Svensk eller utländsk arbetskraft i Sverige

I Sverige vill de betala ca 25-30000 / månaden... I Norge ca 40 000 kr.. Innan skatt... Tro fan att folk inte reser långt och är borta i veckan/veckor för de summorna.

Vad är det för företag som erbjuder så låga löner? Minns inte ens ett löneerbjudande under 30k senaste åren när bemanningsföretag, rekryterare och andra har hört av sig.

Lägsta jag fick var ett bemanningsföretag som erbjöd just 30k, det efter några minuters samtal där hon frågade vad jag tjänar idag? Jag svarade strax över 50, då kontrar hon med att erbjuda 30 utan några förmåner att prata om. Jag hänvisade henne till den Burmesiska arbetsmarkaden då hon kanske har en större framgång där. Oftast är jag artig och säger att vi gärna kan hålla kontakten och tackar för visat intresse men vissa ska helst aldrig ringa igen :p

Nej jag är inte född i Sverige men har bott 90% av mitt liv i Sverige. Jag kom hit för 39 år sedan, ingen av min familj ville eller vill komma hit. Gifte mig med en infödd svensk kvinna separerade efter 21 år äktenskap. Jag ångrade mig att hamnade i Sverig men nu är det försent att ångra sig. Mitt kärlek till Sverige är enormt, lämnar jag Sverige bara några dagar då blir jag på dåligt humör och vill hem till Norrland. Här är mitt land också och har slitit lika mycket som andra människor i det här landet, plus att mina patenterade ideer skaffade många jobb för Sverige och pengar för min arbetsgivare. Nu kan du mycket om mig 555.
Bättre författat den här gången ;)
Glad att jag inte känner som dig ang Sverige, saknar det ingenting.
Ok det finns inget som slår en fin sommardag i skärgården men dom dagarna är så lätträknade och allt där i mellan kan man stå över.
Jag har det bättre här som Ferdinand sa.

Senast redigerad av en moderator:
Den där arbetsförmedlaren skulle kanske må bra av att lyfta på röven och komma ut och jobba i verkligheten lite.
Lätt att sitta som byråkrat och skicka folk runt i Sverige.. Jag har en vän som jobbat som kvalificerad industrielektriker i 35 år.. Mycket duktig. Han blev arbetslös pga omorganisation på hans företag. Han söker massor av jobb. Arbetsförmedlaren frågade om han hade körkort? Ja! Bra! då har vi en timanställning som postbud 5 mil hemma ifrån dig.. Rycka in och jobba som vikarie när andra är sjuka. Någon timme då och då.. Om du inte tar jobbet blir du avstängd från A-kassan.. När killen ifråga satte det, att det kostar mer att ta sig till och från jobbet än vad han fick i lön blev svaret samma : Sök jobbet eller bli avstängd!!! :confused: Han sökte jobbet.. Ringde arbetsgivaren.. Förklarade att hans lön brukar ligga på 30 000/månaden. Och arbetsgivaren blev förbannad !!! Vad fan söker du detta jobbet för?? Vi behöver en billig outbildad person!! Inte en industrielektriker som inte kommer att vara intresserad av jobbet.. "Vad är det för en idiot på arbetsförmedlingen som hänvisat dig detta jobbet" ?? :xmas_smiley::xmas_smiley:
Jag försvarar inte arbetsförmedlaren menn de har ingen makt, allt bestämms i Stockholm och de repeterar det som en papegoja. Har man en arbetslöshetsförsäkring som kalla för a-kassa ska gälla överallt. Det är mycket som är på tok.

Det är inget konstigt !!! Det gäller inte bara flyktingar... Det gäller alla svenskar som är arbetslösa nuförtiden!! :)
Som arbetslös är du skyldig att söka ett arbete i HELA Sverige... AF skiter i om du har familj eller annan koppling till ditt hem idag. Är du bosatt i Skåne kan du bli tvingad att söka ett jobb i Norrland.. :( Fy för alla mygg... :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
Det finns inga mygg på stan 555
Det finns mera mygg i Dalarna än Norrland.

Jag försvarar inte arbetsförmedlaren menn de har ingen makt, allt bestämms i Stockholm och de repeterar det som en papegoja. Har man en arbetslöshetsförsäkring som kalla för a-kassa ska gälla överallt. Det är mycket som är på tok.
AF's personal har en djävla makt..!! Och jag håller med dig.. De är som papegojor.. De gömmer sig bakom "regelverk".
Arbetsförmedlingen är inte längre en förmedling av jobb... Det är en myndighet som skall hålla nere kostnaderna för staten. De flesta jobb som "förmedlas" går via rekryterings företag. Där sållas alla obehöriga bort och rakt ner i papperskorgen.. ;) Jag har själv suttit med när vi i stora projekt behövt folk och haft samtal med rekryterings företag. De är iskalla i sin bedömning.. Alla som inte platsar in i "profilen" rensas tidigt bort av en tjej på kontoret sade han. De åker i papperskorgen direkt.. "Vi kan inte ha en massa bagare som söker teknikjobb.. Och inga nyutbildade.. Eventuella andra får en djupare granskning. Av ca 100 sökande brukar det vara ett par stycken som kan bli aktuella..
Som han sade: Vi lägger inte ner tid på folk som inte har väl dokumenterad kunskap inom ett yrke.. Helst skall de vara överkvalificerade... Då kan vi börja rensa bland duktigt folk och pressa lönerna.. :confused:
En del av vardagen i Sverige nu...
Som ett annat klassiskt exempel: Du är sjuk.. Men försäkringskassan anser du är frisk!!! Då skall du gå till AF och söka nytt jobb.. När du kommer till AF säger de att du är för sjuk, och skall vara sjukskriven..
Är det inte helt sjukt i Sverige nu?? :eek: Två statliga myndigheter skapar moment 22 för den enskilda personen...
Den enda gång de samarbetar är när de skall utreda eventuella inkomster du haft.. DÅ samarbetar de... :confused:

Korkad arbetsförmedlare! Men å andra sidan under de två veckorna jag råkat vara arbetslös så gick jag dit och då undrade arbetsförmedlaren varför jag inte sökte jobb som jag var helt okvalificerad för... När jag påpekade att det är rätt så oförskämt att slösa på rekryteraren och kanske även företagets tid blev jag tillsagd att söka i alla fall.

Din kompis borde väl ha ganska många företag som kontaktar honom? Eller är det åldern som gör att en del drar sig för att anställa? :(

I Göteborg skriker företagen efter Industrielektriker samtidigt som vi har hur många nyutbildade elektriker som helst som inte ens kan få lärlingsplats...
I Skåne skriker de även efter kvalificerade industrielektriker och ingenjörer.. Men lönebilden är tyvärr inte samma som i Göteborg.
De vill ha mycket duktiga och "flexibla" personal till låga löner. Med flexibel menar jag inte flextid för den dom arbetar , utan från företagets krav. Vem med 25 - 30 års erfarenhet går in på en lön på 25-30 000??? :confused:
Angående lärlingsplatser så är företagen inte intresserad av att lägga tid på unga killar och tjejer. Kostar bara pengar kortsiktigt... Som exempel har jag nämnt ett varv i Landskrona. De startade en yrkes skola för ett par år sedan med statligt bidrag. De ville ha svetsare, rörläggare mm. För att jobba i en av de skitigaste arbetsplatserna i kommunen.
Arbetarna behandlas som kreatur.. Kallt och skitigt. Inte ens ett trevligt fika rum för frukost...
De lever kvar på 70 - 80 talet i sitt tänkande hur en arbetare skall inrätta sig...
De vill lägga ner utbildningen för ungdomarna eftersom nästan ingen ville gå utbildningen..
Vad konstigt att killarna och tjejerna inte ville gå utbildningen??? :eek: Ungdomarna är inte dumma i huvudet ..!!! ;)
Om de ser varje dag att allt går ut på APPAR och glassigt liv, via Youtube, då är de knappast intresserade av att jobba i ett av Sveriges skitigaste arbetsställe med en låg lön... :D

Spinner vidare på min inställning till den svenska byråkratin... :)
Hur staten och myndigheter gör livet surt för vanligt folk...
En tjej i Storuman har haft en "kåta" för att övernatta och värma sig i under sina fisketurer.
En kåta som funnits i deras ägo i över 100 år.. När den blev sliten så ersatte de den med en koja i trä.
Nu lägger länsstyrelsen allt makt, tid och pengar på att hon måste riva den.. Ett svartbygge!!
Är det inte otroligt!!!??? En myndighet som överhuvudtaget lägger kraft och energi på detta??
Det kostar åtskilliga tiotusentals kronor för länsstyrelsen att handlägga detta..
Hade hon ägt en ren så hade det inte varit ett svart bygge. Då hade det varit en del av renskötseln.
Men HALLÅ!!! I TV i går framträdde en liten "dum" tjej i 20 års åldern från länsstyrelsen och förklarade att "vi" följer bara gällande lagstiftning... :mad::mad:
Är det inte Sverige i ett nötskal??? IDIOTER som uttalar sig.. Undrar om det finns en renodlad utbildning på universitetet som heter "DUM I HUVUDET BYRÅKRATI" ?? Intagningspoäng på linjen = 0 poäng..
Inga grundkrav på erfarenhet eller tankeverksamhet!!! :p
En som fiskar får ett vite på 15000 kr och en som har renar är det bra att ha en koja... :eek::eek:
Ställer någon däremot upp en gammal husvagn och polacker jobbar där så äger ingen officiellt husvagnen.. Ingen kan få vite!! ;) Det verkar fungera lika dant inom länsstyrelsen som inom AF.

Sverige har alltid varit ett invandrarland sedan istiden, det är bara samer som är urgamla här. Min ex svärmor som kommer från Västerbotten och påstod att de är 100% svensk gjorde en släktforskning och rötterna hamnade i Portugal, Finland, Tyskland, Belgien och judar från långbortstan.

Det gäller att tvinga folk att anpassa sig (varför ska en 12 årig flicka bära slöja och saten hålla munnen? vad vet en 12 årig flicka om religion?), jag är redan stämplad som rasist och vill inte gå in i det. Staten måste tvinga folk att bo minst 10 år på samma ort. Jag blir rent förband när jag ser att de ger nyanlända laptop för att de ska lära sig svenska. När jag kom till Sverige fanns inte ens bra med lexikon. De vill inte bo i Norrland för att de vill gå till religiösa ceremonier som inte finns här men det finns gott om det i stora städer.

Jag har sagt alltid att religion är farligare än sprit, varför en unge ska köpa alkohol när hon fyller 20 år men får välja religion när hon är barn? Nu är min kafferast slut ska gå o jobba, tack för diskussionen, det är nyttig alltid att veta hur folk tänker.

Hej

En granne till mig här på ön gjorde ett DNA test och han hade germanskt ursprung, han fick dessutom flera träffar i USA där han hade släkt han inte kände, så visst är vi alla Svenskar invandrare av något slag.

Håller med om att kraven på flyktingar som vill och får stanna kvar i landet måste öka inom många områden, men viktigast av allt är väl att Sverige lägger sig på samma nivå som övriga EU när det gäller skäl för asyl, förmåner och bidrag o.s.v samt antal flyktingar man tar emot.

Att tillåta flyktingar att flytta till och bilda s.k getton i städerna där man fortsätter tala sitt eget språk, där arbetslösheten och bidragsberoendet är högt o.s.v borde förbjudas, man borde som du säger bosätta sig på anvisad plats där finns ju möjlighet till arbete och integration.

Mvh isan lover

Lite roligt att en rekryterare faktiskt ringde upp igår och idag efter pratet om löner och rekryterare. Hon var i alla fall trevlig och skulle maila över lite info, har inte tänkt byta jobb men det skadar inte att vara artig och att inte ens läsa igenom allt vore korkat. Hon var dessutom trevlig när jag påpekade lite artigt att allt för låg lön utan förmåner kan vara svårt, hon svarade helt enkelt med att bra personal kostar annars hade inte hon behövts :)

Lite roligt att en rekryterare faktiskt ringde upp igår och idag efter pratet om löner och rekryterare. Hon var i alla fall trevlig och skulle maila över lite info, har inte tänkt byta jobb men det skadar inte att vara artig och att inte ens läsa igenom allt vore korkat. Hon var dessutom trevlig när jag påpekade lite artigt att allt för låg lön utan förmåner kan vara svårt, hon svarade helt enkelt med att bra personal kostar annars hade inte hon behövts :)
Rekryterare är alltid mycket trevliga.. Jag har blivit upp ringd flera gånger av olika rekryterings företag. De är alltid goa och trevliga till att man kommer in på lönen.. Då är det som ett får i Ulva kläder.. Då skall man respektera en låg lön men ha ett mycket bra CV.. Eftersom många rekryterare ringt brukar jag nu förtiden vända på frågan. Vad betalar företaget som önskar anlita mig... ;) Hur mycket per tim/månad? 40-50 eller 60 tusen/månad? För de vill ha in en massa CV och uppgifter om mig, utan att presentera eller garantera ett jobb. Varför skall jag skicka en massa papper till ett företag som bara fiskar efter kandidater..? Oftast vill de ha en person för under 30 000/månad utan några förmåner.. Vissa företag vill förhandla bort all övertids ersättning med.. Varför lägga ner tid på sådana företag?
Meeen det är ju småtjejer/killar som aldrig arbetat i verkliga livet som sitter på rekryteringsföretagen som kontaktar folk.. Börjar bli lite som i Thailand nu.. Låga löner och inga rättigheter längre.. Bocka och tacka!! :wai::wai:
Vår grabb bor i Korat och är 21 år.. Han fick ett jobb nu, en vecka.. 250 Bath/tim.. Minimumlönen i Thailand är nu 320 Bath/tim.. Men det skiter småföretagen i!! Vill du ha ett jobb?? Håll käften och jobba... andra står i kö..
:wai::wai::wai:

Observera nu att detta inte är en tråd om invandring och asylpolitik. Tack! :wai:
Tack @Berralund ! När jag startade denna tråd var min tanke inte att det skulle spåra ur till invandringsfrågor.. :(
Det handlar snarare om Svensk arbetskraft, kontra arbetskraft från EU länder som dumpar löner i Sverige.
När man från Rumänien, Polen, Litauen mm dumpar löner och inte bryr sig om svenska arbetsmiljölagar mm.
De är INTE invandrare.. De jobbar bara här billigt..
Och att svenska företag börjat anamma det arbetssättet. Det har inget med invandring eller asylfrågor att göra.
När någon utnyttjar tråden för detta kan jag bara beklaga.. :( Om någon vill föra en tråd angående asyl och invandring så rekommenderar jag dem att starta en egen asyltråd för detta. Kanske en renodlad rasistisk tråd??? :(
Jag bryr mig inte ett dugg om varifrån i världen man kommer ifrån.. Om en tjej som kommer från Thailand och vill arbeta i Sverige, så tror jag inte det varit några inlägg om invandring eller asyl prat.. :wai::wai::wai:

Jag går bara med på att lämna uppgifter till rekryterare om de bjuder på lunch. Då kan vi ha ett samtal. Är de inte mer seriösa än att ta en timme till förfogande och bjuder på 100 spänn... ja du samlar de bara info, då har de inte gjort sin hemläxa om mig. Således har de inte heller något uppdrag som lämpar sig.

Blivit ganska många luncher under åren. Samtliga som bjudit på lunch har fått mitt namn på rekommendation av andra jag jobbat med tidigare, så inte ring å fiska rekryterare.

När lunchen börjar gå mot sitt slut presenterar jag mina förmåner och lön jag har idag, matchar ni det +10% så kan vi snacka vidare säger jag.

Har inte blivit något "vidare" ännu :(
Brukar vara svårt med "flexibel" arbetstid och 4-5 mån/år i Thailand... ;)

Rekryterare är alltid mycket trevliga.. Jag har blivit upp ringd flera gånger av olika rekryterings företag. De är alltid goa och trevliga till att man kommer in på lönen.. Då är det som ett får i Ulva kläder.. Då skall man respektera en låg lön men ha ett mycket bra CV.. Eftersom många rekryterare ringt brukar jag nu förtiden vända på frågan. Vad betalar företaget som önskar anlita mig... ;) Hur mycket per tim/månad? 40-50 eller 60 tusen/månad? För de vill ha in en massa CV och uppgifter om mig, utan att presentera eller garantera ett jobb. Varför skall jag skicka en massa papper till ett företag som bara fiskar efter kandidater..? Oftast vill de ha en person för under 30 000/månad utan några förmåner.. Vissa företag vill förhandla bort all övertids ersättning med.. Varför lägga ner tid på sådana företag?
Meeen det är ju småtjejer/killar som aldrig arbetat i verkliga livet som sitter på rekryteringsföretagen som kontaktar folk.. Börjar bli lite som i Thailand nu.. Låga löner och inga rättigheter längre.. Bocka och tacka!! :wai::wai:
Vår grabb bor i Korat och är 21 år.. Han fick ett jobb nu, en vecka.. 250 Bath/tim.. Minimumlönen i Thailand är nu 320 Bath/tim.. Men det skiter småföretagen i!! Vill du ha ett jobb?? Håll käften och jobba... andra står i kö..
:wai::wai::wai:
Det där om 320 bath i timmen kan du glömma. Tror du menar om dagen.

Det där om 320 bath i timmen kan du glömma. Tror du menar om dagen.
320 Bath om dagen är den officiella minimum lönen i dagen per dag... Men det skiter småföretagen i.
Grabben fick 250 Bath/dag.. 6 dagar.. Det går ju inte att klaga om man bor på landsbygden.. Vill man ha mer jobb i framtiden så är det bara att acceptera eller dra.. :( Andra står i kö..
Lite samma tänk är på väg i Sverige nu... Sänk lönen och ev få ett jobb utan trygghet eller dra..
Vi är på väg 100 år tillbaka i tiden på arbetsmarknaden nu..
Får väl hålla med @Samet ! Är en rekryterare intresserad kan de bjuda till lite.. En middag betald till och börja med. Men de som ringer sitter oftast 25 - 30 mil ifrån där man bor.. Fått erbjudande om möte.. De ville jag skulle köra 30 mil och träffa dem.. Varför då?? Det var ju de som ville anlita mig.
Jag svarade bara att ni är välkomna hem till mig eller i närheten... ;) Och presentera en vettig lön innan mötet.. :D
Deras svar blir nästan varje gång samma: Skicka in ansökningar så får vi utgå från det.. Vadå skicka in ansökning??
De söker upp mig och jag skall skicka in ansökningar!!! När ni uppgett en vettig lön skall ni få mitt CV. Den finns på Linkedin.. Det var inte jag som jagade jobb utan de som jagade mig.. Är de rent korkade dessa småtjejer och killar som jobbar hos dem? :confused::confused: De sitter med sin kaffelatte på fina kontor och tror de är kungar.. :mad:

320 Bath om dagen är den officiella minimum lönen i dagen per dag... Men det skiter småföretagen i.
Grabben fick 250 Bath/dag.. 6 dagar.. Det går ju inte att klaga om man bor på landsbygden.. Vill man ha mer jobb i framtiden så är det bara att acceptera eller dra.. :( Andra står i kö..
Lite samma tänk är på väg i Sverige nu... Sänk lönen och ev få ett jobb utan trygghet eller dra..
Vi är på väg 100 år tillbaka i tiden på arbetsmarknaden nu..
Får väl hålla med @Samet ! Är en rekryterare intresserad kan de bjuda till lite.. En middag betald till och börja med. Men de som ringer sitter oftast 25 - 30 mil ifrån där man bor.. Fått erbjudande om möte.. De ville jag skulle köra 30 mil och träffa dem.. Varför då?? Det var ju de som ville anlita mig.
Jag svarade bara att ni är välkomna hem till mig eller i närheten... ;) Och presentera en vettig lön innan mötet.. :D
Deras svar blir nästan varje gång samma: Skicka in ansökningar så får vi utgå från det.. Vadå skicka in ansökning??
De söker upp mig och jag skall skicka in ansökningar!!! När ni uppgett en vettig lön skall ni få mitt CV. Den finns på Linkedin.. Det var inte jag som jagade jobb utan de som jagade mig.. Är de rent korkade dessa småtjejer och killar som jobbar hos dem? :confused::confused: De sitter med sin kaffelatte på fina kontor och tror de är kungar.. :mad:
Jag förstår inte varför du vill byta jobb. Du har tydligen så bra lön och fina förmåner sä ingen kan matcha dem. Var nöjd med det du har för gräset är inte grönare på andra sidan.

Ubon har uppfattningen att minimilönen är inte nationell, skiljer mellan städer/provinser, efter förhandlingar.

Jag förstår inte varför du vill byta jobb. Du har tydligen så bra lön och fina förmåner sä ingen kan matcha dem. Var nöjd med det du har för gräset är inte grönare på andra sidan.
Ärligt talat vet jag inte varför du svarat? Du verkar inte läst någon eller förstått någon om vad tråden handlar om.. ;)
Det handlar inte om att jag vill byta jobb... :confused:
Det handlar om att utländska företag dumpar lönerna i Sverige. Och det medför att svenska företag följer efter och vill samma sak. Att jag och många andra som har ett relativt kvalificerat jobb ofta blir kontaktade av rekryteringsföretag är inget konstigt. Men de kör ett fulspel.. Att ha ett bra jobb idag innebär ingen garanti för att man har det i morgon.
Nu förtiden måste man vara beredd att byta uppdrag rätt snabbt. ;)
Du sitter kanske som pensionär eller sjukpensionär nu och får mynten på kontot varje månad och skiter i arbetsmarknaden..
Det finns något som heter tillsvidare anställd. Förr var det en trygghet för många. Vad är det idag för unga?
Betyder inte ett dugg!!! :mad: En till två månaders uppsägning.. Och nästa dag kommer en Polsk EU medborgare och får ditt jobb. Ett gott syfte att hjälpa en annan person på sin egen familjs bekostnad... :wai::wai:
Nä!! Sänk pensionerna så blir det fler som arbetar.. :p För det är ju regeringens mål.. Och de ljuger väl inte? :wai:

Ubon har uppfattningen att minimilönen är inte nationell, skiljer mellan städer/provinser, efter förhandlingar.
Vad jag vet är minimum lönen 300Bath / dag nationell. I år lär den gått upp till 320 bath/dag.
Kanske jag är felinformerad.. Stora företag håller sig till den riktlinjen. Inte småföretag.
Många gånger så lågt som 100 - 150 bath / dag.. I Korat.. Ta jobbet eller dra.. Andra står i kö.. :(
Klagar du åker du ut utan pardon.. Det gäller att stå med mössan i hand och be om jobb som gäller.. :(

Liknande trådar

Tillbaka
Topp