Väder

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Ska ner till Bangkok och så småningom Samui i December. Har varit på Samui ett flertal gånger tidigare men aldrig före jul & nyår. Hur är vädret där då ? Har lite thailändska vänner där men dom äger några resorts och säger såklart att vädret är kanon. Just nu regnar och blåser det tydligen rätt mycket där men hur blir det när vi går in i December ? Tänkte vara där någon månad eller så.
 
hej!

jag har inte varit på samui i december men har hört att november är deras sämsta månad. nu ligger monsunvindarna på och gör väl så fram till i slutet av januari- februari om jag inte tar fel. jag har varit på västsidan när monsunvindarna har legat på och då är inte beacherna speciellt fina. det blåser upp ifrån havet. stränderna är smalare, men annars tror jag att det är okej. jag brukar vara lite försiktig med att bada i havet när det är monsunvindar.

det finns säkert någon som kan ge bättre information. om inte kan jag höra med en kompis som bor där.

ha re gött
marianne

mairanne
 
citat från http://www.travelfish.org/thailand-weather.php:

Generally speaking,the best time to visit Thailand is from November to February when the northeast monsoon is blowing cool, dry air which serves as a respite from the heat. During this cool season, the temperature ranges from 18ºC to 32ºC in Bangkok, while in northern and northeast Thailand, temperatures can get quite cool with morning temperatures as low as 8º C to 12º C with the occasional 20º C day. Nights can be particularly chilly and at high altitudes the temperatures can and do drop below freezing.

The summer period, or hot and dry season, is from March to June. At this time temperatures in Bangkok average around 34º C, but can often reach 40º C with the humidity levels of 75%. Try and avoid April, unless you plan to be permanently submerged in the ocean, because this is the hottest month across the country.From July to October is the monsoonal season when most of Thailand's annual rainfall is accumulated. The humidity averages just under 90%, with temperatures averaging around 29º C in Bangkok.

The monsoons finish when the wind direction changes, bringing dry weather from the northeast. At best this season can be described as unpredictable and not the constant downpour of rain like you would expect. The middle months of this season may hold particularly heavy rains for the north of the country.
 
JÄMNAST väder har Eastern Seabord, dvs Chonburi, Pattaya, Rayong.
Om jämnast väder är det bästa vädret är upp tilll var och en.
Temperaturen går i princip aldrig under 25 och aldrig över 35 (utom i undantagsfall).
När det regnar kommer det mängder i en till två timmar, sen är det över. Det är ovanligt med regnstril en hel dag.
Stormar och kraftig vind är mycket ovanligt.
Jag själv har svårt se att det kan bli så hemskt mycket bättre än så.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp