Summerar vad jag fått för svar nu och vad som är kvar. Jag har ju dessutom viss kunskap på området i och med inläsning, så en del är tolkning baserat på detta.
Så till mina många frågor, kanske kan någon vänlig själ hjälpa mig med några:
1. Uthyrning. Vid uthyrning av dessa parhus, säg via AirBnB, behövs det hotellicens?
NEJ, ingen hotellicens behövs om man hyr ut mer än 30 dagar. Om mindre behövs hotellicens. Många fuskar och hyr ut kortare ändå, det verkar vara praxis.
1a) Om JA, måste jag då ha businessvisum? (Min svenska sambo kan vara den som i så fall ordnar business visum och genomför det här projektet med mig endast i bakgrunden)
TOLKNING. NEJ, det behövs inget BV. Jag kan hyr aut som privatperson så länge det är mer än 30 dagar. Om under 30 dagar behövs hotellicens och jag FÖRMODAR det då behövs drivas som ett företag med hotellicens (ej som privatperson).
1b) Om JA, vet någon hur svårt det är att få en hotellicens? Jag tror inte det är så svårt men kan tänka mig att det ställer en del byggnadstekniska krav på husen.
INGET SVAR. TOLKNING, verkar inte vara dyrt. Tar däremot upp mot 6 månader. Ställs krav på bygget, men inget som inte går att lösa, låga krav jfr Sverige.
2. Bygget. Jag har inte sett något om detaljplaner i Thailand (hehe), finns det några andra administrativa hinder för ett sådant här för själva bygget?
INGET SVAR. TOLKNING, man får göra vad man vill med den property man leasar.
3. Skatter. Jag har förstått det som att Sverige har skatteavtal med Thailand. Jag vill göra rätt för mig (eller definitivt gör saker "rätt" då jag varken har tid eller ork med att få problem med rättvisan varken i Sverige eller i Thailand). Som jag förstått det betalas skatter i Sverige och Thailand, därefter begär jag tillbaka den inbetalade skatten från Thailändsk skattemyndighet (när jag uppvisar inbetald skatt i Sverige för uthyrningen). Jag vill heller inte få problem vid exempelvis försäljning av husen i framtiden eller överföring av hyresinkomster mellan länderna, där man frågar var pengarna kommer ifrån.
3a) Hur gör ni andra med skatter vid uthyrning? Jag har förstått det finns ett utbrett fusk bland svenskar men det kan jag tänka mig "fungerar" för de som inte har för avsikt att återvända till Sverige.
FÅTT SVAR. Ja, man skall skatta i Sverige. Oklart om man skattar i Thailand som privatperson på hyra över 30 dagar. Om man hyr ut som företagare ex kortare än 30 dagar på hotellicens då behöver man betala skatter men dessa kan krävas åter senare.
3b) Någon som vet hur ovan fungerar, återför thailändska myndigheter pengarna inom rimlig tid?
INGET SVAR.