Corona viruset sprider sig

flimmer

Aktiv medlem
Spelar det så stor roll då smittade inte får jobba, inte gå i skolan mm?

Covid19 handlar mer än antalet döda och inlagda på IVA.
Annan sjukvård blir påverkad negativt.
De kan även föra smittan vidare, vilket inte alla begriper.
Vaccin höjer risken endast för åldersgrupperna 20-30
Naturligtvis, den åldersgruppen vet ju allt och tror att de efter att de fått sin vaccinering är odödliga. Idioter.

Isan Lover

Forumveteran
Spelar det så stor roll då smittade inte får jobba, inte gå i skolan mm?

Covid19 handlar mer än antalet döda och inlagda på IVA.
Annan sjukvård blir påverkad negativt.
Hej

Det är bara en tidsfråga innan kravet på att msn ska stanna hemma om man är förkyld eller har huvudvärk o.s.v

Antalet sjukskrivna har minskat rejält och det gäller inre bara covidsmttade utan alla vanliga sjukdomar.

Förkylningar har ju förekommit redan före pandemin och det klarade både vård och arbetsgivare av att hantera.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
I dag kommer rapporter, vilka inte är så roliga. Från dagens SvD:

Smittotalen fortsätter att öka i Stockholm, och ökningen är störst bland 18-29-åringar varav många smittats utomlands. Det uppger Region Stockholm i sin veckorapport.
------

Nästan 3 500 personer har testat positivt för covid-19 i Sverige trots att de fått två vaccindoser. Nu slår fjärde vågen till i flera länder. Det här vet vi om smittan bland vaccinerade.

-------------

Smittan ökar i allt fler länder i Europa, och i Sverige syns nu en uppgång i sex regioner. Infektionsläkaren Anders Björkman tror att deltavarianten kommer att leda till en fjärde våg i Sverige.
Hej

Än en gång så handlar det förmodligen om smittade som inte får några symtom alls eller bara blir lindrigt sjuka.

Mvh isan lover

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Hej

Det är bara en tidsfråga innan kravet på att msn ska stanna hemma om man är förkyld eller har huvudvärk o.s.v

Antalet sjukskrivna har minskat rejält och det gäller inre bara covidsmttade utan alla vanliga sjukdomar.

Förkylningar har ju förekommit redan före pandemin och det klarade både vård och arbetsgivare av att hantera.

Mvh isan lover
Där jag jobbar så är man tvungen att vara hemma med minsta symtom, feberkontroll var morgon.
Vi har haft ovanlig hög frånvaro på jobbet sen covid kom. Ovanligt många som vabbar bla.

kurant

Forumveteran
Där jag jobbar så är man tvungen att vara hemma med minsta symtom, feberkontroll var morgon.
Vi har haft ovanlig hög frånvaro på jobbet sen covid kom. Ovanligt många som vabbar bla.
Ja, vi har en smittskyddslag att följa.
Poletten har inte trillat ner hos vissa.
Vid minsta feber eller lindrigare förkylningar är det att stanna hemma som gäller.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Ja, vi har en smittskyddslag att följa.
Poletten har inte trillat ner hos vissa.
Vid minsta feber eller lindrigare förkylningar är det att stanna hemma som gäller.
Det är väl därför man har tagit ”bort” karensdagen för tillfället för att folk ska fatta och hålla sig hemma.
Vi har haft några som kommit till jobbet ändå, men dom har blivit hemskickade.

kurant

Forumveteran
Det är väl därför man har tagit ”bort” karensdagen för tillfället för att folk ska fatta och hålla sig hemma.
Vi har haft några som kommit till jobbet ändå, men dom har blivit hemskickade.
Ja stämmer.
Borttagen karensdag och smittskyddslag är verktyg för att bromsa Covid19.

Lite skarpare än att bli upprörd över att stockholmare åkte till sina fastigheter på västkusten påsken 2020.

Acke

Forumräv
.... Dödligheten i den åldersgruppen är knappt mätbar
Det är mycket som talar för att flertalet som dör eller blir allvarligt sjuka av C19 är allmänt skröpliga eller har en bakomliggande metabol sjukdom. I de unga åldrarna är det ytterst få som har hunnit bli metabolt sjuka. Symptomen, som högt blodtryck, sockersjuka, åderförfettning etc. kommer ju först högre upp i åldrarna.

I Sverige har nu närmare 1/3 av alla upp till 20 år varit sjuka i C19. I den åldersgruppen är nog närmast ingen vaccinerad och antalet som har akutvårdats eller avlidit lär nästan inte vara mätbart.

Kentha

Aktiv medlem
Hej

Mvh isan lover
Nu har väl alla lata som passat på och sjukskriva sig fått nog av hemmavaro och är mindre "sjukskrivna".

Jag är helt övertygad att det påverkar statistiken i Sverige där allt är tillåtet.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Så är det hos oss också just nu och förmodligen i hela Sverige, men detta kommer sannolikt att ändras i höst.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Att läget är ansträngt i Bangkok ser man nu tecken på när döda kan bli liggande döda på gatan utan att någon ambulans finns tillgänglig för att hämta dom avlidna, kropparna kan bli liggande upptill 12 timmar på gatan.

A dead man lies in the middle of the road, covered by a sheet, hours after he died, on Soi Ban Phanthom, off Phra Sumeru Road, in Phra Nakhon district of Bangkok on Tuesday night. (Photo from Phuri Phatara Facebook account)

A dead man lies in the middle of the road, covered by a sheet, hours after he died, on Soi Ban Phanthom, off Phra Sumeru Road, in Phra Nakhon district of Bangkok on Tuesday night. (Photo from Phuri Phatara Facebook account)

A body lies on the footpath along Ratchadamneon Avenue, near the Democracy Monument, on Tuesday night. (Photo from Kanit Chumchuay Facebook account)

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Sverige har ytterligare 1 person med covid-19 avlidit sedan igår, ytterligare 479 personer har testat positivt med covid-19, för tillfället vårdas 28 personer på IVA i Sverige.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hej

Att läget är ansträngt i Bangkok ser man nu tecken på när döda kan bli liggande döda på gatan utan att någon ambulans finns tillgänglig för att hämta dom avlidna, kropparna kan bli liggande upptill 12 timmar på gatan.

A body lies on the footpath along Ratchadamneon Avenue, near the Democracy Monument, on Tuesday night. (Photo from Kanit Chumchuay Facebook account)

Mvh isan lover
Bangkok har ett större invånarantal än hela Sverige.
Du målar upp det som vi lever i en kris här nere och folk går runt smittade och totalkaos.
Det ser inte ut så faktist..
Det är inte värre här än det var i Sverige när jag var där, dock mer överdrivet i media.
Roliga är att i Sverige så tala du ner det i Thailand upp.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Bättre sent än aldrig heter det ju och först nu har Thailand beslutat sig för att ansluta sig till Covax som är FN.s vaccinationsprogram, anledningen till att Thailand nu väljer att gå med är deras misslyckade försök att skaffa tillräckligt med vaccin på egen hand.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Bangkok har ett större invånarantal än hela Sverige.
Du målar upp det som vi lever i en kris här nere och folk går runt smittade och totalkaos.
Det ser inte ut så faktist..
Det är inte värre här än det var i Sverige när jag var där, dock mer överdrivet i media.
Roliga är att i Sverige så tala du ner det i Thailand upp.

Ja, vart tog de bevingade orden ”jag är en positiv människa och försöker se positivt på saker och ting” vägen?

IL har alltid en agenda och han skulle aldrig få för sig att eka posta något som går emot hans egna lilla agenda.
Det kan ju ha att göra med att han får all information från en kanal och källa.

Isan Lover

Forumveteran
Ja, vart tog de bevingade orden ”jag är en positiv människa och försöker se positivt på saker och ting” vägen?

IL har alltid en agenda och han skulle aldrig få för sig att eka posta något som går emot hans egna lilla agenda.
Det kan ju ha att göra med att han får all information från en kanal och källa.
Hej

Just nu i den situation som råder i delar av Thailand så överlåter jag med varm hand åt PanPan att stå för det mesta av den positiva rapporteringen, just nu har jag lite svårt att se det positiva som han själv upplever.

Utvecklingen är oroande och dom möjliga scenarion som myndigheterna ser framför sig är tyvärr inte heller vidare positiva, jag blir själv mer orolig för varje dag som går nu när smittan även har dykt upp i vår provins Nong Khai,
många äldre släktingar och vänner där lär knappast överleva en covid-19 smitta utan vaccination.

Men att Thailand nu anslöt sig till Covax programmet var ju ändå något positivt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

Just nu i den situation som råder i delar av Thailand så överlåter jag med varm hand åt PanPan att stå för det mesta av den positiva rapporteringen, just nu har jag lite svårt att se det positiva som han själv upplever.

Utvecklingen är oroande och dom möjliga scenarion som myndigheterna ser framför sig är tyvärr inte heller vidare positiva, jag blir själv mer orolig för varje dag som går nu när smittan även har dykt upp i vår provins Nong Khai,
många äldre släktingar och vänner där lär knappast överleva en covid-19 smitta utan vaccination.

Mvh isan lover

Nåja, du var fruktansvärt positiv oavsett hur illa det såg ut i Sverige när det var som värst. Då drog du genast fram både optimistsabeln och lansen. Det fanns knappt ett vaccin i sikte men allt var frid och fröjd och flockimmuniteten skulle infinna sig snart.

Du har ju alltid varit optimistisk, förutom när covidsmittade stockholmare skulle invadera din sfär eller när covid närmar sig ”din” by.

Topp