12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

Här är hon den gravida kvinnan som tog livet av sig pga olycklig kärlek och blev ett berg, eller om hon tog livet av sig för hennes man dog enligt sägen.

36560219_1862913260418172_8112706709723545600_n.jpg

Någon av dom som kan läsa Thai kan ju översätta kanske ;)

เจ้าแม่นางนอนนางเป็นธิดาเจ้าเชียงรุ้ง แห่งแคว้นสิบสองปันนา เริ่มเป็นสาวพบรักกับชายเลี้ยงม้า ได้เสียกันจนเริ่มตั้งครรภ์ คงปิดไม่อยู่จึงพากันหนีมา
ทหารของพระบิดาก็ตามมาติดๆ เลาะตะเข็บมาถึงเขียงราย ด้วยที่มีครรภ์ เหนื่อยและหิว จึงบอกคนรักไปต่อไม่ไหวแล้ว คนรักจึงให้รอที่นี่ ไปหาอาหารน้ำมาให้ ทหารเห็นแยกกันจึงตามไปฆ่าสามีนาง
นางรอนานมากจึงชะเง้อหาเห็นทหารเดินมาเกิดหวั่นใจ จึงแข็งใจถามไปเห็นสามีนางไหม ทหารบอกเราฆ่าตายแล้วนางจึงเสียใจ นั่งลงเอาปิ่นปักผมแทงขมับตัวเองตาย

จึงกลายเป็นที่มาดอยนางนอน
ส่วนทีเป็นครรภ์นางก็กลายเป็นดอยตุง ส่วนขาเป็นดอยจ้อง(มอง-ภาษาเหนือ)
ส่วนทางเข้าถ้ำเป็นอวัยวะเพศหญิง

Senast ändrad:
Eller så är forumet bara ett kul tidsfördriv för att reta upp gamla gubbar som står med ena benet i graven, en liten adrenalinchock kan hjälpa åt båda håll, och ja jag är också glad att jag inte har barn. Vill man ha problem i livet så är den bästa vägen till det att skaffa barn :)

Dessutom har jag inte förlöjligat barnen utan deras handling, eller kanske snarare deras tränares handling. Och varför måste tidningar skriva "ett fotbollslag" skulle det vara värre om ett fotbollslag hamnar i en taskig sits än om de inte var ett fotbollslag. Att alls skriva vad de har för intresse är för att folk som läser ska tycka extra synd om dem. Det anser jag är att förlöjliga alla barn som inte spelar fotboll och du bör därför skicka ett upprört brev till tidningen också.
Så vissa av "oss" kommer att vara evigt unga och döden kommer till dom?

Alla är ute och mår efter omständigheterna BRA.
Inga är ute, dom är funna men räddningsoperationen kan ta lång tid, dom skall ut samma väg som det har tagit experter 9 dagar att ta sig in, grottan är ju fortsatt översvämmad.

But attention now turns to the difficult task of now getting the boys out safely.
The main priority is to get them food and first aid after nine days with little to eat in difficult conditions.
It could take days - or weeks - to get them out. Rescuers explore several options, including training them to use scuba equipment

The rescue: How it unfolded

Dom har tagit in mat så att dom har så det räcker regnsäsongen ut.
Skall inte göras något försök att ta ut dom föränns det anses säkert.
Dykningen skall dom lära sig som en sista nödutväg.
Detta är vad som sagts i media här nere idag.

En av ungarna hade frågat på Thai om dom kommit till England eftersom första dykaren som dök upp vara farang.
Ta det inte som en 100% sanning men det som sägs ;)
Han trodde han kommit långt in i grottan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp