Arbete för faranger

De var tvungen att flytta till nytt hus pga att gamla ägaren ville bosätta sig där eftersom han hade förlorat jobbet i Bangkok. Hon ville hitta något hus som inte behövde 1 eller 2 årskontrakt, vilket var svårt.
Ja sånt tär på ekonomin.
Börja om med 1-2 månaders förskottshyra plus någon månads deposition.
Hyrde man möblerat innan så är inte säkert att nya huset är möblerat så diverse inköp kan bli aktuellt.

Tack för klokskap och tips.
Jag har några lösa trådar som måste fixa sig först (ekonomin är en av dem.) Att leva bohemiskt och "simple life" har jag inget emot. Men det som kommer äta upp en stor del av kakan är förstås flygresor till Sverige och alla byråkratiska papper som ska betalas för.

Tack för klokskap och tips.
Jag har några lösa trådar som måste fixa sig först (ekonomin är en av dem.) Att leva bohemiskt och "simple life" har jag inget emot. Men det som kommer äta upp en stor del av kakan är förstås flygresor till Sverige och alla byråkratiska papper som ska betalas för.
Inga planer på att starta eget?
Finns många i Thailand, Filippinerna och andra länder som jobbar online mot Sverige och får lön från Sverige.

Det kan vara support åt svenska IT företag, försäljning av kabeltv, larm, lås, försäkringar mot provision.
Granska ritningar åt byggföretag mm.
Flera röntgen-läkare sitter i Australien och
granskar bilder åt svenska sjukhus.

Tidsskillnaden är en fördel i flera fall.
När arkitekten går hem kl 16.00 har ingenören i Asien just druckit första koppen kaffe.
På morgonen svensk tid är ritningar returnerade och färdiga.

Även support av IT har kunder dygnet runt.

Inga planer på att starta eget?
Finns många i Thailand, Filippinerna och andra länder som jobbar online mot Sverige och får lön från Sverige.

Det kan vara support åt svenska IT företag, försäljning av kabeltv, larm, lås, försäkringar mot provision.
Granska ritningar åt byggföretag mm.
Flera röntgen-läkare sitter i Australien och
granskar bilder åt svenska sjukhus.

Tidsskillnaden är en fördel i flera fall.
När arkitekten går hem kl 16.00 har ingenören i Asien just druckit första koppen kaffe.
På morgonen svensk tid är ritningar returnerade och färdiga.

Även support av IT har kunder dygnet runt.
Tanken lockar mig, men att hitta ett företag som är beredd att anställa mig kan vara svårt, framförallt för att jag saknar kompetens inom exempelvis IT. Det hjälper ju inte att jag säger att jag byggt upp en e-handelsplats 2012 utifrån ett ramverk, grafiskt har modifierat och designat webbplatsen, satt upp en databas (MySQL), programmerat lite HTML5 och modifierat JavaScript. De allra flesta vill ju att man ska ha en riktig universitetsutbildning. :)
Jag har givetvis googlat på denna möjligheten, och vad gäller jobb, är det inte helt lätt. Jag avstår gärna direkta säljjobb, då jag inte är tillräckligt driven att lura eller locka köpare. ;)

Men support av alla de slag är jag öppen för.

Men vad säger den thailändska regeringen om att man jobbar mot Sverige, men befinner sig i Thailand? Jag snor ju inte jobbet från en thailändare, men jag jobbar ju likförbannat på thailändsk mark.

Planer på att starta eget har jag, men det finns vissa begränsningar vad gäller det också. Skulle jag som konstnär överhuvudtaget få sälja mina alster i Thailand? Får jag ens måla mina tavlor och ha en sådan business? Får jag starta en 7/11-butik? Får jag spela musik inför publik (kanske om jag kontrakterar thailändska musiker)? Många frågor... :)

Men vad säger den thailändska regeringen om att man jobbar mot Sverige, men befinner sig i Thailand? Jag snor ju inte jobbet från en thailändare, men jag jobbar ju likförbannat på thailändsk mark.
Det ska nog inte vara något problem.
Naturligtvis ska din arbetsgivare ordna work permit åt dig.

Finns svenska sjuksköterskor som jobbar mot Sverige med work permit.
Rådgivning via telefon som många landsting har nytta av.

Dessa jobb konkurrerar inte med thailändsk arbetskraft.

Fördelar med svenska arbetsgivare är högre lön, avsättning till pension och bra försäkring.

Tanken lockar mig, men att hitta ett företag som är beredd att anställa mig kan vara svårt, framförallt för att jag saknar kompetens inom exempelvis IT. Det hjälper ju inte att jag säger att jag byggt upp en e-handelsplats 2012 utifrån ett ramverk, grafiskt har modifierat och designat webbplatsen, satt upp en databas (MySQL), programmerat lite HTML5 och modifierat JavaScript. De allra flesta vill ju att man ska ha en riktig universitetsutbildning. :)
Jag har givetvis googlat på denna möjligheten, och vad gäller jobb, är det inte helt lätt. Jag avstår gärna direkta säljjobb, då jag inte är tillräckligt driven att lura eller locka köpare. ;)

Men support av alla de slag är jag öppen för.

Om du kan hävda att det är nödvändigt att kunna svenska så blir det nog inga problem. På det här området så är du ju en expert. Säger de nej så blir det jobbet inte utfört i Thailand och Thailand missar att få del av dina inkomster.
Är osäker på hur du står dig i skattehänseende. Vissa som är uthyrda till Sverige av Thailändska företag betalar inte skatt. enligt de själva. Enligt de som jag talat med så verkar de hamna mellan stolarna.

Planer på att starta eget har jag, men det finns vissa begränsningar vad gäller det också. Skulle jag som konstnär överhuvudtaget få sälja mina alster i Thailand? Får jag ens måla mina tavlor och ha en sådan business? Får jag starta en 7/11-butik? Får jag spela musik inför publik (kanske om jag kontrakterar thailändska musiker)? Många frågor... :)
Ja, musik är tillåtet för utlänningar, bara du inte sjunger på thai.
Många filippinare har anställts av hotell och restauranger som underhållning.
Mot internationella turister behärskar dom engelska och sjunger på engelska.
Samma med att jobba i en reception på större hotell jobbar många utlänningar.
Fullt legalt.
Ett större hotell med internationella gäster måste ha personal som behärskar många olika språk.
I Thailand är ju kineser, koreaner, ryssar och japaner de största besökarna.

Det ska nog inte vara något problem.
Naturligtvis ska din arbetsgivare ordna work permit åt dig.

Finns svenska sjuksköterskor som jobbar mot Sverige med work permit.
Rådgivning via telefon som många landsting har nytta av.

Dessa jobb konkurrerar inte med thailändsk arbetskraft.

Fördelar med svenska arbetsgivare är högre lön, avsättning till pension och bra försäkring.
Hade jag fått välja hade det givetvis blivit en svensk arbetsgivare. :) Jag har en 6 timmars resa med tåg imorgon, så jag ska göra lite mer research. Tack gode (valfri gud) för att internet finns.
Om det är någon som har ett hett tips på arbetsgivare där man är oberoende av plats, får gärna PM:a mig. Jag skulle faktiskt kunna börja redan imorgon hemifrån Sverige. :)

Hade jag fått välja hade det givetvis blivit en svensk arbetsgivare. :) Jag har en 6 timmars resa med tåg imorgon, så jag ska göra lite mer research. Tack gode (valfri gud) för att internet finns.
Om det är någon som har ett hett tips på arbetsgivare där man är oberoende av plats, får gärna PM:a mig. Jag skulle faktiskt kunna börja redan imorgon hemifrån Sverige. :)
Störst chans har du hos de svenska mobiloperatörerna som ständigt behöver anställa för sin support på icke kontorstid.
Sena kvällar och nätter.
Dom står för utbildning, utrustning och manualer med de flesta problem som deras kunder drabbas av.
Man behöver inte vara IT expert för detta.

Störst chans har du hos de svenska mobiloperatörerna som ständigt behöver anställa för sin support på icke kontorstid.
Sena kvällar och nätter.
Dom står för utbildning, utrustning och manualer med de flesta problem som deras kunder drabbas av.
Man behöver inte vara IT expert för detta.
Samma gäller Swedbanks 'Kundservice'. 555

Det är något jag absolut har tänkt på. Som farang så är det mycket extra kostnader man måste ta in i beräkningarna. Även om det med svenska mått mätt är billigt att bo där, så är lönerna också därefter, om man inte har någon väldigt speciell inriktning som de thailändska myndigheterna värderar högt (dvs ofta något som i det långa loppet genererar jobb för thailändare).
Som ett exempel så skulle tjejen tjäna 9000 b/månad det första året, då det första året klassas som praktik. När hon har gjort praktikåret ligger hennes lön på 11.000-13.000. Inte heller det speciellt mycket. Å andra sidan tror jag hon kommer jobba med annat under deras "sommaruppehåll" (mars-mitten på juni).
Det vill till att jag har solid grund att stå på ekonomiskt. Det enda "extra" jag skulle vilja unna mig är snus, och med de lönerna som är så går rätt mycket av totalbudgeten åt till att köpa snus.
Har denne kvinnen fortalt deg at dersom hun skal få en godt betalt jobb så må hun betale en liten formue. Og hvem tror du skal betale de pengene.

Ja, musik är tillåtet för utlänningar, bara du inte sjunger på thai.
Många filippinare har anställts av hotell och restauranger som underhållning.
Mot internationella turister behärskar dom engelska och sjunger på engelska.
Samma med att jobba i en reception på större hotell jobbar många utlänningar.
Fullt legalt.
Ett större hotell med internationella gäster måste ha personal som behärskar många olika språk.
I Thailand är ju kineser, koreaner, ryssar och japaner de största besökarna.
Man trenger en arbeidstillatelse.

Har denne kvinnen fortalt deg at dersom hun skal få en godt betalt jobb så må hun betale en liten formue. Og hvem tror du skal betale de pengene.
Ja. Det vet jag redan. Vi har diskuterat det, hon och jag. Men vi är eniga om att vi flyttar dit jag får jobb i första taget. Jag blir i så fall huvudförsörjare. Hon kan alltid starta business på plats, om hon inte får jobb som lärare. Det är så hon och hennes mamma försörjt sig tidigare.

Man trenger en arbeidstillatelse.
Det är jag fullt medveten om. Skulle aldrig drömma om att jobba utan arbetstillstånd. Jag tar inga risker eller genvägar.

Som du förstår, Isaan, så är jag beredd på att gå "all in". Jag vet exempelvis att jag måste ta mc-körkort om jag ska köra scooter, medan poliser skiter fullständigt i om en thailändare har körkort eller ej (så länge det inte händer olycka). Det förväntas mycket mer av mig som utlänning än från en thai. Du kanske ser saker som hinder - jag ser det som möjligheter. Har man ett positivt synsätt och acceptans till kulturen (hur knasig och orättvis den än må vara), så finns alla förutsättningar att lyckas. Sedan hur man ser på att "lyckas" är en individuell fråga.

Det är jag fullt medveten om. Skulle aldrig drömma om att jobba utan arbetstillstånd. Jag tar inga risker eller genvägar.

Som du förstår, Isaan, så är jag beredd på att gå "all in". Jag vet exempelvis att jag måste ta mc-körkort om jag ska köra scooter, medan poliser skiter fullständigt i om en thailändare har körkort eller ej (så länge det inte händer olycka). Det förväntas mycket mer av mig som utlänning än från en thai. Du kanske ser saker som hinder - jag ser det som möjligheter. Har man ett positivt synsätt och acceptans till kulturen (hur knasig och orättvis den än må vara), så finns alla förutsättningar att lyckas. Sedan hur man ser på att "lyckas" är en individuell fråga.
Hva det ser ut til at du ikke helt forstår er at lover og regler i Thailand er lagd for å hindre utlendinger i å lykkes. Hva dem ønsker er at man enten investerer store pengesummer eller at man bruker store pengesummer. Og da blir det meningsløst å bruke tid, energi og kanskje også mye penger på noe man aldri kan lykkes med. Thaiene vil ikke ha oss utlendinger i Thailand og derfor lager dem visumregler som krever at vi enten er såkalte “kvalitets-turister som oppholder seg i Thailand en kortere periode og legger igjen en masse penger eller har krav om at vi må ha store pengesummer på et thailandsk bankkonto eller i pensjon.

Men vi är eniga om att vi flyttar dit jag får jobb i första taget. Jag blir i så fall huvudförsörjare
Märkligt upplägg tycker jag. Borde det inte vara enklare att hon blir "huvudförsörjare" då du saknar utbildning, kunskap och tillstånd för att jobba i Thailand? Om hon flyttade till Sverige så hade det ju varit naturligt att du stod för fiolerna men nu flyttar ju du till hennes land?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp