Yingluck fick 10 års Visum i Storbritannien.

Ni kanske skulle ut utvecka det lite för att handla om demokrati i Sverige. Tror själv problemet är samma för det finns inget. Bra tanke men ingen tjänar riktigt på det så vi kör med som vanligt. Folk är ju så dumma så de går med på det.
Demokrati har inte funnits och kommer inte att finnas någonstans i närmaste årtionden. Men vi kan kalla det för det. Jo jo vi ser hur länge folk går med på det.

Hej

Det vi har i Sverige är ju en konstitutionell demokrati och inte en direkt folklig demokrati, detta innebär ju att det inte alls är säkert att allt som det finns en majoritet för bland befolkningen blir genomfört eller ens är lagligt att genomföra.

Utan en bra konstitution skulle ex.vis en majoritet kunna rösta igenom förslag som avskaffade demokratin eller utsatte minoriteter för negativ särbehandling o.s.v, i en konsttuionell demokrati är detta omöjligt.

Men i en direkt demokrati används folkomröstningar flitigare och där kan beslut tas som hade varit omöjliga att fatta i en konstitutionell demokrati, skulle vi ha haft direkt demokrati i Sverige och avgjort många frågor genom folkomröstningar så skulle säkert mycket ha varit väldigt annorlunda.

Men det är inte alls säkert att det hade varit ett bättre Sverige, förmodligen hade det varit sämre på många sätt, mer intolerant, minoriteter hade förmodligen haft det sämre o.s.v.

Mvh isan lover

Det är riksdagens majoritet som utser regeringen. Håller inte med om att förhandla med de som man vill samarbeta med är diktatur. Oavsett vem som riksdagen utser så måste de ha stöd från minst två partier. Demokrati är att majoriteten bestämmer. Motsatsen ser jag som diktatur.

Det är väl inte så att M och S vill samarbeta? Om M och S vill samarbeta så ser jag inget fel i det (förutom att vi helt plötsligt flyttat blockpolitiken till SD mot resten vilket vore ett skitsystem i mina ögon) men nu ser inte deras valmanifest direkt identiska ut... Bilda regering tillsammans är inget någon av dem går till val på. Det är snarare att de känner sig "tvingade" att samarbeta för att stoppa en dryga 20% av landets väljare på bekostnad av över halva landets väljare då oavsett vem som tar rodret så är SD + den andra sidans röster ignorerade.

Kalla det vad du vill men när en minoritet styr landet och väljarnas röster inte längre är värda något så skiljer sig resultatet inte mycket från en diktatur. Den stora skillnaden är väl att den är tidsbegränsad till 4 år innan väljarna kan göra ett nytt försök att göra sina röster hörda.

Eller så får S och M göra helt klart att efter valet är deras mål att bilda regering tillsammans. Men det går inget parti till val på då det hade varit spiken i kistan och SD är garanterade en majoritet.

Våra idioter till politikers beslut att ignorera SD har kostat alla oss andra som inte vill rösta på SD rätt mycket. Lite som att ignorera oljelampan i bilen bara för att motorn inte skurit än, fortsätta köra till den dagen du måste ställa bilen. Det är ju ett framtida problem som kanske försvinner om vi blundar... Grannen kanske fyller på med olja eller verkstaden kanske lagar läckan och lämnar tillbaka bilen innan du vaknar...

Hej

Det vi har i Sverige är ju en konstitutionell demokrati och inte en direkt folklig demokrati, detta innebär ju att det inte alls är säkert att allt som det finns en majoritet för bland befolkningen blir genomfört eller ens är lagligt att genomföra.

Utan en bra konstitution skulle ex.vis en majoritet kunna rösta igenom förslag som avskaffade demokratin eller utsatte minoriteter för negativ särbehandling o.s.v, i en konsttuionell demokrati är detta omöjligt.

Men i en direkt demokrati används folkomröstningar flitigare och där kan beslut tas som hade varit omöjliga att fatta i en konstitutionell demokrati, skulle vi ha haft direkt demokrati i Sverige och avgjort många frågor genom folkomröstningar så skulle säkert mycket ha varit väldigt annorlunda.

Men det är inte alls säkert att det hade varit ett bättre Sverige, förmodligen hade det varit sämre på många sätt, mer intolerant, minoriteter hade förmodligen haft det sämre o.s.v.

Mvh isan lover
Det förstår jag men det är ändå en konstruktion. De som betalar allt som politiker bestämmer att göra är skattebetalare, alltså politikers arbetsgivare.
Det som har skett alltför länge nu är att politiker har inte lyssnat på folk som ändå betalar och är därmed arbetsgivare.
Nu kommer payday garanterat. Kommer snubbar som sitter kvar efter valet ignorera folket så kommer de att åka ut.
Den eran att politiker kan piska folk närmar sig sitt slut vilket jag hurrar för. Välkommen en ny tid och riktig demokrati där arbetsgivaren är härrens på täppan, alltså folket.

Det förstår jag men det är ändå en konstruktion. De som betalar allt som politiker bestämmer att göra är skattebetalare, alltså politikers arbetsgivare.
Det som har skett alltför länge nu är att politiker har inte lyssnat på folk som ändå betalar och är därmed arbetsgivare.
Nu kommer payday garanterat. Kommer snubbar som sitter kvar efter valet ignorera folket så kommer de att åka ut.
Den eran att politiker kan piska folk närmar sig sitt slut vilket jag hurrar för. Välkommen en ny tid och riktig demokrati där arbetsgivaren är härrens på täppan, alltså folket.

Hej

Själv tycker jag allt att nästan alla partier i riksdagen har vikit sig för folkviljan och även påverkats av SD.s framgångar t.ex i migrationsfrågorna, här är ju numera nästan alla för åtstramningar.

Men jag håller med om att politiker både borde vara mer lyhörda och våga ta tag i dom problem som helt uppenbart finns, det har ju uppstått en klyfta mellan politikerna och väljarna, folks förtroende för politiker har väl nästan aldrig varit så lågt som nu.

Mvh isan lover

Ni kanske skulle ut utvecka det lite för att handla om demokrati i Sverige. Tror själv problemet är samma för det finns inget. Bra tanke men ingen tjänar riktigt på det så vi kör med som vanligt. Folk är ju så dumma så de går med på det.
Demokrati har inte funnits och kommer inte att finnas någonstans i närmaste årtionden. Men vi kan kalla det för det. Jo jo vi ser hur länge folk går med på det.
Är det svnska folket som är dum eller är det du

Hej

Själv tycker jag allt att nästan alla partier i riksdagen har vikit sig för folkviljan och även påverkats av SD.s framgångar t.ex i migrationsfrågorna, här är ju numera nästan alla för åtstramningar.

Men jag håller med om att politiker både borde vara mer lyhörda och våga ta tag i dom problem som helt uppenbart finns, det har ju uppstått en klyfta mellan politikerna och väljarna, folks förtroende för politiker har väl nästan aldrig varit så lågt som nu.

Mvh isan lover
Enligt senaste undersökningen igår så ökar förtroendet för SD ledaren snabbt ,, tråkigt för leftisarna att korthuset börjar falla:)Enligt SVT så var han citat "tråkigt nog " den enda som håller på sina åsikter och inte velar hit och dit , detta gillar "tyvärr " väljarna . Snacka om vänstervriden media i SVT .. Ha ha men nu rycker sanningens minut närmare och närmare. Var på F kassan idag ,, säger bara det , detta går åt helv om inget görs , idel bidragstagare inom de dörrarna , och inte var de där för att diskutera underhåll till ex frun som jag var , finns ju annat att åtnjuta av "Di dumme Schweden "Och inte kommer de jag såg att någonsin komma i arbete , massor med folk som gick med rullator eller käpp , kryckor , hemsk tragiskt för dessa människor tycker jag , men hur fn tog de sig till Sverige, och hur fn tänker politikerna , det handlade inte om ett tiotal , nej det var mellan 50 -70 personer i kö till F kassan , många av dessa hade en assistent som talade deras språk , undrar vad fasen dessa kostar .. tack Reinfeldt

Kräkgubbe 2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Du verkar vara rätt så naiv själv, bara det att kalla det parti som har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet för en ”våldsregim” visar ju du är helt fel ute, vinner man dom val som hålls behöver man naturligtvis inte alls ta till våld, det räcker gott med folkets förtroende och röster i valen.

Dom som brukar ta till våld är ju faktiskt dom gula med Bangkok eliten i spetsen, dom tycker att folket röstar fel och accepterar inte valresultaten, dom gula har ju t.o.m föreslagit att outbildade inte skulle få rösta alternativt skriva ned värdet på deras röster, det är ju lätt att förstå elitens frustration eftersom dom nästan alltid hamnar på runt 20% i valen och det räcker ju inte långt, så då tar man till våld och hoppas uppnå en militärkupp.

Dom enda gånger röda har protesterat och tagit till våld är när deras regeringar har kuppats bort eller när juntan har upplöst och förbjudet ett rött parti och gett makten till valens förlorare dom gula, då har dom röda tagit till våld för att protestera mot militärjuntan och för att fria demokratiska val ska hållas.

Själv är jag helt emot våld ifrån samtliga inblandade partier och militär, men jag har dock lite större förståelse för dom som protesterar för fria val och demokrati än dom dom gör det för att avskaffa demokratin och införa diktatur.

Riva ned valaffischer är ju ett ofog, men det förekommer ju ex.vis även i Sverige, så det är nog svårt att undvika, men det råder väl lite delade meningar om detta verkligen ger något resultat och hur det påverkar väljarna.

I södra Thailand gick man ändå längre, där brändes en hel byggnad ner eftersom den användes av dom röda som ville sprida sitt budskap där, men det välkomnades inte av andra partier som redan var etablerade där.

Mvh isan lover

Menar du verkligen att det finn ETT parti som vunnit samtliga val under 2000-talet som du skriver?
Jag kan inte minnas att någon haft egen majoritet utan både röda och gula har tvingats till samarbete med andra partier när det har haft regeringsmakten.

Menar du verkligen att det finn ETT parti som vunnit samtliga val under 2000-talet som du skriver?
Jag kan inte minnas att någon haft egen majoritet utan både röda och gula har tvingats till samarbete med andra partier när det har haft regeringsmakten.
Vet inte om jag har fel ,men som jag minns från sista valet så var de Röda i majoritet , men kanske minns fel :)

Vet inte om jag har fel ,men som jag minns från sista valet så var de Röda i majoritet , men kanske minns fel :)

Möjligt, men han skrev alla val på2000-talet.
Jag har inte super koll, men jag vill minnas att ett stöd-parti bytte sida får röd till gul med regeringsskifte som följd, minns inte vilket år.

Hej

Dom gula har inte vunnit ett enda val på 2000-talet, den enda gången dom har suttit vid makten på 2000-talet var när dom fick makten av militären efter först en militärkupp 2006 följt av en juridisk kupp, därav folkets protester och upplopp i Bangkok, så något val har dom gula aldrig vunnit eller varit störst i, dom brukar ligga på ca 20% och det räcker inte långt mot dom röda.

Det stämmer att inget parti har fått egen majoritet, men dom röda har fått ungefär dubbelt så mycket röster som dom gula i varje val, och både Thaksin och Yingluck har dom största valsegrarna i landets demokratiska historia.

Så när man inte får egen majoritet så blir det till att samarbeta med något eller några andra partier, för övrigt precis det samma som vi gör i Sverige och andra länder.

Mvh isan lover

Möjligt, men han skrev alla val på2000-talet.
Jag har inte super koll, men jag vill minnas att ett stöd-parti bytte sida får röd till gul med regeringsskifte som följd, minns inte vilket år.

Hej

Det du är inne på är efter kuppen och diktaturen 2006, då upplöste och förbjöd militären dom rödas parti, samt tvingade dom små partierna att byta sida till dom gula, dom små partiernas partiledare framträdde efteråt i media och berättade att dom också hade hotats av militären med upplösning och förbud för deras politiker att vara aktiva i 5 år om dom vägrade samarbeta med dom gula.

Så det var både en militärkupp, upplösning och förbud för landets största pari i kombination med hot och utpressning mot småpartierna som låg bakom att dom gula fick makten, men absolut inget val, så dom var aldrig folkets val utan juntans.

Den nuvarande diktatorn General Prayuth var även med i kretsen av kuppmakare och intrigmakare 2006, så han har en klart odemokratisk historia och är personligen direkt inblandad i landets två senaste perioder av diktatur.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Det är så galet så jag skrattar på mig. Majoriteten bestämmer menar du. 60 av hundra år har Sverige styrts av minoritetsregering. För mig låter inte en minoritetsregering som majoritet. :afro:
Kan så vara. Men de flesta av riksdagens Ledamöter accepterade Dessa regeringarna. Det här är OT men skall vi återgå till ämnet?

Hej

Mvh isan lover
T.ex. betydligt senare övergång till högertrafik.

T.ex. betydligt senare övergång till högertrafik.

Hej

Så hade det säkert blivit och mycket annat hade också varit annorlunda om vi hade haft direkt demokrati, en del kanske hade blivit bättre men en del hade säkert blivit sämre också, själv tror jag att en konstitutionell demokrati är att föredra.

Mvh isan lover

Det vi har missat länge är öppenhet och dialog med folk.
Det är rätt typiskt i alla större föreningar, de som leder vill köra på sin starka vilja igenom trots att det kanske inte gynnar dom som står för notan.
Det är antagligen svårt att hitta ett sätt att gynna alla men som t e x många ledare idag vägrar att avslöja hur de ställer sig på vissa frågor som gäller alla då tycker jag man har lämnat demokratin. Detta inte sällan när det gäller EU delamöter.
Därför ogillar jag alla stora sammanslutningar för de allt som oftast gynnar bara dom med mycket egendom eller som är duktiga att lobba för sin sak.

Det vi har missat länge är öppenhet och dialog med folk.
Det är rätt typiskt i alla större föreningar, de som leder vill köra på sin starka vilja igenom trots att det kanske inte gynnar dom som står för notan.
Det är antagligen svårt att hitta ett sätt att gynna alla men som t e x många ledare idag vägrar att avslöja hur de ställer sig på vissa frågor som gäller alla då tycker jag man har lämnat demokratin. Detta inte sällan när det gäller EU delamöter.
Därför ogillar jag alla stora sammanslutningar för de allt som oftast gynnar bara dom med mycket egendom eller som är duktiga att lobba för sin sak.

Hej

Den fråga som sticker ut mest och som dom etablerade politikerna och deras partier har sopat under mattan mest i Sverige är ju migrationen, här har dom ju inte bara år efter år nonchalerat en majoritet av folket, dom har ju dessutom ljugit och förskönat sanningen om kostnaden, dom problem som uppstår om man tar in mer folk än samhället klarar av och vilka följder detta får för välfärden, sjukvården, skolan, pensioner och pensionsålder m.m.

Att politiker slingarar sig, vägrar svara på frågor och oftast vägrar prata i klartext håller jag med om, det är naturligtvis inte bra och detta ligger nog bakom en del av folks bristande förtroende och ökande politikerförakt, här får nog politiker och partier se upp och ändra sig om dom inte ska tappa mer.

Mvh isan lover

Hej

Den fråga som sticker ut mest och som dom etablerade politikerna och deras partier har sopat under mattan mest i Sverige är ju migrationen, här har dom ju inte bara år efter år nonchalerat en majoritet av folket, dom har ju dessutom ljugit och förskönat sanningen om kostnaden, dom problem som uppstår om man tar in mer folk än samhället klarar av och vilka följder detta får för välfärden, sjukvården, skolan, pensioner och pensionsålder m.m.

Att politiker slingarar sig, vägrar svara på frågor och oftast vägrar prata i klartext håller jag med om, det är naturligtvis inte bra och detta ligger nog bakom en del av folks bristande förtroende och ökande politikerförakt, här får nog politiker och partier se upp och ändra sig om dom inte ska tappa mer.

Mvh isan lover
Ja två skräckex. på att ta in för många är Syrien och Libanon.
Bägge länderna hade stora flyktingströmmar innan problemen började.
Syrien hade både krigsflyktingar samt en enorm mängd interna klimatflyktingar.
Libanon fick ta emot många som blev utkastade när Israel bildades. Med facit i hand tror jag många i Libanon önskade att de hade gjort som Israel nu gör vid Gasagränsen.

Hej

Dom gula har inte vunnit ett enda val på 2000-talet, den enda gången dom har suttit vid makten på 2000-talet var när dom fick makten av militären efter först en militärkupp 2006 följt av en juridisk kupp, därav folkets protester och upplopp i Bangkok, så något val har dom gula aldrig vunnit eller varit störst i, dom brukar ligga på ca 20% och det räcker inte långt mot dom röda.

Det stämmer att inget parti har fått egen majoritet, men dom röda har fått ungefär dubbelt så mycket röster som dom gula i varje val, och både Thaksin och Yingluck har dom största valsegrarna i landets demokratiska historia.

Så när man inte får egen majoritet så blir det till att samarbeta med något eller några andra partier, för övrigt precis det samma som vi gör i Sverige och andra länder.

Mvh isan lover

Skönt, då hade jag inte så dålig koll som det plötsligt verkade.

Liknande trådar

A
Svar
28
Visningar
2 K
A
Svar
8
Visningar
2 K
anonymous