Corona viruset sprider sig

Befogat..Jag var den enda på hela planet som bar mask vid IM Suvan...Resten Balt familjer med barn och Svenskar gapande som bleka mörtar när verkligheten uppenbarade sig på flygplatsen..???

Hej

Att västerlänningar inte bär mask har förmodligen din grund i att forskare och experter här säger att riskerna ökar om man bär mask, här i Europa uppmanar man folk tvärtom att inte bära mask.

Mvh isan lover

. Gått med i Fb grupp

20200309_090546.jpg

Systemfel eller nu när en 3 årig pojke i Indien insjuknat....?

Hej

Att västerlänningar inte bär mask har förmodligen din grund i att forskare och experter här säger att riskerna ökar om man bär mask, här i Europa uppmanar man folk tvärtom att inte bära mask.

Mvh isan lover

Jo, jag förstår men nu är man ju i nytt land med seder och bruk. Att vi negligerar utsatta säkerhetsanvisningar här trots vår ideologi om vad som är bäst så finns inte den beskriven här ännu...Tror att om alla bär munskydd så begränsas smittan lokalt ändå, inte komma och nysa på folk här mm.

Planeringsmässigt förefaller corona bestå av minst två processer. En där myndigheter mm talar lugnande till folk för att undvika panik. En helt annan process för att mobilisera sjukvården mm.

I Sverige ägnas mycket tid åt att diskutera den första processen som upplevs som slapp i förhållande till vad omvärlden gör. Mobiliseringsprocessen vet vi egentligen inte så mycket om men den förefaller baseras på att det inte finns så mycket att mobilisera i Sverige. Åtminstone gäller detta i Stockholm.

Det kan mycket väl uppstå en politisk process om coronan sprider sig och orsakar panik. Då kommer regeringen att skuldbeläggas för att den gjort för lite och man kommer att jämföra med andra länder t ex Danmark. Tror inte att melloavslutningen med 35 tusen åskådare var en höjdare. Jimmie och andra kan luta sig tillbaka och säga: Vi skulle gjort mer. Risken att Stefan får bekymmer är stor.

Planeringsmässigt förefaller corona bestå av minst två processer. En där myndigheter mm talar lugnande till folk för att undvika panik. En helt annan process för att mobilisera sjukvården mm.

I Sverige ägnas mycket tid åt att diskutera den första processen som upplevs som slapp i förhållande till vad omvärlden gör. Mobiliseringsprocessen vet vi egentligen inte så mycket om men den förefaller baseras på att det inte finns så mycket att mobilisera i Sverige. Åtminstone gäller detta i Stockholm.

Det kan mycket väl uppstå en politisk process om coronan sprider sig och orsakar panik. Då kommer regeringen att skuldbeläggas för att den gjort för lite och man kommer att jämföra med andra länder t ex Danmark. Tror inte att melloavslutningen med 35 tusen åskådare var en höjdare. Jimmie och andra kan luta sig tillbaka och säga: Vi skulle gjort mer. Risken att Stefan får bekymmer är stor.

Rätt så, att familjer väljer att hålla sina barn hemma från skolan nu i inväntan på nya rön tycker jag att man inte skall skuldbelägga dem för, utan en ren självbevarelsedrift för överlevnad snarare.

Hur utvecklingen i USA sker närmaste dygnen blir intressant.
Där har man upptäckt det finns inte masker och annan medicinsk utrustning tillräckligt och har bett om hjälp från Kina.
Indien som står för världens största medicintillverkning har bara råvaror för 45 dagar till, då Kina har många fabriker stängda.

Paniken kryper närmare...

Jo, jag förstår men nu är man ju i nytt land med seder och bruk. Att vi negligerar utsatta säkerhetsanvisningar här trots vår ideologi om vad som är bäst så finns inte den beskriven här ännu...Tror att om alla bär munskydd så begränsas smittan lokalt ändå, inte komma och nysa på folk här mm.

Hej

Jag är ju en ivrig förespråkare av att man ska ta seden dit man kommer och anpassa sig efter bästa förmåga, men t.o.m jag blir lite tveksam när det handlar om något som enligt forskare och experter ökar riskerna för att bli sjuk, men jag förstår hur du resonerar och ser man det ur synvinkeln att ta seden dit man kommer och inte till smittorisken så håller jag med dig.

Mvh isan lover

Hur utvecklingen i USA sker närmaste dygnen blir intressant.
Där har man upptäckt det finns inte masker och annan medicinsk utrustning tillräckligt och har bett om hjälp från Kina.
Indien som står för världens största medicintillverkning har bara råvaror för 45 dagar till, då Kina har många fabriker stängda.

Paniken kryper närmare...

Hej

Detta kan kanske öppna ögonen på dom som under alla år har förespråkat att produktion ska läggas ut i u-länder av ekonomisk skäl och ”just in time” leveranser istället för lagerhållning på hemmaplan.

Systemet är väldigt sårbart och det här är ju en relativt sett liten kris om man ex.vis tänker sig hur det skulle se ut om ett nytt världskrig eller någon allvarligare farsot bröt ut.

Mvh isan lover

Hej

Ska man tro på dom siffror som redovisas är ju Thailand ett av dom säkrare länderna på jorden att vistas i just nu, väldigt få fall av smittade, en regering som har allt under kontroll och enorma resurser av högsta internationella standard att ta hand om folk om någon trots allt skulle bli sjuk.

Mvh isan lover
Ändå ställer man in olika publika evenemang.
Thai logik??.

Jag läste precis om att man har kommit på det absolut bästa sättet att undvika att smittas av Coronaviruset. Ät 5 stora vitlökar dagligen. Det hjälper inte ett skit men håller alla andra på ett säkert avstånd. Genialiskt, eller hur? :)

Jag tror tyvärr att det är som en tryckbehållare när det gäller Thailand och Corona/SARS-COV-2/COVID-19 och det gör mig rätt nedstämd då jag inte bara råkar att tillbringa som ungefär 50% av min tid där och har ett förhållande med en thai kvinna... Men det är också så att jag t.om. utan mitt förhållande kan tänka mig att vistas mycket i Thailand som t.ex. pensionär. Klimatet och kombinationen att bo i Sverige sådär april - oktober och i Thailand resten av tiden är en för mig en väldigt bra mix och det är så mycket att tycka om med Thailand (liksom i Sverige). Men hade det bara varit upp till mig privat så får jag nog erkänna att jag nog hade inte satsat för mycket och enbart hyrt i Thailand för att kunna bara lämna Thailand med minsta möjliga förluster om utvecklingen i Thailand inte drar åt ett för min egna smak drar åt rätt håll framåt i tiden. Superstark baht och att Thailand blir ett lydrike under Kina ännu mera och fullt av kineser och indier är ju inte min dröm precis men som det kanske bara blir oavsett. Rasistiskt kanske någon säger men jag trivs ju väldigt bra i Sverige också och skulle kunna byta ut Thailand till Filippinerna t.ex. Beroende på vad man gillar och om man har en god ekonomi eller inte så blir möjligheterna olika. Man kan alltid ifrågasätta vad som är t.ex. thailändskt och svenskt egentligen i det lite längre som kortare perspektivet, men på något sätt ändå så vill jag gärna ha en god portion av detta. Jag har jobbat med människor från hela världen och det har gått bra hittills.

Tillbaka till Thailand så har jag fått lite för mycket nyheter både av mera eller mindre officiellt slag att en mörkläggningsoperation pågår för fullt. Det är också en oroväckande hög ökning av antal i fall av lunginflammationer i Thailand sedan i en tid. Jag tror att detta är något annat än de mera gängse lunginflammationerna! För många fall även av ”munkavle rapporter” de som jobbar inom sjukvården i Thailand också.

För övrigt litar jag inte alls mycket på de rapporter kommer ifrån Kina! Men jag betvivlar samtidigt inte att de satt in mycket stora åtgärder och verkligen försöker! Men det började ju i Kina med att handha utbrottet på totalt fel vis belägga alla med munkavel med hot och tvingande bekännelser mm.
Vad har du fått det där med ökad lunginflammation från, det är alltid ökade problem denna årstid då den redan skitiga luften ( röda dammet) får extra kick av fältbränningen, har man problem med andningsvägarna blir det lätt akut. Ingen bra ide att lyssna på dommedagsprofeter som inte är läkare, och dom är många..

Ifall det var han som hade frun på sjukhus på grund av coronan (hon hade astma) håller jag med om att det i inslaget på tv verkade allt frid och fröjd men bara till slutet på inslaget där han sa att han haft väldigt hög feber tidigare i sjukdomen. I Kina var det en 100 åring som friskförklarades igår. Han hade bland annat behandlats med blodplasma från tillfrisknade personer. Men vi har bara EN friskförklarad i Sverige ännu så det verkar ta några veckor trots allt även ifall man kanske inte känner sig sjuk i slutskedet av sjukdomen..
Nä vi har två .Varför alla negativa människor snackar om sånt de inte vet.Jag är inte virolog .därför läser jag det som verkar relevant .inte från börsklippare som gärna blåser under detta.Samt experter anställda på läk.medelsbolag.inklusive fria tider som även de vill ha panik tycks det

Hej

Ja det går inte ihop riktigt tycker jag, vet regeringen mer än dom går ut med officiellt?

Dessutom klassar ju omvärlden Thailand som ett högrisk land trots dom relativt få fallen, lite märkligt.

Mvh isan lover
Sverige börjar klassas som högriskland nu med.

Svenska Utrikesdepartementet skriver på hemsidan Swedenabroad att regeringen i Vietnam antagit omfattande inreserestriktioner för personer från länder som enligt dem är svårt drabbade av coronavirusutbrott, däribland Sverige.

Tillbaka
Topp