Värmebölja i Thailand

Ja mitt i den, enligt flera skribenter som inte sitter i Thailand, den 50 gradiga värmen så kör vi hemmamatch Pattaya United !

IMG_20230409_180003.jpg
Jaha har dom återuppstått igen?? Byttes väl ägare sen lite kaos och lades ner eller om bytte namn?

Pattaya United Football Club (Thai: สโมสรฟุตบอลพัทยา ยูไนเต็ด) was a Thai football club based in Pattaya, Chonburi Province. Defunct after the 2018 season, the club was renamed to Samut Prakan City and relocated to Samut Prakan.[1]

Mins när jag ser på FB att var jäkligt varmt i byn songkhran 2021 med, då låg man här i och drack Chang.
Efter den gången har jag inte lust att åka till byn igen på songkhran, den gången åkte jag hem till kusten en vecka före dom andra.

FB_IMG_1681416161034.jpg

Hej

Mer om värmeböljan i Thailand.

maxresdefault.jpg

GLOBALA UTMANINGARNA

Extrem värmebölja i Asien – 45,4 grader i Thailand​

Ovanligt tidig extremvärme över stora delar av Asien har inneburit att temperaturer på över 40 grader noterats i flera länder, rapporterar Washington Post.
I provinsen Tak i Thailand var det i lördags 45,4. Det är första gången någonsin som temperaturen överstiger 45 grader i landet. Det tidigare rekordet låg på 44,6 grader, den gången i staden Mae Hong Son 2016.
Även Bangladesh, Indien och Kina har upplevt extremvärme. Enligt tidningen har tidigare studier slagit fast att värmeböljorna i Kina sker oftare, och blir mer långvariga, till följd av klimatförändringarna.

Mvh isan lover

Frugan funderar på att åka hemmåt igen, för vamt i byn, dom skulle igentligen hängt där 2 veckor till.
Hej

Förstår henne, är det dessutom ett mer traditionellt hus utan AC så blir det svårt att sova på natten, vi byggde vårt första hus när det var över 40 grader uppe i byn, det var nästan outhärdligt och temperaturen var väl nästan bara nere på 35 grader nattetid och jag somnade så sent p.g.a värmen att det nästan var dags att gå upp igen.

Mvh isan lover

Hej

Sanslösa hettan i svenskparadiset​

Av: Emil Forsberg
PUBLICERAD: I GÅR 21.12

Bangkok-bo tar skydd mot ursinniga hettan.

Bangkok-bo tar skydd mot ursinniga hettan.Foto: Sakchai Lalit / AP

En extrem värme har dragit in över Thailand.

Nu uppmanar myndigheterna människor att hålla sig inomhus.

– Det är varmt. Mycket varmt, säger 63-åriga Rungtip Sangvittayothai till AP.

Värmevarningen omfattar stora delar av Thailand.

I Bagna-distriktet i Bangkok nådde temperaturen 42 grader på lördagen medan värmeindexet, som mäter hur temperaturen känns, visade på 54 grader.

Ett nytt rekord, enligt den meteorologiska avdelningen, rapporterar Reuters

Även på semesterön Phuket väntas indexet för hur temperaturerna känns visa över 54 grader.

– Det som händer just nu orsakas av klimatförändringar, som påverkar onormalt väder och ett fenomen som kallas extremt väder, säger Mathinee Yucharoen, forskare inom kustoceanografi och klimatförändringar vid Prince of Songkhla University, till Reuters.

Temperaturen kommer att överstiga 40 grader i minst 28 provinser på lördagen.

– Även om jag vrider luftkonditioneringen till 20 grader svettas jag fortfarande, Supichaya Jittaleela till Reuters.

Värmeslag och sommarstormar​

Myndigheterna har uppmanat människor att undvika utomhusaktiviteter den kommande veckan för att inte riskera värmeslag. Även sommarstormar väntas.

I Samut Prakan-provinsen, strax söder om Bangkok, kollapsade en polis som dirigerade trafik och dog av hjärtslag, rapporterar Reuters.

Enligt nyhetsbyrån används gamla batteridrivna handfläktar flitigt bland invånarna i huvudstaden som försöker svalka sig.

– Det är varmt, mycket varmt. Det är därför jag har min fläkt med mig, säger 63-årige Rungtip Sangvittayothai.

Mvh isan lover

Hej

Sanslösa hettan i svenskparadiset​

Av: Emil Forsberg
PUBLICERAD: I GÅR 21.12

Bangkok-bo tar skydd mot ursinniga hettan.

Bangkok-bo tar skydd mot ursinniga hettan.Foto: Sakchai Lalit / AP

En extrem värme har dragit in över Thailand.

Nu uppmanar myndigheterna människor att hålla sig inomhus.

– Det är varmt. Mycket varmt, säger 63-åriga Rungtip Sangvittayothai till AP.

Värmevarningen omfattar stora delar av Thailand.

I Bagna-distriktet i Bangkok nådde temperaturen 42 grader på lördagen medan värmeindexet, som mäter hur temperaturen känns, visade på 54 grader.

Ett nytt rekord, enligt den meteorologiska avdelningen, rapporterar Reuters

Även på semesterön Phuket väntas indexet för hur temperaturerna känns visa över 54 grader.

– Det som händer just nu orsakas av klimatförändringar, som påverkar onormalt väder och ett fenomen som kallas extremt väder, säger Mathinee Yucharoen, forskare inom kustoceanografi och klimatförändringar vid Prince of Songkhla University, till Reuters.

Temperaturen kommer att överstiga 40 grader i minst 28 provinser på lördagen.

– Även om jag vrider luftkonditioneringen till 20 grader svettas jag fortfarande, Supichaya Jittaleela till Reuters.

Värmeslag och sommarstormar​

Myndigheterna har uppmanat människor att undvika utomhusaktiviteter den kommande veckan för att inte riskera värmeslag. Även sommarstormar väntas.

I Samut Prakan-provinsen, strax söder om Bangkok, kollapsade en polis som dirigerade trafik och dog av hjärtslag, rapporterar Reuters.

Enligt nyhetsbyrån används gamla batteridrivna handfläktar flitigt bland invånarna i huvudstaden som försöker svalka sig.

– Det är varmt, mycket varmt. Det är därför jag har min fläkt med mig, säger 63-årige Rungtip Sangvittayothai.

Mvh isan lover

Alltid samma värme den här tiden på året. Att folk, om de kan, bör hålla sig inne beror nog mer på den dåliga luftkvaliteten än onormal värme.

/ SatanG

Alltid samma värme den här tiden på året. Att folk, om de kan, bör hålla sig inne beror nog mer på den dåliga luftkvaliteten än onormal värme.

/ SatanG
Hej

Ja mars och april är ju normalt årets varmaste månader, men när man läser vad som har skrivits i år får man väl ändå uppfattningen att trenden är att det blir lite varmare år för år även där.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp