Äktenskap med utländsk partner

L

Lindedk

Gäst
hej!
Min blivande fru och jag tänker att gifta oss här på slutet av sommaren i Sverige.
Vi har alla papper redo.
Min fråga e följande:
1: hon kommer hit på turist visum, vi blir vigda vi registrera detta hos Skatteverket, samt Migrationsverket? Får hon då stanna eller måste hon resa tilbaka?
2: vi behöver registrera äktenskap hos Skatteverket och Migrationsverket? Mer?
Hoppas på lite hjälp här.
Tackar
Mvh
Peter

Hej Peter,

Jag är lite osäker här men måste hon inte ha ett svenskt personnummer innan ni kan få hindersprövning hos Skatteverket? Och personnummer kan hon inte få förrän hon har UT.

Jag hoppas att jag har fel och att det fungerar även utan personnumret, i vilket fall som helst stort LYCKA TILL!

Hon måste lämna Sverige om ni ska söka uppehållstillstånd. Äktenskapet ska registreras hos Skatteverket och i din flickas hemland så blir Migrationsverket nöjda när ni ska ansöka om uppehållstillstånd.
Mvh Thaikonsult

hej!
Min blivande fru e rysk, men principerna e ju det samma.
Jag har pratat med Skatteverket och vi har fyllt i hindersprövning.
Hon fattas dessa berömda 4 siffror...
Jag e total grön/svårt att få rätt info/forvirrande på detta område, men killen på Skatteverket sa inget om detta? (Han fick al info också).
Han sa, lämna in hindersprövning bli vigda och inget mer...
I Dk er det lite anorlunda(mkt lättare, på vissa sätt)
Bör jag kontakta Migrationsverket och prata med dom?

Behöver inget Sv personnr, skicka med kopia på vigselbeviset när ni ansöker hos migrationsverket.

Behöver inget Sv personnr, skicka med kopia på vigselbeviset när ni ansöker hos migrationsverket.
Okej!
Efter inlämnad ansökning då återvänder Hun till Ryssland och väntar på sin UT? Samt registrera äktenskapet i Ryssland?(borde inte behövas då meningen e att bo i Sverige)
Stämmer det?
Eller får hon stanna medan behandling pågår?

Vi har alt klart, hindersprövning civilstånds attest osv (godkänd översättning) tänkte att gifta oss en onsdag, lämna inn papper Tors/fredagen.

Vill inte vara så tråkig, men det viktigaste pappret är ett registrerat "äktenskapsförord"
Okej, jag dra ner till min jurist, fixar det och har det redo också.
Men fan va tråkigt hon måste resa tilbaka efter vigseln!
I Dk lägger man drygt 60.000kr på en låst bankkonto i x år, samt lite annat men då får personen man har vigd sig med stanna från dag 1.

Hon behöver inte ha svenskt personnummer. Ni behöver inte registrera på någon svens myndighet, det gör vigselförrättaren. Hon måste tillbaks till sitt hemland för att söka UT. Det är ett plus att regga äktenskapet i hennes hemland, det gillar MIG.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp