Hyra moppe eller bil.

Men det är väl inte automatiskt en muta bara för att man betalar direkt på plats? Kan i och för sig gå till polisstationen då om det ska vara så.

Är det bara en ensam polisman så är risken större. Är det en större kontroll där man betalar till ett befäl, och kanske med militärens vakande öga också, så är risken mindre. Betala på polisstationen, som Jonas skriver, är dock att föredra. :)

Jag skulle aldrig "aktivt" försöka muta mig ur en sån situation. Men jag har flera ggr blivit ombedd att betala "böter" på 200 baht på plats. Och nåt kvitto har det inte varit tal om.
I det läget gör jag nog som polisen vill (inom vissa gränser såklart.....).

Såg en stor kontroll i går där de kollade hjälmanvändning och körkort. Alla förare av motorbike som inte hade hjälm blev inplockade fick viss körkort och fick en böteslapp. Ingen betalade på plats. Var minst 10 poliser där och tror det stod någon militär en bit därifrån ... Men lite osäker. De stog vid sai 2 där songtaow till Jomtien går ifrån.

Jag skulle aldrig "aktivt" försöka muta mig ur en sån situation. Men jag har flera ggr blivit ombedd att betala "böter" på 200 baht på plats. Och nåt kvitto har det inte varit tal om.
I det läget gör jag nog som polisen vill (inom vissa gränser såklart.....).

Så länge man beter sig väl tror tror jag inte att man ska behöva vara rädd för att säga emot thailändska poliser. Jag brukar diskutera med dem för att jag ska veta vad jag eventuellt har gjort fel så att jag kan undvika böter i framtiden.

En gång var det en polis som försökte bötfälla med för att jag hade åkte i högerfilen när han ansåg att jag borde ha legat i vänsterfilen, men det lyckades jag argumentera mig ur iaf. :)

Så länge man beter sig väl tror tror jag inte att man ska behöva vara rädd för att säga emot thailändska poliser. Jag brukar diskutera med dem för att jag ska veta vad jag eventuellt har gjort fel så att jag kan undvika böter i framtiden.

En gång var det en polis som försökte bötfälla med för att jag hade åkte i högerfilen när han ansåg att jag borde ha legat i vänsterfilen, men det lyckades jag argumentera mig ur iaf. :)
Jo det har jag också råkat ut för många gånger. En gång som dig i högerfilen, en gång var däcken för breda, en annan gång hade jag kört om en last bil och en buss samtidigt i ett tredje körfält vilket inte var populärt. Min fru har snackat ur mig ur alla dessa.

Jo det har jag också råkat ut för många gånger. En gång som dig i högerfilen, en gång var däcken för breda, en annan gång hade jag kört om en last bil och en buss samtidigt i ett tredje körfält vilket inte var populärt. Min fru har snackat ur mig ur alla dessa.

Precis. Det är bara att snacka på. :)

Senast redigerad av en moderator:
Såg en stor kontroll i går där de kollade hjälmanvändning och körkort. Alla förare av motorbike som inte hade hjälm blev inplockade fick viss körkort och fick en böteslapp. Ingen betalade på plats. Var minst 10 poliser där och tror det stod någon militär en bit därifrån ... Men lite osäker. De stog vid sai 2 där songtaow till Jomtien går ifrån.

I detta fall så skötte sig Polisen enl. reglerna.Man får en böteslapp, dom behåller ditt KK, och då du kommer tillbaka, och visar ditt kvitto, så får du ditt KK igen.

Hej!
Funderar på att hyra moped när vi ska ner till kungariket i December och närmare bestämt Koh Chang!
Ni som varit där vet ju vilka branta serpentinbackar där är :eek: Jag har alla behörigheter förutom för mc såklart!
Jag undrar om man klarar sig med vanlig moppe, som inte kräver mc-kort?
Vi är isåfall 2 som åker på 1 tvåhjuling! Sedan blir man ju lite skrämd av inlägg om skuldfrågan, jag undrar också om någon råkat ut för en olycka/händelse eller om ni känner någon som varit det, och vad blev då konsekvenserna! Tack för ordet :)

Nu vet jag inte om det finns mopeder som är körkortfria i Thailand. Nästan alla man ser är ju 110-125cc.
För att klara två vuxna bör den inte vara under 125cc när det är branta vägar.
Vad det gäller en olycka kan du bli vållande om det är flera inblandande och då kan det bli mycket krångligt och dyrt.
Är det en singelolycka så finns väl risken att försäkringsbolaget inte vill ställa upp.
Om du hyr kolla upp att moppen är försäkrad och där finns det många brister kan jag säga.

Jag känner en som 2010 krockade med en hyrd mc och där en flicka dog. Han gjorde upp med familjen och betalade 3 miljoner baht för att slippa fängelse mm.

Hej!
Funderar på att hyra moped när vi ska ner till kungariket i December och närmare bestämt Koh Chang!
Ni som varit där vet ju vilka branta serpentinbackar där är :eek: Jag har alla behörigheter förutom för mc såklart!
Jag undrar om man klarar sig med vanlig moppe, som inte kräver mc-kort?
Vi är isåfall 2 som åker på 1 tvåhjuling! Sedan blir man ju lite skrämd av inlägg om skuldfrågan, jag undrar också om någon råkat ut för en olycka/händelse eller om ni känner någon som varit det, och vad blev då konsekvenserna! Tack för ordet :)

Det är en väl utspriden utsaga att det alltid är farangens fel, men de erfarenheter jag har av egna insidenter stämmer inte med det.

Det verkar mer som att folk har skrämt upp varandra på förhand, och när de sedan råkar ut för en olycka så är de rädda för polisen och är snabba med att ta på sig skulden och betala pengar för att så snabbt som möjligt bli av med den otäcka situationen. Sedan skriver de på forumen att de fick skulden eftersom de var farang, och på så vis stärks bilden.

Sedan är det nog ofta så att farangen vet att han/hon har gjort något fel, som att köra utan körkort eller hjälm eller något, och det kan nog också göra dem mer benägna att ta på sig skuld.

Sedan är det naturligtvis så att thailändare vet att det är stor chans att slippa ifrån skuld när en farang är inblandad, så det är nog många som tar en chans och skyller på farangen först för att se om denne lägger sig platt och tar på sig ansvaret åt dem.

Jag kan inte se att mc skulle vara ett bra alternativ i ditt fall, och dessa mopeder har jag aldrig sett för uthyrning. Dessutom, om jag inte minns fel, så är det väldigt stora begränsningar för var man får köra dessa 50-kubikare.

Hyr en bil med ordentlig försäkring, och ta med dig körkort och internationellt körkort istället. :) Hyra vanlig cykel kanske kan vara ett alternativ också?

Det ser ut som att de som hyr kör på passet (kopia). Stämmer det? Jag har bara svenskt B kort. Kan man köra på det? Har för mig att man ska ha internationellt körkort också?

Har själv inte hyrt någon mc. Vet inte om jag klarar trafiken. :eek:

Hej

Du har rätt, dom flesta uthyrare nöjer sig med att kopiera passet och bryr sig inte alls om den som ska hyra hsr körkort eller ej.

Men blir man inblandad i en olycka så är det nog inte bra att sakna körkort.

Mvh isan lover

Jag skulle inte våga mig på att muta en polis på gatan i dagens läge, om du har missat det så är det nytt styre i landet. Blir att ta böteslappen och gå till polisstation och betala.
Men böterna är inte höga för en Svensk 500 baht men du begår ju ett brott och till polistation får du ta dig.

Hej

Det beror nog på var man är i landet, till 80-90% är det oförändrat och om man skulle ha oturen att åka fast så är taxan nog 200 baht som vanligt.

Mvh isan lover

Har man papperna i ordning så blir det väl inga böter?

Hej

Om vi tar Udon Thani som exempel så har det ingen betydelse om alla papper är i ordning, om man har hjälm och inte bryter mot någon lag i trafiken, träffar man på några poliser i stan som snart ska äta lunch och dricka öl och whiskey så blir det nog lätt 200 baht ändå.

Detta gäller även Thailändare eller kanske t.o.m mer Thailändare än falanger, polisen tycker att falanger är jobbiga eftersom dom normalt inte är vana att betala till polisen även om dom inte har gjort något, en Thailändare eller Thailändska vet hur det fungerar och betalar utan att protestera.

Mvh isan lover

Om vi tar Udon Thani som exempel så har det ingen betydelse om alla papper är i ordning, om man har hjälm och inte bryter mot någon lag i trafiken, träffar man på några poliser i stan som snart ska äta lunch och dricka öl och whiskey så blir det nog lätt 200 baht ändå.

Be dem skriva ut bötesblanketten ([trans]bajj[ton]M[/ton] sang[ton]L[/ton][/trans]) och åk till polisstationen och betala. Då får de inga pengar, och du bör bli mindre och mindre drabbad på sikt. :)

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar