Bangkok, inte bara ett namn!

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Namnet på Bangkok visade ju sig vara populärt så jag lägger in lite till ;)

Detta jättelånga namn används ju bara i ceremoniella sammanhang och är ju inget var man/kvinna går omkring och säger, men det fattar ni ju säkert själva.

Sen får man ju tycka vad man vill, men jag tycker det är spännande och intressant, ju mer man sätter sig in i språket och dess ursprung, desto mer förstår man Thailand och dess kultur, traditioner och mentalitet och kanske någon annan också tycker att det är intressant.

Vad jag gjort är att få till en så bra översättning som det bara går, har sett en del svenska översättningar och engelska, men jag tycker de är så andefattiga. Genom att titta på flera olika översättningar både svenska och engelska samt genom att kolla de olika meningarna vad vart och ett ord eller stavelse betyder och dess ursprung med hjälp av Thai-Language och på internetsidor, tror jag mig fått fram det väsentliga i vad det betyder och lite historia.

God förnöjelse!

Mvh Peter :wai:


ชื่อเต็มของกรุงเทพฯ = Det fullständiga namnet på Bangkok

กรุงเทพ มหานคร อมรรัตรโกสินทร์ มหินทรายุธยา มหาดิลกภพ นพรัตนราชธานีบูรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์มหาสถาน อมรพิมานอวตารสถิต สักกะทัตติยวิษณุกรรมประสิทธิ์

คำอ่านภาษาไทย = Läs orden på Thai

กรุง เทบมะหานะคอน อะมอนรัดตระนะโกสิน มะหินทรายุดทะยา มะหาดิลกพบ นบพะรัดราดชะทานีบูรีรม อุดมราดชะนิเวดมะหาสะถาน อะมอนพิมานอะวะตานสะถิด สักกะทัดติยะวิดสะนุกำประสิด

คำอ่านภาษาอังกฤษ = Läs det transkriberat

krungthêep máhǎa nákhɔɔn àmon ráttànákoosìn máhǐnthára ayúttháyaa máhǎadìlók phóp nópphárát râatcháthaanii bùrii rom ùdomrâatchaníwêet máhǎa sàthǎan àmón phímaan àwáttaan sàthìt sàkkàtháttìyá wítsànúkam pràsìt

Nedan följer en förklaring både på thai och svenska

กรุงเทพมหานคร อมรรัตรโกสินทร์ มหินทรายุธยา

แปลสวีเดน: Änglarnas stad, den stora staden, där den odödliga (ráttànákoosìn Indras juvel=Smaragd Buddhan som finns på Wat Pra Keow, ráttànákoosìn heter också den gamla delen av Bangkok, där Grand Palace finns t ex) bor, den oövervinneliga staden (här refereras till Ayuttaya den tidigare storslagna huvudstaden.

แปลไทย: พระนครอันกว้างใหญ่ดุจเทพนคร เป็นที่สถิตของพระแก้วมรกต เป็นนครที่ไม่มีใครรบชนะได้

มหาดิลกภพ นพรัตนราชธานีบูรีรมย์

แปลสวีเดน: Den storslagna Kungliga huvudstaden smyckad med nio dyrbara juveler (nópphá= talet 9 (Pali) rát=Juvel, står för välstånd) stad full av glädje bùrii =Stad, rom =glädje. (Många städer slutar på bùrii =stad, kommun, Chantaburi, Thonburi, Kanchanaburi mm).

แปลไทย: มีความงามอันมั่นคงและเจริญยิ่ง เป็นเมืองหลวงที่บริบูรณ์ด้วยแก้วเก้าประการ น่ารื่นรมย์ยิ่ง

อุดมราชนิเวศน์มหาสถาน อมรพิมานอวตารสถิต

แปลสวีเดน: Omgärdad av magnifika Kungliga Palats, Den mest upphöjda, paradisiska platsen, hemvist för de inkarnerade änglarna, skickade av Indra (Indra var en krigargud i den Vediska religionen och omnämns i Rigveda=böcker med verser och hymner, ordet àwáttaan står för Avatar, alltså Indra i form av avatar.

แปลไทย: มีพระราชนิเวศใหญ่โตมากมาย เป็นวิมานเทพที่ประทับของพระราชาผู้อวตารลงมา

สักกะทัตติยวิษณุกรรมประสิทธิ์

แปลสวีเดน: Majestätisk skapelse av Visvakarma (Sanskrit = alla tings skapare, den allsmäktige, hinduisk gudom, wítsànúkam)

แปลไทย: ซึ่งท้าวสักกเทวราชพระราชทานให้พระวิษณุกรรมลงมาเนรมิตไว้

Mer i klartext och samlad text:
Änglarnas stora stad, där den odödliga gudomen bor, den oövervinneliga staden, den storslagna kungliga huvudstaden smyckad med nio dyrbara juveler och full av glädje, omgärdad av magnifika kungliga palats, hemvist för de reinkarnerade änglarna, skickade av Indra . Majestätisk skapelse av Vishvakarma.
 
Vilket arbete du lagt ner.. och så grundligt jobb. All heder till dig... tack gode gud att man fortfarande kan skriva BKK
 
"Gazton " sa:
Vilket arbete du lagt ner.. och så grundligt jobb. All heder till dig... tack gode gud att man fortfarande kan skriva BKK

Jo, men jag tycker ju att sådant här är intressant och roligt, jag är ju lite "nörd" på så vis ;D, så jag gör det ju för min egen skull men samtidigt vill jag ju dela med mig, vet att det kanske inte är alla som orkar sätta sig in i det, men man får en liten inblick i Thailand, kanske ett Ahaa, är det så det är!!

Mvh Peter :wai:
 
"insayt " sa:
Jo, men jag tycker ju att sådant här är intressant och roligt, jag är ju lite "nörd" på så vis ;D, så jag gör det ju för min egen skull men samtidigt vill jag ju dela med mig, vet att det kanske inte är alla som orkar sätta sig in i det, men man får en liten inblick i Thailand, kanske ett Ahaa, är det så det är!!

Mvh Peter :wai:

Och du sätter verkligen guldkant på CM. Stort tack :wai:
 
Fantastiskt intressant, Insayt! Du ger oss verkligen en inblick i Thailands kulturskatt, har du mer så återkom gärna. Jag är grymt imponerad och tacksam! :wai:
 
"ledarn " sa:
Den storslagna Kungliga huvudstaden smyckad med nio dyrbara juveler

Kan det ha med att det "bara" ska finnas 9 kungar tro ??

Du menar att det får bara vara nio Rama, nu har vi ju den nionde. Har ingen aning, har inte hittat något om det, var har du läst eller sett det? Kan du inte dela med dig! Mycket möjligt att det i så fall har att göra med talet 9.

Ja, talet 9 har alltid varit ett heligt tal i många religioner och kulturer. Inom Buddhismen är det Den högsta andliga makten, ett himmelskt tal. Thailand har ju influenser av den Hinduiska religionen och kulturen och Kung Ashok som regerade i Ashoka-riket vid BUddhas tid blev väldigt fäst vid Buddismen och införde Buddismen som religion i Ashoka-riket, skickade ut 9 missionärer för att sprida Buddismen till nio landsändar, bland annat hans son Maihindra en av Buddhas munkar tog Buddismen till Sri Lanka och kanske är det Mahindra som är omtalad här i Bangkoks långa namn máhǐnthára ayúttháyaa.

Den yngsta av religioner, Bahai som jag tidigare nämnt i min Indienresa, har ju anammat just talet 9. I Bahai-religionen är talet 9 centralt. Veckan har 9 dagar, året nio månader. Alla tempel har 9 ingångar en ingång var var och en av de stora religionerna. Talet 9 står för "fullständighet" och det är ju också det högsta ensiffriga talet och därför tydligen så speciellt, kan man ju tänka då Nirvana om 9 är det ultimata och fullständigaste samt högsta, den högsta andliga makten, ett himmelskt tal. Alltså längre en 9 kan man inte komma, så kanske inga fler Rama nu?

Alltså detta långa namn används ju aldrig numer, kanske i turistsammanhang eller ytterst sällan i ceremoniella tillfällen. Många av dessa ord är mycket gamla och härstammar från Sanskrit och ingen vet väl egentligen dess riktiga betydelse, det närmaste man kan komma den långa versionen och som används idag på t ex registreringsplåtar och skyltar är väl krungthêep máhǎanákhɔɔn.

Mvh Peter :wai:
 
Herregud Insyat säger som Gazton vilket otroligt grundligt jobb du har lagt ner på detta, oavsett om det mer är för din egen del eller för oss andra är jag tacksam för den tid du lägger ner på det! :wai:

Byscha!
 
"legolas " sa:
Tänk va olika vi människor är om vi jämför. Många man pratar med, de nämner aldrig det som du kommit fram till Insayt!! De pratar om Bangkok, och de pratar om "Nana" och Soi Cowboy" som det yttersta beviset på Bangkoks storhet som stad....
;D ;D ;D

Jo, alla skaffar vi våra referensramar genom olika sätt. Många sätter nog gränsen avsiktligt för hur långt man vill gå för att det skall passa sina egna behov, går man utanför den gränsen så raseras illusionen.

De allra flesta människor är ju inte direkt intresserade av att gå på djupet, utan nöjer sig med det allra nödvändigaste, så är det ju och det har jag all förståelse för. Jag är bara är sån, jag älskar att ta reda på saker och ting, måste bara få veta varför? Vad betyder det, Varför ser det ut så, hur kan det heta det, varför gör man så osv. Det ger mig en inre tillfredsställelse helt enkelt och samtidigt ökar det min förståelse för omvärlden!

Mvh Peter :wai:
 
"ledarn " sa:
Har inte läst det någonstans, utan är bara sånt man hört massvis av gånger...

Att det "bara" ska finnas 9 Rama... Vad kommer sedan ?? Det var bara en tanke jag fick när jag läste ditt inlägg om 9 juveler...

Ja det undrar jag också, vad skall Vajiralongkorn kronprinsen få för titel? Skall bli spännande att se den dag han blir kung, om han nu blir det, han är ju omdiskuterad för sitt vidlyftiga liv tydligen och inte speciellt populär heller vad jag förstått.

Mvh Peter :wai:
 
Tackar för historie lektionen Insayt,,,,,Med denna information i ryggen så kan vi ju alla här på CM ta ytterligare ett steg bakåt och peka på andra sk utlänningar och säga:farang,,,där går en farang. :wai:

Förövrigt:Hangover Part 2,,,,,utspelar sig i Bangkok och involverar State of Lebua !
 
"ledarn " sa:
Det här ämnet skulle jag vilja ha lite "kött på benen" om... (tror jag ??)

Men jag kan inte diskutera detta ens med min fru.... Man talar inte om kungahusets medlemmar i sådana sammanhang..
Vi falanger kan ju bara förlita oss på vad vi tror och vad andra falanger säger utan att vi vet att det stämmer till 100%..

Tusan..... Det är ju viktigt !! Ska man investera i ett land måste man ju få reda på saker tycker jag..

Nä...... Jag väntar med nya huset och mera markköp till efter kronskiftet...


Klokt talat ledarn, jag har liknande tankar. Frugan har varit på mig om diverse markköp, men jag väntar också tills vi vet vad som händer efter ett tronskifte. Jag är mycket medveten om att detta är en känslig fråga, så jag har aldrig nämnt mina verkliga skäl för henne.

Men hur är det i Thailand, kan man ha kvinnlig tronföljd? Jag vet ju att prinsessan är mycket älskad, kan inte hon ta över som drottning? Jag hoppas ju att Kungen lever länge till, men förr eller senare är ju ett tronskifte oundvikligt.

Kungen är ju oerhört älskad av det thailändska folket, och det har jag största respekt för!
 
"ledarn " sa:
Det här ämnet skulle jag vilja ha lite "kött på benen" om... (tror jag ??)

Men jag kan inte diskutera detta ens med min fru.... Man talar inte om kungahusets medlemmar i sådana sammanhang..
Vi falanger kan ju bara förlita oss på vad vi tror och vad andra falanger säger utan att vi vet att det stämmer till 100%..

Tusan..... Det är ju viktigt !! Ska man investera i ett land måste man ju få reda på saker tycker jag..

Nä...... Jag väntar med nya huset och mera markköp till efter kronskiftet...

Jaha, jo kanske bäst så, Linda min flickvän hyser ju faktiskt lite oro har jag märkt över denna sak. Berra läs här http://en.wikipedia.org/wiki/Sirindhorn

Mvh Peter :wai:
 
Fasen Isayt nu blev ja grymt imponerad av dig :wai: ett riktigt bra arbete du lagt ner här intresant läsning gubben :wai:
in me mer bara för detta e intresant.......
 
Ja, visst är jag orolig för valet. Vi skall ju flyga till Bangkok 3 juli, stanna en natt på hotell intill ambassaden, besöka den 4 juli och hemresa på natten. Frugan säger inga problem, hoppas att hon har rätt.

Jag tänker i varje fall inte ge mig ut på några shoppingrundor i Bangkok dom dagarna, stannar helst på hotellet.
 
En sång att hjälpa thailändare kommer ihåg namnet ..
Jag måste sjunga om ni fråga mig om Bangkok .


 
Phirawan!

Helt fantastiskt underbart, kanon att de gjort en sådan video, man kan förstå att Thailändarna är stolta över sin huvudstad!

Tack Phirawan!

Mvh Peter :wai:
 
Tack själv Peter!

Jag är jätte glad att du kommer då och då ..och det gör att språkhörna mer intresserar!!

Vi behöver dig.. :wai: :wai:

MVH
Phirawan
 
Phiran tack tillome tanten sjöng me när ja tittade på dom 2 videorna dom kunde hon utantill


glimten66
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp