Registrera svensk vigsel i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hanseman

Nykomling
Någon som kan ge upplysningar om vad som behövs för att registrera en svensk vigsel i Thailand?
Vi gifte oss borgerligt i Sverige och vill nu registrera äktenskapet i Thailand.
Min fråga gäller vilka dokument som jag behöver översätta för Thailändska myndigheter?
Kan min fru göra registreringen utan att jag är närvarande - om jag skickar alla erf dokument till henne?
Kan registreringen göras i hennes lokala Amphur, eller måste den göras i Bangkok på ambassad eller liknande?
Jag har ställt frågan till Thailands ambassad i Stockholm men inte fått något svar - (ännu) :)

Mvh :wai:
God fortsättning på det nya året!
Hasse

Thaikonsult
Tack för ditt svar, jag undrar bara om min fru måste infinna sig personligen på Sveriges ambassad och det Thailändska inrikesministeriet i Bangkok? Hur lång tid tar det innan hon har alla handlingar klara att ta hem till hennes lokala Amphur? M.a.o. hur länge måste hon stanna i Bangkok?
Mvh
Hasse

Hej Hasse.
Ja din fru måste infinna sig personligen. Översättning och legaliseringen kan hon be Europavisa som sitter på 17:de våningen i samma hus som Svenska Ambassaden att ordna. De skickar sedan hem intyget med posten till din fru. Därefter går din fru till sin hemkommun (amphur) och registrerar ert giftemål. Hon får också ett reg. intyg från sin hemkommun (amphur) när det är klart.

Har hon bytt efternamn så ordnar ni detta samtidigt. Byter hon efternamn behöver hon också ett nytt id-kort och ett nytt pass. Lämpligt att göra detta samtidigt som hon är i Thailand.

Hon behöver enbart stanna i Bangkok medan ambassaden skriver ut sitt intyg och för att lämna pappren till Europavisa. Sammantaget en dag. Vill din fru sköta allt själv och även legalisera hos inrikesministeriet, tar det längre tid - 3 till 4 dagar ungefär.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp