Krig eller sjukvård

 
Den typen av ubåt är väl inte så stor och svårvänd?

Jo. Det var en gammal 40-talsdesign och tillverkade under 50-talet de flesta med väldigt dålig manöverbarhet jämfört med moderna ubåtar vid den tiden (80-talet)

Man kan jämföra dom lite med Draken II-klassen vi hade eller klassen innan den Hajen III
 
Jo. Det var en gammal 40-talsdesign och tillverkade under 50-talet de flesta med väldigt dålig manöverbarhet jämfört med moderna ubåtar vid den tiden (80-talet)

Man kan jämföra dom lite med Draken II-klassen vi hade eller klassen innan den Hajen III
76m lång med dubbla motorer och två axlar ska gå att vända enkelt.

Nästan stillastående ett varv.
 
76m lång med dubbla motorer och två axlar ska gå att vända enkelt.

Nästan stillastående ett varv.
Nu är du troligen ingen expert. Det behöver inte alls vara så, mycket beror på vilket typ av roder man har. Konventionellt, Schilling, Becker, High Performance m fl. Jag kan egentligen ingenting om ubåtar men har svårt att tänka mig att en så gammal farkost hade något annat än ett konventionellt roder placerat mellan de båda propellrarna. Det ger absolut ingen girradie som du beskriver.

Jag kan en hel del om fartygsmanövrering, har praktiserat det väldigt mycket.
 
Nu är du troligen ingen expert. Det behöver inte alls vara så, mycket beror på vilket typ av roder man har. Konventionellt, Schilling, Becker, High Performance m fl. Jag kan egentligen ingenting om ubåtar men har svårt att tänka mig att en så gammal farkost hade något annat än ett konventionellt roder placerat mellan de båda propellrarna. Det ger absolut ingen girradie som du beskriver.

Jag kan en hel del om fartygsmanövrering, har praktiserat det väldigt mycket.
Nu vet jag inte hur vanligt det är med dubbla propellrar på handelsfartyg.

Man kan göra mycket med två propellrar även om det skiljer mellan olika rodertyper.
Även utan att använda rodret.
Det krävs förstås mycket träning att köra en framåt och den andra bakåt med varierande effekt mellan båda.

Just manövrering var väl en av de viktigaste egenskaperna för en ubåt under andra världskriget.
För att sikta och avfyra en torpet måste man komma i exakt position då torpedrören var fasta.
 
Man kan göra mycket med två propellrar även om det skiljer mellan olika rodertyper.
Även utan att använda rodret.
Det krävs förstås mycket träning att köra en framåt och den andra bakåt med varierande effekt mellan båda.

Just manövrering var väl en av de viktigaste egenskaperna för en ubåt under andra världskriget.
För att sikta och avfyra en torpet måste man komma i exakt position då torpedrören var fasta.
Experten har talat! Jag undrar hur mycket du har sysslat med fartygsmanövrering, jag har sysslat med det en ansenlig del av yrkeslivet. Jag utgår från att en så gammal ubåt är väldigt tung, med tjock pansarplåt. Den vänder du kanske på en femöring men det tar alldeles för lång tid. Jag behöver inte googla för att ha kunskap om detta.
 
Experten har talat! Jag undrar hur mycket du har sysslat med fartygsmanövrering, jag har sysslat med det en ansenlig del av yrkeslivet. Jag utgår från att en så gammal ubåt är väldigt tung, med tjock pansarplåt. Den vänder du kanske på en femöring men det tar alldeles för lång tid. Jag behöver inte googla för att ha kunskap om detta.
Kurant behöver aldrig googla för att veta svar, aldrig någonsin. ;)
 
Experten har talat! Jag undrar hur mycket du har sysslat med fartygsmanövrering, jag har sysslat med det en ansenlig del av yrkeslivet. Jag utgår från att en så gammal ubåt är väldigt tung, med tjock pansarplåt. Den vänder du kanske på en femöring men det tar alldeles för lång tid. Jag behöver inte googla för att ha kunskap om detta.
Här har du den tekniska specen på den ubåten.
Jag har kört en hel del med båtar runt tio meter med dubbla propellrar och det är stor skillnad mot singelmontage vid att vända i en liten hamn.

Du har säkert också märkt skillnad under ditt yrkesliv mellan singel och dubbel.

Jag tror inte alls att en attackubåt på drygt 1000 ton och 76m är svårmanöverad även om modellen är gammal.

Screenshot_20240313-211431_Chrome.jpg
 
Det som försvårar den teorin är att dom hade kört så långt in att en Whisky-ubåt med den extremt stora vändradie dom har inte hade kunnat komma ut igen för egen maskin eftersom det inte finns plats att vända längre in innanför den plats dom gick på grund.
Och varför köra in med en stor Whisky-ubåt som är så svår att svänga med i den trånga skärgården där det dessutom är för grunt för att kunna dyka med ubåten ?

Och det finns faktiskt en rak linje från platsen dom gick på rakt ut till sjöss och vidare ända ner mot Bornholm

1710335199554.png
Dom skulle nog till Mårtensons och tjacka fisk!! :xmas_smiley:
 
Med 46 tjänsteår i en hamn har man fått veta en del från sjökaptener, styrmän och lotsar vad gäller olika fartygs förmåga att manövrera.
Jojo, men inte samma sak som the real thing, det kan jag garantera. Jag körde simulator innan jag tog över som befälhavare, det ger en liten fingervisning men det är definitivt en enorm skillnad. Nu har jag sagt mitt i denna diskussion.
 
76m lång med dubbla motorer och två axlar ska gå att vända enkelt.

Nästan stillastående ett varv.
Det går utmärkt att vända dessa, reversera propparna, de kan även ha utrustats bogpropellrar, dessa båtar skall efter vad vi fick höra vid den tiden i många fall vara moderniserade, att utgå ifrån att de far runt med originalutförande år inte så genomtänkt,
Om man inte vet allt då förstås, det finns ju de som gör här, jag vet mycket lite om Ubåtar , men jag har sett och hört både de stora samt hört sett även S1 samt S2 testköras av Svenska Marinen, ;)
 
Det går utmärkt att vända dessa, reversera propparna, de kan även ha utrustats bogpropellrar, dessa båtar skall efter vad vi fick höra vid den tiden i många fall vara moderniserade, att utgå ifrån att de far runt med originalutförande år inte så genomtänkt,
Om man inte vet allt då förstås, det finns ju de som gör här, jag vet mycket lite om Ubåtar , men jag har sett och hört både de stora samt hört sett även S1 samt S2 testköras av Svenska Marinen, ;)
Förbjudet att "kavitera"....då är man röjd som det heter i minfältet.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp