Varning för hårt väder

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Thailands Myndighet för Förebyggning och Hantering av Katastrofer utfärdade under dagen en allvarlig vädervarning till människor i tolv provinser i norra Thailand från lördag till måndag.
Chatchai Promlert - myndighetens generaldirektör - uppmanade människor som lever nära bergssluttningar och vattenvägar i Mae Hong Son, Chiang Mai, Chiang Rai, Phrae, Nan, Lampang, Lamphun, Tak, Sukhothai, Phitsanulok, Uttaradit och Phetchabun att förbereda sig för tungt regnande, störtfloder, avrinning från skogar samt möjliga jordskred under de kommande dagarna. Personer i högriskområden bör noggrant följa väderrapporter och katastrofvarningar, och strikt följa råd som ges av myndigheten, sade han.
 
Låter inte bra det blir ju i mitt område och vi är omringade av berg :( blir jag ju lite orolig. Ännu en sak att tänka på och oroa sig över när man är ute på sjön och familjen hemma. Men vi brukar klara oss bra värre inne i stan där svämmar floden över när såna väder kommer, men det ligger lite högre upp där vi bor får hoppas det går bra. Hoppas huset står kvar när jag kommer hem annars behöver jag ju inte fundera längre på vad jag skall göra.
 
Är det kommande lördag och Måndag eller nu denna helgen? Är det nästa så blir det ju när jag skall upp. Flyger någon gång mellan Månd-Onsd. Var inget regn nu iallafall bara regnat lite på natten.
 
Tack får kolla där, dom har nog svårt att spå vädret under denna period förr när dom varnat för hårt väder så har det blivit sol och kanonväder, dom har det nog värre än våra Svenska metrologer.
En period visa dom åska och regn dagligen på vädret i 2 veckor i vårat område, vi hade sol och kanonväder i dom 2 veckorna regnade en natt, Men över bergskedjorna runtomkring ligger molnen ofta tunga.
 
"Jonas " sa:
Låter inte bra det blir ju i mitt område och vi är omringade av berg :( blir jag ju lite orolig. Ännu en sak att tänka på och oroa sig över när man är ute på sjön och familjen hemma. Men vi brukar klara oss bra värre inne i stan där svämmar floden över när såna väder kommer, men det ligger lite högre upp där vi bor får hoppas det går bra. Hoppas huset står kvar när jag kommer hem annars behöver jag ju inte fundera längre på vad jag skall göra.

Har du fortfarande inte bestämt dej....vad gäller hus o familj?....Om du är 2:e styrman på båten vet fan om jag skulle våga åka med dej.....jag menar...man måste ju vara klar över färdriktningen...!(Bara på skämt med lite allvar) ;)

Areeya
 
"areeya " sa:
Har du fortfarande inte bestämt dej....vad gäller hus o familj?....Om du är 2:e styrman på båten vet fan om jag skulle våga åka med dej.....jag menar...man måste ju vara klar över färdriktningen...!(Bara på skämt med lite allvar) ;)

Areeya

Nej det är väl fortsatt lite rörigt, vi har ju faktist bara träffats 5 dagar på 3 månader och ca. 2 och 1/2 vecka totalt 5 månader tillbaks.
Har blivit mycket jobb och kurser det senaste, har bara haft 1 ledig 4 veckors period i år. Men nu får jag inte jobba mer säger hon utan måste komma hem och slappna av.
Sist åkte jag ju iväg för jag var så trött på risfälten var inget hon hade gjort (efter 5 dagar hemma).
Sålänge huset inte är klart orkar jag inte stanna där uppe längre, har tröttnat rejält på svärföräldrarnas hus, så jäkla tråkigt att bo i den trähyddan med 11 andra personer.
Frugan piska väl på arbetarna rejält nu denna gång för att dom skulle bli klara för hon ser ju att jag inte trivs att bo hos svärföräldrarna men så kom regnet och då stoppa allt upp igen så inte klart denna gång heller.
Nu hade jag ju tänkt hyra en condo som jag kunde ta bilen och åka ner till när jag känner att jag behövde komma ifrån risfälten ett tag, så jag inte bara blir sittandes där uppe.

Och jag är ju befodrad bara 1 vecka kvar som 2dre styrman sen blir jag chief officer då är det inte jag som har hand om planläggning av färdrutten längre så det är lugnt :)
 
"areeya " sa:
Har du fortfarande inte bestämt dej....vad gäller hus o familj?....Om du är 2:e styrman på båten vet fan om jag skulle våga åka med dej.....jag menar...man måste ju vara klar över färdriktningen...!(Bara på skämt med lite allvar) ;)

Areeya

Sen är det bara färjorna som har en klar färdriktning resterande av handelsflottan är bara ett samtal ifrån förändring av färdriktningen blir oftast aldrig först planerade rutten som verkställs, kan förändras många gånger under vägen. Och färjekarl det är jag inte ;) Den här rutten så har lossehamnen ändrats 4 gånger men nu är den fastställd så ikväll förtöjer vi i Le Havre, Frankrike.

