Billig Svensk arbetskraft?

1 Juli i år gäller denna försäkring i alla fall alla IF Metalls medlemmar, alla inom Livs har den, alla inom Unionen har detta. Dessa tre fack tillsammans har väl rätt så många medlemmar? Sen vet jag inte hur det ser ut inom de andra facken som handels och transport med flera men du kanske har bättre koll där?
Men nu skriver du om Fackföreningar.. Det finns inga krav på att vara med i en fackförening i Sverige.
Vad gäller för de som INTE är med i facket?

Men nu skriver du om Fackföreningar.. Det finns inga krav på att vara med i en fackförening i Sverige.
Vad gäller för de som INTE är med i facket?

Ja vad gäller om du krockar bilen men inte har en helförsäkring? Det svider... Det är lite upp till var och en att avgöra om man hellre lägger undan pengar på egen hand och rår sig själv eller om man vill ha en försäkring.

Får erkänna att fackens inkomstförsäkringar är fördelaktiga jämfört med privata försäkringar.

Man är inte tvungen att flytta till där jobben finns men då skall man inte heller ha några bidrag.:afro:
Ja, inte ska man väl behöva resa till ett annat land för att jobba. Typ Norge, Korea eller annat

Nu var det Du, och tidigare gunnarg@ , Phuketambassadören, är Ni verkligen säkra på detta att man inte behöver flytta till jobbet? jag har uppfattningen att har man kompetensen för ett jobb som anvisas, så kan det jobbet finnas i vilket land som helst inom EU. Att man har en bostad på en viss ort är inget skäl för att tacka nej till ett arbete, annars en kanongrej för arbetsskygga att bosätta sig på en ort utan arbetstillfällen, gå på bidrag hela livet...?

Ja vad gäller om du krockar bilen men inte har en helförsäkring? Det svider... Det är lite upp till var och en att avgöra om man hellre lägger undan pengar på egen hand och rår sig själv eller om man vill ha en försäkring.

Får erkänna att fackens inkomstförsäkringar är fördelaktiga jämfört med privata försäkringar.
Helt rätt!! En försäkring.. Man betalar om man har ett jobb och kan betala.
Men som en hel del här säger att det är ett bidrag är helt ute och snurrar!! :oops:
För att få full ersättning från försäkringarna skall man arbetat minst ett år och betalat in avgifter.
Alla har inte full tid. Alla har inte ens fått jobb. Alla kommer inte upp ens i "taket" för 80% ersättning.

Men som du säger.. Att vara med i ett bra fackförbund med bra villkor så tror jag att deras tilläggsförsäkringar är mycket bra.
Nu vet jag att flera arbetsgivare inte vill anställa folk som är med i facket. För då får de följa avtal som kostar lite mer.. ;)

Nu var det Du, och tidigare gunnarg@ , Phuketambassadören, är Ni verkligen säkra på detta att man inte behöver flytta till jobbet? jag har uppfattningen att har man kompetensen för ett jobb som anvisas, så kan det jobbet finnas i vilket land som helst inom EU. Att man har en bostad på en viss ort är inget skäl för att tacka nej till ett arbete, annars en kanongrej för arbetsskygga att bosätta sig på en ort utan arbetstillfällen, gå på bidrag hela livet...?

Du är inte riktigt med i matchen.
Jag jobbar typ 160 mil hemifrån och har även jobbat i Korea och skulle dra dit igen om det dök upp ett jobb.
Jag skiter i var jag jobbar.
@PanPan kanske också ska lägga sig ner och gråta då han inte jobbar hemma.

Kanske.. En svensk inom handels har en min lön på 130 kr/tim , 22360 kr/mån. Ca 71 550 Bath/mån. Kanske en Thai som arbetar i Thailand har samma lön inom 10 år..? Men då har svenskarnas lön stigit med. För Sverige vill ha inflation.
Jag tror som du.. Svenska kronan kommer nog att vara 1:1 inom ett par år.. Eller kanske 0,8 : 1 Thai mer värd? Vem vet?
Nu ska väl den handelanställde betala ca 5000 sek i KIS.

Om det är mitt inlägg Du svarar på, så förstår jag ingenting av vad Du svarar på...mitt inlägg handlade om man var tvungen att ta ett anvisat arbete inom EU, Du har ett arbete så detta lär väl inte beröra dig, Korea ligger inte i EU, och varför skulle PanPan gråta?

Du är inte riktigt med i matchen.
Jag jobbar typ 160 mil hemifrån och har även jobbat i Korea och skulle dra dit igen om det dök upp ett jobb.
Jag skiter i var jag jobbar.
@PanPan kanske också ska lägga sig ner och gråta då han inte jobbar hemma.
Nu är det väl inte så att alla har lika bra jobb och feta löner som ni har. En vanlig knegare med vanlig lön, skall han/hon pendla eller skaffa annat boende? Kanske de har familj med barn i olika åldrar? Några i grundskola och några på gymnasiet? Skall frugan då jobba hemma heltid trots att hon har timanställning?. Eller skall alla barnen bryta upp från deras utbildningar och skolgång?
Man får skilja lite på vad man arbetar med.. Alla får inte fet betalda resejobb..
Har själv rest i många år.. Legat på ute jobb. Det förstör familjen.. Frugan får ta hand om allt.. Många förhållanden har gått i kras pga resejobben..

Nu är det väl inte så att alla har lika bra jobb och feta löner som ni har. En vanlig knegare med vanlig lön, skall han/hon pendla eller skaffa annat boende? Kanske de har familj med barn i olika åldrar? Några i grundskola och några på gymnasiet? Skall frugan då jobba hemma heltid trots att hon har timanställning?. Eller skall alla barnen bryta upp från deras utbildningar och skolgång?
Man får skilja lite på vad man arbetar med.. Alla får inte fet betalda resejobb..
Har själv rest i många år.. Legat på ute jobb. Det förstör familjen.. Frugan får ta hand om allt.. Många förhållanden har gått i kras pga resejobben..

Ja, det är så det är i livet.
Är det någon mänsklig rättighet att få vara skogsarbetare i en öken...typ.

På tal om billig arbetskraft..
Många gnäller om att svenska lever på bidrag.. ( Sjukersättning, A-kassa mm ).
Varför inte införa samma system för alla pensionärer?? Det har ju i så fall också ett bidrag..
Moderaten Reinfeldt ville ju införa att alla skall arbeta till de är 75 år. Kanske ett bra tänk utifrån bidrags tänket..? :)
Alla som pensionerar sig vid 65 år eller innan, skall få samma förutsättningar som en arbetslös.. ;) Max 300 dagars pension. Därefter skall de uppfylla arbetsvillkor som arbetslösa. Arbeta i ca 6 månader innan ny pension utbetalas. Måste ju vara rättvist i ett samhälle.
Så kan de hålla på tills de fyller 75 år.. Om de inte kan arbeta så låt dem pendla till ett lättare jobb. Men givetvis skall de vara inskrivna på arbetsförmedlingen tills den dag de fyller 75 år.. Inget mygel.. Fyll i sökta jobb.
Kan man spela golf vid 66-75 år kan man fan i mig jobba med.. Alla pensionsförsäkringar betalas ut från den dag du är 75 bast!! ;)
För kan en 50 åring som är svårt sjuk bli utförsäkrad av FK, begäras söka jobb, och sedan kanske leva på socialen, så kan väl en frisk 65-75 åring arbeta?? ;):p:thumbsup::thumbsup::thumbsup: Moderaten Reinfeldt hade nog inte fel.. ( Men det gällde ju inte honom vill säga ).. :rolleyes:
( Alla som röstade på Moderaterna måste hålla med till 100%.. Annars tror man inte på sig själva.. ) ;)

Om det är mitt inlägg Du svarar på, så förstår jag ingenting av vad Du svarar på...mitt inlägg handlade om man var tvungen att ta ett anvisat arbete inom EU, Du har ett arbete så detta lär väl inte beröra dig, Korea ligger inte i EU, och varför skulle PanPan gråta?

Jag har ett jobb....för att jag valde att dra iväg och jobba....innan någon tvingade mig.
Så enkelt är det.
Det är självklart inte alltid lika enkelt för alla, i alla möjliga situationer, men jag såg inget annat alternativ.

Bor man 7mil utanför Karesuando t.ex så tror jag man har svårt att få något jobb på hemmaplan.

Precis, man kan t.o.m få förflytta sig långt utanför EU’s gränser för att ha ett jobb.
Det finns väldigt många som inte har jobbet inom vettigt avstånd.

SVT

Jag vet att jag läst någonstans tidigare, att detta ska gälla hela EU, men hittade denna just nu, och här finns ett prejudikat, som gäller Norden, och detta ärende påbörjades 2003 och avgjordes genom Dom i Regeringsrätten 2008.

andrejsdenruskige@

låter detta bra? eller är det något mer?

Dom om arbetslösa i Regeringsrätten: Tvingas söka jobb utomlands
Publicerad 5 juni 2008
Det var rätt av Byggnads a-kassa att sänka dagpenningen för en arbetslös snickare i Värmland som tackade nej till ett erbjudande om jobb i Norge. Det slår Regeringsrätten fast i ett beslut, uppger SVT:s Värmlandsnytt.

Domen innebär sannolikt att arbetslösa tvingas att acceptera arbete i hela Norden för att få behålla a-kassan.
Inte längre bara Sverige
-Den allmänna uppfattningen har hittills varit att reglerna gäller inom Sveriges gränser, men enligt det här domslutet så gäller det uppenbarligen inte längre, säger enhetschefen på Arbetsförmedlingens försäkringsenhet, Leif Tallskog, till TT.
-Vi blev litet överraskade själva, säger han.
Kanske i hela EU
Enligt Leif Tallskog kan en arbetstagare nu bli skyldig att ta ett erbjudet arbete i länder med likartade socialförsäkringssystem, om lön och övriga villkor är ungefär desamma – det vill säga i praktiken hela Norden.
Om det även kommer att innebära krav på att ta arbete i andra EU-länder, kan han inte säga i dag. För det behövs flera fall som prövas i domstol.
Kritiseras hårt
Domen möter hård kritik från fackförbundet Byggnads som anser att den får allvarliga konsekvenser:
-Resultatet av domen blir att de arbetslösa tvingas ta anvisade jobb utomlands och jag frågar, var går gränsen? För mig går gränsen vid gränsen, skriver Byggnads ordförande Hans Tilly i ett pressmeddelande.
-Domen får en stor betydelse för våra medlemmar som kan tvingas ta ett arbete i ett annat land. Arbetsskadeförsäkringen kan vara sämre i andra länder, likaså anställningstryggheten. Att ta ett arbete i ett annat land kan förändra tryggheten radikalt för de arbetslösa, säger Hans Tilly.
A-kassan sänktes med 25 procent
Regeringsrätten följer tidigare beslut i både Länsrätten och Kammarrätten som har överklagats.
Det var 2003 som den arbetslöse byggnadsarbetaren Per-Olov Persson i Lysvik i Värmland blev erbjuden ett jobb i Kongsvinger i Norge, tio mil bort. Han tog inte jobbet. Arbetsförmedlingen rapporterade det till a-kassan som sänkte hans dagpenning med 25 procent.
Per-Olov Persson är mycket missnöjd med dagens dom i Regeringsrätten:
-Jag är inte alls nöjd med domen. Jag tycker fortfarande att jag gjorde rätt som sade nej till jobbet i Norge, säger han till SVT:s Värmlandsnytt.
Nya riktlinjer
Efter kammarrättens dom i januari gick AMS ut med nya riktlinjer till arbetsförmedlingarna. Den som erbjuds jobb i ett annat land kan förlora a-kassan om han eller hon tackar nej. Efter regeringsrättens dom kan denna praxis bli vägledande för a-kassornas beslut.
Hela Norden omfattas

SVT

Jag vet att jag läst någonstans tidigare, att detta ska gälla hela EU, men hittade denna just nu, och här finns ett prejudikat, som gäller Norden, och detta ärende påbörjades 2003 och avgjordes genom Dom i Regeringsrätten 2008.

andrejsdenruskige@

låter detta bra? eller är det något mer?

Dom om arbetslösa i Regeringsrätten: Tvingas söka jobb utomlands
Publicerad 5 juni 2008
Det var rätt av Byggnads a-kassa att sänka dagpenningen för en arbetslös snickare i Värmland som tackade nej till ett erbjudande om jobb i Norge. Det slår Regeringsrätten fast i ett beslut, uppger SVT:s Värmlandsnytt.

Domen innebär sannolikt att arbetslösa tvingas att acceptera arbete i hela Norden för att få behålla a-kassan.
Inte längre bara Sverige
-Den allmänna uppfattningen har hittills varit att reglerna gäller inom Sveriges gränser, men enligt det här domslutet så gäller det uppenbarligen inte längre, säger enhetschefen på Arbetsförmedlingens försäkringsenhet, Leif Tallskog, till TT.
-Vi blev litet överraskade själva, säger han.
Kanske i hela EU
Enligt Leif Tallskog kan en arbetstagare nu bli skyldig att ta ett erbjudet arbete i länder med likartade socialförsäkringssystem, om lön och övriga villkor är ungefär desamma – det vill säga i praktiken hela Norden.
Om det även kommer att innebära krav på att ta arbete i andra EU-länder, kan han inte säga i dag. För det behövs flera fall som prövas i domstol.
Kritiseras hårt
Domen möter hård kritik från fackförbundet Byggnads som anser att den får allvarliga konsekvenser:
-Resultatet av domen blir att de arbetslösa tvingas ta anvisade jobb utomlands och jag frågar, var går gränsen? För mig går gränsen vid gränsen, skriver Byggnads ordförande Hans Tilly i ett pressmeddelande.
-Domen får en stor betydelse för våra medlemmar som kan tvingas ta ett arbete i ett annat land. Arbetsskadeförsäkringen kan vara sämre i andra länder, likaså anställningstryggheten. Att ta ett arbete i ett annat land kan förändra tryggheten radikalt för de arbetslösa, säger Hans Tilly.
A-kassan sänktes med 25 procent
Regeringsrätten följer tidigare beslut i både Länsrätten och Kammarrätten som har överklagats.
Det var 2003 som den arbetslöse byggnadsarbetaren Per-Olov Persson i Lysvik i Värmland blev erbjuden ett jobb i Kongsvinger i Norge, tio mil bort. Han tog inte jobbet. Arbetsförmedlingen rapporterade det till a-kassan som sänkte hans dagpenning med 25 procent.
Per-Olov Persson är mycket missnöjd med dagens dom i Regeringsrätten:
-Jag är inte alls nöjd med domen. Jag tycker fortfarande att jag gjorde rätt som sade nej till jobbet i Norge, säger han till SVT:s Värmlandsnytt.
Nya riktlinjer
Efter kammarrättens dom i januari gick AMS ut med nya riktlinjer till arbetsförmedlingarna. Den som erbjuds jobb i ett annat land kan förlora a-kassan om han eller hon tackar nej. Efter regeringsrättens dom kan denna praxis bli vägledande för a-kassornas beslut.
Hela Norden omfattas

Ja, det låter ju att dom får jobba i Norge som jag.
Ser inte riktigt problemet

Jag har ett jobb....för att jag valde att dra iväg och jobba....innan någon tvingade mig.
Så enkelt är det.
Det är självklart inte alltid lika enkelt för alla, i alla möjliga situationer, men jag såg inget annat alternativ.

Bor man 7mil utanför Karesuando t.ex så tror jag man har svårt att få något jobb på hemmaplan.

Precis, man kan t.o.m få förflytta sig långt utanför EU’s gränser för att ha ett jobb.
Det finns väldigt många som inte har jobbet inom vettigt avstånd.
Ja, det låter ju att dom får jobba i Norge som jag.
Ser inte riktigt problemet

Problemet kan vara att snickaren det handlar om var lat och inte vill ha en resväg på 10 mil till jobbet, nu finns predjudikatet, men finns inte utanför EU.

Egentligen finns ingen arbetslöshet, söka jobb på marknaden i ett län, 3000 lediga jobb, 70000 sökande till dessa, då får man själv söka vägen till jobb på annat sätt...

Problemet kan vara att snickaren det handlar om var lat och inte vill ha en resväg på 10 mil till jobbet, nu finns predjudikatet, men finns inte utanför EU.

Egentligen finns ingen arbetslöshet, söka jobb på marknaden i ett län, 3000 lediga jobb, 70000 sökande till dessa, då får man själv söka vägen till jobb på annat sätt...

Ja, jag hade problem med att få snöröjningsjobb i Tanzania.
Antingen får man resa, flytta, ta underbetalda jobb eller gå på a-kassa/bidrag.
Att vara dammingenjör men bara jobba inom Odenplans gränser är inte heller så lätt. Flygkapten som bara har hemmakontor är ju också en dröm som jag hoppas går i uppfyllelse. Det duger iofs så länge jag bara behöver flyga inom postnummerområdet

Precis, man får jobba på annan ort om man inte hittar jobb hemma. Inget att gråta över.
Typ vägarbetare. Kan vara svårt att bara asfaltera sin egen gata 40t per vecka.

Hej

Dom flesta vill inte asfaltera på sin egen gata eftersom man inte får traktamente då, därför är det bättre att låta någon annan asfaltera på sin gen gata och själv asfaltera på deras.

Mvh isan lover

Liknande trådar

E
Svar
0
Visningar
1 K
erik.vanska
E

Tillbaka
Topp