Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

Har en riktig hjälm (svensk Hjälm) i Thailand , tar med mig ytterligare en kvalitetshjälm ner nu , båda intergral men den ena kan jag fälla upp /öppna upp till en jethjälm , bra när man kommer in till stan , den har även ett par integrerade solbrillor som jag fäller ner med en knapp. Visst använder jag ofta min harleykruka mod Nazi , någon talte mig att det skulle vara förbjudet i Thailand med denna hjälmmodell , ingen Thai vet vär vad Nazityskland var och än mindre vad de ställde till med ...

Nån som vet om detta förbud ?

Ingen bryr sig om vad du har på huvudet, det är upp till dig. Ett solfilm är bra att ha på visiret, speciellt på Integralhjälmar, det blir h-e varmt inne i dom.

Tänk på att du skall haft pengarna för Visat orörda i 3månader, kan vara bra med ett eget konto för dem.

Ska ni bo där uppe på landsbyggden så kanske bättre skaffe en sån här för lite cruising på risfälten.

74026_529823107035734_1120384522_n.jpg

"glimten66 " sa:
Japp så e det har du A-kort får du köra mc i Thailand me , men att rekomendera e att ta ett thai körkort vet av egen erfarenhet att man kan på ett konstigt sett få böter me internationellt som du slipper me thai,

sen tror ja även att det kan vara en fördel om det händer någe om du har thai kort
thai kort e inte svårt att skaffa .

När ja skaffa mitt thai fick ja göra reaktionsprov kolla synen o sen hade ja 30 frågor på en dator som ja va tvungen att klara o en liten uppkörning på en snitslad bana ;) frågorna va på engelska o om ja inte mins helt fel så va det minst 23 rätt...

Sen har jag även kamrater som bara lyckats o betala för sitt körkort

Första gången man tar körkort i Thailand så gäller det i ett år nästa gång man byter så får man fem års, men då måste du ha ett O eller A visa om du vill ha ett fem års men vet att även det går att betala sig fri från …
va svårare nu nere i Pattaya o få fem års om du inte hade rätt visa än det va i Roiet kompisen bytte sitt nu i Januari

micke

Hej !!
Du är bra påläst då det gäller KK för Thailand.
Jag bor här sedan drygt 3 år så jag vill kompitera lite ang Thai KK.
Har du A+B kk i swe så är det enkelt att få kk i Thai. Du tar bara ut ett Int. kk i Swe som du visar tillsammans med ditt swe kk. Du skall också ha ett papper från Imigartion, då skall du visa pass och adress var du bor, samt ett enkelt läkarintyg.
2 st foto skall även finnas med.
Sedan till traffic office, tänk på att i Thai så har man nästan lika dana kk som Swe men här får man inte alla intyg på samma kort, man får ett för varje fordon.
Har du bara B kort så be om det först, och frågar samtidigt om du kan få för Mc samtidigt.
Varför då THAI KK:
Jo, det står ju på det int. från Swe att det är giltigt i ETT år, ok det stämmer, men, det gäller bara i 3 mån. i Thailand under denna 1 års period. Så om du har ett Int och har vistats i Thai mer än 90 dag. så gäller det inte. Det innebär att du är helt oförsäkrad.

Se nedan text från Traffic office till andra länder vad som avses med KK i Thai.

Licence for new residents

After a stay of more than 3 months in Thailand, it is strongly recommended to apply for a Thai driving licence, even though international driving permits are legally accepted for up to one year. Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

To obtain a temporary Thai driving licence, holders of valid foreign driving licences must present:

- a valid passport with valid non-immigrant visa;

- signed copies of the passport's first page, the page with the current non-immigrant visa, the page with the last entry stamp and the TM-card;

- a certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days), the letter from the embassy being the fastest option;

- a doctor's certificate stating that the applicant is in good health, both physically and mentally (standard forms are available from most clinics and should not be more than 30 days old);

- 2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months;

- valid international driving permit plus signed photocopy or translated regular driving licence from the applicant's home country, certified by Embassy or consulate. (if available).

Period of validity of national driving licence

The temporary licence is valid for one year. After that, the definitive driving permit must be renewed every 5 years.

Model for national driving licence

The Thai temporary driving licence, valid one year, is blue; the definitive driving licence is green.

Model for international driving permit

International driving permits issued in Thailand conform to the model in the 1949 Convention.

Har du visa på 3 mån eller mer så är det inget problem att få Thai kk.
Glimten skrev att du kan få 1 eller 5 år det stämmer med en liten förtydligande,
första gången får ALLA 1 år sedan kan alla förläng kortet, har man O eller O-A så får man 5 år + tiden fram till din nästa födelsedag.
Har man annat visa så får man nytt KK på ytterligare 1 år i taget. Körkort kan även ge rabatter på tex. Nationalparker mm, där man annars som falang måste betala 400 tbh och Thai 40tbh, med Kk så betalar man samma som Thai. KK är billigt kostar under 600 Tbh totalt.

Ytterligare info ang källan till texten i stycket ovan

Gången är som följer.
Motororganisationen i ett land, i detta fall Thailand, rapporterar in till en databas vilka konventioner om vägtrafik som gäller.
När det är någon ändring så läggs detta in i den internationella databasen av landets motororganisation.
Stora förändringar i körkortskonventioner rapporteras av FN eller EU såsom nu det nya körkortsdirektivet som träder i kraft för EU stater inom EU under 2013.

Department of Land Transport
1032 Phahoh Yothin Road
Chom Phon, Chatuchak, Bangkok 10900
Tel: +66 662 2718888
Call centre: 1584

Karma långeman bra beskrivet där om det thailändska körkortet :)

Hej !
Tackar för din karma,troligen min första på forumet.

Försöker läggaq in en blid på min "Mia Noi" som gumman kallar den.

Min Yamaha 1100cc.jpg

Hej !
Gjorde i juli en tur på min Bike till cambodja, vi var 200 st från Thailand och 20 från Malaisia. Vi startade från gränsen 0800 fred 6 Juli till Phom Phen, 550 km, med avstängd väg så det var bara och åka.Framme 1830.
Var i Phom Phen till 8 Juli 0800, då åker alla vidare till Siam Reap för lunch, sedan vidare till Thai igen, passerade gränsen Kl:1800 efter 650km, sedan vidare hem till Chon Buri. med ytterligare 220 km hemma 2130 sönd kväll. 850 km den sista dagen.
En fantastig tur, mycket åka och fina upplevelser.
Här inga egna bilder då min kamera gick sönder, några länkar bjuder jag på nedan.

http://www.facebook.com/events/319151724820390/?ref=nf

http://www.facebook.com/events/31915172 ... 105312685/

http://www.wherevent.com/detail/Wolf-Tr ... -Fest-2012

Hoppas ni kan finna ut något av detta har ej själv kollat alla länkar.

Fan va nice Långeman det där e en skön resa :) o en djäkla masa goa bilder

micke

::) Här på tomten finns inga såna , för väl se nu när jag kommer ner till Ban Kao Koo.
Men där finns bara Tuk Tuk

IMG_0067.JPG

"Långeman " sa:
Hej !
Gjorde i juli en tur på min Bike till cambodja, vi var 200 st från Thailand och 20 från Malaisia. Vi startade från gränsen 0800 fred 6 Juli till Phom Phen, 550 km, med avstängd väg så det var bara och åka.Framme 1830.
Var i Phom Phen till 8 Juli 0800, då åker alla vidare till Siam Reap för lunch, sedan vidare till Thai igen, passerade gränsen Kl:1800 efter 650km, sedan vidare hem till Chon Buri. med ytterligare 220 km hemma 2130 sönd kväll. 850 km den sista dagen.
En fantastig tur, mycket åka och fina upplevelser.
Här inga egna bilder då min kamera gick sönder, några länkar bjuder jag på nedan.

http://www.facebook.com/events/319151724820390/?ref=nf

http://www.facebook.com/events/31915172 ... 105312685/

http://www.wherevent.com/detail/Wolf-Tr ... -Fest-2012

Hoppas ni kan finna ut något av detta har ej själv kollat alla länkar.

Janne när ni e så där många hur fan gör ni vid tankningar måste ju ta ett par timmar vi en bensinstation
Vet ju själv när vi har varit en 25-40 hojar som varit ute o åkt hur allt måste planeras lika dant me boenden o det har ju varit ute på en del 10-15 dagras me olika grupper o det e ju ett jätte uppdrag o fixa allt

så hur fasen gör ni inte lätt o hitta boende om ni e ett par hundra hojar.....

Micke

"ledarn " sa:
Tält !!

Det är ju inte kalla Norden dom åkte...

Ha ha skulle aldrig falla in o tälta en annan e ju lite bekväm av sig :)

o hur ofta har du sett en massa bikers tälta i Thailand ;) alla gruperingar som jag åkt me har bott på bra ställen o inga hål i väggen

"glimten66 " sa:
Janne när ni e så där många hur i hela fridens liljor gör ni vid tankningar måste ju ta ett par timmar vi en bensinstation
Vet ju själv när vi har varit en 25-40 hojar som varit ute o åkt hur allt måste planeras lika dant me boenden o det har ju varit ute på en del 10-15 dagras me olika grupper o det e ju ett jätte uppdrag o fixa allt

så hur fasen gör ni inte lätt o hitta boende om ni e ett par hundra hojar.....

Micke

Hej !
janne heter jag inte men förstår vad du syftar på.
Varje stopp som var efter 250 km så var det så ordnat att vi kunde äta samtidigt som vi tankade, restaurand bredvid, vi växlade , men det tog ändå 1.5 tim.
Hotellet var sponsor NAGAWORLD Phom Phen
2 middagar och 2 fruostbuffeer ingick. Lunchen i Siam Reap likaså, kostnad för var och en 3800 tbh / hoj + soppa. Billigaste hotellrummet kostar annars 9500Tbh/natten Sedan fick vi 2 T-shirt+1 långarmad tröja.

Tillbaka
Topp