Separata filer för MC i Bangkok skulle kunna minska dödsolyckorna där med 82%.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ett förslag om separata filer för MC i Bangkok påstås kunna minska antalet dödsolyckor med 82%, låter intressant, kanske värt att pröva.

Motorcycle lanes would reduce Bangkok death toll by 82% - engineer


Image: Daily News


A leading engineer has suggested that the answer to lowering death on the roads in Bangkok is to introduce motorcycle lanes.

Dr Thanet Wirasiri of the Engineering Institute of Thailand acknowledged that Thailand has some of the most dangerous driving conditions in South East Asia - and things were getting worse all the time.

In Bangkok about three quarters of deaths involved motorcyclists and there were 3 million bikes on the road in the capital.

His think-tank is proposing motorcycle lanes on major roads as part of a coordinated approach to better road design - a key problem in Thailand.

He said that the death toll could be reduced by 82% with such lanes.

Source: Daily News[/COLOR]


Motorcycle lanes would reduce Bangkok death toll by 82% - engineer

Mvh isan lover
 
Det bästa vore ju om alla fick en varsin fil. Men liksom med egna filer för mc ställer det till logistikproblem.

Ett tredje alternativ kanske är att de lär sig köra, men det kanske är för mkt begärt....

Hej

Själv tror jag bristerna är lika stora hos bilförarna, men det är dom relativt oskyddade trafikanterna på mc som får betala priset för bilförarnas inkompetens.

Kör ju mycket mc sjölv i Thsiland och upphör aldrig att förvånas över hur illa bilister uppför sig i trafiken, på en mc får du räkna med att bli trängd av bilister som kör om dig trots att dom har möten och utrymmet egentligen inte räcker till, mötande bilister som kommer emot dig i din fil därför att dom kör om eller väljer att köra på fel sida av vägen p.g.a av hål i vägen, ibland är det nära att man prejas ned i diket eller ut i skogen.

I Thailand gäller störst går först och inte trafikregler, det innebär att mc i princip alltid är en förlorare, bilister, lastbilschaufförer och liknande vet att en mc förare är oskyddad och därför borde vara den som viker ned sig, detta utnyttjar man sedan till max, man kan inte ens koppla av som ensam trafikant på en raksträcka utan hinder, när som helst kan en eller flera mötande bilister bestämma sig för stt ta din fil anspråk, vart du på din mc ska ta vägen bryr dom sig inte om alls, inträffar en olycka kör bilisten bara vidare medans mc föraren ligger i diket.

Många bilister ska till varje pris köra om, sen kanske samme bilist ska svänga bara 50-100 m längre fram och då nästan tvärnitar framför mc föraren, det händer även att dom kommer upp jämnsides och sen prejar mc föraren ut mot diket t.ex om bilisten möter en annan bil dom kör om, han eller hon vill ju inte fronta med en annan bil och då väljer dom att preja eller köra på mc föraren istället.

Mvh isan lover





Mvh isan lover
 
Varför skulle dessa filer respekteras. Om det skulle vara helt fritt i denna filen skulle somchai köra i hundra där med sin MC det kanske snarare är tur att det är köer och att trafiken går långsamt.
När man tar i beaktning hur många fordon och människor som färdas i bkk tycker jag det fungerar bra. Tycker västerlänningar beter sig allmänt sämre åt i trafiken genom sitt ständiga vidriga lag följande. Föredra då heller thailändare som är förlåtande i sin körning.
 
Hej

Själv tror jag bristerna är lika stora hos bilförarna, men det är dom relativt oskyddade trafikanterna på mc som får betala priset för bilförarnas inkompetens.

Kör ju mycket mc sjölv i Thsiland och upphör aldrig att förvånas över hur illa bilister uppför sig i trafiken, på en mc får du räkna med att bli trängd av bilister som kör om dig trots att dom har möten och utrymmet egentligen inte räcker till, mötande bilister som kommer emot dig i din fil därför att dom kör om eller väljer att köra på fel sida av vägen p.g.a av hål i vägen, ibland är det nära att man prejas ned i diket eller ut i skogen.

I Thailand gäller störst går först och inte trafikregler, det innebär att mc i princip alltid är en förlorare, bilister, lastbilschaufförer och liknande vet att en mc förare är oskyddad och därför borde vara den som viker ned sig, detta utnyttjar man sedan till max, man kan inte ens koppla av som ensam trafikant på en raksträcka utan hinder, när som helst kan en eller flera mötande bilister bestämma sig för stt ta din fil anspråk, vart du på din mc ska ta vägen bryr dom sig inte om alls, inträffar en olycka kör bilisten bara vidare medans mc föraren ligger i diket.

Många bilister ska till varje pris köra om, sen kanske samme bilist ska svänga bara 50-100 m längre fram och då nästan tvärnitar framför mc föraren, det händer även att dom kommer upp jämnsides och sen prejar mc föraren ut mot diket t.ex om bilisten möter en annan bil dom kör om, han eller hon vill ju inte fronta med en annan bil och då väljer dom att preja eller köra på mc föraren istället.

Mvh isan lover





Mvh isan lover

I Sverige kliver man rakt ut i gatan utan att se sig för.
 
Ett bra förslag, som är döfött från början, är vi säkra på att förslaget kommer ifrån en ingeniör?
 
Varför skulle dessa filer respekteras. Om det skulle vara helt fritt i denna filen skulle somchai köra i hundra där med sin MC det kanske snarare är tur att det är köer och att trafiken går långsamt.
När man tar i beaktning hur många fordon och människor som färdas i bkk tycker jag det fungerar bra. Tycker västerlänningar beter sig allmänt sämre åt i trafiken genom sitt ständiga vidriga lag följande. Föredra då heller thailändare som är förlåtande i sin körning.
Ja är det någon olycka man ser i Pattaya så är det alltid en farang inblandat och jag har nog sett ett hundratal snart. Dom saknar thaimentalitet. Dom är mer så att jag har rätt därför e det bara att köra. Medan Thai vet att det är omöjligt att vänta tills det blir helt fritt för att köra ut. Då stannar dom och släpper fram den som vill ut.
Dessutom kan du inte jämföra att köra mc i Bkk och annanstäders. Jag hade dödsångest i 10 månader innan jag vande mig. Ocv då hade jag nog avverkat 100.000 mil innan jag flyttade dit. Glöm att kunna ha koll på vart du skall du bara kollar så inte den framför dig tvärnitar eller om det kommer någon bakom dig och kör om en centimeter vid sidan om. Du kan inte ens vingla någon centimeter utan risken att bli klippt bakifrån. Sedan att byta fil är alltid livsfarligt. I en bil kan man göra det långsamt och trafiken flyter runt om dig men inte med mc.
 
Hej

Själv tror jag bristerna är lika stora hos bilförarna, men det är dom relativt oskyddade trafikanterna på mc som får betala priset för bilförarnas inkompetens.

Kör ju mycket mc sjölv i Thsiland och upphör aldrig att förvånas över hur illa bilister uppför sig i trafiken, på en mc får du räkna med att bli trängd av bilister som kör om dig trots att dom har möten och utrymmet egentligen inte räcker till, mötande bilister som kommer emot dig i din fil därför att dom kör om eller väljer att köra på fel sida av vägen p.g.a av hål i vägen, ibland är det nära att man prejas ned i diket eller ut i skogen.

I Thailand gäller störst går först och inte trafikregler, det innebär att mc i princip alltid är en förlorare, bilister, lastbilschaufförer och liknande vet att en mc förare är oskyddad och därför borde vara den som viker ned sig, detta utnyttjar man sedan till max, man kan inte ens koppla av som ensam trafikant på en raksträcka utan hinder, när som helst kan en eller flera mötande bilister bestämma sig för stt ta din fil anspråk, vart du på din mc ska ta vägen bryr dom sig inte om alls, inträffar en olycka kör bilisten bara vidare medans mc föraren ligger i diket.

Många bilister ska till varje pris köra om, sen kanske samme bilist ska svänga bara 50-100 m längre fram och då nästan tvärnitar framför mc föraren, det händer även att dom kommer upp jämnsides och sen prejar mc föraren ut mot diket t.ex om bilisten möter en annan bil dom kör om, han eller hon vill ju inte fronta med en annan bil och då väljer dom att preja eller köra på mc föraren istället.

Mvh isan lover





Mvh isan lover
Förstår inye varför varje svar från dig måste vara en predikan där där du ska förklara självklarheter för andra, såsom att det är oskyddade trafikanter som drabbas värst vid olyckor. Trist, finns många som förstår mer än du tror.

Sen hävdar jag fortfarande att de börjar i fel ände, de måste lära sig trafikvett. Jag vet att du inte har några problem med trafikfylla, men för oss andra är det ett gissel.

Så återieg, kan de inte köra så spelar det ingen roll hur många filer de har. Lägg miljarderna på trafikutbildning istället..
 
Förstår inye varför varje svar från dig måste vara en predikan där där du ska förklara självklarheter för andra, såsom att det är oskyddade trafikanter som drabbas värst vid olyckor. Trist, finns många som förstår mer än du tror.

Sen hävdar jag fortfarande att de börjar i fel ände, de måste lära sig trafikvett. Jag vet att du inte har några problem med trafikfylla, men för oss andra är det ett gissel.

Så återieg, kan de inte köra så spelar det ingen roll hur många filer de har. Lägg miljarderna på trafikutbildning istället..

Hej

Jag tycker att det är extra viktigt att ta upp en sån här sak när man alltid påstår att det är mc förarnas fel att dom är så olycksdrabbade och inblandade i så stor andel av dödsolyckorna i landet, ser man bara till den statistiken är det ju lätt att dra just den slutsatsen.

Visst har mc förarna sin del i detta, dom borde precis som bilförarna vara nyktrare, fler borde ha körkort, fler borde vara minst 18 år, deras fordon borde vara besiktigade och försäkrade, sen skulle säkert en hjälm spara många mc förares liv o.s.v, men det är också sant att många mc förare kört fort, chansar och kör vårdslöst, så är det och dom kommer nog att alltid att påverka statistiken negativt.

Min uppfattning och poäng var och är ändå att jag tror att det till ganska stor del är hänsynslösa bilister, lastbilschaufförer och busschsufförer som ligger bakom många av dom dödsfall mc förare råkar ut för, ibland hittas ju ex.vis döda mc försre längs vägarna och ibland en bit in i skogen, på risfält, i dammar och åar m.m, inte sällan fastställs detta som singelolyckor, själv tror jag faktiskt att många av dessa har prejats av vägen av större fordon som sen bara har fortsatt, detta grundar jag på egna erfarenheter och samtal med vänner som är inne på samma spår.

Sen en lite rättelse, jag är inte för rattfylleri och inte ens rattonykterhet på större vägar, men jag ser inga problem med att en risbonde tar sig en sup och sen kör sin traktor, Saleng eller mc på dom små grusvägarna bland risfälten, där farten är låg och trafiken nästan obefintlig, sen är jag anhängare av en i mina nivå på 0.5 promille och max 0.8 som en del länder i Europa och övriga världen har.

Mvh isan lover
 
Så här ser det ut på Bali och Denpasar, trevligt och säkert att åka MC där.

DSC_2598.jpg


DSC_2597.jpg


DSC_2594.jpg
 
Hej

Jag tycker att det är extra viktigt att ta upp en sån här sak när man alltid påstår att det är mc förarnas fel att dom är så olycksdrabbade och inblandade i så stor andel av dödsolyckorna i landet, ser man bara till den statistiken är det ju lätt att dra just den slutsatsen.

Visst har mc förarna sin del i detta, dom borde precis som bilförarna vara nyktrare, fler borde ha körkort, fler borde vara minst 18 år, deras fordon borde vara besiktigade och försäkrade, sen skulle säkert en hjälm spara många mc förares liv o.s.v, men det är också sant att många mc förare kört fort, chansar och kör vårdslöst, så är det och dom kommer nog att alltid att påverka statistiken negativt.

Min uppfattning och poäng var och är ändå att jag tror att det till ganska stor del är hänsynslösa bilister, lastbilschaufförer och busschsufförer som ligger bakom många av dom dödsfall mc förare råkar ut för, ibland hittas ju ex.vis döda mc försre längs vägarna och ibland en bit in i skogen, på risfält, i dammar och åar m.m, inte sällan fastställs detta som singelolyckor, själv tror jag faktiskt att många av dessa har prejats av vägen av större fordon som sen bara har fortsatt, detta grundar jag på egna erfarenheter och samtal med vänner som är inne på samma spår.

Sen en lite rättelse, jag är inte för rattfylleri och inte ens rattonykterhet på större vägar, men jag ser inga problem med att en risbonde tar sig en sup och sen kör sin traktor, Saleng eller mc på dom små grusvägarna bland risfälten, där farten är låg och trafiken nästan obefintlig, sen är jag anhängare av en i mina nivå på 0.5 promille och max 0.8 som en del länder i Europa och övriga världen har.

Mvh isan lover
Vem påstår att det alltid är mc-förarnas fel? Det är ju såna här påståenden som gör det svårt att diskutera med dig. Citera gärna den som påstår detta.
Sen vidhåller jag att så länge man inte kan framföra fordon på ett säkert sätt så spelar det ingen roll om de så är ensamma i trafiken. Förr eller senare krockar de med nåt.
Men hur har du tänkt att lösa att alla fordonstyper ska kunna få egna filer i bkk? Eller ska "nån annan" lösa det oxå?
 
Vem påstår att det alltid är mc-förarnas fel? Det är ju såna här påståenden som gör det svårt att diskutera med dig. Citera gärna den som påstår detta.
Sen vidhåller jag att så länge man inte kan framföra fordon på ett säkert sätt så spelar det ingen roll om de så är ensamma i trafiken. Förr eller senare krockar de med nåt.
Men hur har du tänkt att lösa att alla fordonstyper ska kunna få egna filer i bkk? Eller ska "nån annan" lösa det oxå?

Hej

Det är nog mest stistiken i sig där mc förarna är kraftigt överrepresenterade jämfört med andra trafikslag ex.vis gällande dödsolyckor som ofta leder till att just mc förare i media utmålas som särskilt vårdslösa och dåliga trafikanter det är detta jag tycker blir lite missvisande.

Bussar har ju ibland redan nu egna filer, skulle nog gå att ordna för mc också på vissa platser.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Det är nog mest stistiken i sig där mc förarna är kraftigt överrepresenterade jämfört med andra trafikslag ex.vis gällande dödsolyckor som ofta leder till att just mc förare i media utmålas som särskilt vårdslösa och dåliga trafikanter det är detta jag tycker blir lite missvisande.

Mvh isan lover
Men det är ju inte sant. Du får skilja på de dom drabbas och dr som är skyldiga.
Och vi pausar dislussionen tills du visar var det påstås att det alltid är mc-förates fel. Omöjlugt att diskutera med raljerande och lögner.
 
Hej

Ser bra ut, tror att det skulle kunna vara en lösning för Thailand också på vissa utvalda platser.

Mvh isan lover
Dom byggde en ny fin cykelväg mellan Hua Hin och Pranburi, efter någon vecka såg man både bilar och MC som körde där trots tydliga skyltar om förbud.
Först måste inställningen till lagar och regler förbättras i landet.
 
Dom byggde en ny fin cykelväg mellan Hua Hin och Pranburi, efter någon vecka såg man både bilar och MC som körde där trots tydliga skyltar om förbud.
Först måste inställningen till lagar och regler förbättras i landet.
Det spelar tydligen ingen roll om man följer lagar och regler. Det är alltid "nån annans" fel....
 
Dom byggde en ny fin cykelväg mellan Hua Hin och Pranburi, efter någon vecka såg man både bilar och MC som körde där trots tydliga skyltar om förbud.
Först måste inställningen till lagar och regler förbättras i landet.

Hej

Som vanligt i Thailand alltså, samma sak på strandpromenaden i Nong Khai där en fil byggdes för gående och en för cyklister, fungerade skapligt första året, men nu får man se upp när både falanger och Thsi kommer farande på mc där, hela idén med strandpromenaden där folk kunde strosa omkring, barn leks och folk motionera o.s.v utan att riskera livet är borta.

Ibland blir man lite uppgiven.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp