Billig Svensk arbetskraft?

Kanske. Vad ligger traktamentet på idag?
Ska man verkligen tvingas resa bort för att få traktamente?

Hej

Jag har ju kompisar som asfalterar och dom brukar byta jobb med varandra över kommungränserna för att få sina traktamenten, sant eller ej så påstår dom även att det förekommer att dom tackar nej till jobb utan traktamente.

Men nivån på traktamentet och resväg för att få det känner jag inte till, jag är ju mer insatt i IF Metalls avtal och villkor.

Mvh isan lover

Hej

Hela avsikten med dom fackföreningar som startades en gång i tiden var ju att se till att arbetare fick vettigt betalt, tryggare anställning, ersättning vid sjukdom och arbetslöshet, själv står jag bakom detta än idag.

A-kassan är en av dom saker som fackföreningarna ligger bakom, för mig är det självklart att anslutna arbetare ska få ersättning när dom drabbas av arbetslöshet, lika självklart är det att dom ska kunna bo kvar i ditt hus, ha barnen kvar i samma skola, ha kvar sin släkt och vänner o.s.v, någon tanke på att tvångsförflytta medlemmarna och deras familjer hsr aldrig funnits, ifrån fackens sida.

Att arbetslöshet skulle kunna splittra familjer och göra en part i ett förhållande arbetslös o.s.v är naturliga följder om tvångsförflyttningar införs av arbetslösa.

Mvh isan lover

Enligt arbetsförmedlingen så är kravet på att söka arbete i hela landet vid arbetslöshet från A-Kassorna.
Om A-Kassorna täckte sina kostnader med medlemsavgifter så anser jag att de kunde fått fortsätta att göra på detta viset men nu kommer större delen av pengarna från våra gemensamma skatter så då är det bra att man inte kastar ut pengarna.

Hej

Jag har ju kompisar som asfalterar och dom brukar byta jobb med varandra över kommungränserna för att få sina traktamenten, sant eller ej så påstår dom även att det förekommer att dom tackar nej till jobb utan traktamente.

Men nivån på traktamentet och resväg för att få det känner jag inte till, jag är ju mer insatt i IF Metalls avtal och villkor.

Mvh isan lover

Om arbetsgivaren håller med boende så är det om jag förstått vad jag läste 230/dag och minst 50Km från företaget, avdrag görs om mat ingår.

Om arbetsgivaren håller med boende så är det om jag förstått vad jag läste 230/dag och minst 50Km från företaget, avdrag görs om mat ingår.

Nja... det är den skattefria delen.

Som du säger, det skall vara 50km hemifrån och man skall övernatta.

Då är 230kr skattefritt. Men många bolag betalar ut ett högre traktamente men då betalar man skatt på beloppet över 230kr.

Nu var det Du, och tidigare gunnarg@ , Phuketambassadören, är Ni verkligen säkra på detta att man inte behöver flytta till jobbet? jag har uppfattningen att har man kompetensen för ett jobb som anvisas, så kan det jobbet finnas i vilket land som helst inom EU. Att man har en bostad på en viss ort är inget skäl för att tacka nej till ett arbete, annars en kanongrej för arbetsskygga att bosätta sig på en ort utan arbetstillfällen, gå på bidrag hela livet...?

"Att man har en bostad på en viss ort är inget skäl för att tacka nej till ett arbete, annars en kanongrej för arbetsskygga att bosätta sig på en ort utan arbetstillfällen, gå på bidrag hela livet...? "

Hehe var min tanke, vart kan jag flytta för att vara säker på att inte få jobb men självklart skall fullt bidrag utgå?
Mitt problem är att arbetsgivaren inte bryr sig vart jag bor utan ordnar resorna till alla jordens hörn.

Gillar Andrejs ide om hemmaarbete som pilot, de tjänar ju dessutom hyffsat. Borde iaf löna sig bättre än deltidsarbetande dagispersonal på ålderdomshem :)

/ SatanG

Enligt arbetsförmedlingen så är kravet på att söka arbete i hela landet vid arbetslöshet från A-Kassorna.
Om A-Kassorna täckte sina kostnader med medlemsavgifter så anser jag att de kunde fått fortsätta att göra på detta viset men nu kommer större delen av pengarna från våra gemensamma skatter så då är det bra att man inte kastar ut pengarna.

Hej

Söka jobb i hela landet kan man ju göra, men det är nog högst ovanligt att någon på arbetsförmedlingen skulle komma på tanken att tvinga t.ex en pappa att lämna sin fru, barn och hus för ett jobb i en annan del av Sverige.

Sen har jag genom åren märkt att dom som förespråkar att folk ska kunna tvångsförflyttas och familjer splittras tycker att detta borde vara krav på andra men om dom själva skulle bli drabbade så är det inte alls så självklart längre.

Sjölv tycker jag att man borde återlämna a-kassorna till respektive fackförbund och låta dom själva administrera dessa, det var ett misstag att skilja a-kassan ifrån fackföreningarna och medlemskapet.

Mvh isan lover

Hej

Söka jobb i hela landet kan man ju göra, men det är nog högst ovanligt att någon på arbetsförmedlingen skulle komma på tanken att tvinga t.ex en pappa att lämna sin fru, barn och hus för ett jobb i en annan del av Sverige.

Sen har jag genom åren märkt att dom som förespråkar att folk ska kunna tvångsförflyttas och familjer splittras tycker att detta borde vara krav på andra men om dom själva skulle bli drabbade så är det inte alls så självklart längre.

Sjölv tycker jag att man borde återlämna a-kassorna till respektive fackförbund och låta dom själva administrera dessa, det var ett misstag att skilja a-kassan ifrån fackföreningarna och medlemskapet.

Mvh isan lover

I våra trakter så har Arbetsförnedringen detta krav på de arbetslösa, hoppas att de själva får samma krav nu när det ska sparkas lite folk hos dem själva.

I våra trakter så har Arbetsförnedringen detta krav på de arbetslösa, hoppas att de själva får samma krav nu när det ska sparkas lite folk hos dem själva.

Hej

Det hoppas jag också om dom har agerat på det viset i dina trakter, hos oss har det bara varit krav på ensamstående att ta jobb på annan ort, familjeförsörjare har inte tvingats flytta.

Mvh isan lover

Nu har IF Metall, Unionen och Livs försäkringar upp till 50k i månaden och högre. Vet inte hur det ser ut inom andra fackförbund men antar att det är fler som har dessa försäkringar.

Oavsett nivån så tar a-kassan slut. Vad tänker du att man ska ta sig till när a-kassan är slut? Det är när a-kassan börjar ta slut eller om man dag 1 inser att det inte finns en chans till arbete på orten som man bör se över en flytt anser jag. Klandrar inte någon som ställer lite högre krav första månaderna på a-kassan, pengar du själv betalat in men dessa krav får faktiskt minska över tid.

Så att man inte ska börja jaga iväg folk första dagen håller jag helt med om. Sen är det väl en avvägning från person till person och orten man bor på om det finns några som helst möjligheter till jobb inom ett år. Ser det helt dött ut så är det ganska dumt att inte använda tiden på a-kassa och försöka hitta en lämpligare ort för familjen där båda kan få jobb. Det behöver inte vara någon större stad, Sverige är ändå rätt så stort och att hitta en ort med jobb för 2 personer inom ett år är ingen omöjlighet.

Det finns många saker här i livet som gör att familjer måste ställa up, arbetslöshet är bara en sak och inte ens i närheten av det värsta som kan hända. Sjukdom, barnen kan av en eller annan anledning tvingas byta skola för barnens skull och det finns fler anledningar till att man kan behöva flytta på sig. En planerad flytt inom ett år eller kanske två under tiden man får ersättning från a-kassa är ganska lindrigt jämfört med annat som kan hända.

Sen vill inte vår regering ha kvar landsbygden då det är för få tunnelbanestationer där. Det är inte bara arbetslöshet som kommer att tvinga iväg folk framöver utan ekonomin när dessa inte har råd att pendla till arbete och skjutsa ungar eller behöva åka någon mil för att handla mat. Jag pendlade 16 mil om dagen för arbete när jag var yngre, idag hade det inte gått. Hade lönat sig att leva på soc om det hade varit samma jobb/lön.
Den försäkringen gäller bara för fackföreningsmedlemmar som har betalat för medlemskap i facket plus akasseavgift.

På tal om billig arbetskraft..
Många gnäller om att svenska lever på bidrag.. ( Sjukersättning, A-kassa mm ).
Varför inte införa samma system för alla pensionärer?? Det har ju i så fall också ett bidrag..
Moderaten Reinfeldt ville ju införa att alla skall arbeta till de är 75 år. Kanske ett bra tänk utifrån bidrags tänket..? :)
Alla som pensionerar sig vid 65 år eller innan, skall få samma förutsättningar som en arbetslös.. ;) Max 300 dagars pension. Därefter skall de uppfylla arbetsvillkor som arbetslösa. Arbeta i ca 6 månader innan ny pension utbetalas. Måste ju vara rättvist i ett samhälle.
Så kan de hålla på tills de fyller 75 år.. Om de inte kan arbeta så låt dem pendla till ett lättare jobb. Men givetvis skall de vara inskrivna på arbetsförmedlingen tills den dag de fyller 75 år.. Inget mygel.. Fyll i sökta jobb.
Kan man spela golf vid 66-75 år kan man fan i mig jobba med.. Alla pensionsförsäkringar betalas ut från den dag du är 75 bast!! ;)
För kan en 50 åring som är svårt sjuk bli utförsäkrad av FK, begäras söka jobb, och sedan kanske leva på socialen, så kan väl en frisk 65-75 åring arbeta?? ;):p:thumbsup::thumbsup::thumbsup: Moderaten Reinfeldt hade nog inte fel.. ( Men det gällde ju inte honom vill säga ).. :rolleyes:
( Alla som röstade på Moderaterna måste hålla med till 100%.. Annars tror man inte på sig själva.. ) ;)
Jag uppfattade de som så att Reinfeldt ville att det skulle vara okej att jobba till 75. Har aldrig hört honom säga ALLA. Han var nog ute efter att slä hål på tvånget att ta pension vid 65.

Jag uppfattade de som så att Reinfeldt ville att det skulle vara okej att jobba till 75. Har aldrig hört honom säga ALLA. Han var nog ute efter att slä hål på tvånget att ta pension vid 65.
Nej! Han sa alla BORDE jobba till 75 års ålder. Men inte han så klart.. Han fick sin pension när han sa upp sig som partiledare och slutade i riksdagen..
Snabbt som fan startade innan ett företag där han tar in 100 000 tals kronor för att hålla föredrag. Pengar in i ett Aktiebolag.. Och han behöll ersättningen från riksdagen.. Är de inte underbara?? ;)

Nej! Han sa alla BORDE jobba till 75 års ålder. Men inte han så klart.. Han fick sin pension när han sa upp sig som partiledare och slutade i riksdagen..
Snabbt som fan startade innan ett företag där han tar in 100 000 tals kronor för att hålla föredrag. Pengar in i ett Aktiebolag.. Och han behöll ersättningen från riksdagen.. Är de inte underbara?? ;)

Hade du gjort annorlunda?

/ SatanG

Liknande trådar

E
Svar
0
Visningar
1 K
erik.vanska
E

Tillbaka
Topp