Alkohol i Thailand, en berusande tråd

 
I byn häller dom i nån brun ört i Lao kao, smaken blir något bättre men jag får märkliga drömmar av det så måttlighet gäller. Annars det sämsta jag druckit är nog gauffins dubbelblandning, slår allt. Tillverkningen upphörde på 90 talet.
Då är det nog Lao Jadong, är väl 12 olika örter i blandningen.
Har ju lite stånd runtom tex. I Pattaya där det sitter Thailändare och köper snaps i örtblandning för 10 baht, Lao jadong.
 
I byn häller dom i nån brun ört i Lao kao, smaken blir något bättre men jag får märkliga drömmar av det så måttlighet gäller. Annars det sämsta jag druckit är nog gauffins dubbelblandning, slår allt. Tillverkningen upphörde på 90 talet.
Vad är det för ört. Lät spännande!
 
Vad är det för ört. Lät spännande!
Ya dong street liquor is a herb infused Thai alcohol made from local Lao Khao (white spirit) and a number of ‘health enhancing’ herbs. Traditionally used as a medicine and blood tonic Ya Dong is rumoured to enhance libido and boost strength. ‘Lao Khao’ the Thai alcohol used in this potent concoction is a cheap and nasty rice whiskey favoured by rural folk of Thailand (accounts for 2/3 Thailand’s alcohol consumption and probably a high % of road deaths). Ya Dong is served with a salt, chilli and sugar dip (prik glua) and sour, unripe mango (mamuang priew). Thailand’s answer to the tequila shooter.

Yadong har 12 örter i om jag inte minns fel, örtblandningen finns att köpa på påse, vet inte vilka det är.
Sen finns det ju andra örter där det blandas med.
 
Ya dong street liquor is a herb infused Thai alcohol made from local Lao Khao (white spirit) and a number of ‘health enhancing’ herbs. Traditionally used as a medicine and blood tonic Ya Dong is rumoured to enhance libido and boost strength. ‘Lao Khao’ the Thai alcohol used in this potent concoction is a cheap and nasty rice whiskey favoured by rural folk of Thailand (accounts for 2/3 Thailand’s alcohol consumption and probably a high % of road deaths). Ya Dong is served with a salt, chilli and sugar dip (prik glua) and sour, unripe mango (mamuang priew). Thailand’s answer to the tequila shooter.

Yadong har 12 örter i om jag inte minns fel, örtblandningen finns att köpa på påse, vet inte vilka det är.
Sen finns det ju andra örter där det blandas med.
Fick ett glas full av örter och andra vedartade saker uppe på bergen i Manibruck Det var byhövdingen som kom med drickat. Tänkte intressant men när jag var vänd åt andra hållet försvann drickat.
Lite efterforskning visade att det var min Noi som hade plockat undan drickat. Nu undrar jag om hon inte tror på örter av olika slag. :cool::p:D
 
Hej

Men favoriten är förstås gin tonic, krossad is och en lime eller citronskiva i, passar vid alla tillfällen utom till mat, mycket svalkande och uppfriskande.

Mvh isan lover
Hade besök från Kanade en jul, en av herrarna körde en strikt G&T diet, både innan, under och efter julbordet så det kan gå till mat också haha
 
Fattar inte att man kan dricka Thai producerat alkohol ,smakar ju bara skit, nu kan man ju kopa all importerad sprit som finns varfor då sitta och dricka thailändskt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp