Sjukvård i Thailand. Funderingar och erfarenheter

Det var ju så i Sverige tidigare också vill jag minnas. Nu ska allt vara så kostnadseffektivt så kunden glöms bort.
Det beror väl på att lönenivån i servicesektorn är mycket låg i Thailand i motsats till Sverige och i Thailand finns inga socialbidrag för arbetsovilliga.

Senast redigerad av en moderator:
Det beror väl på att lönenivån i servicesektorn är mycket låg i Thailand i motsats till Sverige och i Thailand finns inga socialbidrag för arbetsovilliga.
Nja. är väl inte riktigt sant.
Sedan fyra månader till baka har man betalat ut 11,9 milijarder till 11, 4 milijoner låginkomst tagare, Skall fort sätta så under fyra år.
Men vad göra för att bli vald, det här är ett sätt. Kommer säkert mer varianter.

Hej

Vi känner ju en hel del statligt anställda på skolor, sjukhus, Amphoe kontor, Opotor kontor, poliser m.m, det är bl.a många gamla skolkamrater till frugan, släktingar och vänner.

Visst lockar förmånerna folk till statlig tjänst, det är vi helt överens om, men själv skulle jag hellre se att dom fick detta i lön istället för förmåner, skattemedel borde användas till allmänhetens bästa och inte till att ge egna anställda förmåner som majoriteten inte har tillgång till.

Visst finns det statligt anställda som jobbar hårt, men också såna som lyfter lön utan att ens vara på sin arbetsplats eller är fulla på jobbet, andra är korrumperade och tar betalt för att utföra det dom redan har lön för att utföra.

Många statligt anställda rankar sina förmåner så högt att dom inte har råd att ta ett dubbelt så bra betalt jobb hos en privat arbetsgivare, det säger väl något om nivån och värdet på förmånerna.

Mvh isan lover

Ja det är nog inte de vassaste knivarna i lådan som resonerar så. Troligen de som är lite bekväma och/eller inte klarar av att leverera det som privata arbetsgivare förväntar sig.
"Ingen utmaning" säger frugan om att jobba statligt :)

/ SatanG

Ja det är nog inte de vassaste knivarna i lådan som resonerar så. Troligen de som är lite bekväma och/eller inte klarar av att leverera det som privata arbetsgivare förväntar sig.
"Ingen utmaning" säger frugan om att jobba statligt :)

/ SatanG
Hej

Jag vet inte det jag, det är nog ett stort steg att avsäga sig dom förmåner man har och inte minst den livslånga pensionen som hägrar.

Mvh isan lover

Jag kan bara säga såhär, min erfarenhet av sjukvården slår allt jag någonsin upplevt i Sverige... Ja jag vill inte vara den som ska klaga på Sverige men sjukvården går fan inte ens att jämföra.

Hej

Jag vet inte det jag, det är nog ett stort steg att avsäga sig dom förmåner man har och inte minst den livslånga pensionen som hägrar.

Mvh isan lover

Finns pension inom det privata med vad jag förstår om just den biten är det mest viktiga.
När frugan var på Seagate la arbetsgivaren på 9% om jag minns rätt. Nu på ett engelskt företag lägger arbetsgivaren 5% av bruttolönen samt 5% dras från lönen och sätts av i en fond som inte kan röras innan man slutat.
Men visst, det beror kanske på position och lönenivå om det är värt att behålla förmånerna eller inte, finns naturligtvis div. olika skäl varför man är där man är.

/ SatanG

Det finns varianter både i det privata och i det statliga, man kan få pensionsinsättningar eller livförsäkringar varje månad eller välja en högre lön och sköta det själv.

En rätt vanlig modell att man vid t.ex. 60år kan välja att ta ut hela beloppet i en klumpsumma eller utbetalning per månad livet ut.
Många tar ut hela beloppet och bränner allt på något år.

Många statligt anställda kan sluta vid 55 år eller jobba till 60år och få en bonus på kanske en miljon extra, ytterligare en bonus vid 63år. Inte ovanligt på de statliga sjukhusen som ofta behöver rutinerade läkare och sköteskor att jobba kvar. Risken är att de slutar tidigt och går till privata alternativ annars.

Om jag förstått det rätt så är det inte heller lika villkor och avtal på de olika statliga sjukhusen utan det skiljer mellan dom, både i lön och förmåner.
Skulle tro att det är samma mellan olika statliga skolor och olika statliga myndigheter.

Om jag förstått det rätt så är det inte heller lika villkor och avtal på de olika statliga sjukhusen utan det skiljer mellan dom, både i lön och förmåner.
Skulle tro att det är samma mellan olika statliga skolor och olika statliga myndigheter.

Hej

Stämmer, oftast har man mer betalt på stora sjukhus, myndigheter och skolor i större städer o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Stämmer, oftast har man mer betalt på stora sjukhus, myndigheter och skolor i större städer o.s.v.

Mvh isan lover
Det har med sin utbildningsnivå och kompetens att göra, duger man inte som lärare i en större skola finns det alltid lediga tjänster i byaskolor, samma inom polis mm. att de slöaste knivarna hamnar på ” vischan”.
Det garanterar också att statligt anställda aldrig blir arbetslösa.

Det har med sin utbildningsnivå och kompetens att göra, duger man inte som lärare i en större skola finns det alltid lediga tjänster i byaskolor, samma inom polis mm. att de slöaste knivarna hamnar på ” vischan”.
Det garanterar också att statligt anställda aldrig blir arbetslösa.

Hej

Lite så är det nog, men det finns ju dom som prioriterar att bo nära hemmet, släkten och inte vill flytta o.s.v, dom kan ju också välja byn före stan och mer betalt.

Mvh isan lover

Det var mye klaging på statlige Hospital i Thailand , Men jeg går på statlige hospital i Thailand . Og det er det beste Hospitalet jeg har vert på . Som er Burapha Universitet Hospital Bangsaen . Konsultasjon lege Nkr 25 .- Og spesialist Nkr 50.- Medisinen på apoteket på hospitalet er halve prisen en Sverge . Litt bilder av hospitalet invendig .

P1090821.JPG

P1090820.JPG

P1090825.JPG

Det var mye klaging på statlige Hospital i Thailand , Men jeg går på statlige hospital i Thailand . Og det er det beste Hospitalet jeg har vert på . Som er Burapha Universitet Hospital Bangsaen . Konsultasjon lege Nkr 25 .- Og spesialist Nkr 50.- Medisinen på apoteket på hospitalet er halve prisen en Sverge . Litt bilder av hospitalet invendig .

P1090821.JPG

P1090820.JPG

P1090825.JPG
Sådana plaststolar har man inte på privata sjukhus i Thailand men det är väl för dyrt för snåla norrbaggar.

I Norge og Sverige legger dei ned sykehus , for å spare penger ,
I Thailand bygger dei nye Hospital rundt heile Thailand , Så her i Chonburi er det ingen venting for inleggelse , Her på bilde har dei bygd eit nytt Cancerhospital i Bangsaen , Og så har dei ett cabcerhospital i ccentrum av Chonburi Town , Bilde viser de nye Cancerhospitalet i Bangsaen

309880923_579760930617451_8790319689078557750_n.jpg

Min fru blev matförgiftad 1 vecka sedan. En natt på privat sjukhus med x-ray (?), antibiotika och dropp plus lite andra mediciner. Ni vet hur dem är.
Finns inte en chans jag skulle sitta och vänta på ett statligt sjukhus. Det är bara kortare väntetid på privat. Min erfarenhet iaf.

I Norge og Sverige legger dei ned sykehus , for å spare penger ,
I Thailand bygger dei nye Hospital rundt heile Thailand , Så her i Chonburi er det ingen venting for inleggelse , Her på bilde har dei bygd eit nytt Cancerhospital i Bangsaen , Og så har dei ett cabcerhospital i ccentrum av Chonburi Town , Bilde viser de nye Cancerhospitalet i Bangsaen

309880923_579760930617451_8790319689078557750_n.jpg

I många fall så kan man nog ordna en hel del även på statliga sjukhus men det finns ju orsaker till att det poppar upp privata sjukhus till höger och vänster. Det beror knappast på att thailändare tycker det är kul att spendera stora pengar på något de kunde fått i stort sett gratis.

/ SatanG

P1090821.JPG

P1090820.JPG

P1090825.JPG

Och det första man ser är en bild på pizza.

Har just blivit inlagd för åderförkalkning doktorn kan väl springa ner och hämta en riktigt fet och god pizza till mig.

BTT

Och det första man ser är en bild på pizza.

Har just blivit inlagd för åderförkalkning doktorn kan väl springa ner och hämta en riktigt fet och god pizza till mig.

BTT
Vad av ingredienserna på en Pizza främjar åderförkalkning om jag får fråga? För mig är svaret självklart men vill gärna höra din version.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp