Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

"Phonta " sa:
:)Kul att det blev fart på denna tråd , och välkommen åter Legolas . jag har saknat Dig... Vad gäller detta med att köra folk på flaket så kommer jag aldrig att ta folk på mitt pickisflak , om jag skall ha en pickis vill säga , enda andledningen är ju att jag då kan ställa min Big Bike på denna när jag drar från Isaan ..... ;DNä.. det blir om det blir en bil en begagnad SUV inköpt av en Farang som har ägt den sen den vara ny , annars inget bilköp ... Thai är katastrof med fordon ... Det finns enligt säker polisiär källa tillstånd att ha tvår personer på ett pickisflak , försäkringar omfattar detta , undar om det innefattar ersättning till de som får huvut avslitet när de far in i skogen med 120 km .. kompletta idioter åker på flak inga andra ..Nu när det verkar som om vi säljer huset så vet frun att det finns slantar , då infinner sig genast frågan om bil , glöm ,bara glöm detta minst ett år till när vi kommer ner tänker jag då för mig själv .....Angående MC mekar eller By mekar , aldrig och då menar jag ALDRIG att en By mek får röra min Shadow , dom är totalt okompetenta och outbildade ,drar sönder allt , gå till märkesverkstad med era små MC ,kostar i stort sett ingenting, gå till en riktig Big Bike mek med Er eventuella Big Bike .. finns tyvärr inte många , finns en på Teprasip Road i Pattis och en i Khon Kaen , men den djäveln skall lära sig att inte dra oljefilter med rörtång , djädra puckon är de >:( >:( >:(

Nej , jag har nu alla verktyg inklusive MC lyft , så jag skruvar och underhåller själv , jag åker ju Nipponhoj så det blir mest putsa , har iofs med mig ett nytt "nerkuggat"bakdrev till min hoj , räknar med att det kommer att ta ner varvtalet ca 500rpm ,vilket är utmärkt på Highway.. :)

Jajamen, motorintresse finns det!
Jag kör ju som Micke en Lifan V-twin 250 och kan bekräfta att det inte finns en kunnig mek att uppbringa i närområdet, bor man på landet så meckar man själv. Det blir ett stort problem om man lämnar in hojen och "tror" att de gör vad de skall. Jag har bevis för att en av Korats stora verkstäder (där jag köpte hojen) är fullständigt inkompetenta på verkstadssidan. Vi kanske kan göra gemensam sak när du kommer hit :)

När det gäller 2 personer på flaket, snackar du Thailand då? Jag har förstått att det är förbjudet inom EU och de flesta statera i USA. Här i Thailand är det väl som vanligt, polisen bryr sig inte om att genomdriva lagar om de inte själva tycker det behövs, och det tycker de oftast inte. Omkörning på insidan, köra mot trafiken på fel sida, överlast, hjälm... Listan kan göras hur lång som helst.

När det gäller pickup så tänk på att flaken är korta, jag får inte upp min Lifan på Mitsun trots att den bara är 2-dörrars. Sedan är det faktiskt lugnast att inte ha pickup även om det var bra under byggtiden. Folk kommer att tjata hål i huvudet på dig om att "åka med" på flaket.

Gott då har jag en privat meck när jag e nere så se till o skaffa en pickis så jag kan ringa om det händer nåt me biken ;)

Sen det där o åka på flaket jag har nog själv suttit några hundra mil på flaket okey ingen säkerhet men förbannat skönt me en is hink me lite förfriskningar ;)

20121208_131139.jpg

20121213_123549.jpg

20121217_090535.jpg

20121217_065421.jpg

20121217_071602.jpg

"mackes " sa:
Jajamen, motorintresse finns det!
Jag kör ju som Micke en Lifan V-twin 250 och kan bekräfta att det inte finns en kunnig mek att uppbringa i närområdet, bor man på landet så meckar man själv. Det blir ett stort problem om man lämnar in hojen och "tror" att de gör vad de skall. Jag har bevis för att en av Korats stora verkstäder (där jag köpte hojen) är fullständigt inkompetenta på verkstadssidan. Vi kanske kan göra gemensam sak när du kommer hit :)

När det gäller 2 personer på flaket, snackar du Thailand då? Jag har förstått att det är förbjudet inom EU och de flesta statera i USA. Här i Thailand är det väl som vanligt, polisen bryr sig inte om att genomdriva lagar om de inte själva tycker det behövs, och det tycker de oftast inte. Omkörning på insidan, köra mot trafiken på fel sida, överlast, hjälm... Listan kan göras hur lång som helst.

När det gäller pickup så tänk på att flaken är korta, jag får inte upp min Lifan på Mitsun trots att den bara är 2-dörrars. Sedan är det faktiskt lugnast att inte ha pickup även om det var bra under byggtiden. Folk kommer att tjata hål i huvudet på dig om att "åka med" på flaket.

Kan inte hålla me att alla meckar e skit har en bra meck inne i Wapi pathum som meckar me min när det behövs .
så det finns faktiskt dom som kan ;)

Älskar att åka men hatar o mecka själv :)

Kan du inte lägga in en bild så får ja se hur den ser ut original

Här kommer en bild när den var ny, har satt på sidoväskor efter det. Kvaliteten står i rätt bra proportion med vad man får betala, Lifan 1000cc - ingen bra ide...

När det gäller Pickup så behöver man inte så mycket fantasi för att förstå vad som händer med folket på flaket vid en krock eller punktering i 120 km/t...

IMG_0482.jpg

Hej
Vem är det på bilden , då menar jag på hojen på Åkern , knappast en farang va ,, låter du Thai köra Din hoj , händer inte i denna värden att en Thai sätter sig på min Shadow . ;)

"Sir One " sa:
Bilar och motorcyklar i Thailand.
Är många thai som mitt ex är? Hon har en Izuzu av nyare model men vill ha en bil med fler säten och säkerhet i. Det var kanske jag som fick henne på dessa tankar då jag förslog mitt finansierande av en sån bil den dag som jag drar ner till TH. Jag gillade inte att dottern och hennes föräldrarna sov på flaket när vi körde från BKK till Yasothon, inte ens när jag körde. Nå, hon och farsan började titta på nya bilar så fort jag åkt till Sverige och dom har tydligen fastnat för en Ford av något slag. Jag skulle tro att det var en S-max eller C-max. En Mondeo, eller en Citroen som jag har här i Sverige är en "liten bil" enligt henne och svarar inte upp mot hennes krav på att visa upp sig.
Mitt varnandes finger restes i luften då jag ansåg att det var bättre att fixa till ovanvåningen på huset i Yasothon eller köpa mer mark för odling och SEN skaffa en ny bil.
Jag vägrade givetvis en finansiering, inte bara för att jag inte har råd i dag utan mer för att det är direkt olämpligt för henne att sätta sig i skuld bara för att hon vill överglänsa sin omgivning. Stoltsera i lånta fjädrar är ett bra uttryck i sammanhanget.
Här har vi det kortsiktiga thailändska tänkandet i ett nötskal. Vad då planering?
Visst skulle kanske Sir One må bra av att släppa lite på planeringen, han lär väl inte ha evigheter kvar att leva men den småländska ådran i mig åstadkommer ett rött skimmer framför mina ögon när obetänksamma utgifter kommer på tal.
Jag kom till slut till insikt om hennes syn på saker och ting i ekonomiska sammanhang. Sure, hon jobbar 14 timmar per dygn, sju dagar i veckan och tjänar rysligt med pengar. Dessutom ger hennes 45 rai rismark en hygglig inkomst så ekonomiskt kan hon säkert lösa det. Men tyvärr så har detta med flärd blivit till en besatthet hos henne och med den dominans hon besitter har hon domterat farsan att gå med på vad som helst hon säger. Han, farsan och även morsan hade mått bra av att dra ner på tempot, dom jobbar lika mycket som hon gör och i samma rörelse.
Jag var villig att bidraga till en relaxad tillvaro för dem, låta dem njuta sitt otium skuggade av träden vid huset men Mammon segrade i kampen så jag kastade in handduken och låter dem sätta sig i en fåfäng skuld för inköp av ett jädrans plåtelände som luktar illa och som drar en massa soppa.
Jag älskar Isaan och kommer att åka dit men icke för att träffa henne. Det har jag nog inte råd med. Nä, det får nog bli en fattig farmarflicka att spänna framför plogen. Om jag stannat kvar så hade det nog fasiken varit jag som med hugg och slag hamnat där.

Ja ja, lite off topic men jag började i alla fall med att skriva om fordon.

Håller med dig helt Sir One. Känner igen det hela. Status med bil men skiter i hur man bor. Även de som inte har pengar ska ha en pickup. Jag har betalat en till svärfar så vi kan röra på oss när vi är nere, men säkerheten är ju inte hög. Finns bara bälten där fram, så ett barn kan vi spänna fast men inte det andra och vid olycka sitter ju massa folk i baksätet och på flaket ...

Som Ledare skriver så måste man även i våra trakter ha en pickup eller SUV, och inte köper jag en SUV nu, kanske den dagen jag flyttar ner. Jag vägrar köra taxi med andra bara familjen. Jag är farlang och jag har mina regler, sen får de tycka vad de vill.

Nu har min fru insett att det kanske inte är bäst att köpa bilar om man inte har ett ok hus eller knappt mat för dagen, men hon vågar inte säga det till sin pappa. Ja sa ok, vi skickar inga pengar . Vi betalar det som vi tycker de ska ha. Vi i detta fallet är jag. Thai kan inte planera, inte spara ... det fungerar inte.

Sir One hoppas du hittar en ny, men ge dem inte lillfingret, lova inget ... de vill bara ha mer. Va tydlig, du hjälper dem, men du bestämmer.

"Gazton " sa:
Återigen, håll er till ämnet. Vi har bara en motortråd, men femtielva trådar om hur duktiga/dåliga era kvinnor är på ekonomi. Gå gärna in där och fortsätt
. Slut på diskussionen.

Sent from my Iphone
using Tapatalk
Tack , det påpekande fick Du en karma för , snacka sönder en motortråd är för djävligt ,men det är lätt gjort när skrivklådan sätter in ,

Jag är ju mek i botten , då från Bil ,mC samt flyg så att skruva på egen maskin är inga större problem , jag vet inte hur det är med Lifanmaskiner men alla Japshojar finns det fina Engelska reparationshandböcker att skicka efter från Haynes , finns även en bokhandel på Roslagsgatan i Stockholm , han är en hygglig kille och tar hem det Du behöver .. Jag har en fet bok med bilder och reparationsinstruktioner min Shadow
Kanske skulle vi (några kunniga Faranger gå ihop i Isaan för att skapa en snygg och välordnad MC verkstad ,endast för utbyte , vi kan ha en lubb , MC Sweden tillex... ;D

Jag fick köra min drömhoj 5 dagar i Phuket. Kan bara säga att det var underbara dagar, dock insåg jag ganska snart att den var alldeles för stor för alla smågator i patpong ;)

Försökte hitta en rättvis bild av hojen, men hittade ingen. Någonstans finns foton av den.

Återkommer när jag hittat bilderna.

Det var en Kawasaki 1300cc , men kommer inte ihåg modellen, men det var en custom.

Kanske någon av er andra vet vilken jag talar om, ( tror det var årsmodell 2005)

Gazton

Sent from my Iphone
using Tapatalk

"Phonta " sa:
Hej
Vem är det på bilden , då menar jag på hojen på Åkern , knappast en farang va ,, låter du Thai köra Din hoj , händer inte i denna värden att en Thai sätter sig på min Shadow . ;)

Visst e det en Thai på min hoj hon som kör den där på åkern e ju min fru ;)
O det e djäkligt bra att hon kan köra den för när en annan har kastat i sig ett par bira då e det hon som får köra :)

Inge aphäng va .
Jag fattar inte hur en del kan sitta me sina aphäng o köra ;)

e3pSc.jpg

Nej för fan. Inget sånt fjanteri :)

Sent from my Iphone
using Tapatalk

Hur många av er har förståndet att använda hjälm nere i Thailand

sony ericsson 021.jpg

sony ericsson 022.jpg

sony ericsson 023.jpg

Du såg väl den som hängde på min hoj? Alltid på. Däremot kan jag åka och handla i byn utan hjälm. Lite Easy Rider känsla...

Tillbaka
Topp