Taxi Bangkok -Pattaya 2022

 
Nu var det några år sen jag var på busstationen men har för mig att då var priset 50 bath så blev du skjutsat dit du ville inom stan. Bor man som jag i södra delen av stan så tog det en bra stund innan bathbussen hade kryssat runt i stan och släppt av andra passagerare innan man var hemma. Att knalla över gatan och vänta på en bathbuss som kommer uppifrån rekommenderar jag inte. Dom kommer inte stup i kvarten om du förstår vad jag menar så det kan bli en lång väntan och dom brukar ju vara ganska fullsatta innan dom utgår från Sukhumwith. I dagens läge väljer man självklart Bolt taxi som är hur billigt som helst.
Kör med Grab taxi, mest för att jag även använder Grab för matleverans och hemkörning av varor ifrån butik och kreditkortet sparat där.
Gött och ha allt på en och samma app.
Dock åker jag sällan taxi nu för tiden men har tagit några grab i år men så sällan så lägger inte till en extra app bara för taxi då duger grabtaxi och vet inte om priskillnaden är så stor.
 
Kör med Grab taxi, mest för att jag även använder Grab för matleverans och hemkörning av varor ifrån butik och kreditkortet sparat där.
Gött och ha allt på en och samma app.
Dock åker jag sällan taxi nu för tiden men har tagit några grab i år men så sällan så lägger inte till en extra app bara för taxi då duger grabtaxi och vet inte om priskillnaden är så stor.
Bolt brukar vara mycket billigare på kortare resor. Det kan skilja över 50% mot på resor upp till 1- 2 mil mot Grab. På längre resor brukar priserna jämna ut sig.

Tycker även att det verkar finnas fler förare / bilar med Bolt fast det kan vara inbillning.
 
Bolt brukar vara mycket billigare på kortare resor. Det kan skilja över 50% mot på resor upp till 1- 2 mil mot Grab. På längre resor brukar priserna jämna ut sig.

Tycker även att det verkar finnas fler förare / bilar med Bolt fast det kan vara inbillning.
Finns Bolt bara i Pattaya, lokalt, isåfall hjälper det ju bara att det finns fler bilar i stan?
Som sagt aldrig använt har åkt taxibil 3 gånger i år tror jag och frugan 2, tagit grab alla gånger, bär sällan på kontanter så vill kunna betala med app/kort.
Kör annars själv.
Var en helg med det vart lite moppetaxi men då tog jag bara nån på gatan.
 
bär sällan på kontanter så vill kunna betala med app/kort.
I Thailand lämnar då
Finns Bolt bara i Pattaya, lokalt, isåfall hjälper det ju bara att det finns fler bilar i stan?
Som sagt aldrig använt har åkt taxibil 3 gånger i år tror jag och frugan 2, tagit grab alla gånger, bär sällan på kontanter så vill kunna betala med app/kort.
Kör annars själv.
Var en helg med det vart lite moppetaxi men då tog jag bara nån på gatan.
Då är vi väldig väldigt olika, den saken är klar. När jag är i Thailand lämnar jag aldrig hemmet utan att ha åtminstone 500 battingar i fickan.
 
I Thailand lämnar då

Då är vi väldig väldigt olika, den saken är klar. När jag är i Thailand lämnar jag aldrig hemmet utan att ha åtminstone 500 battingar i fickan.
Så gjorde jag förr men frångått det mer och mer, idag betalar jag mest med promtpay eller kreditkortet.
Men skulle jag gå på en bar hade jag ju tagit med mig kontanter men händer ju sällan och handlar oftast i butiker där det känns ok betala med kort.
Får vi matleverans hem som inte är grab är det oftast promptpay och scan av qr kod.
Räkningar, scan av qr kod med bank appen.
 
Så gjorde jag förr men frångått det mer och mer, idag betalar jag mest med promtpay eller kreditkortet.
Men skulle jag gå på en bar hade jag ju tagit med mig kontanter men händer ju sällan och handlar oftast i butiker där det känns ok betala med kort.
Får vi matleverans hem som inte är grab är det oftast promptpay och scan av qr kod.
Räkningar, scan av qr kod med bank appen.
Fan blev dyrt dom senaste resorna till Ban Chang 3400 respektive 3900baht. Vet fan inte vad som hände men vaknade upp med ett smile båda gångerna. Ni med snuskig fantasi, glööööm det :laugh2: Gogg e dyrt :)
 
Betalade ett farangpris 17bath kilometern. Vi kom inte ens ur Bangkok på 4timmar då en helare skulle besökas på vägen. Gumman föreslog att jag skulle helas så jag inte kan få i mig alkohol utan och spy när jag ändo var där. Jag har semester sa jag argt. Vad det kostade till
pattaya vill jag nog inte veta svaret på;)
 
Bolt brukar vara mycket billigare på kortare resor. Det kan skilja över 50% mot på resor upp till 1- 2 mil mot Grab. På längre resor brukar priserna jämna ut sig.

Tycker även att det verkar finnas fler förare / bilar med Bolt fast det kan vara inbillning.
Förarna som kör Bolt får det som visas i appen på körningar utan avdrag. Därför vill många förare köra bolt. Grab tar procent. Grab food tex tar 30% i förtjänst från restaurangerna.
 
Khon Kaen är den värsta flygplatsen i hela Thailand.
Därifrån går inga bussar utan det överkurs på taxi och andra transportmedel ner till centrum eller huvudgatan highway 12.
Vi ringer alltid till en kvinnlig taxichaufför när vi åker från khon kaen till byn ca 70 och betalar 1000thb, en gång kom hon i familjens privatbil eftersom taxin var på service, kör lugnt å bra och väntar utanför big-c när vi bunkrar upp, när vi ska till flygplatsen kommer hon alltid i god tid
 
Förarna som kör Bolt får det som visas i appen på körningar utan avdrag. Därför vill många förare köra bolt. Grab tar procent. Grab food tex tar 30% i förtjänst från restaurangerna.
Kollade nu, Bolt ser jag är ett internationellt företag och vad jag läser så var det att man inte kommer ta % av chaufförerna ett inledningsavtal för att kunna hålla nere priset och vinna marknad.
Lite svårt att driva nåt som ger 0 intäckt om förarna skulle få allt ;)

 
Vi ringer alltid till en kvinnlig taxichaufför när vi åker från khon kaen till byn ca 70 och betalar 1000thb, en gång kom hon i familjens privatbil eftersom taxin var på service, kör lugnt å bra och väntar utanför big-c när vi bunkrar upp, när vi ska till flygplatsen kommer hon alltid i god tid
Hej

Ja det är perfekt att ha några mobilnummer till bra och pålitliga chaufförer på platser man brukar besöka.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det är perfekt att ha några mobilnummer till bra och pålitliga chaufförer på platser man brukar besöka.

Mvh isan lover
Ja där det finns taxi.
Många städer i Thailand har inga taxi.
Så var det i Chaiyaphum 2015 och ringa efter en taxi i en annan stad för en tur fungerar sällan.

Riktiga taxi har väl alltid varit ett problem överallt utom i Bangkok.

I Hua Hin fanns inga taxi men det fanns bilar från Bangkok som gick att beställa via agenter för att resa till flygplatsen eller till Bangkok.
Några taxi som opererade inne i Hua Hin fanns inte.
Möjligt att det har ändrats.

Dock alltid privata bilar vid busstationen som tog 3-500b för en körning på 15-20km.

Liknande erfarenheter från Phuket och Pattaya.
 
Ja där det finns taxi.
Många städer i Thailand har inga taxi.
Så var det i Chaiyaphum 2015 och ringa efter en taxi i en annan stad för en tur fungerar sällan.

Riktiga taxi har väl alltid varit ett problem överallt utom i Bangkok.

I Hua Hin fanns inga taxi men det fanns bilar från Bangkok som gick att beställa via agenter för att resa till flygplatsen eller till Bangkok.
Några taxi som opererade inne i Hua Hin fanns inte.
Möjligt att det har ändrats.

Dock alltid privata bilar vid busstationen som tog 3-500b för en körning på 15-20km.

Liknande erfarenheter från Phuket och Pattaya.
I Pattaya finns det meter taxi, funnits i 12 år iaf, innan det vet jag inte.
 
Ja där det finns taxi.
Många städer i Thailand har inga taxi.
Så var det i Chaiyaphum 2015 och ringa efter en taxi i en annan stad för en tur fungerar sällan.

Riktiga taxi har väl alltid varit ett problem överallt utom i Bangkok.

I Hua Hin fanns inga taxi men det fanns bilar från Bangkok som gick att beställa via agenter för att resa till flygplatsen eller till Bangkok.
Några taxi som opererade inne i Hua Hin fanns inte.
Möjligt att det har ändrats.

Dock alltid privata bilar vid busstationen som tog 3-500b för en körning på 15-20km.

Liknande erfarenheter från Phuket och Pattaya.
Hej

Håller med dig där, förr fanns det inte riktiga taxi i många Thailändska städer men detta har ändrats markant dom senate åren, nu är det ganska många städer som har taxibilar och fler verkar det bli t.o.m i Isaan.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med dig där, förr fanns det inte riktiga taxi i många Thailändska städer men detta har ändrats markant dom senate åren, nu är det ganska många städer som har taxibilar och fler verkar det bli t.o.m i Isaan.

Mvh isan lover
Ja myndigheter har städat upp i många städer bland tuktukmaffian som nästan haft monopol.
De första taxi med meter dök upp i Korat 2017, innan var det att göra upp om en körning.
Taxi fanns nästan bara vid busstationen och shopping malls.
Att få en bil på gatan var sällsynt.

Fast även när det blev meter så slår dom inte på den utan kör som innan.
 
Hej

Även i Udon Thani finns det ju taximeter numera och så är det nog i dom flesta större städerna nu, men helt riktigt är det inte alla som använder sin taximeter, men jag har ändå aldrig upplevt det besvärligt att få ett bra pris.

Mvh isan lover
 
Hej

Även i Udon Thani finns det ju taximeter numera och så är det nog i dom flesta större städerna nu, men helt riktigt är det inte alla som använder sin taximeter, men jag har ändå aldrig upplevt det besvärligt att få ett bra pris.

Mvh isan lover
Svårigheter är att få tag på en taxi i många städer, priserna är helt ok där det finns registrerade taxibilar.

Många hotell har egna bilar.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
21
Visningar
3 K
kjell.t
K
A
Svar
4
Visningar
2 K
D
A
Svar
4
Visningar
4 K
Wanpen
W
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp