Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

Ni som inte trivs i Thailand längre, gör helt klart rätt i att avlägsna er.
Min uppfattning, är att de flesta som gnäller, förmodligen kommer hitta anledningar och leta fel och gnälla vart dom än hamnar på klotet.:beer::nerd_transparent:
Ligger ju mycket i det Micke , finns ju att finna överallt , men gäller att gilla läget

Min uppfattning, är att de flesta som gnäller, förmodligen kommer hitta anledningar och leta fel och gnälla vart dom än hamnar på klotet.:beer::nerd_transparent:

Har du bott utomlands se inlägget som IL publicerade igår.
Där framgick tydligt att Thailand är unikt med sina immigrations lagar.
Utan snarare verkar det bara var de som inte kan som väljer att bo kvar. Såg rent ut sagt ynkligt ute hur de bad om någon förändring.
Du läser här Micke och det är mycket färgat finns ingen normal människa som inte skulle känna oro efter det klippet. Det är nog snarare så att många har trott att en förändring behövdes men inte kunnat föreställa sig att det skulle bli sämre och har nu svårt att ta till sig detta. Diskussion jag hade i går visade det tydligt.

Senast ändrad:

Hej

Både rätt och fel tänker jag.

Man får ju ta hänsyn till att folk kan ha lite olika perspektiv på det här, dom som är nöjda med utvecklingen och inte klagar verkar ofta ha en relativt kort erfarenhet av Thailand, många av dom började kanske resa dit så sent som på 2000-talet.
För dessa är väl dagens Thailand något av ett normalläge, man efterfrågar ordning och reda, tar gärna till sig nya lagar och regler o.s.v som andra kanske finner högst märkliga och har inget emot lite kupper och diktatur m.m.

Jämför man då med dom som började resa till Thailand på 70-80 talet så har man kanske en helt eller åtminstone delvis annan syn på utvecklingen, man kanske inte tycker att allt har blivit bättre, har mindre förståelse för militär inblandning och den s.k bangkokelitens krav på ordning och reda.
För dessa stod Thailand kanske lite mer för oordning, frihet, livsglädje i kombination med att lagar och regler fanns men sällan hade någon större påverkan vare sig på Thailändare eller falanger, man hade till stor del anpassat sig och lärt sig hur det fungerade, när man nu stramar åt och kräver att folk rapporterar var dom övernattar, bär pass på sig och ändrar förutsättningarna för att få vistas i landet på olika vis så är det inte alls säkert att det uppfattas som positivt.

Mvh isan lover

Hej

Både rätt och fel tänker jag.

Man får ju ta hänsyn till att folk kan ha lite olika perspektiv på det här, dom som är nöjda med utvecklingen och inte klagar verkar ofta ha en relativt kort erfarenhet av Thailand, många av dom började kanske resa dit så sent som på 2000-talet.
För dessa är väl dagens Thailand något av ett normalläge, man efterfrågar ordning och reda, tar gärna till sig nya lagar och regler o.s.v som andra kanske finner högst märkliga och har inget emot lite kupper och diktatur m.m.

Jämför man då med dom som började resa till Thailand på 70-80 talet så har man kanske en helt eller åtminstone delvis annan syn på utvecklingen, man kanske inte tycker att allt har blivit bättre, har mindre förståelse för militär inblandning och den s.k bangkokelitens krav på ordning och reda.
För dessa stod Thailand kanske lite mer för oordning, frihet, livsglädje i kombination med att lagar och regler fanns men sällan hade någon större påverkan vare sig på Thailändare eller falanger, man hade till stor del anpassat sig och lärt sig hur det fungerade, när man nu stramar åt och kräver att folk rapporterar var dom övernattar, bär pass på sig och ändrar förutsättningarna för att få vistas i landet på olika vis så är det inte alls säkert att det uppfattas som positivt.

Mvh isan lover
Äh du gnäller ju på när det är oordning och inte lagarna följs samt när det är ordning och lagarna följs, om saker utvecklas eller om saker inte utvecklas, du bara letar efter nåt att gnälla på så du får klaga på styret, bra eller dåligt spelar ingen roll.

Äh du gnäller ju på när det är oordning och inte lagarna följs samt när det är ordning och lagarna följs, du bara letar efter nåt att gnälla på så du får klaga på styret, bra eller dåligt spelar ingen roll.

Hej

Det tycker jag inte man kan säga, men det har varit ganska ont om positiva nyheter under dom 5 senaste åren, men däremot väldigt gott om negativa sådana, tänker då på sånt som jag listar nedan.

Först en militärkupp och införande av diktatur som resulterade i att militären fick gripa vem dom ville utan åtal eller rättegång, man införde attitydjustering, ökade censuren, förbjöd möten med mer än 5 personer, drog in yttrandefriheten o.s.v bara för att nämna något.

Sen kom det här med förbud mot solstolar, parasoll och försäljning av glass, mat och öl på stränderna, detta trots att både turister och Thailändare ville ha tillgång till detta på stranden, dessutom tappade ju tusentals människor sin inkomst, här fick ju juntan delvis backa efter hård kritik.

Sen började juntan riva strandnära restauranger och barer på populära turistorter, detta trots att en del av dom hade funnits i över 20 år, även här protesterade dom turister som besökte dessa populära ställen, sen förlorade ju ägarna allt dom satsat samt deras personal jobben.

Nästa steg var att förbjuda gatuhandel och försäljning av gatumat, detta beslut blev lika hårt kritiserat, bara i Bangkok beräknades flera miljoner människor äta på gatan varje dag, var skulle dessa nu äta, vad skulle dom som blev arbetslösa ta vägen o.s.v.

Sen började juntan intressera sig mer för utlänningarna i landet som nu ansågs utgöra en fara och risk, man dammade av en gammal bortglömd lag införd av en tidigare militärjunta 1979 och krävde att alla utlänningar i landet skulle rapportera om dom övernattade på någon annan plats än hemma eller på hotell, inte heller detta mottogs positivt.

Juntan krävde också att utlänningar i landet skulle börja bära med sig sina pass när dom lämnade hemmet, på stranden, i affären, baren och på promenaden o.s.v, inte heller något som mottogs positivt.

Sen beordrade juntan immigration att börja jaga utlänningar med overstay eller som arbetade med något i landet, tillsatte ”Big Joke” som chef och han lovade att spåra upp och gripa varenda utlänning i landet som vistades i landet olagligt, sov över hos en kompis eller släkting, även under denna kampanj framställdes utlänningar som ett problem, risk och något negativt.

Sen ändrades olika regler för visum och förlängning, krav på försäkring, krav på mer pengar på banken under längre tid o.s.v, inte heller detta sågs som något positivt.

2019 höll juntan ett val som gick till historien som det sämsta hittills, omfattande fusk, felräkningar på 100 000 tals röster, oklarheter vem som egentligen vann, ändring av regler för mandatfördelning även efter det att valet redan hade hållits o.s.v, detta kan knappast heller ses som något positivt ens med största vilja.

Detta var bara några axplock av det som har skett och kritiserats dom senaste 5 åren.

Mvh isan lover

Kom upp som diskussion vid matbordet här, chiefen han blev helt ställd av att vi behövde rapportera såhär, han undra om vi hade gul stjärna på bröstet också.
Han tyckte jag skulle ta familjen och flytta till Sverige under sånförtryckarregim kunde man inte leva.
Förstår dom inte att dom skrämmer iväg sin viktigaste inkomstkälla?

Men nä Sverige vill jag inte flytta till, får gå runt med min stjärna på bröstet (rapporteringskvitto) hellre det än Sverige.
Fast kommer inte rapportera nästa gång ändå.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar