SVT
Jag vet att jag läst någonstans tidigare, att detta ska gälla hela EU, men hittade denna just nu, och här finns ett prejudikat, som gäller Norden, och detta ärende påbörjades 2003 och avgjordes genom Dom i Regeringsrätten 2008.
andrejsdenruskige@
låter detta bra? eller är det något mer?
Dom om arbetslösa i Regeringsrätten: Tvingas söka jobb utomlands
Publicerad 5 juni 2008
Det var rätt av Byggnads a-kassa att sänka dagpenningen för en arbetslös snickare i Värmland som tackade nej till ett erbjudande om jobb i Norge. Det slår Regeringsrätten fast i ett beslut, uppger SVT:s Värmlandsnytt.
Domen innebär sannolikt att arbetslösa tvingas att acceptera arbete i hela Norden för att få behålla a-kassan.
Inte längre bara Sverige
-Den allmänna uppfattningen har hittills varit att reglerna gäller inom Sveriges gränser, men enligt det här domslutet så gäller det uppenbarligen inte längre, säger enhetschefen på Arbetsförmedlingens försäkringsenhet, Leif Tallskog, till TT.
-Vi blev litet överraskade själva, säger han.
Kanske i hela EU
Enligt Leif Tallskog kan en arbetstagare nu bli skyldig att ta ett erbjudet arbete i länder med likartade socialförsäkringssystem, om lön och övriga villkor är ungefär desamma – det vill säga i praktiken hela Norden.
Om det även kommer att innebära krav på att ta arbete i andra EU-länder, kan han inte säga i dag. För det behövs flera fall som prövas i domstol.
Kritiseras hårt
Domen möter hård kritik från fackförbundet Byggnads som anser att den får allvarliga konsekvenser:
-Resultatet av domen blir att de arbetslösa tvingas ta anvisade jobb utomlands och jag frågar, var går gränsen? För mig går gränsen vid gränsen, skriver Byggnads ordförande Hans Tilly i ett pressmeddelande.
-Domen får en stor betydelse för våra medlemmar som kan tvingas ta ett arbete i ett annat land. Arbetsskadeförsäkringen kan vara sämre i andra länder, likaså anställningstryggheten. Att ta ett arbete i ett annat land kan förändra tryggheten radikalt för de arbetslösa, säger Hans Tilly.
A-kassan sänktes med 25 procent
Regeringsrätten följer tidigare beslut i både Länsrätten och Kammarrätten som har överklagats.
Det var 2003 som den arbetslöse byggnadsarbetaren Per-Olov Persson i Lysvik i Värmland blev erbjuden ett jobb i Kongsvinger i Norge, tio mil bort. Han tog inte jobbet. Arbetsförmedlingen rapporterade det till a-kassan som sänkte hans dagpenning med 25 procent.
Per-Olov Persson är mycket missnöjd med dagens dom i Regeringsrätten:
-Jag är inte alls nöjd med domen. Jag tycker fortfarande att jag gjorde rätt som sade nej till jobbet i Norge, säger han till SVT:s Värmlandsnytt.
Nya riktlinjer
Efter kammarrättens dom i januari gick AMS ut med nya riktlinjer till arbetsförmedlingarna. Den som erbjuds jobb i ett annat land kan förlora a-kassan om han eller hon tackar nej. Efter regeringsrättens dom kan denna praxis bli vägledande för a-kassornas beslut.
Hela Norden omfattas