Aha okej. Jag måste alltså läsa på igen
El ninio påverkar i alla fall klimatet ända här uppe i norden. Såg ett program på TV för ganska länge sedan. Det handlade om all regnskog som skövlades runt Amazonas och dess delta. Där man skövlat planterade man oftast palmolje träd.
Då man frilade jorden så forsade vattnet rakt ut i floden och vidare ut i havet. Innan så sögs vattnet upp av växter och träd. Mycket vatten blev till ånga samt så var marken ständigt fuktig. Detta påverkade El Ninio och i slutändan gulfströmmen och klimatet uppe i Norden.
Skrämmande, men billig palmolja fick vi en stund
Kommer inte kunna somna om jag inte kommenterar detta
Det är fruktansvärt med skövling av regnskog och ja, den lilla näringen som finns på ytan sköljs ner i floderna. Det stämmer också att i regnskogen så finns en naturlig uppsugningsförmåga av all växtlighet. Den biologiska mångfalden hotas och arter som vi ännu inte hunnit utforska dör ut.
Det är enorma områden som numer är öken istället för den frodiga fuktiga regnskog som det tidigare var.
Större delen av vårt kära syre som vi så väl behöver när vi andas produceras där. Nä, skatteintäkter på CO2 är viktigare...
Det som väcker avsky hos mig är "miljöaktivister" som har noll koll. Det har propagerats mot att inte köpa palmolja "för det skövlar regnskogen". Vilka pajasar! Dom tror på fullaste allvar att man hugger ner regnskog för att odla palmträd. Det stora värdet i en regnskog är just träden som finns där, det är därför man skövlar skogen, inte för att planera att göra en palmodling. Om skogen hade varit värdelös, så vem fasiken hade orkat att röja undan allt för att få en futtig palmodlig? Det krävs stora arealer för att få ut olja så man kan tjäna en slant på den.
Det är det stora ekonomiska intresset för regnskogen som måste strypas. Men hey, vem är jag att berätta det för pengahungriga snubbar...
Att man efter skövlingen planterar palmträd ser jag som en liten räddning (även om den är långt ifrån ursprunget) för att några få några djur kan leva kvar. Det är väl bättre att det finns ngn växtlighet kvar än att bara lämna det som en öken?
Jag säger -Köp palmolja för att rädda marken efter skövlingen av regnskogen! Och naturligtvis vägra köpa ädelträ i alla dess former som kommer från regnskogen, på samma sätt att man inte ska köpa elfenben, valkött eller hajfensoppa.
När jag var yngre ville jag bli medlem och vara aktiv i Greenpeace men när jag insåg vilka clowner det var med politiskt budskap istället för miljö så tog jag avstånd. Jag hoppas verkligen att jag kan fortsätta med mina studier, för obekvämt eller ej för politiker eller makthavare så kommer jag söka efter sanningen och visa det svart på vitt.
Detta var väldigt komprimerat om ett ämne som jag kan skriva spaltmeter om.
El Ninio och La Nina går jag inte in på nu