12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

Men harregud hur tror ni GPS fungerar?
Jag är rätt bra utbildad i gps och differential signaler.
Det är vad jag arbetar med och är rätt hyfsat specialutbildad i det med tanke på korrigeringar etc för att få mindre än meter precision.
Blir ju bara löjligt när man läser kommentarerna.
Hade det funkat så hade de haft positionen klar

Men harregud hur tror ni GPS fungerar?
Jag är rätt bra utbildad i gps och differential signaler.
Det är vad jag arbetar med och är rätt hyfsat specialutbildad i det med tanke på korrigeringar etc för att få mindre än meter precision.
Blir ju bara löjligt när man läser kommentarerna.
De har säkert prövat med GPS redan och problemet är många meter berg. Vilket mikrokortvågiga signaler har svårt för.

Blir så trött på hemmaproffs gps, hallå hur.
Ett gps system fungersr genom att ett visst antal sateliter helst 9-11 skall ha kommunikation med motagaren på jorden.
Ju fler sateliter desto lägre DOP värde.
Dessa signaler är på runt 1572mhz det är raka signaler inga sinus signaler.
Dom tränger inte genom berg etc.

En vhf signal går rakt fram måste möta signal från antenn som är i samma höjd horisontellt.
Mf/hf är med längre räckvidd mf om jag inte minns fel 450 sjömil och hf kan gå jorden runt i flera varv.
Gps är satelitmottagning och inget som tränger genom berg, fan så tröttsamma människor.

Och som någon skrev gps är inget bra för positionering.
Detta gällde på 80 talet och tidigt 90 tal när jänkarna inte ville ge exakata positioner.
På den tiden brukades något som kallades dgps, man hade signal ffpn gps som jänkarna hade lagt lite fel pga militärt syfte men det korrigerades med en dgps, man hade landstationer som sände signaler och korrigerade.
Idag är dom öppna och ger korekta positioner och vi som är beroende av cm position använder andra sateliter för att korrigera så det blir exakt.
Men dessa signaler har lika stark penetrering som en mobil så genom 100m bergvägg funkar det inte.
Kanske jag skriver oklsrt för druckit 4 öl men så det funkar på det stora hels.

Hej

Här är en karta över grottsystemet, vet inte om den har varit med i tråden tidigare.

https://thaisnack.se/attachments/a3....68510/?hash=a503095b26577f4d8d567c1a490cc4ec

Mvh isan lover

A3F6D672-4FD9-4B1A-9913-73EB0940EFC9.png

T
Och som någon skrev gps är inget bra för positionering.
Detta gällde på 80 talet och tidigt 90 tal när jänkarna inte ville ge exakata positioner.
På den tiden brukades något som kallades dgps, man hade signal ffpn gps som jänkarna hade lagt lite fel pga militärt syfte men det korrigerades med en dgps, man hade landstationer som sände signaler och korrigerade.
Idag är dom öppna och ger korekta positioner och vi som är beroende av cm position använder andra sateliter för att korrigera så det blir exakt.
Men dessa signaler har lika stark penetrering som en mobil så genom 100m bergvägg funkar det inte.
Kanske jag skriver oklsrt för druckit 4 öl men så det funkar på det stora hels.
Tack för utbildningen Jonas. Nu snackar de på nyheterna om att föra ner en typ av gummitub som barnen ska kunna krypa genom

Har för mig att man kan sätta människor i medicinsk koma, så kroppen stängs av och använder minimalt med syre, visst har man gjort så någonstans?
Då skulle det i mina ögon bli lättare för boysen som inte fick panic och så vidare.
Då finns det väl i så fall en del metaamfetamin att ta till i det landet :rolleyes: Tror de måste börja agera nu , snart dränks de stackars pojkarna

Gumman läser just nu på Thainyheterna att de skall försöka att plocka ut fyra grabbar i stöten , ta de starka först , detta med början IDAG ,vet inte om det stämmer då jag inte läser Thai .Men finns säkert nån som kan detta här :rolleyes:

Gumman läser just nu på Thainyheterna att de skall försöka att plocka ut fyra grabbar i stöten , ta de starka först , detta med början IDAG ,vet inte om det stämmer då jag inte läser Thai .Men finns säkert nån som kan detta här :rolleyes:
Vi får hålla tummarna att allt går väl.
Stod nått liknande i svenska pressen, att dom kommer med början idag att försöka få ut grabbarna. Detta kan ta veckor:rolleyes:

Metaamfetamin? Fungerar inte det motsatt, det är ju uppiggande och som effedrin öppnar det väl luftvägarna.
Det är ju ingen lugnande drog tvärtom.
Jag vet det , det var mest en dragning till det som jag såg lite galna inlägget jag svarade på ,, men kanske inte så dumt .
JUST NU !! Rapport visar live om att de nu startat med att börja ta ut pojkarna , två dykare per pojke ,, de måste ut nu , hela området har utrymts , massor med dykare ingår nu i detta aktuella räddningsteam . Nu måste de ut då de inte har pumpar om de börjar regna ordentligt , då kan pojkarna dränkas på sin avsats alt dykarna kan inte gå in med förnödenheter , så nu inget alternativ ,, de skall ut NU !

Vi får hålla tummarna att allt går väl.
Stod nått liknande i svenska pressen, att dom kommer med början idag att försöka få ut grabbarna. Detta kan ta veckor:rolleyes:
Veckor gäller om dom inte börjar nu då kan det ta veckor även månader igen innan dom får ny chans.
Vattenivån är på det lägsta dom tror dom kommer få det nu annars kan det bli Januari så nu börjar dom.
Rescue of trapped children begins

Fast även här håller jag med Pepsi så stor värdslig uppmärksamhet och plötsligt finns det ekonomiska tillgångar, samtidigt räknar man med att 155 miljoner barn svälter idag men dom får inte den uppmärksamheten, det här blir väl en hollywood produktion som världens svältande barn aldrig kommer få se.

Veckor gäller om dom inte börjar nu då kan det ta veckor även månader igen innan dom får ny chans.
Vattenivån är på det lägsta dom tror dom kommer få det nu annars kan det bli Januari så nu börjar dom.
Rescue of trapped children begins

Fast även här håller jag med Pepsi så stor värdslig uppmärksamhet och plötsligt finns det ekonomiska tillgångar, samtidigt räknar man med att 155 miljoner barn svälter idag men dom får inte den uppmärksamheten, det här blir väl en hollywood produktion som världens svältande barn aldrig kommer få se.
Tror det finns slantar till värdens barn , det handlar om att prioritera rätt och ge dem till de verkligt behövande , ingen Svensk politik här nu ! , Men gör gärna en koppling till hur många svältande barn värden över som skulle kunna hjälpas av 50-100 miljarder som idag vräks ut av bara Sveriges statskassa . Januari som du skriver tror inte jag att de klarar , i alla fall inte psyket på en 13 åring , Sen kan ju vattnet gå upp över deras avsats de nu sitter skyddade på , bara mina tankar , jag är ingen expert på grotträddning , men lite sunt tankearbete säger mig att det kan hända mycket som är oförutsägbart .Men som du säger , nu kan man profitera om man har slantar , göra reklam för sitt företag baserad på andras olycka , inte bra alls :(

Tror det finns slantar till värdens barn , det handlar om att prioritera rätt och ge dem till de verkligt behövande , ingen Svensk politik här nu ! , Men gör gärna en koppling till hur många svältande barn värden över som skulle kunna hjälpas av 50-100 miljarder som idag vräks ut av bara Sveriges statskassa . Januari som du skriver tror inte jag att de klarar , i alla fall inte psyket på en 13 åring , Sen kan ju vattnet gå upp över deras avsats de nu sitter skyddade på , bara mina tankar , jag är ingen expert på grotträddning , men lite sunt tankearbete säger mig att det kan hända mycket som är oförutsägbart .Men som du säger , nu kan man profitera om man har slantar , göra reklam för sitt företag baserad på andras olycka , inte bra alls :(
Tror jag hört att denna typ av drog är dämpande för de med ADHD...
Faktiskt kan låta otroligt med du använder amfetamin liknande mediciner mot adhd för inte bara piggar den upp den gör dig enormt koncentrerad men också manisk.
Om du ber en tjackpundare städa ditt hus så räkna med att han ligger med tandborste och skurar gliperna mellan listerna.
Kan väl säga så mycket som jag vet ;)

Faktiskt kan låta otroligt med du använder amfetamin liknande mediciner mot adhd för inte bara piggar den upp den gör dig enormt koncentrerad men också manisk.
Om du ber en tjackpundare städa ditt hus så räkna med att han ligger med tandborste och skurar gliperna mellan listerna.
Kan väl säga så mycket som jag vet ;)
Kommer inga tjackpundare in i mitt hus;)
Har nog med att hålla ordning på 4 ungar :D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp