Vad händer med väder och klimat i Thailand?

Spänn fast säkerhetsbältena, ett isblock har kalvat på Antarktis. Jordens undergång är nära!
Glaciologer brukar kalla isblocket för ”den lösa tanden”. Blocket har nu varit löst i tio år. Det får mig att tänka på den Electrolux Hushållsassistent som farmor köpte för snart 80 år sedan. Min mor ärvde den senare och brukade stoppa korv med den. Den fungerar nämligen precis som i Antarktis. Om man inte stoppar in någonting i den, kommer det inte ut något. Några snörika kalla vintrar kan få ”tanden” att lossa.
Kommer havet att stiga 10 meter på grund av att isblocket lossat? En ny Tsumani?
Alla som som nu drabbas av klimatkramp, fyll ett glas till bredden med vatten och lägg i en isbit.
Kontrollera hur mycket vatten det är på bordet när isen har smält! Isblock som ligger på land är en annan historia.

Skärmavbild 2019-10-01 kl. 13.09.10.jpg
just vad det är en annan historia alltså

just vad det är en annan historia alltså
Jag visste att de okunninga kulturjournalisterna skulle rycka ut. ”uno de los principales y más sensibles indicadores del cambio climático",
”en av de viktigaste och mest känsliga indikatorerna på klimatförändringar" skriver en av dagstidningarna om isblocket som kalvade.

Känner Greta Thunberg till att IPCC ljuger? IPCC består av politiker, inte klimatforskare. Dessa politiker lyssnar till falska klimatforskare typ Michael Mann, som med uppdiktade data påstod att temperaturkurvan liknar en liggande ishockeyklubba med bladet pekandes uppåt. Detta bedrägeri kan nu kosta Michael Mann miljonbelopp i böter.
Nu när IPCC inte längre har någon hockeyklubba att luta sig mot, ger de sig på havsvattenståndet. Lögnhalsarna på IPCC vet ingenting om havsnivån i framtiden, deras scenario bygger på usla datorsimuleringar. Tack vare satelliter och mareografer vet vi att havsnivån sedan 4.000 år bäst påminner om en spikrak pinne.
Expressen som är ett av språkrören för IPCC använder fula metoder för att vilseleda allmänheten. Det har letat upp en ö norr om Papau Guinea som ligger i ögruppen Carter Islands. De oärliga journalister på Expressen räknar upp nio hot mot ön utan att nämna det verkliga hotet.

Öarna hotas nämligen inte av stigande havsnivåer utan av att de sjunker ner i havet. Australiska plattan, som också Nya Guinea ligger på, är på väg norrut med hög hastighet och pressar på vägen ned Stillahavsplattan under jordytan.
Magnus Falkenged och Niclas Hammarström på Expressen presenterade våren 2019 ett reportage från bl.a Han Island.
Expressen vill framställa det som att Du och jag skulle kunde påverka havsnivån och därmed förhindra att folket tvingades lämna öarna. Istället för att företa denna, i och för sig trevliga resa, hade man kunnat lyssna till Nils-Axel Mörner. Han anses som världens främste expert på havets nivåen. Mörner har utfört fältarbeten i 60 länder och besökt de flesta kritiska platser som Venedig, Maldiverna, Bangladesh, Kiribati, Tuvalu och Ouvéa. Redan År 2007 gav han ut en egen skrift: “The greatest lie ever told”, där han avslöjar IPCC:s fusk med data över havets nivå. Han refererade till 300 års tidvattenmätningar i olika hamnar , som visar att havets stigning är obefintlig eller så liten att den inte ger anledning till oro. Ögruppen Carter Islands skulle enligt planerna vara evakuerad redan 2007, men på grund av att havsnivån inte tar några språng bor folket kvar där. Greta borde sluta lyssna till lögnhalsar som IPCC och Expressen

Han Island.jpg

Mannen bakom det påstådda klimathotet som bland annat Greta basserar sig på, hävdas här ha blivit fälld för bedrägeri.
Hela klimatproblemet så som han beskrev det var bluff från start till slut.
Fälld för bedrägeri
med tanke på att han beskylls för att vara upphov till klimathotet så ser han väldigt ung ut. Har för mig att det var några forskare på Hawai som förde fram de första teorierna om co2s effekter på klimatet i början på 1900talet kommer ej ihåg vilka det var.

kan nog hålla med dej i vissa delar, särskilt (Vi måste ställa om för den framtida miljöns skull.) problemet är att de flesta nog behöver skräckpropaganda annars kommer inte någon ändring i beteendet
själv är jag inte bättre än nån annan flyger till thailand varje vinter sedan 14 år tillbaka men skulle överväga tåg om det vore rimligt, segelskuta går nog bort 555 när man är framme är det dags att tänka på returresan 555
Någon hade visst räknat ut att en tågresa tar 11 dagar till Bangkok. Den dagen då det kan pressas under 5 dagar kan det vara ett alternativ. givet skall det ingå uppehåll för tvätt och rekreation

kan nog hålla med dej i vissa delar, särskilt (Vi måste ställa om för den framtida miljöns skull.) problemet är att de flesta nog behöver skräckpropaganda annars kommer inte någon ändring i beteendet
själv är jag inte bättre än nån annan flyger till thailand varje vinter sedan 14 år tillbaka men skulle överväga tåg om det vore rimligt, segelskuta går nog bort 555 när man är framme är det dags att tänka på returresan 555
omställning kommer att behövas. men man ser mycket överdrifter och underdrifter. fenomenet har vi sett tidigare t.ex. kärnkraftsdebatten och EUstriden innan folkomröstningarna. Att våra nuvarande utsläpp bara är en del av problemet innebär inte att vi skall ta tag i vad vi kan göra för att dämpa takten. Så som vi agerar nu är som han som när det började brinna i hans hus kastade bensin på elden.

Vi sitter i ett ekorrhjul. Man kan inte som MP vill gå in med järnnäve och slå sönder ett samhälle och dess befolkning.
Det alternativ de ges är ungefär som en pistol att begå självmord med för miljöns skull. Problemet är bara att miljöskälet för detta inte finns. Inte idag iaf.
Den miljödebatten som är nu är skadlig.
Att byta bilparken tar minst 20 år. Kan nog gå snabbare om det blir autonoma bilar. Det kommer att bli oacceptabelt att blanda manuellt körda bilar med autonoma.

Håller med dig. Tyvärr diskuterar man bara en sak i taget och väljer ämnen på måfå. Självklart hade det varit bättre att fundera över vilka skadliga saker som är viktigast och göra något åt dessa. Befolkningsökningen kommer säkert högt upp.
MP är helt klart ett bekymmer eftersom de är utvecklingsfientliga och regida. Deras extra semester är ju en märklig konstruktion. De påstår att man ska kunna använda tiden för att utbilda sig. Till vad? De flesta utbildningar är över flera år t ex polis, sjuksköterska och lärare. Konstigt att de inte vill lägga pengarna på att utveckla miljön i stället. Trots allt handlar det om mycket pengar. Ett annat lönande projekt är att göra något åt granbarkborren som förstör våra skogar så att de inte kan ta hand om CO2.
kan nog tänka mig att en sjuksköterska vill avancera till en narkossköterska. Det är visst en extra kurs som måste läsas in. Det är lättare att ta steget om det inte behövs ta lån under tiden.

Jag är varken höger eller vänster men att till exempel Sovjetunionen och forna östblocket motarbetade vetenskapen är bara struntprat.

Jag är så trött på människor som blint följer en tro..

Som troende menar jag INTE dem som inser att klimatförändringarna är allvarliga och skapade av människan. Ni får nog acceptera att den överväldigande majoriteten av klimatforskarna anser att klimatförändringarna är ett akut problem. Ni får nog även inse att Greta gjort mer nytta för mänskligheten än vi stackars debattörer på TS gjort tillsammans.

Jag får intrycket att "klimatförnekare" verkar tillhöra en sekt av lättledda människor som olika intressenter använder för sitt eget syfte att sprida osäkerhet om vad egentligen "sanningen" är. Nyttiga idioter helt enkelt (jag kallar ingen på TS idiot)

Ni får gärna tro att diverse oljeproducerande diktaturstater sitter med armarna i kors och välvilligt ser på medans deras värdefullaste naturresurs fasas ut. Ni får gärna tro det, men det är i mitt sätt att se, helt häpnadsväckande naivt. Iran, Saudiarabien, Libyen med mera. Vad vore dom utan oljeinkomster?

Det är lockar till skratt att läsa vissa inlägg om man har olika "härskartekniker" i åtanke. Man försöker förminska, man löjliggör, man försöker marginalisera, med mera i olika inlägg. Allt för att visa att ens egen ""sekteristiska åsikt är den enda rätta...

Men tänk om sektmedlemmarna har fel och den samlade klimatforskningen har rätt?

Jag är varken höger eller vänster men att till exempel Sovjetunionen och forna östblocket motarbetade vetenskapen är bara struntprat.

Jag är så trött på människor som blint följer en tro..

Som troende menar jag INTE dem som inser att klimatförändringarna är allvarliga och skapade av människan. Ni får nog acceptera att den överväldigande majoriteten av klimatforskarna anser att klimatförändringarna är ett akut problem. Ni får nog även inse att Greta gjort mer nytta för mänskligheten än vi stackars debattörer på TS gjort tillsammans.

Jag får intrycket att "klimatförnekare" verkar tillhöra en sekt av lättledda människor som olika intressenter använder för sitt eget syfte att sprida osäkerhet om vad egentligen "sanningen" är. Nyttiga idioter helt enkelt (jag kallar ingen på TS idiot)

Ni får gärna tro att diverse oljeproducerande diktaturstater sitter med armarna i kors och välvilligt ser på medans deras värdefullaste naturresurs fasas ut. Ni får gärna tro det, men det är i mitt sätt att se, helt häpnadsväckande naivt. Iran, Saudiarabien, Libyen med mera. Vad vore dom utan oljeinkomster?

Det är lockar till skratt att läsa vissa inlägg om man har olika "härskartekniker" i åtanke. Man försöker förminska, man löjliggör, man försöker marginalisera, med mera i olika inlägg. Allt för att visa att ens egen ""sekteristiska åsikt är den enda rätta...

Men tänk om sektmedlemmarna har fel och den samlade klimatforskningen har rätt?

De är lättledda för att de inte vill inse att de har haft fel uppfattning. Det finns visst forskning på att när man ser inlägg så tar de flesta hellre till sig inlägg som stödjer sin åsikt ån de som motsäger den. Fallet med den påstådda massmördaren Quick visar på hur svårt det är att få intelligenta människor att erkänna att de har blivit lurade.
Skulle inte bli förvånad om det framkom att de här staterna tillsammans med oljebolag hade finansierat en del av de här klimatförnekargrupperna. Såg att Saudiarabien behöver ett pris på 70 dollar fatet för att bekosta sina statsutgifter. De skulle vara dumma om de inte gjorde vad de kan för att påverka den här debatten och förhindra att Västeuropa köper mindre olja. Bara det faktum att det håller liv i de här regimerna kan vara ett argument för omställning.

Hade alternativet varit så bra och våra politiker så ivriga att göra något åt klimatet, så kanske man borde subventionerat solpaneler kraftigt, subventionerat elbilar och subventionerat mycket annat.
Gör man det?
Nja, elcykel subventionerar man
Vadihelvete!!! En cykel kan man fanimej trampa sig fram med. Att producera en massa batterier som ska kasseras och en massa extra cyklar skapar bara större miljöproblem.
solpaneler och elbilar subventioneras idag.
finner det konstigt att sparkcyklar är subventionerat. Det är något söm inta har någon nytta. gör bara sparkcykeln onödigt tung.

Nej du jag klagar ingenting, Greta håller på med sitt. Men att världen behöver mera koldioxid äe uppenpart.
Allting växer bättre, öknen krymper, växter mår bra av mera koldioxid.
Odlare dammar på 1000, och vi har bara 450 miljondelar.
Vakna upp det är en fin framtid vi har.
Inga Biafrabarn som svälter idag som i min ungdom.
Bara dom som ligger utanför energikällan som i södra Sahara svälter.
Vi går framåt.
Att barn svalt i Biafra var en följd av ett krig. Det är svårt att ha ordning på odlingarna när en stor del av befolkningen är upptagna med att slåss

Tackar för det , kul att du äntligen insett detta :rolleyes: Men att jämföra en handikappad 16 åring som utnyttjas av sina föräldrar samt PR makare med vår Svenske Kung,detta görs av dessa för egen ekonomisk. En synnerligen ointelligent jämförelse . Det är väldigt tråkigt att dessa föräldrar inte har mer moral , Greta har tillräckligt med handikapp för att inte begripa vad hon utsätts för,Enligt Malou Sivers i en TV intervju så påstod densamma att Greta har de flesta bokstavskombinationer samt även andra handikappande diagnoser , stackars flicka den dag hon kan sätta detta spektakel i rätt sammanhang och inser hur hon av sin egenfamilj blivit grovt utnyttjad för deras vinning
När jag såg henne i Skavlan fick jag intrycket att det var hon som är den som bestämmer i familjen.

Trumps uttalande i veckan torde få en del fans här att jubla.
Avgasrening borde förbjudas, det fördyrar varje bil med 3000usd och kostar många amerikaner jobb.
Blir bilar billigare säljs fler bilar och det ger massor av amerikaner jobb.

Nu vill han lagstifta mot att vissa stater har högre miljökrav än andra.
Kalifornien är måltavlan, delstaten där ordet SMOG har sitt ursprung.
Lärde mig något nytt. Har alltid trott att London var först

Är det här ett skämt?
Nej, hon tillför inte någonting alls. Eller, nja, hon kanske transporterar damm från punkt A till B.
Det felet ni gör konstant är att sätta henne och gelikar på en piedestal tillverkad av luft och ingenting.
Människan är en förbrukare ja, men som de flesta en självbevarelseinsikt. HELA vår tekniska utveckling sedan den startade har haft som mål att bli bättre och bättre. Det existerar inget motsatsförhållande att vi istället skall skita i den och förorena så mycket vi kan.

Den tekniska utvecklingen mot mer miljövänlig teknik har funnits och finns helt oberoende av Greta och hennes gelikar. Låt oss teoretisera om ödet bara viftade bort dem från jordens yta idag. Miljöarbetet i våran teknik skulle fortsätta utan avbrott eller ens en rubbning helt utan dem, för det är inte de som tillför något i det här arbetet. Noll och ingenting.
Vi skall vårda ungdomarna för de är våran framtid, men något vi aldrig får göra är att låta dem komma till tals utan kontroll, för de har inte kapacitet att göra rätt idag. De måste utbilda sig, få erfarenhet och ta över allt eftersom mognaden tillåter.
Det vi skall använda oss av, är de vetenskapliga framgångarna och inget annat.
Mediedrev står för motgång eftersom de helt saknar kunskap eller förmåga till någonting annat än pladdra strunt.
FN har haft under många decennier miljömöten och beslut runt dessa, helt utan tillgång till Greta eller hennes gelikar. Det sätt de används på i FN och media är på samma sätt som när Rom förnöjde sitt folk med spel.
Jag har absolut ingenting emot Greta eller någon av hennes kategori. Men jag har förhoppningen att de kanske, OM de brinner för det här ämnet börjar studera ämnet, få kunskap, erfarenhet, själva kan sätta ihop samband och en dag som mogen kunna bidra i vetenskapens utveckling.
Det här ni håller på med, med Greta är bara löjligt. En typ grundskoleelev med inlärd kunskap parad med domedagspropaganda tar upp vår tid på det här sättet med skåpmat. Kunskap vi redan har och jobbar med.
Se till att stackarn får komma tillbaks till skolan istället. Hon kan bli ett av våra nästa genier om den här cirkusen avslutas.
Hon kan få den effekten att mera pengar satsas på miljöteknisk utveckling. Hur många procent som är Gretaeffekt återstår att se.

Nä det är just det som är en del av problemet, att folk inte klarar av att skilja på klimat och miljö.
Finns nog ingen härinne som inte vill förbättra miljön, det vi tvistar om är ju klimatet.

/ SatanG
Samtidigt är det saker som i vissa samanhang hänger ihop, vilket inte är en absolut sanning. I andra fall kan det stå emot varandra. Elbilar bra för miljön i Stockholm men kanske dåligt för klimatet. Samtidigt har Kinas problem med miljön lett till satsningar som på sikt leder till minskande koldioxidutsläpp

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
777
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar