Flyga med hund ,ett problem hos Thai Air

När vi flög hit till Thailand hade vi inget annat än Eu passet samt de papper som liger till grund för det .
Från Thailand alla papper med vacc samt blodprovtest , samt slutligen ett exportintyg från Statsveterinären på Suwan Cargo terminalen ,,, tror det var några hundra thbt eller kanske till och med bara 50 thbt säger frugan här ,, sen har du efter det tio dagar på dig att resa hem till Europa Du skall ha ett papper som du hämtar där det står bla att du inte avser sälja djuret och att det är ditt djur , dvs samma namn som i ID papper med chipsmärkning .. var skulle problemen uppstå menar de , I Svenska tullen ??
Du har ju EU passet , det räcker ihop med djurägarförsäkran ..Från Sverige till Thailand skall du ha ett exportintyg från Svenska Tullmyndigheterna , det skall du få i Tullen Arlanda , kontakta dem innan ...Detta vill de ha i Thai tullen på Suwan när hunden kommer

När vi flög hit till Thailand hade vi inget annat än Eu passet samt de papper som liger till grund för det .
Från Thailand alla papper med vacc samt blodprovtest , samt slutligen ett exportintyg från Statsveterinären på Suwan Cargo terminalen ,,, tror det var några hundra thbt eller kanske till och med bara 50 thbt säger frugan här ,, sen har du efter det tio dagar på dig att resa hem till Europa Du skall ha ett papper som du hämtar där det står bla att du inte avser sälja djuret och att det är ditt djur , dvs samma namn som i ID papper med chipsmärkning .. var skulle problemen uppstå menar de , I Svenska tullen ??
Du har ju EU passet , det räcker ihop med djurägarförsäkran ..Från Sverige till Thailand skall du ha ett exportintyg från Svenska Tullmyndigheterna , det skall du få i Tullen Arlanda , kontakta dem innan ...Detta vill de ha i Thai tullen på Suwan när hunden kommer

Jordbruksverket menar på att dom bara har ett Djurägarförsäkran intyg som gäller inom EU, dom visste inte om Thailand godkände det. Men är det de pappret du använt dig utav? Bad dom skickade att ändå.

De vill ha ett exportpapper/intyg ,detta hade vi inte sa vi fick bota 500 thb samt aka till Svenska Ambassaden for stampel ,alt sa aker du till Svenska myndigheten sombor vara tullen Arlanda och far en stampel i Eu passet alt. jordbruksverket i Sverige for stampel

Okej, då ringer jag tullen på Arlanda och kollar, men tänkte fylla i det intyget som gäller inom EU oxå, det kan ju inte skada känner jag ☺ Det är bra du lugnar mig varje gång en myndighet svarar kryptiskt och vill bolla bort ansvaret Sorry!

Okej, då ringer jag tullen på Arlanda och kollar, men tänkte fylla i det intyget som gäller inom EU oxå, det kan ju inte skada känner jag ☺ Det är bra du lugnar mig varje gång en myndighet svarar kryptiskt och vill bolla bort ansvaret Sorry!
Fraga du bara ,det ar lugnt ,sen nar du kommer hem ar der superlugnt,det finns inga tullare pa arlanda kl 06,00 eller sent pa natten , bara att ta hunden rakt igenom ,ingen koll alls ,katastrof ar detta ... :)

Du skall ha ett exportintyg från Svenska tull myndigheterna , detta glömde min fru , vilket bolag flyger ni med ,Thai Air funkar bra ner , men att boka en hund här i Thailand med Thai Air försöker jag aldrig göra igen , andra gången nu som det bara är strul , de kan inte sitt jobb ,och då ljuger Thai hellre än att säger ,sorry Mister I dont really know ..
Vi fick i ansiktet att det inte går att föra in en hund i Sverige längre ... Jag bad dem faktiskt dra åt helv.. mer eller mindre ,,
Thai Air är skit ..I Sverige funkar det .iofs om ni redan har bokat hunden två vägar .. Vi flyger hem med vår den 13e April nu Finn Air som endast kostar 300 Euro för hund upp till 50 kg
Har du EU pass samt alla intyg på blodtest mm med dig ? Samt även ett Exportlicenscertifikat , det glömde vi och fick ett litet helv på Suwan i BKK ,, fick åka till SvenskaAmbassaden och få stämplat en massa papper ..Sen när ni skall till Sverige måste ni även till Thai Cargo för Vet kontroll samt Exportlicens..500 thbt

Tja!
Ringe tullen dom hade ingen aning om vad för export intyg som behövdes. Dom menade att det inte behövdes! Det ända som dom kunde tänka sig var något enhets intyg.... Skumt!

Jag har en kopia på denna som de kommer att kräva av dig , det är ett friskintyg från en Svensk Stat veterinär , åk för fn inte utan det , då får du vända eller lämna hunden på Suwan , de släpper dig inte , vi fick muta oss in samt åka till Ambassaden för att få ett stämplat papper från SV Ambassaden skitjobbigt

En helt OT fråga, men hur ska ni livnära er när ni flyttar ner?

Hej!
Vi har köpt ett företag som hyr ut semester boenden till turister. Husikamala heter det. Jag ska även plugga på distans :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en kopia på denna som de kommer att kräva av dig , det är ett friskintyg från en Svensk Stat veterinär , åk för fn inte utan det , då får du vända eller lämna hunden på Suwan , de släpper dig inte , vi fick muta oss in samt åka till Ambassaden för att få ett stämplat papper från SV Ambassaden skitjobbigt

Okej, nej da hälsokontrollen gör vi nu på onsdag. Får bara vara max en vecka gammalt. Vi flyger ner på fredag. Då behövs inte något från själva tullen alltså? Utan bara hälso pappret från veterinären samt det papper från jordbruksverket, ja o pass plus blodprovet har vi oxå gjort .

Och glöm sen inte att de kräver att hunden är rabiesvaccinerad VARJE år , dvs max 12 månader mellan vaccinationerna ,, i Sverige känner de inte till detta ,, här gäller ju tre år , men i Thailand ETT ÅR:)

Okej, nej da hälsokontrollen gör vi nu på onsdag. Får bara vara max en vecka gammalt. Vi flyger ner på fredag. Då behövs inte något från själva tullen alltså? Utan bara hälso pappret från veterinären samt det papper från jordbruksverket, ja o pass plus blodprovet har vi oxå gjort .
Vilken veterinär gör hälsokollen , intressant att veta vilken som tog på sig detta som statsvet.. ;) Iofs så vet ju inte Thaitullen vad som är eller inte är Statsvet i Sverige ,, inte jag heller vet detta 555LOL

Går till en godkänd vet via jordbruksverket, så det är grönt. Okej, planen är att åka hem på sommaren 2 månader så då kan man vaccinera då. Eller ta blodprov för att bevisa antikropparna.....
Då tror jag att allt är underkontroll, peppar peppar...
Han flyger ju uppe med oss som han bara väger 3 kg, så hoppas på att jag kan få lugnande med mig. Vet ville inte skriva ut det först som vi trodde han skulle åka där nere...

Går till en godkänd vet via jordbruksverket, så det är grönt. Okej, planen är att åka hem på sommaren 2 månader så då kan man vaccinera då. Eller ta blodprov för att bevisa antikropparna.....
Han flyger ju uppe med oss som han bara väger 3 kg, så hoppas på att jag kan få lugnande med mig. Vet ville inte skriva ut det först som vi trodde han skulle åka där nere...
Bara han är vaccinerad inom ettårsperioden från den sista vaccinationen samt blodkroppstagmigen , hur tänker du nu , Om du har ett ok intyg om antikroppar , detta krav finns för införsel tillbaka till Sverige , om du missar att vaccinera inom ettårsperioden så är det gamla antikroppstestet värdelöst ,, du måste då återvaccinera samt vänta i 30 dagar och sen blodprov , test skickat till England (Om du är i Thaialnd ) sen efter 90 dagar . vet intyg på Suwan och hemresa .. Hoppas du har koll ;)

Den här behöver inga lugnande , inte bra , bättre om du klarar utan

IMG_20160610_150815.jpg

in
Bara han är vaccinerad inom ettårsperioden från den sista vaccinationen samt blodkroppstagmigen , hur tänker du nu , Om du har ett ok intyg om antikroppar , detta krav finns för införsel tillbaka till Sverige , om du missar att vaccinera inom ettårsperioden så är det gamla antikroppstestet värdelöst ,, du måste då återvaccinera samt vänta i 30 dagar och sen blodprov , test skickat till England (Om du är i Thaialnd ) sen efter 90 dagar . vet intyg på Suwan och hemresa .. Hoppas du har koll ;)
Ingen aning om det där, första gången vi flyger ner. Stannar i ca 10 månader sen Sverigen.
Det får lösa sig!

Jag har flugit med våran dvärgpinscher 2 gånger om året i flera år (4 flygresor om året). Det som gäller till Thailand. Frisk intyg från distriktsvetetinären (eller officiell veterinär ackrediterad av jordbruksverket). Sedan anmäler man ankomsten till karantän på suvarnabumi innan i god tid åker per mail (bifogar kopia hunpass bild på hund chipnummer). Man får då svar med ett godkännande av ankomst. När man kommer till suvarnabumi så går man till karantän kontor och anmäler ankomsten och ger login och password man fick i mailet tidigare. Betalar 100 bath (har jag för mig) går sedan på rött i tullen och visar upp papper att hunden godkänts av karantän. Vid återresa till Sverige åker man vill karantän på suvarnabumi som ligger vid Free zone området. Där kollar dom hund och papper. För att man ska få utresetillstånd för hunden.
Man visar upp den vid incheckning för att få borda hunden. Vid ankomst till Arlanda går man på rött och visar upp hund samt intyg från jordbruksverket sida att man inte avser att sälja hunden.
Sen är man igenom rullen och inne i Sverige igen. Att åka utan intyg från veterinär eller att inte kontakta karantän i Thailand innan avtesan i god tid, är att be om problem.
Om man åker dit för djur smuggling, kan man bli portad i Thailand i flera år.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

P
Svar
22
Visningar
3 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp