Hej
Håller med om att en stor majoritet av falangerna omedvetet eller medvetet med största sannolikhet betalar för mycket för dom flesta varor och tjänster, enligt mig finns det nästan bara två sätt att undvika detta.
1. Antingen lär man sig språket hyfsat och lär sig vad saker och ting ska kosta för en Thailändare, vet man ”rätt pris” lägger sig dom flesta försäljare platt direkt.
2. Alternativt så håller man sig i närområdet där falangen blir känd och där försäljarna då vet vem frun frun och släkten är och vill undvika att stöta sig med dom.
Sen tror jag inte att Thailändarna ser det som att lura någon när dom lyckas få någon att betala för mycket för en vara eller tjänst, det är liksom fritt fram att testa med ett högre pris och det är helt upp till kunden att känna till rätt pris och gör denne inte detta så är det bara att passa på.
Dessutom tror jag att staten har stor del i att det finns s.k falangpriser i.o.m att staten själva använder sig av detta vid inträde till museum och nationalparker m.m, detta delvis p.g.a att dessa förmodas ha mer pengar och då kunna betala mer, då är ju liksom en standard satt och varför skulle inte alla andra då också begära ett högre pris av falanger?
Mvh isan lover