Arbete för faranger

Dricker nästan inget i Sverje nej. Men en chang skall det fanimej bli om Isaan säger att Thailand är ett fint land eller flickorna är underbara. Om han någonsin råder någon till att flytta dit så tar jag o fläskar på med en Singha
Nå har jeg bodd her så lenge at det ikke er til å unngå å legge merke til både thaienes og utlendingenes oppførsel og jeg har lagt merke til at begge har forandret seg siden jeg først kom til Isaan for 21 år siden. Thaiene har blitt mer interessert i “penger” og utlendingen har åpnet opp lommeboka mere. Noe som har medført utrykket “farlang do”. Noe som jeg synes er veldig trist for thaiene er i bunn og grunn et hyggelig folkeferd. Men jeg må ærlig innrømme at jeg til tider kan være litt “drittlei” hele landet og vurderer å finne meg andre beitemarker. Men når det kommer til stykket så har jeg et godt liv i Thailand og blir trolig her til jeg detter av stolen.

Jeg ønsker på ingen måte å fraråde andre utlendinger i å bosette seg i Thailand, men man må innhente fakta om landet og ta landet og kvinnene for hva det er. Ikke “falle på kne” og himle med øynene når kvinne-mennesket bedyrer sin kjærlighet til deg. Litt gangsyn må man vel ha på sine eldre dager.

Språket har väl för sjutton ingen betydelse, vill vi bara förstår vi både norska och danska. Hade jag skrivit på ett norskt forum hade det blivit på svenska, jag förstår norska i tal men behärskar det inte i skrift.
Så intressanta är inte hans inlägg att jag ska kämpa igenom den texten på norska.
Kan också säga att jag är ännu sämre på danska.
Västerbotten ligger för långt bort så även skånska i tal ger mig stora bekymmer.

Nu väljer jag själv vad som jag tycker är läsvärt.

...når kvinne-mennesket bedyrer sin kjærlighet til deg.

Det är denna kvinne-mennesket som bedyrar sin kjerlighet till mej. :)

Och hon fångade mig när jag var på botten och vi tog oss upp i himmelen tillsammans.

Vad hur du gjort 21 år i Thailand förutom att bara sitta o klaga?

1598423003104.jpg

20210302_112133.jpg

1572089050090.jpg

Det är denna kvinne-mennesket som bedyrar sin kjerlighet till mej. :)

Och hon fångade mig när jag var på botten och vi tog oss upp i himmelen tillsammans.

Vad hur du gjort 21 år i Thailand förutom att bara sitta o klaga?

1598423003104.jpg

20210302_112133.jpg

1572089050090.jpg
Som jeg svarte et annet medlem. Søk på FB etter gruppen “Maha Sarakham og området rundt” så ser du hva jeg holder på med. Du kan også søke på gruppen “Generelle lover og regler for oss som er glad i Thailand”. Kanskje du også trenger å ta en six-pack med Chang. He-he.

Så intressanta är inte hans inlägg att jag ska kämpa igenom den texten på norska.
Västerbotten ligger för långt bort så även skånska i tal ger mig stora bekymmer.

Du har hørt om Google translatør?

Då är det synd att jag skriver på svenska, nu kan du inte skylla på språket om du inte vill läsa min text. Och det endast ett fåtal som säger sig inte förstå min dialekt.

Då är det synd att jag skriver på svenska, nu kan du inte skylla på språket om du inte vill läsa min text. Och det endast ett fåtal som säger sig inte förstå min dialekt.
snälla skriv inte på skånska tack 555, skoj förstås, tycker det är trevligt med alla skandinaver på forumet även om det ibland kan vara lite svårt med språket, mvh från en icke nationalist

Som jeg svarte et annet medlem. Søk på FB etter gruppen “Maha Sarakham og området rundt” så ser du hva jeg holder på med. Du kan også søke på gruppen “Generelle lover og regler for oss som er glad i Thailand”. Kanskje du også trenger å ta en six-pack med Chang. He-he.
Varför skulle jag kolla den gruppen jag bor ju inte där. Jag är dock tacksam för att du har annat i ditt liv att göra än att sitta och skriva skit om Thailand.

Om du vill får du gärna dela det här så kan man få en mer nyanserad bild av dig. Man ser ju en röd tråd annars när du snart e uppe i tusen inlägg som samtliga handlar om att man inte kan lita på sin thaitjej alternativt att man kommer att vantrivas i landet

Varför skulle jag kolla den gruppen jag bor ju inte där. Jag är dock tacksam för att du har annat i ditt liv att göra än att sitta och skriva skit om Thailand.

Om du vill får du gärna dela det här så kan man få en mer nyanserad bild av dig. Man ser ju en röd tråd annars när du snart e uppe i tusen inlägg som samtliga handlar om att man inte kan lita på sin thaitjej alternativt att man kommer att vantrivas i landet
Du må ikke gjøre deg blind på en håndfull av mine innlegg som ikke faller i din smak. For hva du påstår er ikke sant.

Jag hör en skepticism i din fråga och oavsett vad jag skulle svara i frågan så misstänker jag att du redan gjort dig en föreställning om hur det kommer gå för mig. Din fråga är egentligen hur adaptiv jag är inför nya kulturer, misstänker jag? Jag skulle nog säga att jag är mycket adaptiv och fördomsfri.

Jag nöjer mig att säga att jag inte är intresserad av strandliv och paraplydrinkar i Thailand, även om det skulle vara trevligt att uppleva någon gång i mitt framtida liv.

Men det är ju inte detta som tråden handlar omom.
Hej

Är du genuint intresserad av Thailändarna och är beredd att ta till dig av deras kultur och traditioner, villig att lära dig språket och leva tillsammans med lokalbefolkningen på deras nivå så kommer det nog att gå bra för dig.

Du hör helt rätt I att inte lyssna för mycket på alla skeptiker, ge det en chans och se hur det fungerar just för dig.

Dom flesta utlänningarna i Thailand lever i små enklaver på turistorter eller större städer, ungefär som utlänningar i vissa områden i Sverige.

Strunta i utlänningarna och ägna din tid åt att lära dig språket, integrera dig efter bästa förmåga och skaffa Thailändska vänner är mitt råd.

Mvh isan lover

Det kan godt hende at noen lærere får mer enn 35 000 baht, men jeg tror at dette er unntak hvor vedkommende har en høyere utdannelse. Så TS vil trolig ikke kunne sikte seg inn på 50 000 baht.

Talade med en av mina söners fd huvudlärare för ett halvår sedan, engelsman. Han hade då sökt samma tjänst på Harrows International för där låg lönen på drygt 200k/mån plus traktamente.
Jepp jag vet att det inte finns hur många sådana skolor som helst utspritt över hela landet. Vill bara ge lite perspektiv till byaskolorna som inte är normen för alla. Det kan ju vara så att TS är kvalificerad att komma in på någon internationell skola i någon av de städer där dessa finns så kan ju vara intressant att veta isf.

Är man kvalificerad i Thailand så finns det möjligheter att tjäna bra med pengar och leva ett gott liv, de flesta lyckas självfallet inte hela vägen men försöker man inte så blir det naturligtvis omöjligt. Sen är det ju naturligtvis inte enbart lönen som avgör om man mår bra eller inte men TS verkar ju vara i behov av en nystart så hälften vågat hälften vunnit.

Håller annars med dig om att pengatänket i Thailand har ökat de senaste decennierna men det är väl naturligt när det även gjort så i resten av världen. Löneutvecklingen hos de med utbildning eller som hamnat på rätt plats har varit långt kraftigare än i t.ex. Sverige skulle jag tro. Inget konstigt i det heller, Thailand är ju fortfarande mer eller mindre ett U-land på gott och ont.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp