ögonblick att han jobbat på något universitet. På något sätt har ändå pengarna rullat in och det känns inte helt osannolikt, även om det givetvis är min spekulation, att det inte skett på helt legala sätt.
Det har skrivits mycket i denna fråga gällande att personen varit straffad innan i både Sverige och i Thailand. Det skall inte mycket till innan man åker ut från Thailand om man är straffad där. Vore intressant att veta vad personen blivit straffad för? Både i Thailand och i Sverige. Någon refererar till andra sajter. Visa dem då!! Så kan var och en bilda sin uppfattning. Och framför allt alla som har åsikter , varför inte skicka en insändare till Expressen... Då kanske det fått någon att vakna att det inte var riktigt så ömkande som det beskrevs... Man kan inte predika för redan frälsta..
Jag har personligen träffat personer från Sverige som uppehållit sig i Thailand på rena bluffpapper.
Som exempel en kille från Malmö som satt på barer och rökade maja om dagarna. Han uppgav sig vara anställd av ett museum i Sverige och skulle utforska den Thailändska kulturens ursprung... Han arbetade tillsammans med Thailändska regeringen, sade han. :confused: Han hade affärer ihop med en lika falsk tysk som hela dagarna försökte blåsa faranger på att investera i olika byggprojekt.
Det slutade med att Svensken blev utvisad och tysken bluffade och betalade polisen.. Senast lär han hålla till i Kao Lak.
Ser fram emot mer fakta om den "stackarn" som blev utvisad.. Hans tjej kan väl flytta till Sverige om han nu saknar henne? Thailand lär det inte bli... :wai::wai::wai:

Egentligen finns det bara ett bra uttryck på Thai om denna kille. ไม่มีสมอง
Det säger det mesta... :wai:

Liknande trådar

L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L

Tillbaka
Topp