Vigsel inför thailändsk myndighet

saltfisk

Nykomling
Hej,
Jag är i processen att registrera ett giftermål (thai - svensk) inför den thailändska myndigheten, jag har följt den svenska ambassadens nya instruktioner och tagit fram den nödvändiga dokumentationen för att utföra detta.

Nu är jag i Thailand och trodde jag var fullt färdig och förbered men ett problem har börjat manifestera sig ang.
äktenskapscertifikatet(free-to-marry dokument) som svenskar numera får utfärdat för registrering av giftermål på distriktskontor.

Enligt två advokater jag pratat med så är ansökningar med svensk dokumentation förtillfället frysta, tills dess att thailändska myndigheterna har rett ut situationen med den nya dokumentationen. Tydligen så fattas det en hel del väsentlig information på detta dokument som krävs såsom, civilstånd, inkomst, referenspersoner, för att nämna några.

Ambassaden i Bangkok har bekräftat min dokumentation är korrekt och iordning, även bekräftat att dessa är nya regler som införts nyligen. Ambassaden var även vänlig nog att utföra en kopia av ett officiellt dokument som skickats till den thailändska myndigheter, som förklarade situationen med de nya äktenskapscertifikatet, utfört på engelska och thailändska.

Planen är att gå till distriktskontor imorgon för att försöka registrera vårat giftermål.

Min frågor:
Finns det någon sanning i att svenskar inte kan gifta sig i Thailand med denna dokumentation (vilket är helt korrekt utfärdat enligt svensk lag) ?

Är det någon som har gift sig inför den thailändsk myndigheten på senare tiden, och använt sig av äktenskapscertifikatet som Skatteverket utfärdar? Stötte ni på några problem? Hade ni samma varningar?

Tack på förhand!

Jag gifte mig i december 2022 och har aldrig varit gift förut. Vi tänker inte registrera giftermålet men enligt frun kan vi gå till amphur och registrera detta men jag tror att det krävs ett singelintyg från Sverige för detta.

Ja, mitt första giftermål och sista och inte så insatt i dessa frågeställningar, tyvärr.

Jag gifte mig i december 2022 och har aldrig varit gift förut. Vi tänker inte registrera giftermålet men enligt frun kan vi gå till amphur och registrera detta men jag tror att det krävs ett singelintyg från Sverige för detta.

Ja, mitt första giftermål och sista och inte så insatt i dessa frågeställningar, tyvärr.
Stort grattis! :love_transparent:

Ja grattis! Det passar perfekt så här på Alla Hjärtans Dag. :)

Frågan är väl varför du ska registrera ditt giftermål i Thai. Jag gifte mej i Thai på Buddavis ,oh kom inte ihåg ca 20 år sen följde
hon med mej till sverige och vi gifte oss en gång till samma år. Vill man som jag rega att vi är gifta på Thai vis är det bara att ta med
vigslbeviset från Sverige. Jag ser ingen fördel med att ha ett vigsel bevis i Thai om ni inte har en massa egendommar i hop. Vi har
det men jag anser att det är hennes och alla hus land, mc, bilar, tuktuk, traktor hon är 20 år yngre det är hennes pension för hon
hinner inte få full Pension i Sverige och hon säger dör jag flyttar hon till thai då behöver hon ,mark,hus,land så hon kan leva bra
sista åren av hennes liv

Frågan är väl varför du ska registrera ditt giftermål i Thai. Jag gifte mej i Thai på Buddavis ,oh kom inte ihåg ca 20 år sen följde
hon med mej till sverige och vi gifte oss en gång till samma år. Vill man som jag rega att vi är gifta på Thai vis är det bara att ta med
vigslbeviset från Sverige. Jag ser ingen fördel med att ha ett vigsel bevis i Thai om ni inte har en massa egendommar i hop. Vi har
det men jag anser att det är hennes och alla hus land, mc, bilar, tuktuk, traktor hon är 20 år yngre det är hennes pension för hon
hinner inte få full Pension i Sverige och hon säger dör jag flyttar hon till thai då behöver hon ,mark,hus,land så hon kan leva bra
sista åren av hennes liv

Ett vettigt upplägg.
Dock så bör man kanske skriva något testamente då hon även ärver en hel del i sverige då ni är gifta.
Dina barn ska ha sitt och hon ska ha sitt.
Det kan uppstå en knepig situation vad gäller hus i sverige och barnen kan mer eller mindre tvinga henne att lösa ut dom.

Knepigt som sagt.
Vad som är enklast eller bäst vet inte jag.
Kanske det bästa är att låna fullt på huset och dela ut pengar på det sätt som passar dig.
Det blir ju dyrare och tar frun över ett fullbelånat hus så blir det nog svindyrt.

Ett vettigt upplägg.
Dock så bör man kanske skriva något testamente då hon även ärver en hel del i sverige då ni är gifta.
Dina barn ska ha sitt och hon ska ha sitt.
Det kan uppstå en knepig situation vad gäller hus i sverige och barnen kan mer eller mindre tvinga henne att lösa ut dom.

Knepigt som sagt.
Vad som är enklast eller bäst vet inte jag.
Kanske det bästa är att låna fullt på huset och dela ut pengar på det sätt som passar dig.
Det blir ju dyrare och tar frun över ett fullbelånat hus så blir det nog svindyrt.
Hade äktensskapsförord förut men nu borttaget hon äger halva som gift nu. Skulle jag dö så mina barn och min fru dela på #huset#
Lever jag 10 år till tänker jag sälja och flytta till Thai de sista åren. följa med henne alltså. Sen fixa till det för mina barn

sista åren av hennes liv
Helt rätt tänkt! Och ett buddhistiskt bröllop är endast ceremoniellt och inte juridiskt bindande. Vi gjorde den ceremonin för snart 14 år sedan, sedan vigdes vi borgerligt i Sverige när hon hade fått UT. Allt i Thailand är hennes, naturligtvis. Och om jag ställer tofflorna för gott sitter hon i orubbat bo. Även bonusbarnen får sitt när så är dags, dom är lika mycket värda som min egenproducerade son.

Helt rätt tänkt! Och ett buddhistiskt bröllop är endast ceremoniellt och inte juridiskt bindande. Vi gjorde den ceremonin för snart 14 år sedan, sedan vigdes vi borgerligt i Sverige när hon hade fått UT. Allt i Thailand är hennes, naturligtvis. Och om jag ställer tofflorna för gott sitter hon i orubbat bo. Även bonusbarnen får sitt när så är dags, dom är lika mycket värda som min egenproducerade son.
Vi gifte oss faktiskt med en Präst, en gammal skolkompis och den gången, enda gången var hennes mamma här. En granne, min son
och jag löva en båt där min fru kom med roddare, sen blev hon hämtad nere på bryggan, först min dotter, sen mamman som lämna
över henne till mej Och en helt underbar sommar dag WOW Från stereon sjöngs det When A man loves a Wommen

Orubbat bo är betydligt lättare att uppnå om det inte finns särkullbarn.

Hade äktensskapsförord förut men nu borttaget hon äger halva som gift nu. Skulle jag dö så mina barn och min fru dela på #huset#
Lever jag 10 år till tänker jag sälja och flytta till Thai de sista åren. följa med henne alltså. Sen fixa till det för mina barn
Din fru äger 50% av ert gemensamma hus.
Om du går bort före henne så är 50% redan hennes, och hon kommer att ärva 50% av din del och dina barn ärver den andre halvan av din del.
Det betyder att din fru kommer att ha 75% och dina barn delar på 25%.

Vi gifte oss faktiskt med en Präst, en gammal skolkompis och den gången, enda gången var hennes mamma här. En granne, min son
och jag löva en båt där min fru kom med roddare, sen blev hon hämtad nere på bryggan, först min dotter, sen mamman som lämna
över henne till mej Och en helt underbar sommar dag WOW Från stereon sjöngs det When A man loves a Wommen
Vi har fått vårt äktenskap välsignat i kyrkan av en präst långt senare. Det blev högtidligt och fint.

Din fru äger 50% av ert gemensamma hus.
Om du går bort före henne så är 50% redan hennes, och hon kommer att ärva 50% av din del och dina barn ärver den andre halvan av din del.
Det betyder att din fru kommer att ha 75% och dina barn delar på 25%.
Är det så inte kollat men min frus lagliga lott är halva huset mina barns är den andra halvan. Ska kolla mera men tror det är så
Mina barns arvs rätt går inte att rubba på, Ok ska kolla men tror jag har rätt

Vi har fått vårt äktenskap välsignat i kyrkan av en präst långt senare. Det blev högtidligt och fint.
Vi gifte oss inte i kyrkan utan på gräsmattan mot sjön med en präst. Var en fantastig uppleveles sen all vänner som stog uppe
vid altanen och väntade Var ju gift förut inge gnäll om det men min Ex svärmor var med på vårat brållopp. 95 år nu

Men om frugan redan äger halva huset.
Menar du då att frugan ärver sin egna halva och barnen ärver pappans halva?
Japp (fast inte ärver som jag skrev ovan) det spelar ingen roll det är giftorättsgods hon kan "äga" hela huset. Makarna delar lika på giftorättsgods och särkullbarn tar sin 50% del omedelbart. (Gäller naturligtvis HELA kvarlåtenskapen)

Japp (fast inte ärver som jag skrev ovan) det spelar ingen roll det är giftorättsgods hon kan "äga" hela huset. Makarna delar lika på giftorättsgods och särkullbarn tar sin 50% del omedelbart. (Gäller naturligtvis HELA kvarlåtenskapen)
Jag kommer inte strida emot dig eftersom jag inte vet helt säkert.
Men jag tycker det verkar konstigt om frun inte får något om maken dör. (För hälften är ju redan hennes innan maken dör)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp