Arbete för faranger

Nja det gör jag ju inte. Jag skriver att vi lärt oss i denna tråd att löje och hån mot faranger utan stora pengar är vanligt i Thailand. Har inte själv personligen råkat ut för detta fenomen även om jag givetvis vetat att det förekommer.
Men som sagts det är stor skillnad att råka ut för thaiarna på turistorterna och dom som arbetar i ren thailändsk miljö.
Värst är dom i området runt Khao Sant Road.
BTT
Så dom är värre på att håna farang för att han är fattig på en turistort? Som turist är man anonym ingen vet vart du bor eller vad du kör. Jag tror du menar att bartjejer har som taktik att säga farang kee nião när de vill du skall vara mer generös. Medan farang kee nok är något de kallar faranger som cyklar 555..

Jag skulle aldrig heller låna ut en större summa pengar där de skulle behöva pantsätta hus bil eller mark, sånt får bankerna sköta om men om svägerskans lata son inte varit en odugling så kanske vi löst det på något sätt för jag står och faller inte med 5 000 Baht dock skall de betalas tillbaka, det är en principsak.

En annan historia mellan svensk och thai.

En kompis i Buriram blev tillfrågad om han ville köpa mark av en släkting som kommit i ekonomiska problem, han köpte marken. Efter många år hade släktingen fått ihop pengar så han ville köpa tillbaka marken för samma summa som han betalat men det ville inte kompisen då marken stigit i värde. Släktingen tog det då rättegång som han förlorade och även större delen av pengarna han sparat ihop till advokatkostnader.
Jag tänker ofta på denna scenen när det gäller skulder.

En engelsman i Chaiyaphum hade inte tillräckligt med pengar för den årliga förlängningen.
Han fick bara 5 dagars uppehållstillstånd för att packa och resa hem.
Han fick rådet att söka nytt visum på ambassaden i London.

Han var gift, hade ett barn och två bonusbarn samt ett townhouse.

Jag har aldrig hört talas om att man ger någon form av rabatt för uppehållstillstånd.
Bara att betala under bordet är vanligt.
Han kunde åkt över till Savannakhet, fixat Visa O multiple entry 1 år spouse/family på konsulatet, inget ekonomiskt krav på det, har gjort det själv några gånger där.
Är när man gör om det till 90 dagars rapportering baserat på äktenskap som ekonomiskt krav kommer upp.

Sen skall ju TS flytta till Thailand och bo i by med thai, då kan det ju vara bra att lära sig thai så första året fixar han ju med utbildningsvisum och gå på Thaikurs.

Har sett Faranger löst inkomst eller arbeten på olika sett.

I Phetchabun var exets kusin gift med en Amerikan han var mellan 28-31 år, hans fru lika gammal.
Han hade ingen inkomst men hade köpt en begagnad lastbil för att köra sand för 1 miljon baht.
Han sa att dom drog in 30k i månaden på den, han bodde hos hennes föräldrar så pengarna gick till hushållet och svärfar körde.
Sen börja han som lärare och utökade med 15.000 baht.

Har sett farang som bakat pizzor på sin restaurang, han hade pizza ugn och bänk i ett avskiljt rum.

Faranger som har byggfirmor.

Som jobbar på hotellen i Bangkok, på ena vi var så var det en farang på varje thai i receptionen.

Som restaurang manager.

Inspektör på oljeriggar.

Såg att dom sökte folk inom block chain, så kan ju vara en utbildning att tänka på.

Man kan ta en universitetsutbildning och studielån, ta en utbildning med störst chans för arbete här.
Dusith Thani har 4 årig utbildning inom hotel management....
Man får CSN lån för utlandsstudier.

På Big-C Pattaya klang jobbar det farang, han har hand om brödavdelningen tror jag, man ser honom på morgonen där i skjorta och slips gå runt med listor och kontrollera, så misstänker chef för brödavdelningen.

Soffbutik jämter IKEA i Mega Bagna jobbar faranger som försäljare och tar hand om dom utländska kunderna.

Många condominium har utlänningar på försäljningskontoret och på kontoren i själva condominiumet, bla där jag har condo.

Mäklare finns det gott om, känt några som jobbat med det.

Lärare har ju flera skrivit men det finns ju mer än lägsta lärarlönen som dom flesta nämt, lönen på en statlig skola är en sak men jobbar du på dom bättre internationella elitskolorna här nere har du nog bättre lön än många lärare i väst men därtill kommer ju ett högt utbildningskrav med..

Ligger som sagt en del jobb ute på nätet, sök och kolla vad som är vanligaste yrket för faranger och sök till en utbildning här nere med inriktning på dem yrken som är mest vanliga för utlänningar.

Du får inte WP på retirement Visa men kan få det på Marriage visa så har du det slipper företaget söka visum baserat på arbete för dig, bara själva WP:t.

Han kunde åkt över till Savannakhet, fixat Visa O multiple entry 1 år spouse/family på konsulatet, inget ekonomiskt krav på det, har gjort det själv några gånger där.
Är när man gör om det till 90 dagars rapportering baserat på äktenskap som ekonomiskt krav kommer upp.

Sen skall ju TS flytta till Thailand och bo i by med thai, då kan det ju vara bra att lära sig thai så första året fixar han ju med utbildningsvisum och gå på Thaikurs.
Det innebär väl visarun varje 90 dagar med O multible entry och det hade knappast denne engelsman råd och ork med.
Han festade rätt hårt och kunde vara allmänt otrevlig ibland.
I övrigt snäll och omtänksam.

Resan till gränsen är runt 40 mil.
Buss, hotell, visum till Kambodja och till Thailand kostar en peng varje tre månader.

Nu är det enklare under pandemin.

Har sett Faranger löst inkomst eller arbeten på olika sett.

I Phetchabun var exets kusin gift med en Amerikan han var mellan 28-31 år, hans fru lika gammal.
Han hade ingen inkomst men hade köpt en begagnad lastbil för att köra sand för 1 miljon baht.
Han sa att dom drog in 30k i månaden på den, han bodde hos hennes föräldrar så pengarna gick till hushållet och svärfar körde.
Sen börja han som lärare och utökade med 15.000 baht.

Har sett farang som bakat pizzor på sin restaurang, han hade pizza ugn och bänk i ett avskiljt rum.

Faranger som har byggfirmor.

Som jobbar på hotellen i Bangkok, på ena vi var så var det en farang på varje thai i receptionen.

Som restaurang manager.

Inspektör på oljeriggar.

Såg att dom sökte folk inom block chain, så kan ju vara en utbildning att tänka på.

Man kan ta en universitetsutbildning och studielån, ta en utbildning med störst chans för arbete här.
Dusith Thani har 4 årig utbildning inom hotel management....
Man får CSN lån för utlandsstudier.

På Big-C Pattaya klang jobbar det farang, han har hand om brödavdelningen tror jag, man ser honom på morgonen där i skjorta och slips gå runt med listor och kontrollera, så misstänker chef för brödavdelningen.

Soffbutik jämter IKEA i Mega Bagna jobbar faranger som försäljare och tar hand om dom utländska kunderna.

Många condominium har utlänningar på försäljningskontoret och på kontoren i själva condominiumet, bla där jag har condo.

Mäklare finns det gott om, känt några som jobbat med det.

Lärare har ju flera skrivit men det finns ju mer än lägsta lärarlönen som dom flesta nämt, lönen på en statlig skola är en sak men jobbar du på dom bättre internationella elitskolorna här nere har du nog bättre lön än många lärare i väst men därtill kommer ju ett högt utbildningskrav med..

Ligger som sagt en del jobb ute på nätet, sök och kolla vad som är vanligaste yrket för faranger och sök till en utbildning här nere med inriktning på dem yrken som är mest vanliga för utlänningar.

Du får inte WP på retirement Visa men kan få det på Marriage visa så har du det slipper företaget söka visum baserat på arbete för dig, bara själva WP:t.
Tack så mycket för tipsen!

Då har du gott om tid att bygga upp ett saftigt sparkapital....
Spekulationer i Bitcoin eller trygga fonder som Skandia.
Överlägsen avkastning mot pengar i bank eller madrassen.
+2-3% per månad gör dig till kung innan pension.

Först borde han ordna sig kapital för att satsa på investeringar.
Frågan är egentligen hur bråttom han har till Thailand…och varför just Thailand.
Inte för att det är något fel på Thailand, men det finns helt klart enklare länder om man bara vill undvika Sverige.

Först borde han ordna sig kapital för att satsa på investeringar.
Frågan är egentligen hur bråttom han har till Thailand…och varför just Thailand.
Inte för att det är något fel på Thailand, men det finns helt klart enklare länder om man bara vill undvika Sverige.
Stämmer, Malta och Cypern är i ropet och delvis Grekland.
Populära länder för ryssar, asiater som både vill investera och på köpet få ett EU-pass för fria resor inom Unionen.
Låga skatter som dock inte är pensionsgrundande i Sverige.

Bra klimat, kanon mat, viner av bra klass och väldigt vackra kvinnor.
Wow....

Stämmer, Malta och Cypern är i ropet och delvis Grekland.
Populära länder för ryssar, asiater som både vill investera och på köpet få ett EU-pass för fria resor inom Unionen.
Låga skatter som dock inte är pensionsgrundande i Sverige.

Bra klimat, kanon mat, viner av bra klass och väldigt vackra kvinnor.
Wow....

Ja, allt är väl egentligen beroende av varför man vi dra och vad man söker.
För egen del så skulle jag kunna jobba och bo i Thailand, men jag skulle aldrig jobba och bo där om inte lönen var bra.
Sedan kan man kanske tvista om vad en bra lön är.

Drömmar är det som tar en frammåt, när jag var 18 år stod jag på fiskebåten och dagdrömde om att flytta utomlands, när jag var 36 kom jag iväg helt oplanerat ;)
När ja var 30 började ja känna lite pengar. Hade då jobbat i en del olika länder. Att de blev Thailand var inte konstigt, jobbade me thai i mellan östern mycket trevligt folk. Åkte ner dit första gången 82. Åkte inte till dom kända ställena, åkte runt lite . 2014 jobbade i Sverige träffade hon som blev min fru. Nu pensioner boende här, trivs bara denna Corona som inte är bra

Ja, allt är väl egentligen beroende av varför man vi dra och vad man söker.
För egen del så skulle jag kunna jobba och bo i Thailand, men jag skulle aldrig jobba och bo där om inte lönen var bra.
Sedan kan man kanske tvista om vad en bra lön är.
Ganska skönt att slippa bry sig om lön.
R
Sen åtta år tillbaka har jag haft en bra lön utan att behöva jobba.
Ingen lön för att behöva svälta, det räcker och blir över.
Väljer man ett billigt land i Asien räcker det till både hus, bilar och diverse onödigt.

Sen har jag jobbat 6 år till som egen företagare men det är främst som en hobby.

Min pension är varken hög eller låg om jag jämför med mina grannar och vänner.

Enda jag står för är att försörja min fru och hennes familj tills luften tar slut.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp