Samet
Forumveteran
Möjligt för många hantverkare jobbar åt firmor i Stockholm från Norrland, är man egenföretagare så spelar konkurrens in och de sämre får dumpa sina priser.
Nu är det en kraftigt underskott på hantverkare i mitt län mot privatpersoner så alla som kan hålla i en hammare och vill jobba får jobb.
Flera firmor annonserar desperat efter pensionär som kan yrket för att klara av alla sina projekt.
Första veckan som pensionär blev jag uppringd tre gånger av företag som sökte arbetskraft. Rykten och snack på arbetsplatserna spreds att jag var tillgänglig men det stämde inte alls.
Här får du ingen elgubbe vitt under 700kr/timme via en firma. VVS och mattläggare är nästan omöjligt att få tag på utan personliga kontakter och svarta pengar.
Alla firmor vill jobba med nyproduktion så rep, underhåll kan gräva guld inom privata sektorn.
Jo. Jag känner till att det är brist på folk i Norrland och att ingen vill jobba där.
För några år sedan åkte jag med ett team gubbar från Göteborg för att göra jobb på SLU i Umeå. Trots att vi skulle resa 100mil enkel väg. Bo på hotell i 14 dagar med traktamente så var vi billigare än de lokala förmågorna.