Är Isaan det riktiga Thailand?

då får den svenska mannen hänga på och umgås med deras män varken dom gillar varandra el inte, så det nmax gör i Thailand och umgås med likasinnade är ju detsamma, eller?

Ja men här är det ju inte frågan om det, han avstår från Thai för att de tilltalar honom inte och han selekterar bland faranger, så han behöver ju inte oroa sig för antingen eller.:)

Vem 17 har ett intresse av ett land och flyttar dit 5555, skulle det vara någon typ av hobby eller?
Man kan väl flytta pga. många saker, vill komma bort ifrån tråkiga PK Sverige, skitvädret, tristessen, man vill ha sol, värme, tropikerna, slippa det inrutade svensson livet, det var väl mina anledningar.
Fanns ingen kvinna med i bilden när jag satt och drömde om att flytta utomlands men sant som du säger att kunde varit vilket land som helst med samma förutsättningar men tyvvär få länder som har samma förutsättningar för en expat så där passar Thailand in.
Men intresse av landet och folket ja du dom som flyttar av den anledningen till något land måste vara få, men klart dom finns dom med.

Ja det var ingen kritik, bara ett konstaterande och precis som du säger de andra delarna är nog mer på bordet än själva landet, kulturen och människorna. Jo, det är samma med mig, en kvinna var aldrig på tanke när jag bestämde mig för att åka till Thailand första gången och det tog nästan 20 år innan jag bestämde mig utan jag fann från det jag läste Thailand vara värt att utforska.

Om jag flyttar till Thailand så kommer jag inte att göra det av de anledningar du räknar upp!

Det var då en evinnerlig tur att du blev mera välvilligt inställd till folket i landet du bor, det kan säkert underlätta en hel del.

Och min inställning har inte med något PK att göra överhuvudtaget. Nej det har med mångårig erfarenhet att göra, jag har nämligen arbetat tillsammans med många olika nationaliteter hela mitt yrkesverksamma liv. Som ett exempel så kommer jag att vara ensam svensk på mitt nästa fartyg, övrig besättning blir enbart filippinsk. Och jag har inga problem med det, tvärtom.

Det ligger i en Thai kultur att vara vänlig och är uppfostrad att inte såra เกรงใจ utan utgångspunkten är att få människor att känna sig väl till mods!

Ja, det är ju vad jag i alla år sagt, få män flyttar till för att de har något intresse av Thai eller Thailand, utan det är enkom kvinnan. Det kunde ha varit vilket land som helst med samma förutsättningar.
Det finns även många svenska män som fortfarande har svensk fru men väljer att bo i thailand så din teori håller inte.

Stora anledningen till att Thai inte platsar att bli mina nära vänner är språket och kultur. Jag föredrar som jag skrivit innan när man delar språk och humor. Har ingenting med ras att göra vilket en del tydligen vill få det till. Här finns tusentals Svenskar så finns inget behov av att börja umgås med Thai.
Du skrev ju att du pratar flytande thai. Hur kan språket då påverka valet av vänner?

Eftersom du undrar så kan jag upplysa om att i onsdags när jag va på Revenue Office så sa dom till mig att dom önskade att alla falanger var som mig, såna som mig som dom vill ha här sa dom och log vänligt.
Det lät ju väldigt trevligt och jag log artigt tillbaka men kan inte påstå att jag tog det som en komplimang eller att det gjorde mig mer vävilligt inställd till Thai.
Så mycket agg mot Thaifolket du har. Det är helt otroligt, nu undrar jag vad dom har gjort mot dig, eller du mot dom, för att du ska känna som du gör.

Du skrev ju att du pratar flytande thai. Hur kan språket då påverka valet av vänner?
Du och Krille är tydligen inte läskunniga.
När folk tolkar som dom har förstånd till och sen lägger dom orden i munnen på andra och börjar kommentera utefter det så ballar liksom diskussionen ur.

När folk tolkar som dom har förstånd till och sen lägger dom orden i munnen på andra och börjar kommentera utefter det så ballar liksom diskussionen ur.
Jag läser och skriver utmärkt, dessutom talar jag Thai perfekt, jag har fler Thaivänner där, dessa skulle jag aldrig byta bort mot tjuriga svenskar, som tror att de är mer än vad de är.
Mina Thaivänner, både unga och gamla av bägge könen, känner jag inte igen din beskrivning av, som brist på självironi, kan ej bjuda på sig, rasister mm.mm Nej det stämmer inte.

Du skriver att du pratar flytande thai. I senare inlägg skriver du att den största orsaken till att du inte umgås med thai är SPRÅKET och kulturen. Det tolkar nog de flesta som aningen märkligt.
Men sanningen är antagligen att dina kunskaper i thailändska språket inte är tillräckliga för att prata flytande med thailändare.

Jag hänger nog inte med i svängarna. Tänkte du på svenska ambassaden i BKK. Jo det finns ju en del som pratar svenska där, men betydligt fler som talar svenska som inte jobbat där.

Utveckla gärna vad du menar.
Ja @Janne det inlägget va inte riktat till dig, hoppas du förstår:) Om inte ber jag dig om ursäkt:wai:

Senast redigerad av en moderator:
Du skriver att du pratar flytande thai. I senare inlägg skriver du att den största orsaken till att du inte umgås med thai är SPRÅKET och kulturen. Det tolkar nog de flesta som aningen märkligt.
Men sanningen är antagligen att dina kunskaper i thailändska språket inte är tillräckliga för att prata flytande med thailändare.
Du ska nog gå tillbaka och läsa om, du e änna helt utanför matchen om en säger.

Han har ju mycket erfarenhet av att olika nationaliteter, så drömmer gör han nog inte. Jag tror han kommer att klara sig bra i Thailand också, och han känner ju till folks dåliga erfarenheter vilket också gör honom mer förberedd. :)
Vad har han för erfarenhet av att bo i Thailand och umgås med Thai?

Jag läser och skriver utmärkt, dessutom talar jag Thai perfekt, jag har fler Thaivänner där, dessa skulle jag aldrig byta bort mot tjuriga svenskar, som tror att de är mer än vad de är.
Mina Thaivänner, både unga och gamla av bägge könen, känner jag inte igen din beskrivning av, som brist på självironi, kan ej bjuda på sig, rasister mm.mm Nej det stämmer inte.
Vet inte om du förstår det men din sanning är inte min sanning. Alla har vi vår uppfattning utefter vår egen situation. Jag säger inte att din uppfattning/åsikt är fel för dig, men jag har en annan.

Jag tror inte att uppfattningen man har om Thai är avhängt språkliga kunskaper då jag som sagt har vänner som bott här mycket länge som delar min uppfattning. Det beror nog mer på erfarenhet, var man bor och hur man analyserar sin omgivning, en del gör det inte alls utan bara flyter med.

Vad har han för erfarenhet av att bo i Thailand och umgås med Thai?
Inte mer erfarenhet än den jag har skaffat mig under dom snart 8 åren jag har varit tillsammans med frugan. Men thai kan inte vara så svåra att umgås med, jag tänker dock inte räkna upp alla olika nationaliteter som jag har jobbat med. Dessa har dessutom haft olika religiös bakgrund tidvis.

Som sagt, jag räds inte detta ett dugg, är anpassningsbar och respekterar andra människor oavsett nationalitet. Och vill jag träffa andra pensionärer kan jag ju alltid ta en tur till Hua Hin. ;)

Vem 17 har ett intresse av ett land och flyttar dit 5555, skulle det vara någon typ av hobby eller?
Man kan väl flytta pga. många saker, vill komma bort ifrån tråkiga PK Sverige, skitvädret, tristessen, man vill ha sol, värme, tropikerna, slippa det inrutade svensson livet, det var väl mina anledningar.
Fanns ingen kvinna med i bilden när jag satt och drömde om att flytta utomlands men sant som du säger att kunde varit vilket land som helst med samma förutsättningar men tyvvär få länder som har samma förutsättningar för en expat så där passar Thailand in.
Men intresse av landet och folket ja du dom som flyttar av den anledningen till något land måste vara få, men klart dom finns dom med.

Det finnes dem som har interesse for landet. Undertegnede er en av dem. Men jeg tror at "Lyco" ikke er så veldig langt unna sanheten. Mange utlendinger bygger sitt "en manns ghetto" og sitter der bak sine høye murer (fysiske og psykiske) og lever sitt "farlang" liv som dem ville ha gjort i eget hjemland. Forskjellen er stort sett et litt bedre klima og lavere priser.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp