Flyga med hund ,ett problem hos Thai Air

 
Ska om några månader flyga mer med våran hund, bara ett vaccin kvar som han ska få närmare resan. Sen är det ett intyg från veterinären att han är frisk som behövs va? Behöver man ordna något nerefrån Thailand innan eller är det "bara" att flyga ner och knalla förbi tullen, på thai ambassadens hemsida står något om 30 dagar vid införsel ? Hoppas det inte stämmer! När man läser ditt inlägg verkar det inte vara några problem när det gäller att få in hunden utan det är flygturer hem till Sverige som är knölig?
 
Du skall ha ett exportintyg från Svenska tull myndigheterna , detta glömde min fru , vilket bolag flyger ni med ,Thai Air funkar bra ner , men att boka en hund här i Thailand med Thai Air försöker jag aldrig göra igen , andra gången nu som det bara är strul , de kan inte sitt jobb ,och då ljuger Thai hellre än att säger ,sorry Mister I dont really know ..
Vi fick i ansiktet att det inte går att föra in en hund i Sverige längre ... Jag bad dem faktiskt dra åt helv.. mer eller mindre ,,
Thai Air är skit ..I Sverige funkar det .iofs om ni redan har bokat hunden två vägar .. Vi flyger hem med vår den 13e April nu Finn Air som endast kostar 300 Euro för hund upp till 50 kg
Har du EU pass samt alla intyg på blodtest mm med dig ? Samt även ett Exportlicenscertifikat , det glömde vi och fick ett litet helv på Suwan i BKK ,, fick åka till SvenskaAmbassaden och få stämplat en massa papper ..Sen när ni skall till Sverige måste ni även till Thai Cargo för Vet kontroll samt Exportlicens..500 thbt
 
Du skall ha ett exportintyg från Svenska tull myndigheterna , detta glömde min fru , vilket bolag flyger ni med ,Thai Air funkar bra ner , men att boka en hund här i Thailand med Thai Air försöker jag aldrig göra igen , andra gången nu som det bara är strul , de kan inte sitt jobb ,och då ljuger Thai hellre än att säger ,sorry Mister I dont really know ..
Vi fick i ansiktet att det inte går att föra in en hund i Sverige längre ... Jag bad dem faktiskt dra åt helv.. mer eller mindre ,,
Thai Air är skit ..I Sverige funkar det .iofs om ni redan har bokat hunden två vägar .. Vi flyger hem med vår den 13e April nu Finn Air som endast kostar 300 Euro för hund upp till 50 kg
Har du EU pass samt alla intyg på blodtest mm med dig ? Samt även ett Exportlicenscertifikat , det glömde vi och fick ett litet helv på Suwan i BKK ,, fick åka till SvenskaAmbassaden och få stämplat en massa papper ..Sen när ni skall till Sverige måste ni även till Thai Cargo för Vet kontroll samt Exportlicens..500 thbt
 
Okej, vi åker i september. Så måste väl vänta med blodprover och veterinär kontroll tills närmare resan vad jag förstått ?
Vi flyger direkt till Phuket ingen retur ☺ Pass har han, han väger ju bara 3,5 kg. Men det var något vaccin han inte kunde få än då den sista sprutan skulle ges 4 veckor innan resan någon Lepospiros eller vad den nu hette. ...
 
Japp , sen finns det Dvärgbandmask även här i Thailand har jag fått reda på.. .Leptodog heter vaccinet han får sen ,, ingen återresa ?? Bor ni i Phuket
3,5 kilo , då fkyger han väl i kabinen med Er .??
 
Vetkontroll skriver du ? Hur menar du , han behöver ju bara ett EU pass ,någon vetkontroll fö skall ju inte behövas för att han skall in i Thailand ... detta skall ju bara utföras innan avresa från thailand till europa
 
Vetkontroll skriver du ? Hur menar du , han behöver ju bara ett EU pass ,någon vetkontroll fö skall ju inte behövas för att han skall in i Thailand ... detta skall ju bara utföras innan avresa från thailand till europa
 
Ha ha vet faktiskt inte med kontrollen det stod på ambassadens hemsida något om att hunden måste genomgå någon kontroll innan. Okej, går det att vaccinera mot dvärgbandmask tro? Om allt går som det ska så ska vi bo i Phuket, kanske åka till Sverige jun-aug ☺ Mailade tullen precis oxå. Det beror på. Ilsket flygbolag vi flyger med, om han kan vara med i kaninen vad jag förstått, rätt mycket att ordna med förtillfället Men blodprov det måste man ta i Sveriges innan alltså?
 
Vad jag fick veta så har man nu i Sverige skippat blodprov , detta pga att vaccinet nu är så effektivt , mao att samtliga hundar bildar antikroppar mot Rabies ,, nu tror jag att du måste ha ett blodprov som tas 30 dagar efter första Rabiessprutan , sen skall det gå 90 dagar innan hunden anses som OK att resa ..... ev Vetbesiktning , vet ej vad som krävs här,men säkerligen fullt rabiesskydd med blodprov .. men detta kollar du hos Thai ambassaden , vi behövde ju inte detta då vi redan har allt dåvår hund kommer från Thailand från början ..Svenska /Europeiska myndigheter kräver då blodprov på antikroppar .. I sverige utgår man från att hunden är vacc efter en spruta ,men om det räcker för Thailand ??? Tvivlar , har du vaccinerat mot Rabies , ta ett blodprov så snabbt du kan nu efter 30 dagar , sen är det ok ..
 
Okej, han är vaccinerad mot rabies, fick andra sprutan förra veckan då man måste fylla på vart tredje år. Ska höra med veterinären om dom kan ta ett blodprov för att intyga att han har rabies skydd. Annars är det export intyg, blodprov ang rabies, alla vaccin, pass något mer intyg eller papper som behöver ordnas ?
 
Inte mer vad jag vet för att komma in i Thailand , sen skall du veta att Thailand inte accepterar 3 år mellan vaccinationer , där skall hunden sprutas inom tidsintervallen varje år , bara Europa som anser tre år ok . Men ring gärna Ambassaden i Stockholm , har du någon som talar Thai som kan hjälpa dig så är det helt klart det bästa , taskig Engelska anser jag , en del pratar ju bra Svenska , men detta är ju inte de tjänstemän som jobbar med Visa utan måste vara någon annan ... men vad jag vet så skall detta räcka ,, EU pass bör du även ha naturligtvis samt de intyg och papper som ligger till grund för dessa .. Jo ,du måste chippa hunden samt ha ID papper på den för att den skall kunna identifieras i Thailand samt speciellt vid ankomst till Sverige , då skall du även ha en sk. djurägarförsäkran ...finns att skriva ut på hemsidan Jordbruksverket ...;)
 
Ingen fara, klart du får fråga ☺ Vi ska driva ett företag/bolag. Inget som är helt klart än, skriver mer om allt går som det ska Om några veckor vet vi om vi blir kvar i kalla Sverige eller om det blir flytt i höst.
 
Inte mer vad jag vet för att komma in i Thailand , sen skall du veta att Thailand inte accepterar 3 år mellan vaccinationer , där skall hunden sprutas inom tidsintervallen varje år , bara Europa som anser tre år ok . Men ring gärna Ambassaden i Stockholm , har du någon som talar Thai som kan hjälpa dig så är det helt klart det bästa , taskig Engelska anser jag , en del pratar ju bra Svenska , men detta är ju inte de tjänstemän som jobbar med Visa utan måste vara någon annan ... men vad jag vet så skall detta räcka ,, EU pass bör du även ha naturligtvis samt de intyg och papper som ligger till grund för dessa .. Jo ,du måste chippa hunden samt ha ID papper på den för att den skall kunna identifieras i Thailand samt speciellt vid ankomst till Sverige , då skall du även ha en sk. djurägarförsäkran ...finns att skriva ut på hemsidan Jordbruksverket ...;)
 
Jordbruksverkets officiella veterinärer kan utfärda "Djurhälsointyg" (vilket är det jag tror ambassaden syftar på). Men då måste du få själva intyget som ska användas från thailändska myndigheter först, eller ta fram ett själv som de thailändska myndigheterna godkänner. Att exportera på denna typ av "icke bilateralt förhandlade intyg" innebär att du som exportör tar allt ansvar själv, vi kan alltså inte hjälpa dig om hunden av någon anledning skulle fastna i gränskontrollen.

Visst har du bara haft jordbruksverkets intyg eller har du fått något speciellt skickat från Thailand?
Förlåt för alla dessa frågor men ju mer man tror att man kommer närmare målet, desto knöligare blir det
 
När vi flög hit till Thailand hade vi inget annat än Eu passet samt de papper som liger till grund för det .
Från Thailand alla papper med vacc samt blodprovtest , samt slutligen ett exportintyg från Statsveterinären på Suwan Cargo terminalen ,,, tror det var några hundra thbt eller kanske till och med bara 50 thbt säger frugan här ,, sen har du efter det tio dagar på dig att resa hem till Europa Du skall ha ett papper som du hämtar där det står bla att du inte avser sälja djuret och att det är ditt djur , dvs samma namn som i ID papper med chipsmärkning .. var skulle problemen uppstå menar de , I Svenska tullen ??
Du har ju EU passet , det räcker ihop med djurägarförsäkran ..Från Sverige till Thailand skall du ha ett exportintyg från Svenska Tullmyndigheterna , det skall du få i Tullen Arlanda , kontakta dem innan ...Detta vill de ha i Thai tullen på Suwan när hunden kommer
 
 

Liknande trådar

P
Svar
22
Visningar
3 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp