Yingluck uteblev

Det här är nog en riktig reflektion, här i min lilla by har utvecklingen gått med stormsteg under Shinawatras tid. Ny vattendamm, nytt vattentorn, bättre vägar, dikning osv. Efter vad jag hört och tror mig förstå, så har det mesta finansierats av landsbygdsutvecklingsprogrammet. Att alla har motorcykel idag beror tydligen också på billiga lån inom samma program. Detta har jag fått mig berättat, men notera att det är hörsägen.

Jodå, visst har familjen tillfört till bönderna. Men de har fått betala dyrt för sina lån och gissa vem som har tjänat pengarna?

Landsbygdsutvecklingsprogrammet var nog mer förra kungens förtjänst, långt före Shinawatra.

De har exempelvis hjälp Isaan bönder att gräva dammar samt bevattningsdiken , detta görs fortfarande , sen lånade man ut bufflar samt annan tamboskap boskap gratis för betäckning av bönderna kreatur , Taksin har gjort en hel del , och jag vill påstå att merparten av Issan bönderna anser att den familjen har hjälpt mycket
Visst anser dom flesta det, och ok att det finns skäl. Men jag har uppfattat det som att det nästan är värre att tala illa om Thaksin än om Buddha:rolleyes:. Eftersom jag är falang så kan jag tycka illa om alla religioner, vara lite försiktigt nedlåtande angående buddhistiska traditioner och spöken. Men när jag sa att thaksin är en tjuv som de flesta politiker så tände det till.:eek:. Det kanske var så att sällskapet jag befann mig i var politiskt engagerade;)

Sund national ekonomi att regeringen skjuter till pengar för att öka landets BNP och för Thailand så är väl det bästa sättet att gynna förutsättningarna för att exportera mer ris, diken och bevattningskanaler. Men det känns halvfärdigt.

Tänker på EU:s jordbruksbidrag och vad det har kostat i jämförelse, någon borde bli helgonförklarad av Europas bönder men jag vet inte vem;)

Hur lycklig skulle en risbonde bli om han fick betalt för att marken ska ligga i träda?:D

Min thaifamilj högaktar familjen Shinawatra, dom fick det mycket bättre under deras tid vid makten. Detta kommer jag aldrig att lägga mig i. Däremot har jag lärt frugan så mycket jag kan om svensk inrikespolitik eftersom vi bor i Sverige och hon är svensk medborgare. Dessutom har vi en riksdagsledamot som granne, där har hon fått en del info.

Thaksin var en smart PR-man och drog stor nytta av det. Han delade väl ut paraboler till byar i Isaan och körde egna nyhetskanaler.
Detta med att bygga vattenkanaler mm. är nog mer förre kungen stora förtjänst men det sägs att Thaksin tog åt sig äran.
Utveckligen gick snabbt första åren av 2000 talet men statistik påvisar att den gick ännu snabbare i grannländerna.
Sånt får ju inte komma ut till väljarna.

Perioden fram till 2006 gjorde han erkänt bra saker för befolkningen men därefter är det tveksamt, men det går ju att leva länge på gamla minnen.

Några Isaanfamiljer jag känner vände dock helt om i frågan om klanen efter att de inte fick några pengar i utlovat risstöd för redan levererat ris.
Dom hade belånat till utsäde, gödsel mm. och pantsatt mark. Dom förlorade mycket på kort tid och drabbades även av ett självmord inom familjen.
Nu räddade juntan en del av ekonomin genom att betala ut dessa pengar drygt ett halvår senare.

Jodå, visst har familjen tillfört till bönderna. Men de har fått betala dyrt för sina lån och gissa vem som har tjänat pengarna?

Landsbygdsutvecklingsprogrammet var nog mer förra kungens förtjänst, långt före Shinawatra.
Som vanligt .Nä Thaksin var ju en kapitalistisk borgarbracka , och tjäna slantar skall man inte göra , i alla fall inte andra än jag själv :rolleyes:

Så kan det också vara, Den förre kungen gjorde ju oerhört mycket för landets utveckling. Men vitsen med lånen är ju just att dom inte är dyra, också "småfolket" har råd med dom. Återigen: hörsägen, men jag misstror nog inte mina grannar, dom bör ju veta.

Thaksin var en smart PR-man och drog stor nytta av det. Han delade väl ut paraboler till byar i Isaan och körde egna nyhetskanaler.
Detta med att bygga vattenkanaler mm. är nog mer förre kungen stora förtjänst men det sägs att Thaksin tog åt sig äran.
Utveckligen gick snabbt första åren av 2000 talet men statistik påvisar att den gick ännu snabbare i grannländerna.
Sånt får ju inte komma ut till väljarna.

Perioden fram till 2006 gjorde han erkänt bra saker för befolkningen men därefter är det tveksamt, men det går ju att leva länge på gamla minnen.

Några Isaanfamiljer jag känner vände dock helt om i frågan om klanen efter att de inte fick några pengar i utlovat risstöd för redan levererat ris.
Dom hade belånat till utsäde, gödsel mm. och pantsatt mark. Dom förlorade mycket på kort tid och drabbades även av ett självmord inom familjen.
Nu räddade juntan en del av ekonomin genom att betala ut dessa pengar drygt ett halvår senare.

Djäkla Thaksin , säkert var han den som är ansvarig för självmordet samt att dem tog dyra lån ,, jag tror Thaiksin kan vara skyldig till det mesta :):)lol

Djäkla Thaksin , säkert var han den som är ansvarig för självmordet samt att dem tog dyra lån ,, jag tror Thaiksin kan vara skyldig till det mesta :):)lol

Outbildade bönder som har andar, medicinmän och munkar som rådgivare kan ju inte göras ansvariga för sina egna felsatsningar.;)

Självklart trodde de på kejsaren av Dubais försök till manipulation av världsmarknadspriset skulle göra dom rika för evigt.

Utan tvekan skyldig :):)

Självklart gjorde både gamla kungen och Taksin mycket för bönderna i Isaan. Dock så gick ju pengar i egen ficka som vanligt i Thailand. Men utan dessa hade bönderna haft det än värre.

Sen borde de ju gå i från ett olönsamt bonde samhälle till mer effektivt och slå ihop dessa småbruk till stora. Då krävs det ju att de som inte kan jobba kvar kan få andra jobb. Så man borde satsa på nya jobb och bättre utbildning.

Som vanligt .Nä Thaksin var ju en kapitalistisk borgarbracka , och tjäna slantar skall man inte göra , i alla fall inte andra än jag själv :rolleyes:

Tycker du verkligen att bedrägeri är ett bra sätt att tjäna pengar?

För mig är det bedrägeri när man får folk att köpa saker där de inte förstår vad priset på sista raden är.

Var väl Thaksin som startade OTOP One Tambon One Product, altså regionalt stöd för att bevara hantverkstraditioner och för att stödja lokalt tillverkade produkter så små tillverkare kan överleva ute på främst då landsbygden.

Var väl Thaksin som startade OTOP One Tambon One Product, altså regionalt stöd för att bevara hantverkstraditioner och för att stödja lokalt tillverkade produkter så små tillverkare kan överleva ute på främst då landsbygden.
Bedrägeri det med ,, Lyssna på Mackes , han vet exakt hur mycket stålar han tjänade :)lol

Bedrägeri det med ,, Lyssna på Mackes , han vet exakt hur mycket stålar han tjänade :)lol

Det har jag inte sagt! Han gjorde också en del bra saker.

Däremot vet jag att han bland annat är fällt i domstol för att ha sålt ut Thailändska nationella tillgångar utanför landet trots förbud. Pengar som han själv behöll och undanhöll dessutom skatt. Är det din bild av en duktig affärsman och entreprenör så får det stå för dig.

USA testar ju en likadan modell nu, med en affärsman vid rodret. Vi får väl se hur det slutar.

Det har jag inte sagt! Han gjorde också en del bra saker.

Däremot vet jag att han bland annat är fällt i domstol för att ha sålt ut Thailändska nationella tillgångar utanför landet trots förbud. Pengar som han själv behöll och undanhöll dessutom skatt. Är det din bild av en duktig affärsman och entreprenör så får det stå för dig.

USA testar ju en likadan modell nu, med en affärsman vid rodret. Vi får väl se hur det slutar.
Mackes , tycker vi har behandlat Thailands rättssystem i en annan tråd nyligen , där ställer du dig tveksam till bevisföring och dom av din släkting ,, varför skulle det vara annorlunda nu? ..... rannsakning är ett bra uttryck :rolleyes:

Mackes , tycker vi har behandlat Thailands rättssystem i en annan tråd nyligen , där ställer du dig tveksam till bevisföring och dom av din släkting ,, varför skulle det vara annorlunda nu? ..... rannsakning är ett bra uttryck :rolleyes:
Thailand styrs av en allsmäktig junta. Och det juntan säger är lag. Alltså bestämmer juntan över lagen. Och då finns det ingen rättssäkerhet och rättssystem annat än vad juntan bestämmer.

Thailand styrs av en allsmäktig junta. Och det juntan säger är lag. Alltså bestämmer juntan över lagen. Och då finns det ingen rättssäkerhet och rättssystem annat än vad juntan bestämmer.
Helt korrekt :thumbsup:Precis som i Sverige just nu ,, Statsminister med rödgrön regering sätter sig dagligen över lagen , skrämmande :( Diktatur kallas detta

Det känns inte riktigt meningsfullt att diskutera med er när ni har så dålig koll.

Thailand har ett demokratiskt styrelsesätt vilket betyder att politiker inte kan sätta sig över lagen, domare och domstolar. Det gäller såväl i Thailand som Sverige. Enda chansen att gå förbi lagen är är att utfärda undantagstillstånd.

Eller du kanske kan visa på när någon politiker i dessa länder ställt sig över lagen.

När det gäller mitt domstolsärende så är det enda jag är orolig för korruptionen och tjänstemän som bryter mot lagen, inte politiker. Sedan tyckte jag att 20 år var för tufft men också det är ju thailändsk lag.

Kan hålla med dig om att 20 år är riktigt överdrivet , speciellt i detta fall då tydligen inget våld har förekommit och bevisningen djäkligt låg...
Sen nästa sak .
Har ett antal polare i Stockholm som arbetar som poliser ,, angående icke Svenska medborgare som har erhållit ett utvisningsbeslut ,,, Lagen säger att dessa inte har någon demonstrationsrätt i detta land , de skall omhändertas då de inte har rätt att vistas i landet , trots detta sitter nu ett hundratal Afghaner med utvisningsbeslut sedan två /tre veckor på Medborgarplatsen , motdemonstranter blir bryskt avvisade De blir bevakade /beskyddade av Svensk Polis ,, varför?? Jo ,därför att Svenska politiker samt polischefen Spy gubben Eliasson har sagt att de skall skyddas inte omhändertagas ,, mao man sätter sin egen politiska agenda först och sätter lagen i undantag ,,, förklara detta nu Mackes , Utan att glida undan .....................................

Tillbaka
Topp