Vilken bensin till din moppe/MC?

 

Nam Falang

Forumveteran
Vilken bensin tankar ni i era tvåhjulingar med? Jag har testat både 95 och 91. På min Honda Click från 2013 med insprutning märker jag ingen skillnad. Med förra huset vi köpte ingick två Honda Wave 125. Dessa hade förgasare. Vi fick höra att vi skulle använda den röda soppan tror jag det var för det skulle motverka diverse oxid i förgasaren då mopparna stod oanvända flera månader i stöten. Vet inte om detta hjälpte men vi följde rådet vi fick och mopparna fungerade.

Min Honda Click står ju oanvänd nästan ett år mellan gångerna. Det enda jag behöver göra när jag kommer är att fylla luft i däcken och tvätta av den. Den startar enkelt och batteriet har jag aldrig behövt ladda.

Photo-10-03-14-07-19-00-0.JPG
 
Vilken bensin tankar ni i era tvåhjulingar med? Jag har testat både 95 och 91. På min Honda Click från 2013 med insprutning märker jag ingen skillnad. Med förra huset vi köpte ingick två Honda Wave 125. Dessa hade förgasare. Vi fick höra att vi skulle använda den röda soppan tror jag det var för det skulle motverka diverse oxid i förgasaren då mopparna stod oanvända flera månader i stöten. Vet inte om detta hjälpte men vi följde rådet vi fick och mopparna fungerade.

Min Honda Click står ju oanvänd nästan ett år mellan gångerna. Det enda jag behöver göra när jag kommer är att fylla luft i däcken och tvätta av den. Den startar enkelt och batteriet har jag aldrig behövt ladda.

Photo-10-03-14-07-19-00-0.JPG
Har en likadan, och jag får ut fler km per liter med 95 än 91. Mätte under en längre period antalet km kontra tankade liter.
Kostnaden skiljer nästan ingenting, så för mig är valet rätt enkelt. Möjligt den känns vassare men det är svårare att mäta.
 
Har en likadan, och jag får ut fler km per liter med 95 än 91. Mätte under en längre period antalet km kontra tankade liter.
Kostnaden skiljer nästan ingenting, så för mig är valet rätt enkelt. Möjligt den känns vassare men det är svårare att mäta.

Ja idag tänkte jag verkligen på hur motorn gick och med 91 i tanken så tvekade motorn lite på mellangas. Inte mycket alls men precis så att man känner det. Nu på 95 så kände jag inte det. Kanske är skillnad i alla fall då. Jag tror inte oktantalet gör skillnaden borde vara något annat. Bränsle är ju en hel vetenskap.
 
Ja idag tänkte jag verkligen på hur motorn gick och med 91 i tanken så tvekade motorn lite på mellangas. Inte mycket alls men precis så att man känner det. Nu på 95 så kände jag inte det. Kanske är skillnad i alla fall då. Jag tror inte oktantalet gör skillnaden borde vara något annat. Bränsle är ju en hel vetenskap.
Är det inte så enkelt att högre oktan tal säger att det är högre % av oktan, d.v.s. mer av det som det ska vara egentligen? 91-99% 8 kols kedja sen är resten heptan, sextan, m.m. marginell skillnad men ju högre % oktan ju renare förbränning, så har jag alltid trott iaf.
 
Är det inte så enkelt att högre oktan tal säger att det är högre % av oktan, d.v.s. mer av det som det ska vara egentligen? 91-99% 8 kols kedja sen är resten heptan, sextan, m.m. marginell skillnad men ju högre % oktan ju renare förbränning, så har jag alltid trott iaf.

Ja kanske. Som jag har lärt mig är oktan ett mått på när bränslet självantänder. Du kan inte köra en motor med hög kompression på bränsle med lågt oktantal. Den kommer att spika sönder. I moderna motorer med knacksensorer så justeras tändning mm blixtsnabbt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oktantal
 
Ja kanske. Som jag har lärt mig är oktan ett mått på när bränslet självantänder. Du kan inte köra en motor med hög kompression på bränsle med lågt oktantal. Den kommer att spika sönder. I moderna motorer med knacksensorer så justeras tändning mm blixtsnabbt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Ok, som du sa "en hel vetenskap". Tycker min förenkling duger, ju högre desto bättre. Man får vad man betalar för;)
Plus, extra mil eller 95, jag tankar alltid det som låter bäst.;). Man får oftast några extra mil eller hästar;)
Var tog SAAB´s geniala motorer med variabel och självjusterande kompression vägen, sitter dom i några fordon nu för tiden, eller var det bara en genialisk pappersprodukt. Dom skulle fungera på riktigt låga oktantal typ 80 nånting.
 
Ok, som du sa "en hel vetenskap". Tycker min förenkling duger, ju högre desto bättre. Man får vad man betalar för;)
Plus, extra mil eller 95, jag tankar alltid det som låter bäst.;). Man får oftast några extra mil eller hästar;)
Var tog SAAB´s geniala motorer med variabel och självjusterande kompression vägen, sitter dom i några fordon nu för tiden, eller var det bara en genialisk pappersprodukt. Dom skulle fungera på riktigt låga oktantal typ 80 nånting.

Ja SAAB har tagit fram många egna lösningar. Vet faktiskt inte om det finns någon sådan motor i produktion idag. Idag är det jättevanligt med turbo på både bensin och diesel. Med avancerad motorstyrning som finns idag så får dessa motorer bra verkningsgrad och den gamla turbo känslan (inget, inget, allt) är borta. Idag är små motorer med turbo lika dragvilliga som större motorer förr i tiden.

I vår V8 dragrace motor med dubbla lustgassystem blandade vi in 116 oktan race soppa samtidigt som lustgasen sprutades in. Den var dyr :) soppan alltså.

OPEL_engine.jpg
 
Ja idag tänkte jag verkligen på hur motorn gick och med 91 i tanken så tvekade motorn lite på mellangas. Inte mycket alls men precis så att man känner det. Nu på 95 så kände jag inte det. Kanske är skillnad i alla fall då. Jag tror inte oktantalet gör skillnaden borde vara något annat. Bränsle är ju en hel vetenskap.


Ny bensin är susen, oktanen sjunker med tiden i tanken.Blir dålig på 1 år , nu har du ny så det var anledningen.
Kör på blyfri 91 det funkar bra på dom nyare motorbik
 
Nyare motorer med insprut funkar bra med Gasohol ,andra med förgasare Gul Pump somLångeman skriver , lämna över lång tid anser jag det är bäst med Gulsoppa för alla motorer Dvs Bensin , bara fråga efter bensin , de vet skillnaden :) Spriten ärinte bra i Gasoholen , och speciellt inte att låta maskinen ståmed den i längre tider ,, Gummi tätningar tar stryk samt förgasarmembran mm ;)
 
Är gasohol som etanol?
Japp , Gasohol i Thailand är som vår etanolbensin , stämmer bra ,, dvs inte alls bra för förgasarmotorer , egentligen som Långeman tycker inte alls bra ,, det stämmer nog bra , då etanolen inte smörjer utan faktiskt tvärtom ,, Blyfri skall man inte helelr köra på tycker jag ,, Bly smörjer motorn, Sprit torkar ut gummi , tätningar samt andra plast och gummidetaljer i motorn ..
Så inte att rekommendera , jag kör bara i undantagsfall min bil eller MC på Gasohol..
 
Är gasohol som etanol?

Tror det är så.
Har en 20% inblandning av något annat som inte är så bra för förgasare och insprutning.
Blyfri går bra till alla moderna motorer, men det finns inte 95 i Th bara 91 oktan...
I handboken till min Bike, står det att man kan köra på blyfri, men inget oktan finns angivet.
 
Etanol, eller också kallad etylalkohol, är en alkohol med den kemiska beteckningen C2H5OH. Etanolingår i många tekniska produkter som t.ex. lösnings- medel, spolarvätska, karburatorsprit och används också som råvara i kemisk industri.
 
Ja isf är det inte bra att bara köra, blyfri ska man ju ha i moderna motorer så är det en relativt ny 4 taktare med insprut inga problem. Etanolen kan även "äta" upp bensinslangar m.m.

Dock gamla (även bilar) är det ju riktig blybensin om det finns bäst ( i Sverige får det ju bli blyersättning som tillsats som jag dock undrar om det är lika bra).
 
Enligt Långeman så fanns det ju bå bensin , blyfri om jag förstod rätt , har inte tänkt på det , jag tankar besin (Gul Pump) om det finns möjlighet
 
 
 
Tillbaka
Topp