Vad gäller vädret så var det antingen inte den helgen som var eller så missade extremvädret vår by för där var det bara normal nederbörd.
 
Bra Jonas och grattis till befodran!...Och om förnuftet får råda över hjärtat i bland brukar det ordna sej! :)
 
Jonas

Är inte "Chief officer" i maskin ??? trodde det men förmodligen galet ... :D
Förstestyrman ,vem fa.. är det då ,trodde man blev det sen ev kapten ,är det rätt .
har en polare som seglat förstestyrman en djäkla massa år , fick aldrig nån båt så han "gick iland" och blev lots istället ....Nu bor han hemma men åker ut varje dag , grym skillnad säger hans hustru , förut bättre då dom aldrig såg varann och därför aldrig trätte :D :D :D kanske det var bara Chief som är chef i maskin ::)
 
Chief officer är däck och Chief engineer är maskins chefen.
1ste styrman kan bli förvillande när man är på Norsk båt annan rangordning här.
1ste styrman på Norsk båt är samma som 2dre styrman i Sverige och internationellt. Så ragn ordning (förutom i Norge är), på däck är det 3rd officer, 2nd officer, Chief officer (överstyrman på Svenska) och sen Kapten. Så var din kompis på Svensk båt och "1ste styrman" var han Chief officer / Överstyrman.
På den typen av fartyg jag är har vi 2 stycken Chief officer, Chief officer och Chief officer / DPO den sista hette tidigare Chief officer Jr men var ingen godkänd titel så har blivit 2 Chief officers istället.
Jag blir nu Chief officer / DPO.
 
Tackar för en utförlig sammanfattning , tänk att Norrmännen alltid skall förvilla , hoppas det går bättre för mig nu i Hua Hin med han som skall köpa min 750 cc. han är ju Norrman han med ... ;D verkar vara som de flesta Norrmänn dvs trevliga .
Nästan som Svenskar "Ur Svenskar" då naturligtvis ;)
 
"Phonta " sa:
Tackar för en utförlig sammanfattning , tänk att Norrmännen alltid skall förvilla , hoppas det går bättre för mig nu i Hua Hin med han som skall köpa min 750 cc. han är ju Norrman han med ... ;D verkar vara som de flesta Norrmänn dvs trevliga .
Nästan som Svenskar "Ur Svenskar" då naturligtvis ;)

Ursvenskar.....du måste ha en otroligt dålig verklighetsuppfattning!!! Du bor ju i Thailand nu och har "flytt" enl din mening,,"dåliga Sverige"...tror du att du blir URTHAI...någonsin...knappast...en bastardfalang...lär det bli eftersom du inte gillar Thaimänniskorna heller...
 
Tycker du kan dra ett gammalt skynke över dig Fr..du och handskak där bakom . ;D
Skulle kunna uttrycka mig nesligare än så , men min uppfostran förbjuder mig , jag har ju i alla fall en dylik ......... ;)
 
Får läna tråden lite för en fråga.

Är det någon som vet om vägarna är far bara vid Kabin Buri 304 samt 33 Sa Kareo
 
"Phonta " sa:
Staller samma fraga da jag skall ta mig till Pattis om ca 10 dagar ;)
Jag rekommenderar dig att googla in på Thai Meteorological Department.
De har Weather Maps och Satellite Images där du själv kan bilda en uppfattning om kommande väder.
De har också veckoprognoser för vädret gällande olika orter.
Det anses att det är mycket svårt att förutse vädret någon längre tid än några dagar.
Däremot har forskningen genom satelliter lyckats mycket bra med tyfoner och förutse rörelsen på dem.
Den här tyfonen "Phalin" som gick in över Indien för några dagar sedan, var en super tyfon (mycket stor och kraftig). Men eftersom de kunde förutse den lyckades Indien evakuera 1 miljon människor från riskområdet, som gjorde det blev endast 21 döda.
Om inte så hade gjorts hade många tusen döda blivit facit.
Nu när de återvände var deras hus oftast jämnat med marken, men många bodde i skjul också, som inte kan kallas för hus.
 
Jo den var bra men saknar väg information, måste finnas någon stans.

Har googlat i timmar nu, kommer väl inte på rätt sök ord.
 
Nu är en annan supertyfon i full gång över Stilla Havet söder om Japan. Den heter Francisco och kommer inte att drabba Thailand, men Japan kommer att få en del stryk av den. Verkar vara ovanligt många tyfoner i farten i år. :eek:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0
Visningar
1 K
N
G
Svar
824
Visningar
41 K
NilsG
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp