Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Grillade ryggbiff idag.
Tycker det ör ett knepigt kött att få till. Kan vara torr och sur, men idag blev den rätt bra.

Någon som har en idé varför ryggbiff är knepig att få till.
Kan det vara köttkvaliteten eller kockkvaliteten som är ojämn?

Grillade ryggbiff idag.
Tycker det ör ett knepigt kött att få till. Kan vara torr och sur, men idag blev den rätt bra.

Någon som har en idé varför ryggbiff är knepig att få till.
Kan det vara köttkvaliteten eller kockkvaliteten som är ojämn?
Gräsätande vs pellets djur...du kan tillsätta bikarbonat om du vill men då kräks jag. Bättre låt hänga eller kiwi.

Gräsätande vs pellets djur...du kan tillsätta bikarbonat om du vill men då kräks jag. Bättre låt hänga eller kiwi.

Jag tror det samma.
Men ibland kan samma leverantör vara riktigt bra och ibland helt värdelös.
Det kanske beror på att slakteriet är leverantören och ett djur bara är ett djur. Om djuret har ätit gråsten eller ätit gräs är ointressant för slaktaren.

Jag tror det samma.
Men ibland kan samma leverantör vara riktigt bra och ibland helt värdelös.
Det kanske beror på att slakteriet är leverantören och ett djur bara är ett djur. Om djuret har ätit gråsten eller ätit gräs är ointressant för slaktaren.
Om kossan ätit gräs eller ”foder” (grain) påverkar mest smaken på köttet har jag fått för mig men har upplevt samma som du beskriver.

Jag väljer helst grass fed men det är för att jag anser köttet blir mera näringsrikt

Så du har samma erfarenhet?
En gång har jag fått till en ryggbiff sjukt bra.
Eller, egentligen fler gånger. Men då har det varit Wagyu och det kan man inte misslyckas med.
Jag har börjat köpa högrevswagyu från Australien. Alldeles tillräckligt bra och så även priset.
Nja kanske inte speciellt ryggbiff då jag oftast håller mig ifrån just den styckbiten. Däremot så blir jag också förbryllad av att man kan få så olika resultat även fast man tycker man gjorde på samma sätt. Entrecote är ju alltid tacksamt att lägga på grillen då den har mycket fett. Tycker det är lättare att få till magrare styckbitar i en stekpanna än på grillen men det beror väl mest på kocken.

Nja kanske inte speciellt ryggbiff då jag oftast håller mig ifrån just den styckbiten. Däremot så blir jag också förbryllad av att man kan få så olika resultat även fast man tycker man gjorde på samma sätt. Entrecote är ju alltid tacksamt att lägga på grillen då den har mycket fett. Tycker det är lättare att få till magrare styckbitar i en stekpanna än på grillen men det beror väl mest på kocken.

Ja, stekpanna är enklast. Men även där får jag grymt olika resultat.
Kanske injicerat med vatten som gör att man kokar den mer än att man steker den.

Håller med gris kyckling lättare o laga ,, visst gillar nöt men gäller o få bra kött ,, Sen jagar jag o har frysen full av Hjort Älg o Gris Men det e en annan sak Det går till grillningarna på sommaren
Nötköttet från New Zeeland fick från Pattaya klang Big-C var en annan femma.
Brynte lätt, bloody och smalt ner, , välja feed, men det får man inte tag på i ICA

Nötköttet från New Zeeland fick från Pattaya klang Big-C var en annan femma.
Brynte lätt, bloody och smalt ner, , välja feed, men det får man inte tag på i ICA
Fick bra kött från New Zeeland när jag var nere på Samui och det var riktigt bra visst kostade lite ,, Men nu när jag vistas uppe utanför Korat så har jag blivit blåst på bra kött så slutat o letat ,, så blir kyckling o gris ,, Men helt ok

Fick bra kött från New Zeeland när jag var nere på Samui och det var riktigt bra visst kostade lite ,, Men nu när jag vistas uppe utanför Korat så har jag blivit blåst på bra kött så slutat o letat ,, så blir kyckling o gris ,, Men helt ok
Thai köttet är skosula.
Vissa new zeeland också om köper packeterat.
Big-C pattaya klang har en stor chark disk med väldigt fint kött och från flera delar av världen, us, nz, au, etc och olika uppfödda.
Kött för upp till 8000 baht kg.

En västkust schnitzel

IMG_20260418_121650.webp

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R