Väder Storm på väg från Phillipinerna

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja men sviten som jag föll för verkar bara finnas 1 sådan för vilken datum jag än kollar så står det 1 rum tillgängligt, vill ju inte att det skall bli taget. Men för 12000b per natt så är kanske risken liten.
Vind får vi nog iallafall inte för som sagt Thailand ligger ju skyddat mot dessa vädersystem men sol vill man ju ha inget kul med paraply drinkar på stranden i regn.
 
För tillfället ser det ut som att Thailand skall klara sig ifrån det svagare ovädret som hotade södra delen, tendensen är att detta försvagas ytterligare och dör ut över havet.

Däremot har "Haiyan" utvecklats till en Supertyfon som har en spikrak kurs med god fart över mellersta Filippinerna och sedan vidare mot mellersta Vietnam, Laos och vidare mot nordöstra Thailand. I nuläget beräknas den bibehålla orkanstyrka även över Laos och man kan tänka sig att det föreligger en stor risk för omfattande skador.

Vi får hoppas att prognoserna inte stämmer och att systemet försvagas mera på sin väg över Sydkinesiska sjön. Se länken som jag lade ut igår.
 
Sa ju att det inte skulle bli något dåligt väder, det betyder nog att jag flyger hem imorrn och vi får kommit till kaj, tur med vädret brukar jag ha i Thailand, inte ens under regnsäsong regnar det på mig ;)
 
Det ser nu ut som att supertyfonen "Haiyan" kommer att bli en av de värsta när den passerar Filippinerna i morgon. Kategori 5 (den högsta) med medelvindhastigheter på mellan 85 och 95 m/s och mycket kraftigare vindbyar.

Filippinarna här ombord talar om evakueringar i Cebu och den övriga centrala delen av landet, det föreligger risk för stor förödelse.

Sedan förväntas Haiyan fortsatt dra vidare över Sydkinesiska sjön till Vietnam under försvagning men har fortfarande orkanstyrka när den når Vietnam och Laos. Man kan säkert räkna med ganska stora regnmängder i nordöstra Thailand om prognoserna håller.

Det skall bli intressant att följa ovädrets fortsatta framfart.
 
"Berralund " sa:
Det ser nu ut som att supertyfonen "Haiyan" kommer att bli en av de värsta när den passerar Filippinerna i morgon. Kategori 5 (den högsta) med medelvindhastigheter på mellan 85 och 95 m/s och mycket kraftigare vindbyar.

Filippinarna här ombord talar om evakueringar i Cebu och den övriga centrala delen av landet, det föreligger risk för stor förödelse.

Sedan förväntas Haiyan fortsatt dra vidare över Sydkinesiska sjön till Vietnam under försvagning men har fortfarande orkanstyrka när den når Vietnam och Laos. Man kan säkert räkna med ganska stora regnmängder i nordöstra Thailand om prognoserna håller.

Det skall bli intressant att följa ovädrets fortsatta framfart.
Klockrent att Filippinerna är uteslutet som land att bo i
 
Kollar tyfonens bana tror som vanligt den drabbar inte Thailand super tyfonen drar över fillipinerna krockar med vietnam pressas nordöst. Thailand är så skyddat mot detta väderfenomen.
 
"Jonas " sa:
Kollar tyfonens bana tror som vanligt den drabbar inte Thailand super tyfonen drar över fillipinerna krockar med vietnam pressas nordöst. Thailand är så skyddat mot detta väderfenomen.

Hoppas att det blir så, lite osäkert än. Jag har dock varit hemma i byn ett par gånger när gamla tyfoner har dragit in. Ingen vind men det regnade mer eller mindre oavbrutet två-tre dagar i sträck.

Men Filippinerna är det synd om. Man drabbas av allt elände: Tyfoner, jordbävningar, vulkanutbrott, lerskred mm. Och som kronan på verket en oerhört utbredd korruption som en av de värsta i världen.
 
Om det skiter sig här med tillstånd så blir det Vietnam för mig , tror det funkar rätt bta också vädermässigt ............. ;D Hoppas man får med sig gumman
 
Senaste nytt nu är att ovädret är på väg mot Vietnam, strax söder om Hué med full fart. Haiyan (eller Yolanda på Filippinerna) är fortfarande en kraftfull tyfon som dock mattas av succesivt.

Efter landkontakten i Vietnam beräknas Haiyan ta en nordvästlig och senare nordlig till nordostlig kurs in över Laos men inte direkt in över Thailand. Det kan säkert dock komma en hel del regn i framför allt östra delen av Isaan trots detta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

G
Svar
824
Visningar
41 K
NilsG
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
A
Svar
217
Visningar
20 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp