Hej
Jag hoppade ju av mitt gamla jobb när jag fyllde 55 år och det har jag aldrig ångrat, saknar inte själva jobbet men trivdes med det när jag höll på med det, är glad över att jag hade just det jobbet och fick många fina år där.
Det man saknar är väl som du själv är inne på arbetskamrater och andra man hade att göra med i jobbet, men det går ju att ha kontakt med en del av dom även efter det att man slutar, så är det för mig eftersom många kommer hälsar på både här på kusten och i vårt hus i Thailand.
Sen har du nog stora chanser att göra några inhopp i ditt gamla jobb om du vill, känner ju en del pensionerat sjöfolk här ute och även kaptener som har gjort lite inhopp och gjort någon resa ibland, så den möjligheten finns nog.
Själv blev jag återkallad till mitt gamla jobb efter det att jag slutade, gjorde några inhopp på 3 till 5 veckor, det var kul att träffa alla igen och hjälpa till när det behövdes, det fungerar ju ett tag men sen faller certifieringar och liknande, det brukar ju dessutom vara väldigt lönsamt att ställa upp om den tidigare arbetsgivaren behöver ens hjälp, det gör ju också det hela mer intressant.
Min lediga tid har jag fyllt med lite jobb på kommunen under sommarhalvåret, träna ungdomar i fotboll, fiska och bygga hemma, samt tillbtinga 3 månader om året i Thailand, det har varit väldigt trevligt och det är lite lyx att få använda sin tid till det man själv vill, när man vill och har lust.
Mvh isan lover