Sjukvård i Thailand. Funderingar och erfarenheter

Jag minns när Nit (statlig sjuksköterska) blev skickad till Bangkok 3-4 gånger per år för utbildning, ofta på ny utrustning mm. så fick hon åka på sina lediga dagar för att inte arbetsschemat skulle splittras då ersättare var svårt att sätta in. Många gånger skjutsade jag henne till busstationen vid midnatt för att åka nattbussen till Bkk.
Dock fick hon extra lön för detta och det var inte frivilligt heller. Vid högre belastning så var övertid obligatorisk (+50b/timme). Nästan varje dag blev det 1 timme extra.

Jag minns när Nit (statlig sjuksköterska) blev skickad till Bangkok 3-4 gånger per år för utbildning, ofta på ny utrustning mm. så fick hon åka på sina lediga dagar för att inte arbetsschemat skulle splittras då ersättare var svårt att sätta in. Många gånger skjutsade jag henne till busstationen vid midnatt för att åka nattbussen till Bkk.
Dock fick hon extra lön för detta och det var inte frivilligt heller. Vid högre belastning så var övertid obligatorisk (+50b/timme). Nästan varje dag blev det 1 timme extra.
Det blev en rejäl slant om m an tänker att karriären kanske är lång. :eek: :p

Fast helger är ingen semester eller?
Det finns alltid folk som har det sämre vilken grupp du ändå väljer på.
En vän till mig fick snällt flytta till södra Thailand, hans fru bur kvar i Phrae. Du måste inse att det som ser ut att vara lyxlig är inte det. Åker ibland med Noi på landsbygden med hennes arbetslag, det blir flera dygn man bara sover några timmar, de jobbar även över helger vid dessa tillfällen.
Statliga jobb i Thailand är inte jämförbara med dito i Sverige garanterat. Att det finns folk som har det sämre gör inte deras situation bättre. Ingen bra idé att sätta folkgrupper mot varandra.
Vi skall till Sverige i år men kan stanna bara två veckor för Noi måste jobba hon har ingen semester det blir oavlönat lov. Statligt här är inte guldkant om du tror det.

Håller med i mycket, statligt är nog i många fall inte så bra som det låter. Jag frågade frugan varför hon inte ville jobba statligt och svaret blev ungefär "Förmånerna är inte så bra som många tror, gamla bostäder, vård endast på statliga sjukhus, kass lön och rövslickeri för att befodras istället för kompetens.

/ SatanG

Skillanden är ju också uppenbar, i Sverige betalar alla skatt i Thailand nästan bara anställda i stat och i stora företag.
Största delen av Thailands näringsliv är en grå ekonomisk zon som inte ens bidrar med några skatter.
Hur många procent är det inte som betalar skatt men ändå åtnjuter fri sjukvård och statlig skola i Thailand.
Där tror jag de avgörande skillnaderna finns, det kommer inte att fungera att ta från dom rika och ge till dom fattiga i all evighet som du förespråkar.

De flesta statligt anställda har investerat dyra utbildningar för att få sina åtråvärda jobb, i många fall ytterligare pengar för att köpa sin tjänst.

De flesta behöver inte betala inkomstskatt för att de antingen är egna småföretagare och/eller anställda som inte tjänar mer än 25k/mån.

/ SatanG

De flesta behöver inte betala inkomstskatt för att de antingen är egna småföretagare och/eller anställda som inte tjänar mer än 25k/mån.

/ SatanG
Det stämmer och det är enligt mig orsaken till att man måste betala det mesta ur egen ficka vad gäller utbildningar och sjukvård samt att landet förblir ett klassamhälle för lång tid framåt.

Det är nog så att det måste vara klassamhällen om dessa kulturer i Sydostasien och Kina ska fortsätta att fungera i sitt övertagande av världen?
Vad vi västerlänningar än tycker så har redan EU och USA blivit omsprungna, oavsett vilka skattesystem Thailand använder.
Thailand använder sig av ett helt annat ekonomiskt system. Direktskatt är det få som betalar, speciellt inte de mindre bemedlade på landsbyggden. Men moms, importskatter, fordonskatter och statliga avgifter tillsammans med de stora statliga företagens vinster verkar iaf räcka för att driva runt landet.

Det stämmer och det är enligt mig orsaken till att man måste betala det mesta ur egen ficka vad gäller utbildningar och sjukvård samt att landet förblir ett klassamhälle för lång tid framåt.
Håller med, det som förvånar mig lite är att jag trodde militären skulle utöka skatterna till att få in fler i systemet. Istället har de ökat gränsen för att behöva betala skatt, ingen under 25k/mån behöver som sagt betala någon skatt.
Desto fler som betalar skatt, desto fler som bryr sig om hur skattepengar används så helt fel väg att gå.
Finns även mängder av avdrag som kan göras så i realiteten är det nog inte många under iaf 30k/mån som betalar skatt.

/ SatanG

Det är nog så att det måste vara klassamhällen om dessa kulturer i Sydostasien och Kina ska fortsätta att fungera i sitt övertagande av världen?
Vad vi västerlänningar än tycker så har redan EU och USA blivit omsprungna, oavsett vilka skattesystem Thailand använder.
Thailand använder sig av ett helt annat ekonomiskt system. Direktskatt är det få som betalar, speciellt inte de mindre bemedlade på landsbyggden. Men moms, importskatter, fordonskatter och statliga avgifter tillsammans med de stora statliga företagens vinster verkar iaf räcka för att driva runt landet.

Finns en hel del som jag anser bättre i Thailand än i t.ex. Sverige men även mängder av områden där de ligger ljusår efter. Vad tänker du på med att väst är omsprungna?
Några områden som genererar inkomsterna är export och turism.

/ SatanG

Senast ändrad:
Håller med, det som förvånar mig lite är att jag trodde militären skulle utöka skatterna till att få in fler i systemet. Istället har de ökat gränsen för att behöva betala skatt, ingen under 25k/mån behöver som sagt betala någon skatt.
Desto fler som betalar skatt, desto fler som bryr sig om hur skattepengar används så helt fel väg att gå.
Finns även mängder av avdrag som kan göras så i realiteten är det nog inte många under iaf 30k/mån som betalar skatt.

/ SatanG
Visst trodde man om annat när militären tog över makten, men jag håller till stor del att ändra uppfattning att det är några militärer som styr alls idag.
Regimen är visst i stort samma som tidigare med merparten icke militärer och många i förra regeringen sitter i nuvarande junta.

Sen verkar det finnas samma intressen bakom nuvarande PM som tidigare.

Same same........
men det är vad jag tror.........

Finns en hel del som jag anser bättre i Thailand än i t.ex. Sverige men även mängder av områden där de ligger ljusår efter. Vad tänker du på med att väst är omsprungna?
Några områden som genererar inkomsterna är export och turism.

/ SatanG
Det jag tänker på är att det är här i Sydostasien den stora tillväxtmarknader finns på kort tid, senare kommer Afrika där kineserna redan mutat in sig i de flesta länderna av intresse. USA är numera bara sin egen marknad med några undantag. Europaländerna kan inte längre komma överens.
I USA är de drygt 300 milj. innevånare i Europa runt 400 milj. I sydostasien runt 2 miljarder plus Indien på 1,3 miljarder. Då behöver man inte vara nationalekonom för att begripa var tillväxtsekonomierna finns.

Det jag tänker på är att det är här i Sydostasien den stora tillväxtmarknader finns på kort tid, senare kommer Afrika där kineserna redan mutat in sig i de flesta länderna av intresse. USA är numera bara sin egen marknad med några undantag. Europaländerna kan inte längre komma överens.
I USA är de drygt 300 milj. innevånare i Europa runt 400 milj. I sydostasien runt 2 miljarder plus Indien på 1,3 miljarder. Då behöver man inte vara nationalekonom för att begripa var tillväxtsekonomierna finns.

Nej jag håller med om att det ligger tillväxtekonomi i asien men det var ju inte det som var frågan.
Frågan var ju på vilka områden du anser väst blivit omsprungna?
Finns många många västerländska och även svenska globala företag som inriktar sig där marknaderna finns. Det är ju inte bara asiater som får bedriva affärer i asien/Indien.
Kineser/asiater är fantastiska på att kopiera men de är ju knappast, enligt mig, de som leder teknikutveckling och nyheterna där även om de ibland lyckas köpa upp duktiga västerländska sådana.

Håller kanske inte med om att usa endast har marknad på hemmaplan om man tänker på t.ex. Starbucks, donken, Apple etc etc etc. Om jag fattat rätt håller trumpen på att få igenom skattjusteringar på amerikanska företag så de kan flytta hem sina pengar och investera mer hemma (t.ex. Apple)

Håller med om Afrika, där har nog kineserna varit hyffsat framgångsrika men de låg ju också riktigt långt efter i startfältet. t.ex. Chevron och andra stora västerländska oljebolag har väl funnits där i decennier. T.o.m. företaget jag jobbar på, Maersk, har mutat in hamnar etc. så det är inte bara kineser där.

/ SatanG

Nej jag håller med om att det ligger tillväxtekonomi i asien men det var ju inte det som var frågan.
Frågan var ju på vilka områden du anser väst blivit omsprungna?
Finns många många västerländska och även svenska globala företag som inriktar sig där marknaderna finns. Det är ju inte bara asiater som får bedriva affärer i asien/Indien.
Kineser/asiater är fantastiska på att kopiera men de är ju knappast, enligt mig, de som leder teknikutveckling och nyheterna där även om de ibland lyckas köpa upp duktiga västerländska sådana.

Håller kanske inte med om att usa endast har marknad på hemmaplan om man tänker på t.ex. Starbucks, donken, Apple etc etc etc. Om jag fattat rätt håller trumpen på att få igenom skattjusteringar på amerikanska företag så de kan flytta hem sina pengar och investera mer hemma (t.ex. Apple)

Håller med om Afrika, där har nog kineserna varit hyffsat framgångsrika men de låg ju också riktigt långt efter i startfältet. t.ex. Chevron och andra stora västerländska oljebolag har väl funnits där i decennier. T.o.m. företaget jag jobbar på, Maersk, har mutat in hamnar etc. så det är inte bara kineser där.

/ SatanG
Nej riktigt de leder inte teknikutvecklingen ännu, men snart. De arbetar hårdare och anser inte det är fult att kopiera andras framgångsrika produkter, de köper know-how istället för att utveckla själva. Väst gillar det inte, men har inget motmedel eftersom de själva inte vill missa denna marknad. Då blir man omsprungen...
De investeringar väst gjort i Afrika är väl bolagsfinansierade. Kinesernas är statsfinansierade, en viss skillnad. En enpartistat är mer lättkontrollerad, det verkar även Prayut upptäckt?

Bor det så många om 2 miljarder i Sydostasien. Indonesien är väl största landet följt av Filippinerna, Thailand och Vietnam (eller om Vietnam har fler än Thailand), men inte bor det väl ens en miljard i SO Asien, eller räknar du hela östra Asien med Kina, Japan och Korea?

Bor det så många om 2 miljarder i Sydostasien. Indonesien är väl största landet följt av Filippinerna, Thailand och Vietnam (eller om Vietnam har fler än Thailand), men inte bor det väl ens en miljard i SO Asien, eller räknar du hela östra Asien med Kina, Japan och Korea?
Räknade in Kina. Kanske var fel? Men många är det häromkring....

Senast redigerad av en moderator:
Nej riktigt de leder inte teknikutvecklingen ännu, men snart. De arbetar hårdare och anser inte det är fult att kopiera andras framgångsrika produkter, de köper know-how istället för att utveckla själva. Väst gillar det inte, men har inget motmedel eftersom de själva inte vill missa denna marknad. Då blir man omsprungen...
De investeringar väst gjort i Afrika är väl bolagsfinansierade. Kinesernas är statsfinansierade, en viss skillnad. En enpartistat är mer lättkontrollerad, det verkar även Prayut upptäckt?

Ok, fattar jag dig rätt i att vi är omsprungna pga att tillväxtekonomin är starkare i asien/Indien?
Inga specifika områden väst blivit omsprungna på utan det bara är så?
Ett område jag anser t.ex. Thailand vara långt före väst på är service och antalet människor inom detta. Man behöver inte tanka bilen själv, alltid en massa anställda i affärer som kan assistera jämfört med ett effektiviserat Sverige där allt ska skötas automatiskt, genom telefonservice eller de flesta andra områden men detta är ju inte något vi blivit omsprungna på utan det har väl varit så hela vägen men riktningen går åt väst även inom detta.

/ SatanG

Ok, fattar jag dig rätt i att vi är omsprungna pga att tillväxtekonomin är starkare i asien/Indien?
Inga specifika områden väst blivit omsprungna på utan det bara är så?
Ett område jag anser t.ex. Thailand vara långt före väst på är service och antalet människor inom detta. Man behöver inte tanka bilen själv, alltid en massa anställda i affärer som kan assistera jämfört med ett effektiviserat Sverige där allt ska skötas automatiskt, genom telefonservice eller de flesta andra områden men detta är ju inte något vi blivit omsprungna på utan det har väl varit så hela vägen men riktningen går åt väst även inom detta.

/ SatanG

Det var ju så i Sverige tidigare också vill jag minnas. Nu ska allt vara så kostnadseffektivt så kunden glöms bort.

Håller med att en utbildning på fyra och ett halvt år på universitet som man betalar själv måste löna sig på något sätt.
I annat fall hade Thailand inte haft en statligt anställd för förmånerna får man vänta på rätt länge, jag räknar inte låg ränta på lån som förmån utan som fälla :cool:
I Sverige är det i stort sett gratis utbildning och när de är färdiga så är obekväm arbetstid guld där. Inte i Thailand.
Så i Sverige kanske man kan jämföra grupper med varandra men inte här i Thailand när utbildning kostar en förmögenhet.
Att de får jobba hårt rätt ofta vet jag för just nu är t ex Noi ensam på kontoret för de andra tre är utlånade för att hjälpa till med registrering av människor från Myanmar och Laos.
Hon går till jobbet klockan sju åtta och på tre dagar kom hon hem klockan tio på kvällen de andra dagarna var det bara 12 timmars arbetstid.
Jag tror att det är bara Jante som säger att statligt anställda i Thailand bara cillar för det är inte sant.
Jag menar rent generellt, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Det är inte en käft inom statlig förvaltning som skulle bara dra från Stockholm till Kiruna för att jobba några år utan andra extra förmåner än en övernattningslägenhet bara för att chefen kom på det. Här åker du utan att gnälla.
:xmas_smiley::rolleyes:
Hej

Vi känner ju en hel del statligt anställda på skolor, sjukhus, Amphoe kontor, Opotor kontor, poliser m.m, det är bl.a många gamla skolkamrater till frugan, släktingar och vänner.

Visst lockar förmånerna folk till statlig tjänst, det är vi helt överens om, men själv skulle jag hellre se att dom fick detta i lön istället för förmåner, skattemedel borde användas till allmänhetens bästa och inte till att ge egna anställda förmåner som majoriteten inte har tillgång till.

Visst finns det statligt anställda som jobbar hårt, men också såna som lyfter lön utan att ens vara på sin arbetsplats eller är fulla på jobbet, andra är korrumperade och tar betalt för att utföra det dom redan har lön för att utföra.

Många statligt anställda rankar sina förmåner så högt att dom inte har råd att ta ett dubbelt så bra betalt jobb hos en privat arbetsgivare, det säger väl något om nivån och värdet på förmånerna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp