Air condition eller fläkt ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här finner ni elpriserna som råder rent generellt i Thailand
http://www.pea.co.th/th/eng/page.php?name=Residential

Vi utgår ifrån de högsta priset :Over 400 KWh. (401st - up) = 2.9780 Baht

Om reklamen stämmer som jag tog upp i tidigare inlägg och som jag tolkar det så skulle man få 5 baht + per kwh ( 8-3 ) över till en själv om man använder sig av solenergin 100% och inte utnyttjar deras nät.Detta låter för bra för att vara sant och är nog begränsat till en viss summa.

Dock så kommer jag inte släppa detta innan jag vet 100% hur lönsamheten/bidragen och pålitligheten är i detta system.Personligen hade jag kännt en enorm frihet att även vara oberoende på elmarknaden också,,,,ingen hyra,,ingen el,,,,bara den försumbara matkostnaden...

När jag väl tar pension så ska de fasta utgifterna vara så extremt lite att de inte ens märks på uttagskvittot vilken dag det är i månaden.De är min långsiktiga plan.Då kommer de rörliga utgifterna istället bli högre och som jag ser det,,det är där glädjen,möjligheterna och valfriheten finns till ett fritt liv.

Frihet är gratis, men dock motsägelsefullt.
För att uppnå det så måste man vara villig att betala för det också i någon form,nu eller sedan.

"PATCHAREE " sa:
Men det är kanske renare än de flesta vanliga vattenflöden från vattenkranar i Thailand. Destillerad?
Miljöpartis?
Vattnet VAR destillerat :) innan den samlade smutsen från luften kom dit.
Eftersom mycket luft går genom filtret, så samlas mycket smuts där.

(Jag har en värmepump i Sverige, vilket ju är ungefär som en "omvänd" AC. Den drar åt sig mycket smuts. Egentligen ska man göra rent filtret en gång per vecka. Gissar att det är MER smuts i luften i Thailand i alla fall under den torra perioden.)

"helgonet " sa:
Här finner ni elpriserna som råder rent generellt i Thailand
http://www.pea.co.th/th/eng/page.php?name=Residential

Vi utgår ifrån de högsta priset :Over 400 KWh. (401st - up) = 2.9780 Baht

Om reklamen stämmer som jag tog upp i tidigare inlägg och som jag tolkar det så skulle man få 5 baht + per kwh ( 8-3 ) över till en själv om man använder sig av solenergin 100% och inte utnyttjar deras nät.Detta låter för bra för att vara sant och är nog begränsat till en viss summa.
-cut-
Fattar jag rätt? De skulle köpa för 8, som de sedan säljer för 0-3 ??
Subventionerar Thailänska staten så mycket??

"Lunkan " sa:
Nu har jag kollat lite mer noggrant.
Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)
och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,
ligger i Nakon Rachasimaprovinsen
och blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.

Trevligt!!, vart i Korat var du och kollade, nu nyligen?, kan ske man får bjuda herrn på en öl eller fyra då inne i stan?, theMall kanske lämpligt så kan frugan springa runt och shoppa medans.

Fattar jag rätt? De skulle köpa för 8, som de sedan säljer för 0-3 ??
Subventionerar Thailänska staten så mycket??

Lunkan:Thailand betalar 8 baht per unit,,,,per unit ær 1 kwh.
Och i Thailand kostar all el utøver 400 KWH per månad :3 Baht rent generellt men de priset ær på væg upp.

Dærav min text :Om reklamen stämmer som jag tog upp i tidigare inlägg och som jag tolkar det så skulle man få 5 baht + per kwh ( 8-3 )

De sæljer inte elen utan de ær den som individ som har installerat ett slutet solpanelssystem till huset som ær oberoende av det thailændska el nætet som får 8 Baht per kwh,,,dvs de kan inte sælja din el,,,,utan den behåller man før sig sjælv och førbrukar den då.

Om nu staten subventionerar så mycket ( 8 baht per kwh ) så ær det definitivt ett projekt som ska upp før min del men jag tror att det bara gæller nu i børjan och kanske bara de førsta 1-2 åren och eller ett maxbelopp ?
Detta vill, och ska jag ta reda på.Om det stæmmer så ær det fantastiskt bra gjort av staten men jag ær i stark tvivel till det vilket jag har næmnt tidigare.

Inte för att jag fattar nåt, men jag hoppas du följer upp detta.
Blir det sådana subventioner för solpaneler då kan man fundera. Sen är ju frågan finns det några bra paneler att köpa i Thailand.
Väntar med spänning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
1
Visningar
2 K
kjell.t
K
M