Corona viruset sprider sig

Från och med imorgon ställer SAS in sina flygningar till Shanghai och Beijing från Köpenhamn, till att börja med fram t o m 9 februari. Bokningar är stoppade fram t o m 29 februari. Flygen till Hong Kong fortsätter som vanligt.

På en hyfsat liten grupp som har sökt läkarvård ja.
Jag har en ny teori, follow the money, det är 3M som står bakom detta, fatta hur många ansiktsmasker de har sålt senaste veckorna o_O
Håller med, det tjänas pengar på larm, liksom allt som slår igen om stort. Det är miljarder I spel, se bara på Greta hajpen.
Det finns fyra olika humana coronavirus som orsakar förkylning eller andra sjukdomar.
Än finns det inget vaccin, men man lyckas hålla dom i shack. Den här sista är minst smittande än så längre.
Det dör någon hundra människor p g a dessa och andra virus om året.
Jämför man med malaria så dödar den sådär 400 000 människor varje år. Men det skrivs inte så mycket om det, kanske det finns inte samma intressen, eller pengar på dom nyheter.
Media är bra konstig.
Däremot måste säga att USA har hjälp Kina att öppna upp sig och de är mera ärliga på information idag.

På en hyfsat liten grupp som har sökt läkarvård ja.
Jag har en ny teori, follow the money, det är 3M som står bakom detta, fatta hur många ansiktsmasker de har sålt senaste veckorna o_O
Mot din teori står att flera experter hävdar att det är farligt att äta och handskas med vilda djur och med dem följer sjukdomar. Djuren han ha div farligheter i pälsar mm och att när man hanterar dem sprids sjukdomar. Dags för sundare matvanor. Träffade en svensk man här som hört att det nya modet är att äta nyfödda råttor som levande stoppas in i munnen. Ska motsvara en asiatisk variant av ostron. Har fått en större förståelse för veganer efter den historien.

Jag saknar en exaktare bedömning av riskerna med viruset. Om man blir drabbad hur stor är egentligen risken att stryka med eller att drabbas av farliga följdsjukdomar? Hur många blir bra efter någon vecka med och utan behandling? När kommer medicinen som det har hintats om?

Intressant är att flera länder tycks sätta in militära läkarteam för att komplettera den civila sjukvården. Om Sverige drabbas, vad gör då regeringen mer än pratar? Genuspedagogerna kanske får utarbeta planer för att lika många av varje kön ska vårdas och överleva? I Stockholm och sannolikt andra ställen finns många tomma sjukhussängar. Cirka 700 i Stockholm. Om viruset kommer, blir de tomma delarna av sjukhusen då att liknas vid snabbköp där patienterna får vårda sig själva och betala i kassan vid utgången?

Träffade en svensk man här som hört att det nya modet är att äta nyfödda råttor som levande stoppas in i munnen. Ska motsvara en asiatisk variant av ostron.
Hmmm, missade jag något när jag var i Isaan?
Om t.ex. Thailand nu är så orolig för att utlänningar ska spridas sjukdomar i landet. Varför låter man då alla utlänningar kladda med fingrarna på en fingeravtrycksläsare utan att rengöra den? Känns ju som ett utmärkt sätt att se till att SAMTLIGA utlänningar blir potentiella smittbärare?

Hmmm, missade jag något när jag var i Isaan?
Om t.ex. Thailand nu är så orolig för att utlänningar ska spridas sjukdomar i landet. Varför låter man då alla utlänningar kladda med fingrarna på en fingeravtrycksläsare utan att rengöra den? Känns ju som ett utmärkt sätt att se till att SAMTLIGA utlänningar blir potentiella smittbärare?
Jag har hittat en liten 50 milliliters hand desinfektions flaska som jag får ha i handbagaget för att kunna sprita händerna t.ex. efter att satt mina fingrar på t.ex. fingeravtrycksläsarna. Räknar med att det står desinfektionsmedel vid dessa dock när jag om en vecka tar en snabb vända in i Thailand innan jag och min sambo flyttar till Sverige senare samma dag. Har även plockat med 5 omgångar tunna engångs gummihandskar till mig och min sambo då kontakt med virus med händer och sedan vidare till ansiktet är en mycket vanlig smittväg.

Jag tror att det är alldeles för tidigt att sätta siffror på dödlighetsprocent mot insjuknande. Även om risken att dö inte visar sig vara så stor så verkar det som att läget vid ett insjuknande ofta blir allvarligt då det angriper lungorna och det kan gå väldigt fort från insjuknandet tills att läget är allvarligt! Viruset kan även mutera och bli mycket farligare. Nej bättre att ta detta på allvar och om det sedan med ”facit på hand” inte blev så farligt så är ju ingen större skada skett jämfört med alternativet att inte ta på allvar och det blev mycket värre än man ”trodde” det kunde bli.

Tycker att detta från CNN beskriver allt.

Ingen skyddar sig mot influensan som är både vanligare och dödligare.

20200131_122756.jpg

20200131_122726.jpg

20200131_122649.jpg

Jag har hittat en liten 50 milliliters hand desinfektions flaska som jag får ha i handbagaget för att kunna sprita händerna t.ex. efter att satt mina fingrar på t.ex. fingeravtrycksläsarna. Räknar med att det står desinfektionsmedel vid dessa dock när jag om en vecka tar en snabb vända in i Thailand innan jag och min sambo flyttar till Sverige senare samma dag. Har även plockat med 5 omgångar tunna engångs gummihandskar till mig och min sambo då kontakt med virus med händer och sedan vidare till ansiktet är en mycket vanlig smittväg.

Jag tror att det är alldeles för tidigt att sätta siffror på dödlighetsprocent mot insjuknande. Även om risken att dö inte visar sig vara så stor så verkar det som att läget vid ett insjuknande ofta blir allvarligt då det angriper lungorna och det kan gå väldigt fort från insjuknandet tills att läget är allvarligt! Viruset kan även mutera och bli mycket farligare. Nej bättre att ta detta på allvar och om det sedan med ”facit på hand” inte blev så farligt så är ju ingen större skada skett jämfört med alternativet att inte ta på allvar och det blev mycket värre än man ”trodde” det kunde bli.
Folk köper 3m masker och handsprit för det vilda men inget av detta biter mot virus.
Handsprit funkar tydligen bara mot bakterier, mot virus är det tvål å vatten som gäller.

Verkar livsfarligt detta. Å jag som åker till Thai idag för att umgås med massa utlänningar i Bangkok.

Jag kommer ju dö på fläcken.
Har överlevt svin, fågel, sars osv... så chansar på corona också... jag är mer rädd för chang å leo... de kan sätta hemska spår dagen efter...

Ne, propaganda och business ligger nog bakom denna skräck för en influensa som fått ett eget namn...

Verkar livsfarligt detta. Å jag som åker till Thai idag för att umgås med massa utlänningar i Bangkok.

Har överlevt svin, fågel, sars osv... så chansar på corona också... jag är mer rädd för chang å leo... de kan sätta hemska spår dagen efter...

Ne, propaganda och business ligger nog bakom denna skräck för en influensa som fått ett eget namn...
Jag är inte lika säker. Varför stänger Ryssland gränserna och utfärdar inga visum, varför har många flygbolag redan ställt in alla flyg, varför tar man hjälp av militären för att flyga ut och sätt personer i karantän, varför tilllät man inte 6000 kryssningspassagerare att gå i land i Italien.

Jag är mest fundersam på varför inteThailand stoppar kineserna. Där kanske det ligger ekonomiska intressen bakom.

Jag är inte lika säker. Varför stänger Ryssland gränserna och utfärdar inga visum, varför har många flygbolag redan ställt in alla flyg, varför tar man hjälp av militären för att flyga ut och sätt personer i karantän, varför tilllät man inte 6000 kryssningspassagerare att gå i land i Italien.

Jag är mest fundersam på varför inteThailand stoppar kineserna. Där kanske det ligger ekonomiska intressen bakom.

Jo, jag har tänkte på det också. SAS ställer in sina flyg till Peking och Shanghai osv...

Vet myndigheterna något vi inte vet? Är hela staden Wuhan död? För det som kommit oss till känna är ju inte på något sätt så allvarligt. Inte så många drabbade, inte så många avlidna, dödligheten är inte exceptionellt hög så vad föranleder dessa kraftfulla och utifrån ovan kunskap oproportionella åtgärderna?

Kan det vara propaganda? Förr kom det en influensa varje år, då kallades den för årets influensa. Nu får de exotiska namn och massor av mediatid. Rätt eller fel?

Jag tycker det är konstigt och att reaktionen är oproportionerliga.

Jo, jag har tänkte på det också. SAS ställer in sina flyg till Peking och Shanghai osv...

Vet myndigheterna något vi inte vet? Är hela staden Wuhan död? För det som kommit oss till känna är ju inte på något sätt så allvarligt. Inte så många drabbade, inte så många avlidna, dödligheten är inte exceptionellt hög så vad föranleder dessa kraftfulla och utifrån ovan kunskap oproportionella åtgärderna?

Kan det vara propaganda? Förr kom det en influensa varje år, då kallades den för årets influensa. Nu får de exotiska namn och massor av mediatid. Rätt eller fel?

Jag tycker det är konstigt och att reaktionen är oproportionerliga.
Håller med, tror de vet något mer.

Jag vet inte om jag missförstod, men britterna hade inte alla papper i ordning så de fick inte föra ut sina medborgare i går. Storbritannien bad ju då militären om hjälp att sätta dem i säkerhet om problemet kvarstod. Var ju ett uttalande från Boris Johnson då backade Kina. Känns ju nästan som krigsförklaring.

Vem tjänar pengar på det?.....

Intressant är att flera länder tycks sätta in militära läkarteam för att komplettera den civila sjukvården.

Sverige verkar inte fått rätt information då de de evakuerar bara skall isolera sig hemma själva i hemmet.

på andra håll så upprättas isolering på militärförläggningar, isolerade öar etc

enis

Tillbaka
Topp