Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

Knappast om det finns soppa i den

Ha ha! Ingen i min thai släkt tankar någonsin fullt!? Oftast är det tomt så nålen nästan kröker sig mot stoppet. Har försökt finna svar på detta men bara mötts med konstiga miner när jag frågar varför. Minen när man lämnar tillbaka en bil man lånat och tankat den full går inte av för hackor :)

Om gummans släkt lånat den så tankar dom inte den, dom säger bara att dom inte har pengar, så att dom bara tankar upp den med någon enstaka 20-bathare får man räkna med om dom absolut måste, men finns det soppa i den så lär dom köra tills den är snustorr och dör

Bra taktik. Kan vara bra att komma ihåg om det skulla behövas.

Är det någon som har kjöpt inn en tractor i Thailand? (begagnad)
I så fall är det något spesielt att se upp för?

SE till att den aldrig varit Thaikörd eller Thaägd , fråga mig en ny Kubota för sju år sen , ser idag ut som skit , reparerad
med allt utom riktiga reservdelar :(

Tror man skall tänka ett steg till om att låna ut sin MC till en Thai , många gånger körs denna MC av familjens ungdomar , UTAN GILTIGT KÖRKORT eller av annan Thai tillika utan giltigt körkort. Är olyckan framme och tillex en barn eller annan person förolyckas , då skall nog den farang som är skriven för denna MC hålla sig hemma från Thailand för all framtid , enligt Thailändsk lag är du ansvarig för att ingen obehörig kör denna , utan körkort är den dessutom helt OFÖRSÄKRAD , dvs du som ägare är ansvarig för alla skadeståndskrav , och kommer garanterat att sitta i finkan samt runt en eller två miljoner i skadestånd för vållande till annans död....

Nåt att tänka på kanske :rolleyes:

Uppe i Isaan har jag en som är skriven på mig , en gammal Honda Dream i mycket gott skick , den står inlåst i vårt sovrum , om någon rör den så är den familjen adjöss för gott har jag sagt min fru , så här långt har det funkat , ingen rör denna ,för då kommer hela familjen att ångra detta djupt ......

Tror man skall tänka ett steg till om att låna ut sin MC till en Thai , många gånger körs denna MC av familjens ungdomar , UTAN GILTIGT KÖRKORT eller av annan Thai tillika utan giltigt körkort. Är olyckan framme och tillex en barn eller annan person förolyckas , då skall nog den farang som är skriven för denna MC hålla sig hemma från Thailand för all framtid , enligt Thailändsk lag är du ansvarig för att ingen obehörig kör denna , utan körkort är den dessutom helt OFÖRSÄKRAD , dvs du som ägare är ansvarig för alla skadeståndskrav , och kommer garanterat att sitta i finkan samt runt en eller två miljoner i skadestånd för vållande till annans död....

Nåt att tänka på kanske :rolleyes:

Min fru står som ägare på min motorbike. Hon har inget körkort för motorcykel. Jag har dock thai KK för mc och det är jag som kör. Hur blir det då om olyckan är framme? Vilken försäkring bör man ha? Jag har varit på frugan om detta men inte fått något tillfredsställande svar direkt.

Min fru står som ägare på min motorbike. Hon har inget körkort för motorcykel. Jag har dock thai KK för mc och det är jag som kör. Hur blir det då om olyckan är framme? Vilken försäkring bör man ha? Jag har varit på frugan om detta men inte fått något tillfredsställande svar direkt.
E ju inte frugan du ska fråga om du vill ha bra svar..
En bra försäkring på moppen gäller för alla förare som har kk och den tecknas lämpligast via en falang försäkringsagent som har koll på villkor mm och förmedlar försäkringar till bolag som är vana vid falanger. En viktig del är att dom betalar borgen om det händer nåt allvarligt och man hamnar i finkan, annars något som polisen gärna utnyttjar och erbjuder frisläpp mot fet muta men med en bra försäkring kan man ge polisen fingret.

Det finns bra 2 partsförsäkringar i Thaibolag, som är enormt billiga med bra villkor, det är nog det du behöver.

Frugan säger att hon i samband med att hon betalade skatten på mopeden även fixade någon slags försäkring. Jag förstod det som att det var någon motsvarighet till vår trafikförsäkring. Jag sa till henne att jag nog bör ha en försäkring som gäller om jag är vållande också.

Är det någon som har något förslag på försäkringsbolag som har en bra försäkring att erbjuda? Ungefärligt pris på en sådan vore också intressant.

Min moppe är en Honda Click 125i, årsmodell 2013

Hej , jag har så kallad tredjepartsförsäkring på mina två tvåhjulingar , Virriya (kanske felstavat ) heter bolaget, båda anses vara sk. tunga MC 300 samt 1800 cc , detta betalar jag 1700thbt per fordon och år , du är du skyddad för ev skadeståndskrav från tredjepart , person samt materiella skador . Det kallas nr3 försäkring hos detta bolag ..
Du skall ej kontakta någon agent , vare sig Farang eller Thai , det har framkommit att de många gånger har stoppat slantarna i egen ficka. Det finns ett kontor i Khonkaen , söderifrån straxt efter Tapra ca en mil från Khonkaen , finns fler i Pattis samt säkerligen i Korat . Kontakta något av de stora kontoren samt teckna en dylik , tror den är billigare för en 125a

MVH Phonta

Tack Phonta, det skall jag kolla upp. Ja det där med agent blev jag direkt misstänkt emot. Frugans kommentar på agent var "Låter som dyrt, dom vill lura falang" :)

Hej , jag har så kallad tredjepartsförsäkring på mina två tvåhjulingar , Virriya (kanske felstavat ) heter bolaget, båda anses vara sk. tunga MC 300 samt 1800 cc , detta betalar jag 1700thbt per fordon och år , du är du skyddad för ev skadeståndskrav från tredjepart , person samt materiella skador . Det kallas nr3 försäkring hos detta bolag ..
Du skall ej kontakta någon agent , vare sig Farang eller Thai , det har framkommit att de många gånger har stoppat slantarna i egen ficka. Det finns ett kontor i Khonkaen , söderifrån straxt efter Tapra ca en mil från Khonkaen , finns fler i Pattis samt säkerligen i Korat . Kontakta något av de stora kontoren samt teckna en dylik , tror den är billigare för en 125a

MVH Phonta

Enligt frugan var det just Viriya vi hade som försäkringsbolag på vår bil. Vi hade tecknat en helförsäkring (vet inte vad det kallas i Thailand). Frugan körde in i en pickis och var vållande men försäkringsbolaget var tydligen väldigt hjälpsamma och fixade allt.

Har nu gett frugan i uppdrag att teckna en liknande försäkring på min moppe :)

Det jag har hört är bara gott om detta bolag , sen finns en annan aspekt , händer det en olycka , flytta ej på fordonen , ring förs.bolaget direkt, de har agenter överallt , sen tar dem diskussionen med motparten samt ev inblandad polis .

diskutera aldrig själv , det gör förs .bolaget åt dig ... Fota allt först om du måste flytta ev fordon...

Det finns bra 2 partsförsäkringar i Thaibolag, som är enormt billiga med bra villkor, det är nog det du behöver.
Det är en trepartsförsäkring han skall ha , ett och två kan han ej få ... dessutom onödigt dyrt .. kollade ju upp detta förra veckan , du vet vilket bolag jag har ;) Den kallas nr 3 försäkring hos Viriya . Den täcker då iofs endast motparten , en klass 2 försäkring innebär stöld och brand på eget fordon , allt enligt försäkringskontoret Pattaya

Det är en trepartsförsäkring han skall ha , ett och två kan han ej få ... dessutom onödigt dyrt .. kollade ju upp detta förra veckan , du vet vilket bolag jag har ;) Den kallas nr 3 försäkring hos Viriya . Den täcker då iofs endast motparten , en klass 2 försäkring innebär stöld och brand på eget fordon , allt enligt försäkringskontoret Pattaya
Det vet du så väl att jag känner till,skrev bara lite fel.

Det kommer tusenvis av turister til Thailand hvert år som leier seg motorsykkel uten å ha hverken et nasjonalt førerkort, internasjonalt førerkort eller et thailandsk førerkort. Ikke bare er det venstrekjøring, men det er en trafikk-kultur som for oss utlendinger kan virke en tanke kaotisk. Jeg vil påstå at det er direkte farlig å kjøre motorsykkel i Thailand dersom man ikke har bodd der en god stund, har et thailandsk førerkort og er vant til trafikken.

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/dobling-av-norske-trafikkofre-i-thailand/a/10048764/

Angående mitt thailandske førerkort så har jeg en morsom historie.

Jeg har ikke norsk førerkort så jeg måtte ha en oppkjøring og en teoritest. Dette er snart 14 år siden og dette var langt ute i "ris-åkeren". Dem kunne ikke fortelle meg hva slags papirer jeg trengte så jeg måtte til hovedkontoret til DLT i Bangkok for å spørre. Men det utrolige var at en teoritest på engelsk for førerkort for bil hadde dem, men for motorsykkel var det KUN thai som gjaldt. Og da sier loven at man kan ha med seg en oversetter når man tar prøven.

Min "oversetter" besvarte alle de 20 spørsmålene for meg og resultatet ble 6 rette svar. Da rev tjenestemannen istykker prøven og tok fram en ny som var blank og ba meg skrive navnet mitt på arket. Han la så svarskjemaet over og krysset av alle de 20 spørsmålene. Og tjenestemannen ble "mektig imponert" over mine 20 riktige svar.

Tillbaka
Topp