Ta bort mellannamn kan det bli problem med bangkok bank?

 

Bahten

Aktiv medlem
Jag funderar på att plocka bort mitt mellannamn.
Nu undrar jag om det kommer att bli problem med bangkok bank när jag behöver legimetera mig på bangkoks banks kontor.

Tänker att dem kommer klaga på att där saknas ett namn i passet mot deras info i banken.
Är det någon som vet eller tror att det blir problem?
 
Jag funderar på att plocka bort mitt mellannamn.
Nu undrar jag om det kommer att bli problem med bangkok bank när jag behöver legimetera mig på bangkoks banks kontor.

Tänker att dem kommer klaga på att där saknas ett namn i passet mot deras info i banken.
Är det någon som vet eller tror att det blir problem?
Hos Kasikorn Bank fick en kompis problem med det.
Det var inga problem på bankkontoret i Si Songkhram där han bor och öppnat bankboken och de på banken visste vem han var men i Nakhon Phanom fick han inte ta ut några pengar för att det var fel namn.
 
Jag funderar på att plocka bort mitt mellannamn.
Nu undrar jag om det kommer att bli problem med bangkok bank när jag behöver legimetera mig på bangkoks banks kontor.

Tänker att dem kommer klaga på att där saknas ett namn i passet mot deras info i banken.
Är det någon som vet eller tror att det blir problem?
Alla förändringar på personuppgifter bör man låta banken veta om eftersom de inte som i Sverige går efter personnummer och har uppgifter från folkbokföringen.
Gå in på banken med båda passen och uppdatera dina uppgifter hos dem, så slipper du problem.
 
Alla förändringar på personuppgifter bör man låta banken veta om eftersom de inte som i Sverige går efter personnummer och har uppgifter från folkbokföringen.
Gå in på banken med båda passen och uppdatera dina uppgifter hos dem, så slipper du problem.
Då blir de kanske konfunderade när det är olika passnummer.
 
Då blir de kanske konfunderade när det är olika passnummer.
Mindre risk för det tror jag, det är normalt med olika nummer på passen.
Vill man gardera sig extra kan man självklart göra som när man vill flytta stämplar för uppehället, d.v.s. ta med sig kopia på intyg varför man bytt pass. Den servicen ges av ambassaden.
Men jag tror inte den behövs hos banken så länge man har med sig det gamla passet, man ser på uppgifterna att det är fråga om samma person.
Även i Thailand byter man namn ibland.
 
Mindre risk för det tror jag, det är normalt med olika nummer på passen.
Vill man gardera sig extra kan man självklart göra som när man vill flytta stämplar för uppehället, d.v.s. ta med sig kopia på intyg varför man bytt pass. Den servicen ges av ambassaden.
Men jag tror inte den behövs hos banken så länge man har med sig det gamla passet, man ser på uppgifterna att det är fråga om samma person.
Även i Thailand byter man namn ibland.
Och de är även duktiga på att krångla till och försvåra saker om det är något som inte riktigt stämmer. så därför är jag glad att jag inte pratar så bra thai.
 
Och de är även duktiga på att krångla till och försvåra saker om det är något som inte riktigt stämmer. så därför är jag glad att jag inte pratar så bra thai.
Kasikorn ville inte acceptera öppna bankkonto för mig på grund av att jag och min fru har olika efternamn.
I Sverige har vi samma, men i Thailand har hon inte ändrat för att slippa få problem med sina papper ägande av land.
Personligen har jag svårt se vad det spelar för roll om min fru har samma namn som mig då jag vill öppna ett personligt konto för mig.
Nå, SCB hade inga sådana konstigheter för sig.
Men ibland är Thai helt jvl omöjliga när det kommer till helt normala saker.
 
Ja det är olika eller att det kanske ändrat sina regler
Öppnade bankbok sent 90-tal hos Kasikorn i Pattaya, frugan var med men vi var inte gifta då.
 
Självklart skall man visa sitt nya pass för banken, vad är det för konstigt med det? Passet scannas och när du vill ha pengar i kassan får du visa pass som kassörskan kan kolla mot den skannade bilden i sin dator. Är det olika pass (passnummer/namn) får du problem.
 
Tack för era svar

Vi ringde Bangkok bank imorse.
Ska jag ta bort mellannamnet så vill banken se ett intyg från ambassaden att det stämmer.

Har jag intyg och pass med mig så kommer dem att ta bort mellannamnet i deras system samt ge mig ett nytt visa kort och bankbok det kostar 100 baht.
Och jag måste göra det på bankkontot där jag öppnade kontot i norra Pattaya
 
Senast ändrad:
Öh, nä.Hade varit riktigt bra, då hade man inte behövt lägga till det i flygbokningen och är det så att "mellan namnet" är tilltalsnamn och man bara lagt in tilltalsnamn så är det garanterat big problem.
Det är nästan större problem om man har två förnamn som är ganska vanligt. Alltså dopnamn och tilltalsnamn.
De kan om man inte ser upp bli tagna för mellannamn som är något helt annat. Mellannamn hör ju hemma på efternamnsfältet i de fall det inte finns separat fält för mellannamn.
I Sverige har man normalt sett inget mellannamn om man inte som t.ex. efter giftermål väljer lägga till den andre partens namn. Då blir ett av de efternamnen mellannamn.
Rätt så stadigt ser jag att de skriver fel och tar ett av mina förnamn och skriver på raden för mellannamn. Båda skall stå på förnamnsfält för att det skall bli rätt.
Ibland kan man klara sig för att båda ändar inte känner till det. Alltså att ingen reagerar för de tror det är rätt.
 
Ändrade mitt förnamn till Tim förra året och tog bort mellan namn, helt "onådigt" och energikrävande att ha! :beer:
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
 
Tillbaka
Topp